Haluamme palvella sinua hyvin

Muutoksenhaku ja valittaminen korvauspäätöksestä

Useimmat asiakkaamme ovat meihin tyytyväisiä. Joskus kuitenkin tapahtuu väärinkäsityksiä, ja mekin teemme virheitä. Haluamme, että silloinkin asiointi kanssamme sujuu helposti. Haluamme oppia virheistämme ja palvella sinua hyvin.

Jos olet tyytymätön Ifin ratkaisuun

Ota ensin yhteys asiaasi käsitelleeseen korvausosastoon Ifissä. Yhteystiedot löydät päätöksestä. Mahdolliset väärinkäsitykset voidaan silloin oikaista heti. Voit antaa meille myös lisätietoja, joilla voi olla vaikutusta tekemäämme ratkaisuun.

Jos tämän jälkeen olet edelleen tyytymätön päätökseen, voit kuuden (6) kuukauden kuluessa päätöksen vastaanottamisesta kääntyä If Asiakasvaltuutetun puoleen, joka selvittävää asiaasi itsenäisesti ja puolueettomasti.​​​​

If Asiakasvaltuutettu

If Asiakasvaltuutettu käsittelee muutoksenhakuilmoituksia, jotka koskevat esimerkiksi vakuutus- tai korvausratkaisuja. If Asiakasvaltuutettu ei kuitenkaan voi ottaa kantaa

  • lakisääteisiin vakuutuksiin ja vahinkoihin tai
  • tapauksiin, jotka ovat tai ovat olleet vakuutuslautakunnan, tuomioistuimen, välimiesmenettelyn tai muun vastaavan ulkopuolisen tahon käsittelyssä.

Jos If Asiakasvaltuutetun käsittely ei tuota toivomaasi lopputulosta, voit useimmissa tapauksissa hakea muutosta muiden muutoksenhakuelinten kautta.

Ota yhteyttä If Asiakasvaltuutettuun

Kirjoita lyhyt kuvaus asiasta *
Vakuutus- tai vahinkonumero

Yhteystiedot

Etunimi *
Sukunimi *
Katuosoite *
Postinumero *
Postitoimipaikka *
Puhelinnumero *
Sähköposti *

Käsittelemme asiakkaidemme henkilötietoja noudattaen kulloinkin voimassaolevaa vakuutus- ja tietosuojalainsäädäntöä. Lisätietoa henkilötietojen käsittelystä.

* Pakollinen kenttä
Lomake lähetetään... Lomake lähetetään...

Neuvoja ja selvitysapua muista muutoksenhakuelimistä

Ellei asiasi meillä Ifissä selviä, voit ottaa yhteyden Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan, joka antaa maksuttomia neuvoja ja ohjeita korvauksista sekä vakuutussopimusten ja ehtojen soveltamisesta. Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puhelin on (09) 685 0120 ja osoite

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki

Voit olla yhteydessä myös kuluttajaneuvontaan, josta saa maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.

Muutoksenhaku vakuutusyhtiön päätökseen

Voit hakea muutosta vakuutusyhtiön ratkaisuun

  • Vakuutus- ja rahoitusneuvonnalta, www.fine.fi
  • kuluttajariitalautakunnalta www.kuluttajariita.fi

    Kuluttajariitalautakunta
    Hämeentie 3
    PL 306
    00531 Helsinki

  • tai yleiseltä tuomioistuimelta.

Vakuutusyhtiön ratkaisuun on haettava muutosta kolmen (3) vuoden kuluessa siitä, kun sait kirjallisen tiedon yhtiömme päätöksestä ja mainitusta kolmen vuoden määräajasta.

Kanne tuomioistuimessa voidaan panna vireille vakuutusyhtiön kotipaikan, Suomessa olevan asianosaisen kotipaikan taikka Helsingin, Länsi-Uudenmaan tai Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa, ellei oikeuspaikkaa koskevista normeista muuta johdu.

Lautakuntien lausunnot ovat suosituksia, eivätkä sido asianosaisia.

Jos kyseessä on venevahinko, voit saattaa asian Suomen merivahingonlaskijan ratkaistavaksi kolmen (3) vuoden kuluessa siitä, kun sait kirjallisen tiedon yhtiömme päätöksestä ja edellä mainitusta kolmen vuoden määräajasta. Ennen kuin tällainen asia voidaan ottaa tuomioistuimen tutkittavaksi, siitä tulee aina olla merivahingonlaskijan korvausselvitys (laki 10/53). Muutosta merivahingonlaskijan korvausselvitykseen haetaan merilain mukaan.

Mikäli sinulla on ongelmia verkossa ostamasi tuotteen tai palvelun suhteen, voit hakea riita-asialle ratkaisua Euroopan komission verkkovälitteisen riidanratkaisun kautta.