Usein kysyttyä laskutuksesta

Alla vastauksia laskutukseen liittyviin kysymyksiin, ole hyvä!

Ostin ensimmäisen vakuutukseni, milloin saan laskun?

Saat ensimmäisen laskun noin viikon sisällä vakuutuksen ostamisesta ja kuukautta ennen laskun eräpäivää. Seuraavat laskut saat valitsemassasi laskutusrytmissä (1, 2, 4 tai 12 laskua vuodessa). Huomaathan, että ensimmäisen laskun laskutusaika, suuruus ja eräpäivä voivat poiketa muista laskuista vakuutuksen alkamispäivästä riippuen.

Kuinka moneen erään voin jakaa vakuutusmaksuni? Kuinka muutan erien määrää?

Voit maksaa vakuutuslaskusi 1, 2, 4 tai 12 erässä ilman lisämaksuja. Voit muuttaa maksuerien määrää Omien sivujen Laskut-välilehdellä.

Muutoksen voit tehdä kohdassa "Sopimuksen laskutustiedot - katso ja muuta". Samalla voit tilata myös e-laskun. 

Lue lisää kuukausittaisesta laskutuksesta.

Palautetaanko maksamani maksu, jos päätän vakuutuksen?

Jos irtisanot vakuutuksen, hyvitämme ylimääräisen maksun muiden vakuutustesi laskussa. Jos sinulle ei jää voimaan muita vakuutuksia, palautamme maksun tilillesi. Tarkista Omilla sivuilla Asiakastiedot-kohdasta, että pankkitietosi ovat ajan tasalla – näin saat mahdollisen hyvityksen nopeasti käyttöösi.

Huomioithan, että pienin palautettava summa on 8 euroa.

Miten voin muuttaa laskuni eräpäivää?

Voit muuttaa yksittäisen laskusi eräpäivää helpoiten Omien sivujen Laskut-välilehdellä. Sieltä löydät Muuta eräpäivää -toiminnon. 

Voit siirtää eräpäivää enintään 14 vuorokautta alkuperäisestä eräpäivästä, ja siirretystä laskusta peritään normaali viivästyskorko. Kuudessa tai 12 erässä maksettavan laskun eräpäivää ei voi siirtää.

Laskun, jonka eräpäivä on jo mennyt, eräpäivää et pysty muuttamaan. 

Olen jo Ifin asiakas, mutta ostin uuden vakuutuksen, milloin saan uuden laskun?

Jos sinulla on ennestään Ifin vakuutuksia, uudet vakuutukset liitetään If Sopimukseesi ja laskutetaan samassa laskutusrytmissä kuin muut vakuutukset.

Jos ostopäivän ja seuraavan eräpäivän välillä on aikaa alle kuukausi, olemme jo ehtineet lähettää seuraavan erän laskun aikaisempien vakuutustesi osalta. Tällöin uudet vakuutukset huomioidaan sitä seuraavassa laskussa. Huomaathan, että tämä lasku tulee olemaan hieman muita eriä suurempi, koska uuden vakuutuksen maksua peritään hieman pidemmältä ajalta (ostopäivästä alkaen).

Mitä tapahtuu, jos en maksa laskua?

Jos vakuutusmaksusi myöhästyy, lähetämme sinulle maksumuistutuksen 14 päivää eräpäivän jälkeen. Maksumuistutus näkyy Omilla sivuilla, ja saat siitä ilmoituksen joko sähköpostitse tai tekstiviestillä. Maksumuistutus lähetetään aina myös kirjeitse. Lisäämme 5 euron muistutusmaksun myöhästyneeseen vakuutusmaksuun. Lisäksi perimme viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavassa laskussa.

Vapaaehtoiset vakuutukset (esim. koti- ja henkilövakuutukset) päättyvät, jos et ole maksanut laskua maksumuistutuksessa mainittuna päivänä. Liikennevakuutuksista lähetämme erillisen muistutuksen, ja liikennevakuutusten maksut siirtyvät perintään maksumuistutuksen eräpäivän jälkeen.

Kuinka otan käyttöön e-laskun?

Voit tilata e-laskun helposti ja veloituksetta Omien sivujen kautta. Katso ohjeet e-laskun käyttöönottoon 

Laskuni loppusumma on yllättävän suuri - miksi?

Näet laskuerittelystä, mistä laskusi koostuu ja mitä ajankohtaa laskusi koskee. Jos vakuutuksissasi on tapahtunut muutoksia, laskutusaika voi olla pidempi kuin normaalisti, mikä voi aiheuttaa tavallista suuremman loppusumman.

Huomioidaanko vakuutuksiini tekemäni muutokset laskussani?

Lähetämme laskut noin kuukausi ennen eräpäivää. Jos olet tehnyt vakuutuksiisi muutoksia sen jälkeen, kun olemme lähettäneet sinulle vakuutuslaskun, tekemäsi muutokset eivät näy vielä tässä laskussa. Emme lähetä muutoksesta uutta laskua, vaan huomioimme mahdollisen erotuksen sitä seuraavalla laskullasi, joten voit maksaa saamasi laskun normaalisti.

Jos muutokset vaikuttavat merkittävästi maksun suuruuteen ja haluat uuden laskun, voit pyytää sen asiakaspalvelustamme. 12-eräisessä laskutuksessa muutokset huomioidaan aina tulevissa erissä.

Irtisanoin liikennevakuutuksen pian vakuutuksen ottamisen jälkeen, mutta sain 25 euron suuruisen laskun. Miksi?

Liikennevakuutuksen minimimaksu on 25 euroa. Tämä vakuutusmaksu kattaa esimerkiksi vakuutusmaksuverot, ja se peritään vähintään vakuutuksen voimassaoloajalta. Kaskovakuutuksessa ei ole minimimaksua.

Rekisteröimättömien moottoripyörien kuten motocross-pyörien minimimaksu on 100 euroa. Tämä perustuu poikkeuksellisen korkeaan henkilövahinkoriskiin. Rekisteröimättömät moottoripyörät ovat lähes aina moottoriurheilukäytössä, ja niiden henkilövahinkoriski lyhyelläkin käyttöajalla on erittäin korkea.

Miksi sain huomautuksen maksamattomasta laskusta, vaikka olen maksanut sen?

Maksun kirjautuminen meille kestää muutaman pankkipäivän, minkä vuoksi ehdimme joskus huomauttaa maksamattomasta laskusta ennen maksun kirjautumista. Jos olet maksanut laskun, muistutus on aiheeton. Voit tarkistaa laskujesi tilanteen Omilta sivuilta. Huomaathan kuitenkin, että maksun näkyminen Omilla sivuilla kestää muutaman pankkipäivän.

Maksoin laskuni, mutta se näkyy yhä maksamattomana Omilla sivuillani. Onko kaikki kunnossa?

Maksun kirjautuminen meille kestää muutaman pankkipäivän, minkä vuoksi maksun tiedot päivittyvät Omille sivuille muutaman päivän viiveellä. Jos olet maksanut laskun ja saat muistutusviestin, se on aiheeton.

Miksi sain kaksi maksumuistutusta?

Lähetämme erilliset maksumuistutukset vapaaehtoisista vakuutuksista ja liikennevakuutuksista. Näet maksumuistutuksesta, mitä vakuutuksia muistutus koskee.

Vapaaehtoiset vakuutukset (esim. koti- ja henkilövakuutukset) päättyvät, jos et ole maksanut laskua maksumuistutuksessa mainittuna päivänä.

Liikennevakuutusten maksut siirtyvät perintään maksumuistutuksen eräpäivän jälkeen.

Miten saan lisätietoa laskustani?

Asiakaspalvelumme auttaa mielellään laskutukseen liittyvissä asioissa. Löydät lisätietoa laskuistasi myös Omilta sivuilta.

Miksi laskullani on päättynyt vakuutus?

Lähetämme laskut noin kuukausi ennen eräpäivää. Jos vakuutus on päättynyt tämän jälkeen, vakuutus  näkyy vielä laskussasi. Voit maksaa laskun sellaisenaan, jolloin saat seuraavassa erässä hyvitystä. Jos haluat mieluummin uuden laskun vanhan tilalle, voit pyytää sen asiakaspalvelustamme.

Olen hävittänyt laskuni. Miten saan uuden laskun?

Voit katsoa laskujasi ja tarvittaessa tulostaa uuden laskun Omilla sivuilla. Saat laskun tiedot myös soittamalla asiakaspalveluumme. Jos käytössäsi on sähköinen vakuutusposti, olet saanut maksutiedot sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Sain loppulaskun. Miten minun pitäisi toimia?

Jos olet saanut loppulaskun, vapaaehtoiset vakuutuksesi ovat päättyneet maksamattomina.

  • Saat vakuutuksesi uudelleen voimaan maksamalla laskun maksumuistutuksen mukaisesti. Jos saamasi loppulaskun summa on suurempi kuin maksumuistutuksen summa, saat vakuutuksesi voimaan maksamalla loppulaskun maksumuistutuksen sijaan. 
  • Jos et halua vakuutuksia uudelleen voimaan, sinun pitää silti maksaa loppulasku. Loppulaskulla kuittaat rästissä olevan vakuutusmaksun siltä ajalta, kun vakuutuksesi on ollut voimassa.

Löydät saamasi maksumuistutukset ja loppulaskun Omilta sivuilta.

Miten teen osoitteenmuutoksen tai vaihdan laskutusosoitteen?

Laskutusosoitteena toimii pääsääntöisesti lähiosoite.

Maistraatin tai postin kautta tehty osoitteenmuutos välittyy Ifiin automaattisesti, jos muutat Suomessa Mikäli muutat ulkomaille tai ulkomailla toiseen osoitteeseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Jotta laskut tulevat varmasti perille, suosittelemme e-laskun käyttöönottoa.

Huomaathan, että kotivakuutus ei siirry osoitteenmuutoksen myötä. Katso ohjeet miten siirrät kotivakuutuksen uuteen kotiin.

Löysitkö vastauksen kysymykseesi? 

Tällä sivulla sinua palvelee Emma, Ifin asiakaspalvelurobotti. Jos et löytänyt vielä vastausta kysymykseesi, kysäise asiaasi Emmalta. Jos Emma ei osaa vastata kysymykseesi, hän ohjaa sinut asiakaspalveluun. 

Katso myös muut usein kysytyt kysymykset