Koronavirus huolettaa – tietoa Ifin asiakkaille

Päivitämme tälle sivulle ajankohtaisimmat tiedot koronavirustilanteesta vakuutuksiimme liittyen.

Päivitetty 27.3.2020.

Koronavirus huolettaa tällä hetkellä monia asiakkaitamme.

Ymmärrämme huolen ja seuraamme Ifissä tilannetta tarkasti. Tältä sivulta löydät aina ajankohtaisimman tiedon koronavirukseen liittyen.

Jos olet Ifin yritysasiakas, lue täältä lisää yritysten keskeytysvakuutuksista ja matkaperuutuksista koronaviruksen takia.

Information in English.

Information på svenska.

Mitä Ifin matkavakuutus korvaa?

Ifin matkustajavakuutuksen kriisiturvasta korvataan matkojen peruuntumiset kaikkiin kohteisiin ulkomailla ja kotimaassa, jos matkasi olisi alkanut viimeistään 25.3.2020 pois lukien jo aiemmin epidemia-alueeksi luokitellut matkakohteet.

Matkan peruuntumisen osalta korvauksen maksaminen edellyttää, että matkan alkuun olisi ollut alle 14 vrk pandemian julistuksesta. Jo aiemmin epidemia-alueiksi luokitelluissa kohteissa noudatetaan korvausten osalta tästä taulukosta löytyviä päivämääriä.

WHO:n pandemiajulistuksen (11.3.2020 klo 19) jälkeen ostetut matkavakuutukset eivät tuo enää turvaa matkan peruuntumiseen, jos peruuntumisen syynä on korona.

Matkustuksen rajoittaminen kotimaassa koronaepidemian vuoksi ei oikeuta korvaukseen kotimaan matkan peruuntumisesta eikä keskeytymisestä.

Korvaamme ylimääräisiä paluukustannuksia matkustajavakuutuksesta

Ulkoministeriö kehotti 17.3.2020 suomalaisia matkailijoita palaamaan Suomeen heti kun mahdollista. If korvaa matkustajille paluumatkasta mahdollisesti koituvia kohtuullisia ja välttämättömiä ylimääräisiä matka- ja majoituskustannuksia enintään 2 000 euroon saakka yhtä matkaa ja vakuutettua kohden.

Olethan pikaisesti yhteydessä alkuperäiseen matkanjärjestäjääsi tai lentoyhtiöön kotiinpaluusi mahdollisesta aikaistamisesta.

Paluumatkan tulee olla tapahtunut aikaisintaan 17.3.2020. Korvausta ei makseta, jos olet matkustanut kohteeseen sen jälkeen, kun Suomen ulkoministeriö on suositellut välttämään kyseiselle alueelle matkustamista.

Mikäli et ole ryhtynyt välittömiin toimiin kotiin palaamiseksi, niin emme katso enää 5.4.2020 jälkeen tehtyä paluuta Suomeen vakuutuksesta korvattavaksi matkakuluksi.

Säilytä sekä alkuperäiset että ylimääräiset matkaliput ja muut tositteet korvauskäsittelyä varten. 

Koronaan sairastuminen ennen matkaa tai matkalla

Ifin matkavakuutus tuo turvaa, jos sairastut matkalla koronaan tai matkasi keskeytyy koronaan sairastumisen vuoksi.

Lue toimintaohjeet:

Kysymyksiä ja vastauksia matkavakuutukseen ja koronavirukseen liittyen löydät alempaa tältä sivulta.

Mitä Ifin sairausvakuutus korvaa?

Kehotamme asiakkaitamme seuraamaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tiedotusta koronavirustilanteesta ja toimimaan THL:n ohjeiden mukaan, jos epäilet koronavirustartuntaa.

Jos sinulle on lievän hengitystieinfektion oireita, THL ohjeistaa sairastamaan kotona oireiden loppumiseen asti. Jos sinulla on vakavia oireita, kuten hengenahdistusta tai yleistilasi laskee, soita heti omaan terveyskeskukseen, päivystykseen tai 116 117 -päivystysapuun.

Koronaviruksen aiheuttaman sairastumisen kulut, kuten lääkärinpalkkiot, reseptilääkkeet ja sairaalan hoitopäivämaksut, korvataan sairausvakuutuksesta normaalisti. Yksityisellä palveluntuottajalla teetetyn koronavirustestin kulut korvataan kuitenkin vain edellyttäen, että kyseessä on THL:n kriteerien mukaisesti lääkärin lähetteellä suoritettu testi. Testaushetkellä oireettomalle henkilölle tehtyjä testejä ei korvata vakuutuksesta. 

Nyt on liikkeellä myös esimerkiksi tavallista flunssaa ja kausi-influenssaa. Lääkärinhoitoa vaativissa oireissa yksityiset lääkäriasemat suosittelevat ensisijaisesti yhteydenottoa lääkäriin etäpalveluiden kautta. Ifin henkilövakuutusasiakkailla on käytössään If Terveys -palvelut kuten terveysneuvonta ja etälääkäripalvelut. Etälääkäripalvelusta saat lääkärin tai sairaanhoitajan ohjeita ilman ajanvarausta. Sairaudet, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta, kuten tavallinen flunssa-, allergia-, vatsa- ja iho-oireet tai reseptin uusiminen, sopivat etälääkärin hoidettaviksi.

Lue lisää If Terveys -palveluista

Miten haet korvausta?

Jos olet varannut matkatoimiston kautta matkan, hae ensin korvausta matkan keskeytymisestä tai peruuntumisesta matkanjärjestäjältä.

Jos olet itse järjestänyt matkasi, tarkista lentoyhtiösi muutos- ja peruutusehdot ja hae korvausta lentoyhtiöltä ja/tai majoituspaikastasi.

Matkavakuutus kattaa vain sen, mitä matkanjärjestäjä, lentoyhtiö tai matkatoimisto ei korvaa. Vahinkoilmoituksen tekemisellä ei ole kiire, joten tee se vasta kun tiedät, mitä matkanjärjestäjä tai lentoyhtiö korvaa. 

Kaikki korvaushakemukset suosittelemme täyttämään sähköisesti Omilla Sivuilla tai helpoiten If Mobiili -sovelluksella, jonka saat asennettua puhelimeesi App Storesta tai Google Playsta. Hakemusta tehdessäsi et voi lisätä liitteitä, vaan pyydämme niitä tarvittaessa.

Miten korvaamme matkojen peruuntumisia?

Matkakohde Matka alkaa viimeistään Muuta
Muut maat ja kotimaan kohteet (pl. alla olevat alueet)
25.3.
Tirolin alueen hiihtokeskukset, Itävalta, Nordrhein-Westfalen, Saksa
22.3.
Italia
16.3. Pl. Veneton, Lombardian, Piemonten, Emilia-Romagnan alueet, jolloin matkan pitänyt alkaa viim. 9.3.
Iran, Etelä-Korea
9.3.
Kiina, Hongkong, Macao
31.3. Matka pitänyt perua viim. 3.3

Kysymyksiä ja vastauksia: Koronavirus ja matkavakuutus

Sinua saattaa kiinnostaa myös

  • Mitä sairastuminen ulkomailla maksaa?

    Karttapalvelustamme löydät esimerkkihintoja sairastumisen kustannuksista suosituimmissa lomakohteissa.

    Tutustu karttaan
  • Lentokoneen siipi

    Matkailijan vinkkipankki

    Helpotusta matkakuumeeseen ja hyödyllisiä neuvoja lomalle.

    Poimi vinkit
  • Ifin asiakaspalvelu

    Palvelemme sinua Omilla sivuilla 24/7 ja puhelimitse. 

    Katso yhteystiedot

Hoida vakuutusasiasi missä ja milloin vain!

If Mobiili tuo vakuutukset käden ulottuville – voit koska tahansa ilmoittaa vahingosta, tarkastaa millaisia vakuutuksia sinulla on ja päivittää vakuutusturvaasi.

Tutustu ja lataa