Ifin digipalvelujen saavutettavuuden tila
Ifin digitaaliset palvelut täyttävät suurelta osin saavutettavuusvaatimukset, eikä palveluissa ole kriittisiä saavutettavuuspuutteita. Alla on listattu tiedossa olevat puutteet, ja tavoitteenamme on korjata ne vuoden 2026 aikana.
Havaittava
Verkkosivuston sisällön on oltava havaittavissa kaikille käyttäjille, myös henkilöille, joilla on heikentynyt näkö tai jotka käyttävät apuvälineitä, kuten ruudunlukijoita.
- Joistakin koristekuvista puuttuu merkintä, että ne ovat koristeellisia, mikä aiheuttaa tarpeetonta hälyä esimerkiksi ruudunlukijoille.
- Joidenkin linkkien teksti ei ole riittävän yksilöivä, mikä vaikeuttaa ruudunlukijoiden käyttäjien mahdollisuutta erottaa eri linkit toisistaan näissä osioissa.
- Tekstin koko ei suurene selaimen zoomaustoiminnolla joillakin sivujen osilla, mikä vaikeuttaa näkörajoitteisten henkilöiden lukemista.
- Joitakin virheilmoituksia ei lueta ääneen ruudunlukijalla lomakkeen validoinnin jälkeen, minkä vuoksi ruudunlukijaa käyttävät eivät saa tietoa siitä, mikä meni vikaan, elleivät he etsi virheilmoitusta itse.
- Joissakin virheilmoituksissa käytetään taustaväriä, joka ei täytä tekstin vähimmäiskontrastivaatimuksia.
- Murupolun (breadcrumb) kohdistusmerkintä on epäselvä, mikä vaikeuttaa sen näkemistä, mikä linkkitaso on valittuna näppäimistöllä navigoitaessa.
- Joistakin ikoneista puuttuu saavutettava nimi, mikä vaikeuttaa apuvälineitä käyttävien henkilöiden mahdollisuutta ymmärtää niiden sisältämä tieto.
Hallittava
Kaikkien toimintojen on oltava käytettävissä eri syöttötavoilla, kuten näppäimistöllä, ruudunlukijalla tai ääniohjauksella.
- Joistakin interaktiivisista elementeistä puuttuu näkyvä kohdistusilmaisin, mikä vaikeuttaa näppäimistöllä navigoivien käyttöä.
- Päivämääränvalitsin ei tarjoa riittävää tukea näppäimistö- tai ruudunlukijakäyttöön, mikä tekee päivämäärän valitsemisesta haastavaa hiirtä käyttämättömille henkilöille.
- Ruudunlukija toistaa paikkamerkin yleisen hakukentän ja hakupainikkeen välillä, mikä saattaa aiheuttaa sekaannusta apuvälineillä navigoitaessa.
- Joistakin listoista puuttuu oikea koodimerkintä, mikä estää ruudunlukijaa ilmoittamasta listan kohteiden määrää.
- Alatunnisteessa on maamerkkejä (landmarks), joilla on sama nimi, mikä vaikeuttaa niiden hyödyntämistä käyttäjille.
Ymmärrettävä
Verkkosivuston sisällön ja vuorovaikutusten on oltava helposti ymmärrettäviä.
- Joistakin syötekentistä ja valintanapeista (radiopainikkeista) puuttuu oikein yhdistetyt tunnisteet, mikä vaikeuttaa ruudunlukijan tai ääniohjauksen käyttäjien mahdollisuutta ymmärtää tai liikkua kenttien välillä.
Luotettava
Verkkosivuston on oltava teknisesti luotettava ja toimittava eri apuvälineillä ja selaimilla.
- Koodissa esiintyy virheellisiä ARIA-arvoja, mikä voi aiheuttaa ongelmia siinä, miten apuvälineet tulkitsevat sivun.
- Koodissa on tyhjiä elementtejä ilman semanttista tarkoitusta, mikä voi aiheuttaa tarpeetonta hälyä apuvälineille.
Tunnistetut saavutettavuuspuutteet verkkokaupassamme
- Osa tekstistä ei suurene selaimen fonttikoon asetusten kautta.
- Joistakin syötekentistä puuttuu oikea yhteys niiden tunnisteisiin, mikä vaikeuttaa ruudunlukijan tai ääniohjauksen käyttöä.
- Joitakin virheilmoituksia ei lueta ääneen ruudunlukijalla lomakkeen validoinnin jälkeen, minkä vuoksi ruudunlukijaa käyttävät eivät saa tietoa virheestä ilman virheilmoituksen etsimistä.
- Joidenkin syötekenttien alapuoliset virheilmoitukset eivät täytä värikontrastin vähimmäisvaatimuksia.
- Päivämääränvalitsin ei tarjoa riittävää tukea näppäimistö- ja ruudunlukijakäyttöön, mikä vaikeuttaa sen käyttöä ilman hiirtä.
- Joistakin ohjekuvakkeista puuttuu näkyvä kohdistusilmaisin, kun navigoidaan näppäimistöllä.
- Taulukoiden laajennettavien painikkeiden kohdistusilmaisin ei erotu riittävästi taustasta näppäimistöllä navigoitaessa.
- Taulukoissa visuaalisia merkintöjä ei ilmoiteta ruudunlukijalle.
- Joistakin laajennettavista painikkeista ei välitetä ruudunlukijalle tietoa siitä, ovatko ne avattuja vai suljettuja.
- Joiltakin sivuilta puuttuu otsikkotaso yksi, eikä sivuilla ole aina selkeää loogista rakennetta.
Tiedostojen ja lomakkeiden saavutettavuus
Yritysasiakkaiden käytössä olevat vahinkolomakkeet eivät ole vielä saavutettavia. Lomakkeita korjataan parhaillaan saavutettavaksi.
Verkkopalvelumme sisältävät useita pdf-tiedostoja, joista kaikki eivät ole saavutettavia. Tältä osin vetoamme kohtuuttomaan rasitteeseen. Osaan järjestelmistämme tullaan tekemään vaadittavia teknisiä muutoksia myöhemmin osana järjestelmän päivitys- ja kehitystyötä. Valitettavasti kuitenkin osa järjestelmistämme on sellaisia, ettei niitä ole mahdollista päivittää tukemaan saavutettavuutta riittävällä tavalla. Pyrimme kuitenkin korjaamaan puutteet mahdollisimman pian.
Ifin tavoitteena on yhdenvertaisuus
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) koskee If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliikettä tarjoamiemme lakisääteisten vakuutusten osalta. Saavutettavuus on Ifissä yksi digitaalisten palvelujen kehittämisen lähtökohdista, mihin olemme vahvasti sitoutuneet.
Pyrimme lisäämään yhdenvertaisuutta kehittämällä palvelujemme teknistä saavutettavuutta, käytettävyyttä ja sisältöjen selkokielisyyttä.
Parannamme henkilöstömme osaamista kaikilla näillä osa-alueilla koulutuksen avulla. Lisäksi apunamme on saavutettavuuteen erikoistunut Ifin oma asiantuntijatiimi. Käytössämme on erilaisia työkaluja, joiden avulla arvioimme saavutettavuutta aktiivisesti sekä itsenäisesti että ulkopuolisten kumppanien kanssa.