Tuulilasivakuutus lisäturvana Täyskaskoon

Tuulilasin korjaus ja vaihto bonusta alentamatta

Tuulilaseja rikkoutuu vuoden ympäri, mutta eniten vahinkoja sattuu maalis–huhtikuussa, kun tiet sulavat ja lämpötilan vaihtelut aiheuttavat routavaurioita. Vielä toukokuussa vahingot ovat yleisiä. Riittävän turvavälin pitäminen on kaikkina vuodenaikoina varmin keino suojautua irtokiviltä ja renkaista irronneilta nastoilta. Erityisesti tietyömailla kannattaa varautua edellä ajavan lennättämiin irtokiviin.

Tuulilasin korjaus ja vaihto on yllättävän kallista

Tuulilasin korjaus maksaa keskimäärin 70 euroa, ja tuulilasin vaihto kustantaa keskimäärin noin 750 euroa. Erikoisvarusteilla, kuten sadetunnistimella tai lämmityksellä varustetun tuulilasin vaihtaminen maksaa jopa yli 1000 euroa. Ifin autovahinkotilaston mukaan tuulilasivahingon korvausta maksetaan keskimäärin 289 euroa.

Valitse tuulilasivakuutus Täyskaskoon

Kun olet vakuuttanut autosi Ifin Täyskaskolla, voit valita Lasiturvan täydentämään vakuutustasi. Tuulilasi korjataan Lasiturvasta ilman omavastuuta. Jos tuulilasi joudutaan vaihtamaan, omavastuusi on 200 euroa. Pienissä vahingoissa korjaaminen on usein suositeltavin vaihtoehto. Korjaaminen tai tuulilasin vaihto ei alenna autovakuutuksen bonusta.

If Apu auttaa, jos tuulilasi rikkoutui

Jos tuulilasi menee rikki tai kaipaat neuvoja tien päällä, käytössäsi on uusi If Apu –palvelu. Saat apua vuorokauden ympäri kaikissa autoiluun liittyvissä tilanteissa. If Apu sisältyy kaikkiin Ifin kaskovakuutuksiin, ja maksat palvelun käytöstä ainoastaan normaalit puhelukustannukset. Jos sinulla on jo Ifin kaskovakuutus, If Apu on välittömästi käytössäsi.

Miksi uudet tuulilasit rikkoutuvat helposti?

Nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan aiempaa kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.

Lasin rikkoutumisen riskiä lisäävät talvirenkaiden kuvioiden lisääntyminen ja roiskeläppien poistuminen. Uusissa automalleissa taka-akseli ja tapapyörät on sijoitettu mahdollisimman taakse, jolloin irtokivet kimpoavat vapaammin perässä ajavan päälle.

Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Jokainen iskemä halkeaa jossain vaiheessa. Halkeamista edesauttavat nopeat lämpötilan vaihtelut, tien huono kunto tai niin kutsuttu lasikorroosio eli lasin kuluminen.

Ehjä tuulilasi on osa auton turvarakennetta

Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta. Ehjä tuulilasi siis toimii osana auton turvarakennetta.

Ehjän tuulilasin merkitys korostuu automalleissa, joissa tuulilasin tehtävä on osana turvarakennetta siirtää kolaritilanteessa aiheutuvia "voimia" auton koriin suojaten matkustajia. Ehjä tuulilasi voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon.

Kolarin sattuessa etumatkustajan turvatyyny on suunniteltu tukeutumaan auton tuulilasiin. Mikäli lasissa on iskemävaurio tai halkeama, turvatyynyn toiminta voi heikentyä ja lasi ei välttämättä kestä tyynyn laukeamista.