Henkilötietojen käsittely ja rekisteriselosteet
Käsittelemme henkilötietoja tietosuojasäännösten, muun lainsäädännön ja tämän Tietosuojaselosteen mukaisesti. Käymme käytäntöjämme säännöllisesti läpi ja päivitämme muutokset tälle nettisivulle.
Hoidamme myös Keskinäisen Vakuutusyhtiön Kalevan (Kaleva) myöntämien Primus-vakuutusten sekä Mandatum Lifen myöntämien henkivakuutusten asiakas- ja korvauspalvelua.
Lisätietoja Kalevan henkilötietojen käsittelystä löydät Kalevan verkkosivuilta.
Lisätietoa Mandatumin Lifen henkilötietojen käsittelystä löydät Mandatum Lifen verkkosivuilta.
Se mitä henkilötietoja kulloinkin keräämme, riippuu jokaisesta asiakassuhteesta ja/tai kyseessä olevasta vakuutustuotteesta.
Älä huolestu – meillä ei ole hallussamme kaikkea alla lueteltua tietoa sinusta, nämä ovat vain esimerkkejä helpottamaan sinua ymmärtämään, millaisia tietoja keräämme:
Yleiset tiedot
Keräämme yleisiä tietoja tunnistaaksemme sinut asiakkaana, palvellaksemme sinua paremmin eri asiointikanavissa, kommunikoidaksemme kanssasi tai tehdäksemme erilaisia toimia kuten maksaaksemme korvauksen sinulle.
Henkilötiedot
Esim. nimi, henkilötunnus, yhteystiedot (puhelinnumero, osoite, sähköpostiosoite), perhetiedot, syntymäaika, työnantaja, markkinointiluvat.
Tiedot henkilöllisyyden todentamisasiakirjasta
Esim., ajokortin, passin tai muun henkilökortin numero.
Pankki- ja tilitiedot
Esim. tilinumero, luottotiedot ja muut pankkitiedot.
Vakuutus- ja vahinkotiedot
Vakuutus- ja vahinkotietoja kerätään vakuutussopimuksen tekemiseksi (esim. tarvitsemme kiinteistön tiedot vakuuttaaksemme talosi) tai vahinkoasian käsittelemiseksi (esim. keräämme arkaluontoisia terveydentilatietoja sinusta käsitelläksemme henkilövahinkosi).
Kiinteistötiedot
Esim. sijainti, kiinteistön tyyppi, rakennustapa, kiinteistön ikä, varusteet ja laitteistot, turvallisuus ja valvonta, asukkaat, valokuvat.
Ajoneuvotiedot
Esim. rekisterinumero, ajoneuvon tyyppi- ja ominaisuustiedot, ajohistoria, bonustiedot, valokuvat.
Matkustustiedot
Esim. hotellivaraukset, lentoliput, tiedot matkoista ja muista tapahtumista.
Vahinkohistoria
Esim. aikaisempi vahinkohistoria.
Tiedot harrastuksista tai lemmikeistä
Esim. urheiluharrastukset, extremelajit sekä kilpaurheilu, koirat, hevoset tai muut eläimet
Arkaluontoiset tiedot
Terveydentilatiedot
Esim. aikaisempi tai nykyinen terveydentila, tiedot loukkaantumisista tai vammautumisista, tehdyt lääketieteelliset toimenpiteet ja annettu hoito, lääkereseptit, raskaus, kuvantamistiedot.
Oikeudelliset prosessit, petokset ja rikostausta
Esim. tiedot sinuun liittyvistä oikeudellisista prosesseista, petoksista tai rikoksista. Nämä voivat liittyä esimerkiksi vastuuvahinkoihin tai henkilövahinkoihin, jotka ovat aiheutuneet rikoksesta. Keräämme myös tietoja rahanpesun torjuntaan liittyen.
Ammattiliiton jäsenyys
Esim. tieto siitä, kuulutko ammattiliittoon, joka tarjoaa sinulle vakuutuksen.
Muut
Puhelu- ja videonauhoitteet
Esim. tallenteet puheluista ja videoista edustajiemme kanssa.
Asiakasyhteydenotot
Esim. sähköpostit, chatit, yhteydenpitohistoria
Tiedot sosiaalisesta mediasta
Esim. julkiset tiedot sosiaalisessa mediassa (esim. asiakaspalautteet Facebookin kautta).
Keräämme tietoja sinusta eri lähteistä riippuen siitä, mistä syystä asioimme kanssasi.
Suoraan sinulta tai vakuutuksenottajalta
Esimerkki: Pyydämme tietoja, kun ostat vakuutusta tai teet vahinkoilmoitusta.
Palveluiden käytön yhteydessä
Voimme esimerkiksi tarjota apua ajoneuvovakuutusasiakkaillemme vahinkojen sattuessa ja keräämme tietojasi partnereiltamme jotka toimivat alihankkijoinamme palveluiden tuottamisessa.
Käytämme evästeitä tai muita vastaavia tunnistetekniikoita verkkopalveluidemme käytön yhteydessä. Lue lisää verkkopalveluiden yhteydessä käyttämistämme tunnisteista
Esimerkki: Keräämme henkilöiden tunnistetietoja (kuten sosiaaliturvatunnuksia) kun teet hintalaskelmia, raportoit vahinkotapahtumista tai tunnistaudut verkkopalvelujemme käytön yhteydessä.
Sosiaalisessa mediassa julkaistu tieto
Esimerkki: Olet julkaissut ammattiisi liittyvää tietoa itsestäsi LinkedIn -palvelussa.
Suoraan työnantajaltasi, liitolta tai muulta järjestöltä
Esimerkki: Lista tietyllä vakuutuksella vakuutetuista työntekijöistä tai vahvistus liittojäsenyydestäsi voidaan saada työnantajaltasi tai liitoltasi.
Suoraan yhteistyökumppanilta, hoitolaitokselta, toiselta vakuutuksenantajalta, poliisilta tai muulta viranomaiselta
Esimerkki: Törmäysvahingossa Ifillä vakuutettu asiakas voi olla vastuussa törmäyksestä ja toinen vakuutusyhtiö ilmoittaa meille, että If on korvausvastuussa heidän asiakkaansa henkilövahingosta. Törmäystilanteissa saatamme saada vahingoittuneen yhteystiedot toiselta vakuutusyhtiöltä, raportin poliisilta, auton korjaustiedot korjaamolta ja vahingoittuneen terveydentilatiedot terveydenhuollon tarjoajalta.
Viranomaisten, vakuutuksenantajien tai muiden ulkoisten tahojen ylläpitämät rekisterit
Esimerkki: Varmistamme tietoja sinun ajoneuvostasi julkisista rekistereistä.
Käytämme henkilötietoja lähes kaikessa mitä teemme, koska se mahdollistaa parhaan mahdollisen palvelun tarjoamisen. Tästä voit lukea erilaisista tavoistamme käyttää henkilötietojasi.
Vakuutusten myynti ja hallinnointi
Tarvitsemme tietoa tarjotaksemme sinulle vakuutuksia ja määritelläksemme sinulle tyypilliset riskit. Käsittelemme tietoja tarjotaksemme sinulle vakuutuksen hintaan, joka perustuu sinun riskeihisi, määritelläksemme oikeat vakuutusmäärät ja juuri sinulle sopivan turvatason. Käytämme tietoja myös vakuutusten hallinnointiin ja palveluiden tarjoamiseen.
Vahinkoasioiden käsittely
Käytämme henkilötietojasi käsitelläksemme vakuutustapahtumia tai muita vaatimuksia.
Asiakkuutesi hoitaminen
Käsittelemme henkilötietoja tunnistaaksemme sinut asiakkaana, kommunikoidaksemme kanssasi ja lähettääksemme sinulle viestejä palveluistamme.
Yhteistyökumppaneidemme tarjoamat palvelut
Käsittelemme henkilötietojasi myös tarjotaksemme sinulle vakuutuksiisi liittyviä lisäpalveluita Ifin yhteistyökumppaneilta.
Liiketoimintamme kehittäminen
Käsittelemme henkilötietojasi kehittääksemme liiketoimintaamme sekä tuotteitamme ja tehdäksemme markkinointitutkimuksia ja -analyysejä, mukaan lukien asiakastyytyväisyyskyselyitä.
Markkinointi
Me keräämme ja analysoimme henkilötietoja, kuten sinun käyttäytymistäsi internetissä tai sinun sijaintiasi, lähettääksemme vakuutustarjouksia tai muita viestejä jotka saatat kokea hyödyllisiksi.
Vakuutustutkinta ja rahanpesun ehkäiseminen
Asiakkaan tuntemistietoja ja muita henkilötietoja voidaan käyttää rikosten estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen sekä rikosepäilyn tai esirikoksen tutkintaan saattamista varten. Vakuutusyhtiöllä on lakiin perustuva velvollisuus muun muassa estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista sekä edistää tällaisen toiminnan paljastamista ja selvittämistä. Lisäksi vakuutusyhtiöllä on oikeutettu etu ehkäistä ja selvittää muuta toimintaansa kohdistuvaa rikollisuutta. Vakuutusyhtiöllä on oikeus luovuttaa salassa pidettäviä tietoja syyttäjä- ja esitutkintaviranomaiselle rikoksen estämiseksi ja selvittämiseksi.
Viranomaisille raportointi
Käsittelemme henkilötietoja toimiaksemme lakien ja velvoitteiden mukaisesti sekä vastataksemme viranomaisten pyyntöihin.
Tilastointi
Käytämme henkilötietoja tilastojen tekemiseksi.
Virhetilanteiden paikantaminen asiakaspalvelukanavissamme
Käytämme henkilötietoja, mukaan lukien käyttäytymistietoja verkkopalveluistamme sekä muita antamiasi tietoja, varmistaaksemme järjestelmiemme ja palveluidemme toiminnan.
Käsittelemme henkilötietojasi aina jollain seuraavista lainmukaisista perusteista:
- Käsittely on tarpeen joko vakuutussopimuksen tekemiseksi tai täytäntöön panemiseksi;
- Sinä olet antanut meille suostumuksen käsitellä tietojasi. Sinulla on milloin tahansa oikeus peruuttaa antamasi suostumus, jolloin tietoja ei enää jatkossa käsitellä niihin tarkoituksiin, jota suostumuksesi koski.
- Käsittely on tarpeen meidän tai kolmansien osapuolien oikeutettujen etujen toteuttamiseksi. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi tilannetta, jossa käsittelemme tietojasi:
- estääksemme petoksen
- kohdentaaksemme sinulle suoramarkkinointia
- ylläpitääksemme tietojärjestelmiemme turvallisuutta
- puhelutallenteiden muodossa muun muassa liiketapahtuman varmistamiseksi, asiakaspalvelun laadun kehittämiseksi ja työntekijöiden kouluttamiseksi
- vapaaehtoisen asiakaspalautteen perusteella muun muassa palvelumme kehittämiseksi
- Käsittely on tarpeen suojellaksemme sinun tai toisen henkilön elintärkeää etua;
- Käsittely on tarpeen noudattaaksemme meitä koskevia lakisääteisiä velvollisuuksia tai käsitellessämme lakisääteisiin vakuutuksiin liittyviä vahinko- tai vakuutusasioita.
Automatisoitu päätöksenteko tarkoittaa, että päätös tehdään ilman ihmisen osallistumista päätöksentekoon. Automatisoitu päätöksenteko on sallittu vakuutusyhtiölainsäädännössä. Käytämme menetelmää alla kuvatuissa tilanteissa. Kerromme kussakin palvelussa erikseen, mikäli automatisoitu päätöksenteko on käytössä ko. palvelussa.
Profiloinnilla tarkoitetaan henkilötietojen käyttämistä siten, että sillä voidaan analysoimalla henkilön henkilökohtaisia ominaisuuksia, käyttäytymistä ja mieltymyksiä ennustaa hänen mahdollista tulevaa käyttäytymistään ja kiinnostuksen kohteitaan.
Vahinkoasioiden käsittely
Käytämme automatisoitua päätöksentekoa vahinkoasioiden käsittelyssä osana nettivahinkopalveluamme ja muuta vahinkoasioiden hoitoa. Automatisoidut päätökset pohjautuvat meille annettuihin tietoihin ja niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi laskeaksemme automaattisesti vakuutuskorvauksen määrän.
Vakuutusten myyntiprosessi
Käytämme automatisoitua päätöksentekoa vakuutustemme myyntiprosessissa osana verkkokauppaamme ja muita myyntikanaviamme. Päätökset perustuvat meille annettuihin tietoihin, kuten ajoneuvon malliin, vahinkohistoriaan, ikään, asuinalueeseen tai muihin tekijöihin, joiden perusteella järjestelmämme laskevat automaattisesti hinnan.
Suoramarkkinointi
Käytämme profilointia lähettääksemme markkinointiviestejä, joiden uskomme olevan sinulle sopivia ja vältämme lähettämästä epäolennaisia viestejä. Sinulla on oikeus kieltäytyä profiloinnista liittyen suoramarkkinointiin ottamalla yhteyttä Ifiin. Yhteystiedot löytyvät alempana sivulta kohdasta Yhteystiedot ja yhteydenotot.
Keräämme ja analysoimme henkilötietoja, kuten käyttäytymistä verkkopalveluissamme tai sijaintia, jotta voimme kohdentaa vakuuttamiseen liittyvää viestintää. Jos olet asiakas tai potentiaalinen asiakas, voit saada meiltä vakuuttamiseen liittyvää viestintää, jonka arvioimme hyödyttävän sinua.. Viestintä saattaa olla esimerkiksi sinulle kohdistettu puhelinsoitto, sähköpostiviesti, tekstiviesti, mainonta, kirjeposti tai suositus verkkopalveluissamme. Samalla pyrimme välttämään epärelevantin kommunikoinnin kanssasi. Emme koskaan myy henkilötietoja kolmansille osapuolille.
Käytämme verkkopalveluista aggregoitua käyttäytymistietoa ainoastaan tilastolliseen raportointiin tai yhdistettynä muuhun tietoon ymmärtääksemme paremmin kuinka digitaalisia palveluitamme käytetään sekä arvioidaksemme niiden suorituskykyä. Koska tilastollista analyysia tehdään aggregoidulla tasolla, ei yksittäisiä henkilöitä voida suoraan tunnistaa.
Analysoimme myös verkkopalveluidemme käyttöä parantaaksemme käyttökokemustasi. Esimerkkinä käyttökokemuksen parantamisesta on verkkosivustojen personointi yhdistäen kirjautumista edellyttävistä palveluista saatavaa tietoa tietoihin, joita meillä on jo ennestään käyttäjästä.
Osana laadunvarmistusta ja ennakoivia asiakaspalveluprosessejamme saatamme ottaa sinuun yhteyttä joko sähköpostilla tai soittamalla keskeyttäessäsi vakuutuksen ostoprosessin. Käyttämämme yhteydenottokanava riippuu tiedoista, joita olet aikaisemmin antanut meille yhteydenottoja varten. Toteutamme tämän palvelutapahtuman varmistaaksemme, että digitaaliset palvelumme toimivat sujuvasti ja että vakuutusturvasi on tarkoituksenmukainen.
Voit aina ilmoittaa meille, että et halua yhteydenottoja valitsemissasi kanavissa. Katso ohjeet kohdasta Yhteystiedot ja yhteydenotot. Saatamme hyödyntää yhteystietoja myös julkisista rekistereistä ollaksemme yhteydessä sinuun puhelimitse, vaikka et välttämättä itse olisi antanut meille näitä yhteystietoja verkkopalveluissamme. Jos olet ilmoittanut puhelinmarkkinointikiellosta asianmukaiseen rekisteriin, kunnioitamme tätä kieltoa osana prosessejamme.
Profiloinnilla tarkoitetaan henkilötietojen käyttämistä siten, että sillä voidaan analysoimalla henkilön henkilökohtaisia ominaisuuksia, käyttäytymistä ja mieltymyksiä ennustaa hänen mahdollista tulevaa käyttäytymistään ja kiinnostuksen kohteitaan. Sinulla on oikeus kieltäytyä profiloinnista liittyen suoramarkkinointiin ottamalla yhteyttä Ifiin. Olemme silti velvollisia lähettämään sinulle vakuutuksiisi liittyvää tietoa.
Katsomme olevan oikeutetun etumme mukaista tehdä sekä tilastollista analyysiä että kontaktoida asiakkaitamme tai potentiaalisia asiakkaitamme varmistaaksemme oikeanlaisen vakuutusturvan toteutumisen. Edistyneen analytiikan ja kohdentamisen yhdistämisen käyttö perustuu antamaasi suostumukseen.
Kuinka suostumuksesi edistyneen analytiikan ja kohdentamisen käyttöön vaikuttaa käyttökokemukseesi
Pyrimme näyttämään verkkopalveluihimme tuleville käyttäjille ilmoituksen, jossa pyydämme suostumuksen mainonta- ja kohdennusevästeiden käyttöön sekä edistyneeseen analytiikkaan ja kohdentamiseen. Saadaksesi lisätietoja kyseisestä suostumuksesta ja sen muokkaamisesta, lue tarkemmin evästekäytäntömme.
Tämä kappale tietosuojaselostetta käsittelee tarkemmin edistyneen analytiikan ja kohdentamisen suostumuksen vaikutuksia. Kyseisen suostumuksen nojalla voimme yhdistää käyttäytymistietoa verkkopalveluistamme muuhun keräämäämme henkilötietoon analysoidaksemme ja profiloidaksemme yksittäisen henkilön intressejä sekä käyttäytymistä. Tämän perusteella saatamme personoida käyttämäsi palvelukanavan sisältöä.
Verkkokäyttäytymisestä saatavaa tietoa voimme yhdistää muuhun henkilötietoon esimerkiksi kun tunnistaudut verkkopalveluissamme, kuten Omilla Sivuilla tai Yrityskansiossa. Verkkoselaimen ja henkilötiedon yhdistäminen perustuu tietoihin, joita olet antanut meille asiointipalveluissamme, jolloin yhdistäminen voidaan tehdä myös silloin, kun et varsinaisesti käytä verkkopalveluitamme tunnistautuneena. Tällä tavoin voimme yhdistää myös useiden laitteiden kautta tapahtuvan käytön yhteen profiiliin.
Osana käyttökokemuksen personointia voimme sulkea sinut pois mainonnan kohderyhmistä tuotteiden osalta, jotka olet jo ostanut esimerkiksi puhelinpalvelustamme. Kohdentaaksemme mainontaamme paremmin, saatamme myös yhdistää profiilin kohdennustietoa kolmannelta osapuolelta esimerkiksi sähköpostiosoitteen avulla.
Käsitellessämme henkilötietojasi anonymisoimme tai pseudonymisoimme tiedot aina kun on mahdollista, joten yksittäisiä henkilöitä ei voida suoraan tunnistaa keräämiemme tietojen avulla. Saadaksesi lisää tietoa, lue tarkemmin Tiedon tallentaminen ja tietoturva -osio tietosuojaselosteesta.
Me turvaamme yksityisyytesi hyvällä tietojen hallinnalla ja huolellisella henkilötietojen käsittelyllä. Säilytämme henkilötietojasi niin kauan kuin on tarpeen Tietosuojaselosteessa mainittuihin käyttötarkoituksiin, ellei pidempää säilytysaikaa vaadita tai sallita laissa.
Henkilötietojesi säilyttämisaika riippuu mahdollisen vakuutuskorvausvaatimuksen esittämiseen vaikuttavasta lainsäädännöstä, kirjanpitolaista sekä muista tekijöistä. Jos henkilötietojesi säilyttäminen ei ole meille välttämätöntä, voit pyytää meitä poistamaan tiedot. Tarpeettomat tai epäolennaiset henkilötiedot poistetaan tai anonymisoidaan.
Käytämme aina asianmukaisia teknisiä, fyysisiä, oikeudellisia sekä organisatorisia toimenpiteitä, jotka ovat yksityisyyteen ja tietoturvallisuuteen liittyvän lainsäädännön mukaisia. Kaikki palveluntuottajat, jotka toimivat henkilötietojen käsittelijöinä, valitaan huolellisesti ja ovat velvollisia käyttämään asianmukaisia toimia suojellakseen luottamuksellisuutta sekä henkilötietojesi turvallisuutta.
Vakuutusyhtiönä meitä sitoo laissa säädetty salassapitovelvollisuus kaikkien asiakas- ja henkilötietojen osalta. Emme luovuta tietoja sivullisille ilman asiakkaan suostumusta, ellei tietojen luovuttaminen perustu lain säännökseen. Tällaiseksi tietojen luovuttamiseksi ei katsota tilannetta, jossa käytämme palveluntuottajia, joiden kanssa meillä on sopimus henkilötietojen käsittelystä.
Riippuen vakuutustuotteesta ja annetun tiedon luonteesta, henkilötietosi voidaan luovuttaa esimerkiksi seuraaville tahoille:
Pankki- tai leasingyhtiö jos kyseinen taho on edunsaajana vakuutuskirjassa – tiedot vakuutuksen tilasta sekä mahdollisista vahinkoasioista voidaan jakaa;
Yhteistyökumppani vahinkoasiassa kuten esimerkiksi hinausliike – tiedot vakuutuksen voimassaolosta sekä vahinkotiedot voidaan jakaa siinä laajuudessa kuin on tarpeen vahinkoasian hoitamiseksi;
Liikennevakuutuskeskus ja muut vakuutuskeskukset – rekisteröimme tietoja lakisääteisistä liikennevastuuvakuutuksista sekä raportoiduista liikennevahinkoasioista;
Muut vakuutuksenantajat – luovutamme tietoja toisille vakuutuksentarjoajille, jos on tarpeen vahinkoasian selvittämiseksi tai jälleenvakuutuksen järjestämiseksi;
Luovutamme tietoja myös vakuutusyhtiöiden yhteiseen vahinkorekisteriin sekä väärinkäytösrekisteriin. Luovutusperusteena vahinkorekisterin osalta on vakuutusyhtiön oikeutettu etu. Luovutukset väärinkäytösrekisteriin perustuvat ulkomaisista vakuutusyhtiöstä annettuun lakiin.
Viranomaiset – voimme olla velvollisia jakamaan henkilötietojasi viranomaisille tai kolmansille osapuolille, jos laki tai sopimuksen täytäntöön paneminen niin vaatii;
Sinun henkilötietojasi säilytetään lähtökohtaisesti vain Euroopan Unionin ja Euroopan talousalueen alueella. Liiketoimintamme kansainvälisen luonteen sekä teknologisten ratkaisujen vuoksi tietyissä tilanteissa saatamme siirtää henkilötietojasi osapuolille, jotka ovat sijoittautuneet kolmansiin maihin. Saatamme esimerkiksi siirtää henkilötietoja tietojenkäsittelijöille, jotka tarjoavat pilvipalveluita Yhdysvalloissa. Kaikki siirrot tehdään tällaisia kansainvälisiä tietojen siirtoja koskevia yksityisyydensuojasäännöksiä noudattaen.
Sinulla on alla tarkemmin kuvatulla tavalla oikeus mm. tarkastaa henkilörekistereissämme olevat tietosi, vaatia virheellisten tietojen korjaamista ja kieltää tarpeettomien tietojen käsittelyn. Ifillä voi kuitenkin olla lakisääteisiä velvollisuuksia tietojen säilyttämiseen, ja velvollisuus käsitellä henkilötietojasi tai säilyttää henkilötietojasi vaikka pyytäisit käsittelyn rajoittamista tai tietojen poistamista.
Voit käyttää alla kuvattuja oikeuksiasi ottamalla meihin yhteyttä Omat sivut -verkkopalvelussamme tai jäljempänä kohdassa Yhteydenotot selostetulla tavalla. Vastaamme oikeuksiesi käyttämistä koskevaan pyyntöön viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Poikkeustilanteissa voimme lainsäädännön sallimalla tavalla jatkaa määräaikaa kahdella kuukaudella ottaen huomioon pyyntöjen monimutkaisuus ja määrä.
Oikeus saada pääsy tietoihin
Sinulla on oikeus saada vahvistus siitä, käsittelemmekö sinua koskevia henkilötietoja. Mikäli henkilötietojasi käsitellään, sinulla on oikeus saada jäljennös tiedoista ja tarkastaa tietosi. Voit milloin tahansa itse helposti tarkastaa, millaisia tietoja meillä on sinusta tutustumalla tietoihisi Ifin Omat sivut -verkkopalvelussa. Vakuutus- ja rahoitusalaa koskevan erityislainsäädännön (esimerkiksi laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä) sisältämät salassapitovelvoitteet voivat rajoittaa tiedonsaantioikeutesi käyttöä.
Oikeus tietojen oikaisemiseen
Sinulla on oikeus pyytää meitä oikaisemaan mahdolliset virheelliset henkilötiedot sekä täydentämään mahdolliset puutteelliset tiedot. Ifin Omat sivut -verkkopalvelussa voit myös itse päivittää tietojasi.
Oikeus tietojen poistamiseen (oikeus tulla unohdetuksi)
Sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus pyytää poistamaan henkilötietosi ja peruuttaa suostumuksesi henkilötietojen käsittelyyn. Tällaisia tilanteita ovat mm. se, että emme enää tarvitse henkilötietojasi niihin tarkoituksiin, joita varten ne alun perin kerättiin tai että perut suostumuksesi, joka on ollut edellytys henkilötietojesi käsittelylle.
Tietojasi ei voida poistaa silloin, kun henkilötietojasi käsitellään lakisääteisiin vakuutuksiin, kuten liikenne- ja työtapaturmavakuutukseen liittyen tai jos niiden säilyttäminen perustuu lain säännökseen. Tietojasi ei voida poistaa myöskään silloin, jos ne ovat tarpeellisia oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai tällaiseen vaatimukseen vastaamiseksi. Tuhoamme tietosi ilman eri pyyntöä, kun meillä ei ole enää perustetta käsitellä henkilötietojasi.
Oikeus rajoittaa henkilötietojen käsittelyä
Sinulla on erikseen säädettyjen edellytysten täyttyessä oikeus siihen, että rajoitamme henkilötietojesi käsittelyä. Oikeus pyytää henkilötietojen käsittelyn rajoittamista ei kuitenkaan koske lakisääteisiin vakuutuksiin liittyvää henkilötietojen käsittelyä, eikä tilanteita, joissa käsittely perustuu lakisääteiseen velvoitteeseen.
Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen
Siltä osin kuin henkilötietojesi käsittely perustuu suostumukseen tai sopimukseen, sinulla on oikeus saada itse toimittamasi henkilötiedot meiltä jäsennellyssä ja yleisesti käytetyssä muodossa ja oikeus saada tiedot siirrettyä toiselle rekisterinpitäjälle.
Oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä
Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä siltä osin kuin käsittely perustuu Ifin tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen toteuttamiseen. Sinulla on oikeus koska tahansa vastustaa henkilötietojesi käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin sekä henkilötiedoillasi suoritettavaa profilointia. Voit myös antaa meille kanavakohtaisia suoramarkkinointia koskevia suostumuksia ja kieltoja. Sähköpostimarkkinointilupaa voit hallinnoida Omat sivut -verkkopalvelussa. Muita kieltoja ja lupia voit hallinnoida ottamalla meihin yhteyttä jäljempänä kohdassa Yhteydenotot selostetulla tavalla.
Oikeus tehdä valitus
Mikäli katsot henkilötietojesi käsittelyn olevan ristiriidassa voimassa olevan lainsäädännön kanssa, voit tehdä valituksen tietosuojavaltuutetulle.
Rekisterinpitäjänä toimii If Skadeförsäkring AB (publ), jota edustaa Suomessa If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike.
Ifin tietosuojavastaavaan ja hänen tiimiinsä voit olla yhteydessä sähköpostitse DPO@if.fi.
Kun haluat tarkastaa tai siirtää henkilötietojasi, tai sinulla on tietoihisi liittyviä kysymyksiä, tulosta ja allekirjoita henkilötietojen tarkastuspyyntölomake ja lähetä se sähköpostitse osoitteeseen rekisteriselosteet@if.fi tai lähetä allekirjoitettu lomake postitse osoitteella
If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike
Henkilörekisteriasiat
PL 2023
20025 IF
Muissa asioissa voit asioida Omilla sivuilla tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
Viimeksi päivitetty 7.12.2021