Näin varaudut talviautoiluun

Talvikelit vaikeuttavat ajonäkyvyyttä ja lisäävät liukkautta. Varaa aina riittävästi aikaa auton puhdistamiseen ja lämmittämiseen ennen liikenteeseen lähtöä. Varo myös ylikuormittamasta akkua, jotta auto ei simahda pakkaseen.

Vaarallisin aika vuodesta on juuri ennen lumen tuloa – Näin huomioit mustan jään

Loppusyksyn ja alkutalven pimeyden vuoksi mustaa jäätä on todella vaikea havaita. Saatat huomata sen kiiltelemässä ajovaloissa, mutta usein jään huomaa vasta aivan kohdalla.

  • Huurre auton ikkunoissa on merkki siitä, että myös tie on todennäköisesti liukas. Kuuntele myös radiosta sääennuste tai tarkista varoitukset netistä.
  • Riittävät turvavälit ja alhaisemmat nopeudet ovat keskeiset tavat vähentää riskiä ja varautua yllättäviin tilanteisiin.
  • Älä luota liiaksi pitkään ajokokemukseen. Kesän ja syksyn aikana kuskit yleensä kadottavat tuntuman jäähän.
  • Kun ensilumi on satanut ja olet tottunut jäähän, älä edelleenkään nosta nopeuksia. Tässä vaiheessa onnettomuuksia sattuu myös paljon.
Huurre ikkunoissa on merkki siitä, että myös tie on todennäköisesti liukas.

Puhdista auto lumesta ja jäästä

Huono näkyvyys voi aiheuttaa peltikolarin jo ensimmäisessä risteyksessä, ja auton päältä irronnut lumipaakku voi aiheuttaa vaaratilanteen takana tulevalle autoilijalle.

Varaa etenkin aamuisin riittävästi aikaa, ja varmista ennen ajoa hyvä näkyvyys. Jää ja loppusyksystä puista tippuneet lehdet on ehdottomasti siivottava pois ikkunoista ennen liikkeelle lähtöä.

Varmista, että autossasi on kunnollinen jääskrapa ja lumiharja. Puhdista auton kaikki lasit – myös takalasi – huolellisesti ja harjaa irtolumi pois. Huolehdi myös auton esilämmittämisestä, sillä se estää ikkunoita huurtumasta.

Kiinnitä huomiota tuulilasin kuntoon

  • Putsaa tuulilasi myös sisäpuolelta. Puhdas tuulilasi häikäisee vähemmän ja huurre lähtee nopeammin.
  • Täytä tuulilasinpesunesteen säiliö pakkasenkestävällä nesteellä.
  • Vaihda huonokuntoiset pyyhkimet – niiden heikkous korostuu talvioloissa entisestään.
  • Korjauta tuulilasiin tulleet iskemät ennen pakkasia – vältyt ehkä koko tuulilasin vaihdolta. Pienikin särö tuulilasissa voi pahentua lämpötilan laskiessa. Talvella matalalta paistava aurinko häikäisee erityisesti, jos tuulilasissa on naarmuja ja halkeamia.
  • Nainen ajaa autoa

    Vakuuta tuulilasi kivien ja nastojen varalta

    Talvikauden alettua myös tuulilaseille alkaa sattua vahinkoja hiekoitussoran ja talvirenkaista irtoavien nastojen vuoksi. Harkitse siis lasiturvaa!

    Lue lasiturvasta
  • Mies autossa katsomassa kännykkää

    Oletko oikein vakuutettu?

    Omien sivujen kautta pääset tarkistamaan autovakuutuksesi laajuuden ja päivittämään esimerkiksi lasiturvan ajan tasalle. Omia sivuja käytät helpoiten If Mobiililla.

    Lataa If Mobiili
  • Autonrenkaiden vaihtoa autotallissa

    Muistathan vaihtaa talvirenkaat ajoissa

    Meiltä saat kattavat ohjeet renkaiden vaihtoon ja säilytykseen. Tiesitkö, että renkaiden vaihdon ajoittamista säätelevä lainsäädäntö muuttuu?

    Renkaiden vaihto

Auton lämmitys vähentää päästöjä ja säästää euroja

Vaikka auto käynnistyy myös kylmällä, moottorin esilämmitys lämmitystolpasta tai polttoainelämmitintä käyttäen tuo monia hyötyjä:

    1. Terveydelle haitalliset pakokaasupäästöt vähenevät merkittävästi, kun kylmäkäynnistykset pidetään minimissä. Esimerkiksi kotipihassa autoa kylmäkäynnistäessä on hyvä tiedostaa, että ensimmäisen 30 sekunnin aikana uudehko auto voi tuottaa saman verran päästöjä kuin mitä se tutkimuksen mukaan tuottaisi 160–480 kilometrin matkalla ilman kylmäkäynnistystä.
    2. Pidennät auton moottorin käyttöikää. Moottorivaurioiden kannalta kannattaa erityisesti välttää pitkän aikaa pakkasessa seisseen auton käynnistystä ilman esilämmitystä.
    3. Bensalaskussa voit säästää helposti useita kymmeniä euroja talvea kohden. Kaikkein eniten polttoainekuluissa säästävät hieman vanhempien bensa-autojen sekä dieselautojen käyttäjät.
    4. Myös sähköauton tai lataushybridin käyttäjä hyötyy esilämmityksestä töpselin kautta, sillä tällöin auton omista akuista riittää virtaa pitemmälle ajamiseen.
    5. Valmiiksi lämpimään autoon on mukavampi tulla, mutta esilämmitys parantaa myös liikenneturvallisuutta. Kylmän auton lasit huurtuvat, ja tällöin näkyvyys kärsii.

    Polttoainelämmitin on lohkolämmitintä nopeampi

    Sähköä käyttävä lohko- tai letkulämmitin tarvitsee yli kymmenen asteen pakkasilla pari tuntia esilämmitykseen, kun taas polttoaineella toimiva lämmitin suoriutuu samasta tehtävästä alle puolessa tunnissa. Vastaavasti nollakelillä sähkötolppa lämmittää auton puolessa tunnissa ja polttoainelämmitin 10 minuutissa.

    Aamuisin esilämmitys kannattaakin mahdollisuuksien mukaan hoitaa ajastinta tai kauko-ohjausta hyödyntäen, koska myös turhaa hukkalämmitystä tulisi välttää. Tarkemmat suositukset esilämmitysajoista voi tarkistaa esimerkiksi Motivan sivuilta.

    Lumeen peittynyttä sähköautoa ladataan.
    Myös sähköauto tai lataushybridi kannattaa esilämmittää töpselisähköllä ja säästää ajoakkuja ajamiseen.
    Akku kärsii, jos ajat pakkaskaudella vain lyhyitä matkoja.

    Pakkasilla auton akku on kovilla

    Kylmällä ilmalla myös autojen akut ovat erityisellä koetuksella, ja nykyaikana autot myös kuluttavat sähköä aiempaa enemmän. Akun elinikä on tyypillisesti 5 vuotta tai vähemmän, mutta siihen voi myös itse vaikuttaa.

    Tasapainota lämmitys ja ajaminen keskenään tai hanki akkulaturi

    • Yksi syy autojen kasvaneeseen sähkönkulutukseen on erilaisissa lisävarusteissa. Talvella ahkerassa käytössä ovat erityisesti istuinten, tuulilasin, peilien sekä ratin lämmittimet. Nämä varusteet tuovat autoiluun lisää mukavauutta ja usein myös turvallisuutta, mutta toisaalta niiden turhaa käyttöä tulisi välttää.
    • Akku kärsii erityisesti silloin, jos ajat pakkaskaudella pelkästään lyhyitä matkoja. Tällöin akku ei ehdi latautua kunnolla. Suositeltavaa olisi ajaa lyhyiden matkojen lisäksi ainakin yksi pidempi matka viikossa.
    • Muista, että myös esilämmitys polttoainelämmittimellä kuluttaa auton akkua. Lämmityksen jälkeen onkin suositeltavaa ajaa autoa vähintään yhtä pitkään kuin on lämmittänyt sitä. Esimerkiksi puolen tunnin lämmityksen jälkeen puoli tuntia ajoa palauttaa riittävästi akun varausta. 
    • Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta ajaa säännöllisesti pitkiä matkoja, hanki erillisenä lisälaitteena nykyaikainen akkulaturi. Akun lataaminen yön yli pari–kolme kertaa talvessa voi tuoda sille jopa vuoden lisäaikaa.

    Akun vaihto kannattaa tehdä ajoissa

    • Elinkaarensa loppua lähenevän akun kunto kannattaa mitata huollossa, jossa se on usein edullinen toimenpide. Mittauksen voi tehdä myös kotona yleismittarilla tai akkutesterillä.
    • Mikäli akku oireilee myös hieman lämpimämmillä keleillä, se on varma merkki elinkaaren päättymisestä.
    • 2000-luvun alun ja sitä uudempien autojen kohdalla on tärkeää ottaa selvää, onko auton akkua mahdollista vaihtaa kotikonstein. Uudehkojen autojen kohdalla akku pitää yleensä vaihtaa liikkeessä, sillä se vaatii akun oikeaoppisen rekisteröinnin auton sähköjärjestelmään.

    Akun hyytyminen on yksi tyypillisimmistä vioista

    Akun hyytyminen voi johtua siitä, että akun varaus on laskenut liian alas, tai sitten akku on elinkaarensa lopussa. Jos auto on ollut pitkään seisonnassa, vähitellen tyhjiin purkautunut akku voi myös tulla kuskille yllätyksenä.

    • Ifin osakaskoon ja täyskaskoon kuuluu hinauspalvelu, joka saapuu paikalle antamaan akulle apuvirtaa tai hinaamaan auton korjaamolle akun vaihtoa varten. Palvelu ei kuitenkaan kata tilanteita, joissa auto on hyytynyt kotipihaan. Katso ohjeet tilanteessa toimimiseen
    • Älä kokeile apuvirran antamista itse, jos et ole kunnolla perehtynyt aihepiiriin. Erityisesti paljon elektroniikkaa hyödyntävät uudet autot saattavat vioittua apuvirran antamisesta, jos se tehdään väärin.
    • Talvella takakonttiin kannattaa varmuuden vuoksi pakata myös lämpimiä vilttejä tai vaatteita, sillä auton hyytyessä sen sisälämpötila laskee nopeasti.