Usein kysyttyä - korvausasiat

Täältä löydät vastauksia korvauksiin liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin.

Miten hoidan vahinkoasiani?

Ifissä vahinkoasioiden hoito on keskitetty asiantuntijoille, jotka ovat erikoistuneet hoitamaan vahinkoasiat nopeasti ja joustavasti. Voit ilmoittaa vahingosta  netissä tai puhelimitse. Suosittelemme ilmoittamaan vahingosta ensisijaisesti netissä Omilla sivuilla, jossa voit hyödyntää esitäytettyjä vahinkoilmoituslomakkeita ja jossa korvausasiat hoituvat suojatussa ympäristössä. Pääset kirjautumaan Omille sivuillesi vuorokauden ympäri verkkopankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.

Kuinka paljon aikaa menee korvauskäsittelyssä?

Kun ilmoitat vahingosta/sairaudesta netin kautta, asiasi otetaan käsittelyyn yleensä heti. Jos olet ilmoittanut vahingon illalla tai viikonlopun aikana, vahinkosi otetaan hoitoon viimeistään seuraavana arkipäivänä. Myös puhelimitse ilmoitetut vahingot otetaan käsittelyyn heti.

Useimmissa tapauksissa saat korvauspäätöksen heti. Monimutkaisemmat ja lisäselvityksiä vaativat vahingot hoidamme välittömästi, kun kaikki asiaan liittyvät tositteet ovat saatavillamme. Tyypillisesti esimerkiksi rakennusvahingot, joissa selvitetään vahingon syytä, tarvitsevat tavallista pidemmän käsittelyajan.

Mihin voin toimittaa vahinkoasiaan liittyvät tositteet/kuitit?

Asiantuntijamme harkitsevat tositteiden tarpeellisuuden tapauskohtaisesti. Säilytä tositteet itselläsi, ja otamme sinuun yhteyttä, jos tarvitsemme kuitteja. Säilytä tositteet itselläsi ainakin siihen asti, kunnes olet saanut korvauspäätöksen tai maksun tilillesi.

Mistä tiedän, korvaako If vahinkoni?

Jokainen vahinko on yksilöllinen. Kun vahinko on tapahtunut ja vahinkoon liittyvät olosuhteet ovat tiedossamme, voimme ottaa kantaa vahingon korvattavuuteen.

Mitä tarkoitetaan omavastuulla?

Omavastuu on se summa, joka jää vahingosta omalle vastuullesi. Tyypillisesti omavastuu vähennetään sinulle maksettavasta korvauksesta.

Mitä tarkoitetaan Omavastuurahalla?

If Omavastuuraha on etu Ifin asiakkaille. Voit käyttää Omavastuurahaa omavastuun pienentämiseen, kun vahingon määrä ylittää omavastuun kasko-, esine- tai venevahingossa. Parhaassa tapauksessa voit kattaa vahingon omavastuuosuuden kokonaan Omavastuurahalla. Lue lisää Omavastuurahasta

Miten tarkistan Omavastuurahani määrän?

Näet sinulle kertyneen Omavastuurahan määrän

Lue tarkemmin Omavastuurahasta

Miksi Omilla sivuilla oleviin vahinkoilmoituksiin pitää täyttää asiakastiedot joka kerta?

Tällä hetkellä osa vahinkoilmoituslomakkeista on esitäytettyjä. Kehitämme jatkuvasti Omien sivujen toimintaa, jotta Omien sivujen käyttäminen sujuisi jatkossa entistä vaivattomammin.

Mikä on lentoyhtiön vastuu matkatavaroistani?

Jos lähtöselvitetyt matkatavarasi tuhoutuvat, vahingoittuvat, viivästyvät tai katoavat kokonaan ja vastuussa on EU-maan lentoyhtiö, hae korvausta ensisijaisesti lentoyhtiöltä.

Siltä osin kuin lentoyhtiö ei maksa korvausta, voit hakea korvausta koti- tai matkavakuutuksestasi. Lue lisää matkatavaroille sattuvista vahingoista. Vilkaise myös 10 yllättävää faktaa matkavakuutuksiin liittyen

Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

Tällä sivulla sinua palvelee Emma, Ifin asiakaspalvelurobotti. Jos et löytänyt vielä vastausta kysymykseesi, kysäise asiaasi Emmalta. Jos Emma ei osaa vastata kysymykseesi, hän ohjaa sinut asiakaspalveluun.

Katso myös muut usein kysytyt kysymykset