Usein kysyttyä laskutuksesta

Alla vastauksia laskutukseen liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin.

Milloin saan laskun, kun ostan ensimmäisen Ifin vakuutuksen?

Saat ensimmäisen laskun noin kahden viikon kuluttua vakuutuksen ostamisesta ja kuukautta ennen laskun eräpäivää. Seuraavat laskut saat valitsemassasi laskutusrytmissä (1-4 tai 6 krt/v). Huomaathan, että ensimmäisen laskun laskutusaika, suuruus ja eräpäivä voivat olla poikkeavat vakuutuksen alkamispäivästä riippuen.

Määräaikainen matkavakuutus maksetaan kuitenkin kokonaan ostohetkellä.

Milloin saan laskun, kun minulla on jo ennestään Ifin vakuutuksia ja ostan uuden vakuutuksen?

Jos sinulla on ennestään Ifin vakuutuksia, uudet vakuutukset liitetään If Sopimukseesi ja laskutetaan samassa laskutusrytmissä kuin muut vakuutuksesi (1-4 tai 6 krt/v).

Jos ostopäivän ja seuraavan eräpäivän välillä on aikaa alle kuukausi, olemme jo ehtineet lähettää seuraavan erän laskun aikaisempien vakuutustesi osalta. Tällöin uudet vakuutukset huomioidaan seuraavassa laskussa tämän jälkeen. Huomaathan, että tämä lasku tulee olemaan hieman muita eriä suurempi, koska uuden vakuutuksen maksua peritään hieman pidemmältä ajalta (ostopäivästä alkaen).

Sain vakuutuskirjan, mutta en laskua. Onko vakuutukseni kuitenkin voimassa?

Ostamasi vakuutus astuu voimaan haluamanasi päivänä. Henkilövakuutusten voimaantuloon vaikuttaa myös terveysselvityksen hyväksyminen. Saat ensin Vakuutuskirjan, josta näet vakuutuksesi voimassaolon. Laskun saat noin kaksi viikkoa tämän jälkeen.

Miten vakuutusmuutokset huomioidaan laskussani?

Lähetämme laskut noin kuukautta ennen eräpäivää. Jos vakuutustesi lasku on lähetetty sinulle ennen kuin olet tehnyt muutoksia, muutosten vaikutus maksuihin ei näy tässä laskussa. Emme lähetä muutoksesta uutta laskua, vaan huomioimme mahdollisen erotuksen sitä seuraavalla laskullasi, joten voit maksaa saamasi laskun normaalisti.

Jos muutokset vaikuttavat merkittävästi maksun suuruuteen ja haluat saamasi laskun tilalle uuden, voit pyytää sen asiakaspalvelustamme.

Palautetaanko maksamani maksu, jos päätän vakuutuksen?

Jos irtisanot vakuutuksen, hyvitämme ylimääräisen maksun mahdollisten muiden vakuutustesi laskussa tai palautamme maksun tilillesi, jos sinulle ei jää voimaan muita vakuutuksia. Tarkistathan Omilla sivuilla Asiakastiedot-kohdasta, että pankkitietosi ovat ajan tasalla – näin saat mahdollisen hyvityksen nopeasti käyttöösi.

Huomioithan, että pienin palautettava summa on 8 euroa.

Miksi laskuni loppusumma on yllättävän suuri?

Näet laskuerittelyltä, mistä laskusi koostuu ja miltä ajalta vakuutuksiasi veloitetaan. Jos vakuutuksissasi on tapahtunut muutoksia, voi laskutusaika olla pidempi kuin normaalisti, mikä voi aiheuttaa tavallista suuremman loppusumman.

Miten voin siirtää laskuni eräpäivää?

Voit muuttaa yksittäisen laskusi eräpäivää helpoiten Omilla sivuilla. Eräpäivää voi siirtää enintään 14 vrk alkuperäisestä eräpäivästä, ja siirretystä laskusta peritään normaali viivästyskorko. Kuudessa erässä maksettavan laskun eräpäivää ei voi siirtää.

Mitä tapahtuu, jos en maksa vakuutusmaksuani?

Jos vakuutusmaksusi myöhästyy, lähetämme sinulle maksumuistutuksen 14 päivää eräpäivän jälkeen. Maksumuistutus näkyy Omilla sivuilla ja saat siitä ilmoituksen joko sähköpostitse tai tekstiviestillä. Maksumuistutus lähetetään aina myös kirjeitse. Myöhästyneeseen vakuutusmaksuun lisäämme 5 euron muistutusmaksun. Lisäksi perimme viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavassa laskussa.

Vapaaehtoiset vakuutukset (esim. koti- ja henkilövakuutukset) päättyvät, jos maksua ei ole maksettu maksumuistutuksessa mainittuna päivänä. Liikennevakuutuksista lähetämme erillisen muistutuksen, ja liikennevakuutusten maksut siirtyvät perintään maksumuistutuksen eräpäivän jälkeen.

Miksi sain kaksi maksumuistutusta?

Lähetämme erilliset maksumuistutukset vapaaehtoisista vakuutuksista ja liikennevakuutuksista. Näet maksumuistutukselta, kumpia vakuutuksia muistutus koskee.

Vapaaehtoiset vakuutukset (esim. koti- ja henkilövakuutukset) päättyvät, jos maksua ei ole maksettu maksumuistutuksessa mainittuna päivänä.

Liikennevakuutusten maksut siirtyvät perintään maksumuistutuksen eräpäivän jälkeen.

Miksi sain huomautuksen maksamattomasta laskusta, vaikka olen maksanut laskun?

Maksun kirjautuminen meille kestää muutaman pankkipäivän, minkä vuoksi ehdimme joskus huomauttaa maksamattomasta laskusta ennen maksun kirjautumista. Jos olet maksanut laskun, muistutus on aiheeton. Voit tarkistaa laskujesi tilanteen Omilta sivuilta. Huomaathan kuitenkin, että maksun näkyminen Omilla sivuilla kestää muutaman pankkipäivän.

Sain loppulaskun. Miten minun pitäisi toimia?

Jos olet saanut loppulaskun, ovat vapaaehtoiset vakuutuksesi päättyneet maksamattomina.

Saat vakuutuksesi uudelleen voimaan maksamalla vakuutusmaksun maksun maksumuistutuksen mukaisesti. Jos saamasi loppulaskun summa onkin suurempi kuin maksumuistutuksen summa, saat vakuutuksesi voimaan maksamalla loppulaskun maksumuistutuksen sijaan.

Löydät saamasi maksumuistutukset ja loppulaskun Omilta sivuilta.

Jos et halua saattaa vakuutuksia uudelleen voimaan, pitää sinun maksaa loppulasku. Loppulaskulla maksat vielä rästissä olevan vakuutusmaksun päättyneiden vakuutusten voimassaoloajalta.

Maksoin laskuni, mutta lasku näkyy yhä maksamattomana Omilla sivuillani. Onko maksuni kunnossa?

Maksun kirjautuminen meille kestää muutaman pankkipäivän, minkä vuoksi pystymme päivittämään maksutiedon Omille sivuille vasta parin päivän viiveellä. Jos olet maksanut laskun ja saat muistutusviestin, se on aiheeton.

Kuinka monessa erässä voin maksaa vakuutusmaksuni?

Voit maksaa vakuutuslaskusi 1,2,3,4 tai 6 erässä vuodessa. Voit muuttaa maksuerien määrää Omilla sivuilla Laskut-välilehdellä tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Olen hävittänyt laskuni. Mistä saan uuden laskun?

Omilla sivuilla voit katsoa laskujasi ja tarvittaessa tulostaa uuden laskun. Laskun tiedot saat myös soittamalla asiakaspalveluumme. Jos käytössäsi on sähköinen vakuutusposti, saat maksutiedot suoraan sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Miksi laskullani on päättynyt vakuutus?

Lähetämme laskut noin kuukautta ennen eräpäivää. Jos vakuutus on päättynyt tämän jälkeen, ei vakuutus häviä automaattisesti laskultasi. Voit maksaa laskun sellaisenaan, jolloin saat seuraavassa erässä hyvitystä. Jos haluat uuden laskun vanhan tilalle, voit pyytää sen asiakaspalvelustamme.

Miten saan käyttööni e-laskun?

E-laskun voi tilata helposti ja veloituksetta Omien sivujen kautta.

  1. Kirjaudu Omille sivulle
  2. mene Laskut-välilehdelle
  3. avaa Sopimustiedot-valikko
  4. valitse "Tilaa e-lasku"
  5. Valitse listalta oma pankkisi
  6. klikkaa lopuksi "Tilaa".

Tämän jälkeen sinun on enää hyväksyttävä e-laskusopimus oman verkkopankkisi kautta. Näet hyväksyttävän sopimuksen oman verkkopankkisi etusivulla parin päivän kuluessa. Huomaathan, että e-laskusopimus on hyväksyttävä oman verkkopankin kautta viimeistään 30 vuorokauden kuluessa siitä, kun olet tilannut e-laskun Omien sivujen kautta.

Seuraava lasku saattaa vielä lähteä perinteisenä laskuna, mutta tämän jälkeen laskutus tapahtuu automaattisesti e-laskuna. Verkkopankkiin toimitettava lasku on heti valmis maksettavaksi – se tarvitsee vain hyväksyä tai asettaa automaattisesti maksettavaksi. Jos haluat ilmoituksen laskusta, ota pankin ilmoituspalvelu käyttöösi.

Miten saan lisätietoa laskustani?

Asiakaspalvelumme auttaa mielellään laskutukseen liittyvissä asioissa. Lisätietoa laskuistasi löydät Omilta sivuilta ja voit tarvittaessa olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miten teen osoitteenmuutoksen tai vaihdan laskutusosoitteen?

Laskutusosoitteena toimii pääsääntöisesti lähiosoite.

Suomessa muuttaessa maistraatin tai postin kautta tehty osoitteenmuutos välittyy Ifille automaattisesti. Mikäli muutat ulkomaille tai ulkomailla toiseen osoitteeseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Jotta laskut tulevat varmasti perille, suosittelemme e-laskun käyttöönottoa.

Huomaathan, että kotivakuutus ei siirry osoitteenmuutoksen myötä. Katso ohjeet miten siirrät kotivakuutuksen uuteen kotiin.

Katso myös muut usein kysytyt kysymykset