Henkilövahinko matkalla tai matkan peruuntuminen

Katso toimintaohjeet, jos sairastuit tai sinulle sattui tapaturma ulkomailla. Tai jos matkasi peruuntui, keskeytyi tai myöhästyit matkalta.

Toimi näin, jos sairastut tai sinulle sattuu tapaturma ulkomailla

  1. Etälääkäri sopii hyvin tilanteisiin, joissa ei vaadita potilaan fyysistä tutkimista. Terveystalon Lääkäri-chat 24/7 -palvelun kautta tavoitat suomenkielisen lääkärin nopeasti mistä päin maailmaa tahansa.
  2. Tai hakeudu lääkäriin tai sairaalaan. Katso Ifin sopimuslääkärit.
  3. Näytä lääkärissä matkavakuutuskortti tai -todistus, jolla todistat matkavakuutuksesi voimassaolon. Matkavakuutuskortin löydät Omilta sivuilta kohdasta Omat vakuutukset ja If Matkavakuutus. Omia sivuja käytät helpoiten If Mobiili -sovelluksella.
  4. Ifin sopimuslääkärit lähettävät lääkärilaskut yleensä suoraan meille, eikä sinun tarvitse huolehtia niistä. Joskus myös muut lääkäriasemat hyväksyvät matkavakuutuskortin maksuvälineenä.
  5. Tee vahinkoilmoitus ja hae korvausta, jos matkavakuutuskorttia tai -todistusta ei hyväksytä maksuvälineenä tai jos sinulle tulee lääkekuluja.
  6. Saat korvauspäätöksen ja tiedon maksetusta korvauksesta Omille sivuille.

Jos kyse on hätätilanteesta

Jos tarvitset kiireellistä lääkärin apua ulkomailla, soita +358 10 19 19 99.

Katso ohjeet, jos matkasi keskeytyy.

Usein kysyttyä henkilövahingoista matkalla.

Etälääkäri kulkee mukanasi matkalla

Terveystalon Lääkäri-chat 24/7 -palvelun kautta tavoitat lääkärin sekunneissa mistä päin maailmaa tahansa.

Chat-vastaanotolla voidaan hoitaa asioita, jotka eivät vaadi potilaan fyysistä tutkimista. Tällaisia ovat mm. flunssan oireet, virtsatietulehdukset, allergiat, ihottumat, hyönteisten pistot ja silmätulehdukset. Parhaimmassa tapauksessa vältät lääkärissäkäynnin kokonaan.

Lääkäri-chat -palvelun kautta on mahdollista saada sähköinen resepti EU- ja ETA-maihin. Jo ennen matkan alkua alkanutta sairauden hoitoa tai reseptin uusimista ei korvata matkavakuutuksesta.

Toimintaohjeet Lääkäri-chat -palvelun käyttöön

  1. Avaa Terveystalon Lääkäri-chat -palvelu ja aloita chat-keskustelu.
  2. Matkavakuutuksessa ei ole omavastuuta.
  3. Maksa etälääkärikäynti Terveystalo-sovelluksessa tai verkkopalvelussa ja hae korvausta kuluista.

Matkavakuutuksessa ei toistaiseksi ole käytössä suorakorvausta. Jos olet aiemmin aktivoinut Ifin suorakorvauksen Terveystalo-sovelluksessa, mainitse lääkärille, että olet ulkomailla ja maksat käyntisi suorakorvauksen sijaan itse.

Hoitokulujen korvaaminen

Korvausasiasi käsittelyä varten saatamme tarvita mm. lääkärinlausuntoja, hoitokulutositteita ja tositteen matkasta. Mikäli tarvitsemme näitä asiakirjoja, olemme sinuun yhteydessä.

Sairastuminen matkalla

Matkasairaus on matkan aikana alkanut, odottamaton ja äkillinen sairastuminen, joka on edellyttänyt lääkärin hoitoa matkan aikana tai 14 vrk kuluessa matkan päättymisestä.

Korvaamme hoitokuluja mm. lääkärinpalkkiot, lääkkeet, tutkimuksen ja hoidon sekä sairaankuljetus- ja matkakuluja jopa 90 päivän ajalta lääkärin hoidon alkamisesta.

Tapaturma matkalla

Matkatapaturma on matkan aikana sattunut äkillinen, ruumiinvamman aiheuttava odottamaton tapahtuma, joka sattuu tahtomattasi ja ulkoisen tekijän vaikutuksesta. Tapaturmaksi katsotaan myös mm. lämpöhalvaus, auringonpistos ja paleltuminen.

Korvaamme hoitokuluja mm. lääkärinpalkkiot, lääkkeet, tutkimuksen ja hoidon sekä sairaankuljetus- ja matkakuluja jopa kolmen vuoden ajalta tapaturman sattumisesta.

Kuljetus ulkomailta Suomeen

Vakavassa matkan sairaus- tai tapaturmatapauksessa korvaamme erityiskuljetuksen matkakohteesta Suomeen jopa ambulanssilennolla mikäli se on lääketieteellisesti arvioiden tarpeellista. Lisäksi korvaamme tarvittaessa myös saattajan matka- ja majoituskuluja. Erityiskuljetuksesta on aina sovittava etukäteen. Soita 010 19 19 19 tai lähetä viesti Omien sivujen kautta.

Jos matkasi peruuntuu, keskeytyy tai myöhästyit matkalta

Luonnonkatastrofi, terrori-isku tai muu kriisi matkakohteessa

Matkavakuutuksesta korvataan matkan peruuntuminen ja keskeytyminen esimerkiksi luonnonkatastrofin tai terrori-iskun sattuessa. Lisäksi korvataan myös psykoterapiaa matkan jälkeen enintään viisi käyntiä, jos hoidon syynä on esimerkiksi matkakohteessa tapahtunut terrori-isku.

  • Voit saada korvausta matkan peruuntumisesta, jos matkasi alkuun on alle 14 vuorokautta matkakohteessasi tapahtuneesta kriisitilanteesta.
  • Voit saada korvausta matkan keskeytymisestä, jos olet aloittanut matkan uudelleenjärjestelyt 48 tunnin kuluessa matkakohteessasi tapahtuneesta kriisitilanteesta.

Jos haluat peruuttaa tai keskeyttää matkasi kriisitilanteen takia

  1. Hae ensin korvausta matkan keskeytymisestä tai peruuntumisesta matkanjärjestäjältä, lentoyhtiöltä ja/tai majoituspaikastasi.
  2. Jos et saa muualta korvausta, voit saada korvausta matkavakuutuksestasi.
  3. Tee vahinkoilmoitus
  4. Jos tarvitsemme lääkärintodistuksen, matkalippuja, kuitteja tai muita lisäselvityksiä, olemme sinuun yhteydessä.
  5. Käsittelemme korvaushakemuksesi mahdollisimman pian.
  6. Saat korvauspäätöksen ja tiedon maksetusta korvauksesta Omille sivuille.

Hei! Oliko tällä sivulla oleva tieto sinulle hyödyllistä?

Sivun sisältö oli hyödyllistä
* Pakollinen kenttä
Lomake lähetetään...

Emme valitettavasti voi vastata tällä sivulla jättämääsi palautteeseen. Jos haluat vastauksen, lähetäthän meille viestin Omien sivujen kautta.