Haluamme palvella sinua hyvin

Muutoksenhaku ja valittaminen korvauspäätöksestä

Useimmat asiakkaamme ovat meihin tyytyväisiä. Joskus kuitenkin tapahtuu väärinkäsityksiä, ja mekin teemme virheitä. Haluamme, että silloinkin asiointi kanssamme sujuu helposti. Haluamme oppia virheistämme ja palvella sinua hyvin.

Jos olet tyytymätön Ifin ratkaisuun

Ota ensin yhteys asiaasi käsitelleeseen henkilöön tai korvausosastoon Ifissä. Yhteystiedot löydät päätöksestä. Mahdolliset väärinkäsitykset voidaan silloin oikaista heti. Voit antaa meille myös lisätietoja, joilla voi olla vaikutusta tekemäämme ratkaisuun.

Jos yhteisymmärrystä ei kuitenkaan löydy ja olet edelleen tyytymätön päätökseen, voit kuuden (6) kuukauden kuluessa päätöksen vastaanottamisesta kääntyä If Asiakasvaltuutetun puoleen, joka selvittävää asiaasi itsenäisesti ja puolueettomasti.​​​​

If Asiakasvaltuutettu

If Asiakasvaltuutettu käsittelee muutoksenhakuilmoituksia, jotka koskevat esimerkiksi vakuutus- tai korvausratkaisuja. If Asiakasvaltuutettu ei kuitenkaan voi ottaa kantaa

  • lakisääteisiin vakuutuksiin ja vahinkoihin tai
  • tapauksiin, jotka ovat tai ovat olleet vakuutuslautakunnan, tuomioistuimen, välimiesmenettelyn tai muun vastaavan ulkopuolisen tahon käsittelyssä.

Asiakasvaltuutetun lausunnot ovat suosituksia eivätkä sido asianosaisia. Voit ottaa yhteyttä yhteydenottolomakkeella, sähköpostitse asiakasvaltuutettu@if.fi, soittaa numeroon 010 514 2602 tai lähettää tiedot asiastasi kirjeitse osoitteella

If Asiakasvaltuutettu
PL 2018
20025 If

Jos If Asiakasvaltuutetun käsittely ei tuota toivomaasi lopputulosta, voit useimmissa tapauksissa hakea muutosta muiden muutoksenhakuelinten kautta.

Neuvoja ja selvitysapua muista muutoksenhakuelimistä

Ellei asiasi meillä Ifissä selviä, voit ottaa yhteyden Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan, joka antaa maksuttomia neuvoja ja ohjeita korvauksista sekä vakuutussopimusten ja ehtojen soveltamisesta. Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puhelin on (09) 685 0120 ja osoite

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki

Voit olla yhteydessä myös kuluttajaneuvontaan, josta saa maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.

Muutoksenhaku vakuutusyhtiön päätökseen

Voit hakea muutosta vakuutusyhtiön ratkaisuun

  • Vakuutus- ja rahoitusneuvonnalta, www.fine.fi
  • kuluttajariitalautakunnalta www.kuluttajariita.fi

    Kuluttajariitalautakunta
    Hämeentie 3
    PL 306
    00531 Helsinki

  • tai yleiseltä tuomioistuimelta.

Vakuutusyhtiön ratkaisuun on haettava muutosta kolmen (3) vuoden kuluessa siitä, kun sait kirjallisen tiedon yhtiömme päätöksestä ja mainitusta kolmen vuoden määräajasta.

Kanne tuomioistuimessa voidaan panna vireille Suomessa olevassa asianosaisen tai vakuutusyhtiön kotipaikan käräjäoikeudessa.

Lautakuntien lausunnot ovat suosituksia, eivätkä sido asianosaisia.

Jos kyseessä on venevahinko, voit saattaa asian Suomen merivahingonlaskijan ratkaistavaksi kolmen (3) vuoden kuluessa siitä, kun sait kirjallisen tiedon yhtiömme päätöksestä ja edellä mainitusta kolmen vuoden määräajasta. Ennen kuin tällainen asia voidaan ottaa tuomioistuimen tutkittavaksi, siitä tulee aina olla merivahingonlaskijan korvausselvitys (laki 10/53). Muutosta merivahingonlaskijan korvausselvitykseen haetaan merilain mukaan.

Mikäli sinulla on ongelmia verkossa ostamasi tuotteen tai palvelun suhteen, voit hakea riita-asialle ratkaisua Euroopan komission verkkovälitteisen riidanratkaisun kautta.