Lasivakuutus myös osakaskoon

Ifistä saat lasivakuutuksen kaiken ikäisiin henkilöautoihin, kun täydennät kaskovakuutustasi lasiturvalla.

Saat lasiturvan sekä kattavaan täyskaskoomme että edulliseen osakaskoomme.

Laske hinta autovakuutukselle Muokkaa nykyistä vakuutustasi

Suojaudu yleisimmältä vahingolta

Laivahinko on kaikkein todennäköisin autoilijalle sattuvista vahingoista, ja korjauksia voi monen kohdalle koitua useampia peräkkäin. Kiveniskemä tuulilasissa voi tuntua pieneltä riesalta, mutta korjaamatta jättäminen on itse asiassa turvallisuusriski.

Keskimääräinen lasivahinko on viime vuosina maksanut vajaat 300 euroa, kertovat Ifin autovahinkotilastot. Tuulilasin korjaamisesta voi selvitä 70 eurolla, mutta tuulilasin vaihto maksaa keskimäärin 750 euroa ja uusien autojen kohdalla toista tuhatta euroa.

Miksi rikkoutumiset yleistyvät?

Enemmän kuin pelkkä tuulilasivakuutus

Tuulilasivakuutus tuo mielenrauhaa ruuhkaisilla sisääntuloväylillä ja kevätkeleillä, jolloin kiveniskeminen välttely on arpapeliä huolellisellekin kuskille. Vakuutus kattaa myös sivuikkunat ja takalasin.

Kun vahinko sattuu omalle kohdalle, lasin korjaus onnistuu ilman kuluja, ja lasin vaihdon kohdalla omavastuusi jää 200 euroon. Saat vahingon sattuessa myös nopeaa ja sujuvaa palvelua. Sinun tarvitsee vain viedä auto luotetuille korjaamokumppanillemme, jotka hoitavat vahinkoilmoituksen meille puolestasi.

Katso ohjeet ja korjaamokumppanimme

Miksi tuulilasin rikkoutuminen on yhä yleisempää? 

Nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan aiempaa kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.

Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Jokainen iskemä halkeaa jossain vaiheessa. Tuulilasin halkeamista edesauttavat nopeat lämpötilan vaihtelut, tien huono kunto tai niin kutsuttu lasikorroosio eli lasin kuluminen. 

Tuulilasin rikkoutumisen riskiä lisäävät talvirenkaiden kuvioiden lisääntyminen ja roiskeläppien poistuminen. Uusissa automalleissa taka-akseli ja takapyörät on sijoitettu mahdollisimman taakse, jolloin irtokivet kimpoavat vapaammin perässä ajavan päälle.

Tuulilaseja ja muita ikkunlaseja rikkoutuu vuoden ympäri, vaikkakin eniten vahinkoja sattuu maalis-, huhti- ja toukuussa, kun tiet sulavat ja lämpötilan vaihtelut aiheuttavat routavaurioita. Myös tietyömailla kannattaa varautua edellä ajavan lennättämiin irtokiviin.

Riittävän turvavälin pitäminen on yksi keino pyrkiä suojautumaan irtokiviltä ja renkaista irronneilta nastoilta, ja mutta varovaisuus ei aina takaa vaurioilta välttymistä.

Ehjä tuulilasi on oleellinen osa auton turvarakennetta

Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta.

Ehjän tuulilasin merkitys korostuu automalleissa, joissa tuulilasin tehtävä on suojata matkustajia siirtämällä kolarissa aiheutuvaa energiaa auton koriin.

Kolarissa ehjä tuulilasi voi suojata matkustamoa katon tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta.

Myös etumatkustajan turvatyyny on suunniteltu tukeutumaan tuulilasiin. Jos lasissa on vaurio, turvatyynyn toiminta voi kolaroidessa heikentyä, ja lasi ei välttämättä kestä tyynyn laukeamista.