Käytetyn auton osto-opas

Suomalainen ostaa autonsa tyypillisesti käytettynä, ja mahdollisesti juuri siitä syystä käytetyn auton ostoon liittyy monta myyttiä ja sudenkuoppaa. Kävimme asiantuntijavoimin kohta kohdalta läpi autokaupan kirjoittamattomat pelisäännöt ja päivitimme ne uudelle vuosikymmenelle.

Tiestitkö, että vakuutuksen hinnan saat selville jo ennen auton ostoa?

Autovakuutuksen hinta etukäteen

Aloita kysymällä itseltäsi, millaisen auton oikeasti tarvitset

Kun lähtee ostamaan käytettyä autoa, ensimmäinen sääntö on pitää pää viileänä ja jättää tilaa harkinnalle, neuvoo Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius.

"Jos autokaupoista on jotain vuosien varrella oppinut, niin ei kannata ihastua mihinkään autoon. Yleensä myös auton myyjä nimittäin huomaa sen", Roselius toteaa.

"Aina voi myös palata kotiin miettimään, sillä kyllä se auto siellä odottaa huomenna ja vielä ylihuomennakin."

Myöhemmin kaduttavan heräteostoksen riskiä voi vähentää jo silläkin, että listaa omat, puolison ja koko perheen tarpeet paperille muutamalla ranskalaisella viivalla ennen kuin alkaa selata netistä valtavaa käytettyjen autojen tarjontaa.

Ihmiset poikkeavat toisistaan monella tapaa pituudesta ja koosta lähtien, ja toiselle ahtaalta tuntuva auto voi toisesta tuntua juuri sopivalta.

"Ohjaamon mittojen lisäksi olisi hyvä katsoa, että auto vastaa kuljetuskyvyltään omia ja perheen tarpeita ja että auton ulkomitat ovat järkevällä tasolla. Ei siis kannata kiintyä omaa käyttötarvetta isompaan autoon", neuvoo Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.

Yksi suomalainen erikoisuus on vaikkapa siinä, että moneen kotiin ostetaan tottumuksesta farmarimalleja, vaikka tavalliset sedanit riittäisivät vallan hyvin myös monien perheiden tarpeisiin.

Porrasperäisiä autoja saa usein halvemmalla, ja niissä on myös omat etunsa, Roselius huomauttaa.

"Niissäkin on aika iso tavaratila, mutta ne ovat myös hiljaisempia, ja tavarat ovat takakontissa mukavasti piilossa."

Keskimääräinen auto on 12 vuotta vanha ja maksaa alle 7000 euroa

  • Vuonna 2019 suomalaisen liikennekäytössä olevan henkilöauton keski-ikä oli 12,3 vuotta, kertoo Tilastokeskuksen moottoriajoneuvokanta.
  • Noin 12 vuotta vanhan käytetyn auton laskennallisen arvo on Autoalan tiedotuskeskuksen arvion mukaan 6800 euroa.
  • Vielä 1980-luvulla autot olivat Suomessa keskimäärin reilun 7 vuoden ikäisiä, ja 1990-luvun lopulta aina edellisen vuosikymmenen vaihteeseen saakka autojen keski-ikä pysytteli reilun 10 vuoden paikkeilla.
  • Autokannan keski-ikää vertailtaessa Suomi jää jälkeen useimmista Länsi-Euroopan maista, kertovat Euroopan autonvalmistajien tilastot. EU:n alueella autot ovat keskimäärin 10,8-vuoden ikäisiä.

Suomessa käytettyjen autojen valikoima on laaja, sillä autokanta on yleisesti ottaen melko vanha ja vanhentunut jo pitkän aikaa.

Autojen ikä on keskimäärin suunnilleen sama kuin vaikkapa Espanjassa, Portugalissa tai Kroatiassa, ja pari-kolme vuotta enemmän kuin muissa Pohjoismaissa ja useimmissa muissa Länsi-Euroopan maissa.

Tämä johtuu siitä, että Suomi on läntisiä naapureitaan jonkin verran köyhempi maa, jossa on kuitenkin korkea verotus.

Tilastojen valossa keskimääräinen suomalainen auto on hieman yli 12 vuotta vanha.  Uudemmat autot ostetaan usein kasvukeskuksiin, ja vanhemmat käytetyt autot valuvat hiljalleen maaseudulle. Maan sisällä tämä näkyy siinä, että Uudellamaalla autojen keski-ikä on 10 vuotta, kun se muissa maakunnissa on 12–14 vuotta.

Mikä sitten olisi tällaisen keskimääräisen suomalaisen 12 vuotta vanhan auton arvo? Autoalan tiedostuskeskus arvioi vuonna 2019 sen olleen alle 7000 euroa.

Käytettyjen autojen keskimääräistä hintaa on sen sijaan jokseenkin mahdoton laskea, sillä vanhempien autojen kohtuullisen laajasta kuluttajien välisestä kaupasta ei ole olemassa tarkkaa dataa.

Joka tapauksessa on selvää, että läheskään kaikki rekisterissä olevat vanhat autot eivät päädy myyntiin, vaan osa päätyy hiljalleen romuksi. Myös 12 vuotta vanha auto alkaa olla jo melko ikääntynyt, ja siten nuoremmat, aktiivisessa myynnissä olevat autot ovat lähtökohtaisesti kalliimpia.

Autoa ostaessa kannattaa joka tapauksessa aina koittaa hieman tinkiä ilmoitetusta hinnasta alaspäin.

"Yleensä myyjä on laittanut hintaan tinkaamisen varaa, ja sitä täytyy vaan ostajan muistaa kysyä", Roselius neuvoo.

Suomen autokanta painottuu suhteellisen iäkkäisiin vuosimalleihin

Piirakkagrafiikka eri ikäisten autojen käyttöönottovuosista. 2015-2019: 21,9 %, 2010-2014: 22,9 %, 2005-2009: 24,3 %, 2000-2004: 17,8 %, 1995-1999: 7,4 %, auton käyttöönottovuosi ennen vuotta 1995 tai tuntematon: 6,5 %.

Lähde: Tilastokeskuksen tilasto vuonna 2019 liikenteessä olleiden henkilöautojen käyttöönottovuosista.

Käytetyn auton osto liikkeestä vai yksityiseltä?

Karkeasti ottaen uudemmat käytetyt autot päätyvät Suomessa autoliikkeille myyntiin, kun taas yksityisten välisessä kaupassa liikkuu vanhempia autoja.

Yli 10 000 euron autot päätyvät pääsääntöisesti autoliikkeiden listoille, koska kuluttajan on niitä vaikea myydä itse, kommentoi Autotalli.comin liiketoimintapäällikkö Aleksi Alppi.

"Tämä johtuu usein rahoituksen järjestämisestä ja siitä, että kauppa on niin suuri, että se halutaan antaa ammattilaisten hoidettavaksi." 

Autotalli.com on opittu Suomessa tuntemaan markkinapaikkana lähinnä juuri uudehkoille, autoliikkeiden myymille käytetyille autoille. Yksityisten myymiä autoja siellä on vain pari prosenttia, ja autojen mediaanivuosimalli asettuu vuoteen 2016.

”Valikoimasta löytyy käytettyjä autoja alkaen sadasta eurosta aina yli puolen miljoonan hintaisiin Lamborghineihin ja Ferrareihin”, tuotepäällikkö Janne Putkonen avaa.

Luksusautojen vuoksi käytettyjen autojen keskihinta kipuaa Autotalli.comissa 25 000 euroon saakka, mutta jos rajaudutaan alle 50 000 euron hintaluokkaan, keskihinta on reilu 20 000 euroa.

Yksityishenkilöltä auton voi saada hankittua edullisemmin kuin autoliikkeestä, ja hintahaitari ja sitä kautta myös tinkimisvara on isompi.

”Autoliikkeissä autot on nykyään hinnoiteltu apteekin hinnoin, eli pyyntihinnat ovat melko lähellä todellisia ostohintoja. Tämä johtuu osaltaan siitä, että markkina on hyvin läpinäkyvä, eli samanlaisia autoyksilöitä löytyy paljon, ja ne ovat verkosta helposti löydettävissä”, Alppi selittää.

Toisaalta auton hankkiminen autoliikkeestä on ostajan kannalta aina huolettomampaa. Roselius muistuttaa, että autoliikkeillä on kuluttajansuojalain mukainen vastuu autossa olevista virheistä.

”Niillä on myös yleensä yksityisiä henkilöitä parempi kyky kantaa vastuunsa taloudellisesti, jos autossa on virheitä, eikä siis tarvitse alkaa riidellä toisen yksityisen henkilön kanssa. Monet autoliikkeet myös kuntotarkastavat autot ennen myyntiä.”

Auton arvo laskee ensin nopeasti, mutta sitten lasku tasaantuu

Yleisesti auton arvon on arvioitu laskevan ensimmäisten viiden vuoden aikana 10 % joka vuosi, ja sen jälkeen noin 7 % vuosivauhtia.

Data-analyytikkona muun muassa Autotalli.comissa työskentelevä Niina Matikainen on perehtynyt aiheeseen pro gradu -työssään.

”Sen perusteella auton arvo laskee eniten silloin, kun auto on lähes uusi. Ensimmäisen vuoden aikana auton arvosta tippuu noin 10 % tai enemmänkin, riippuen jonkin verran auton merkistä ja ajettujen kilometrien määrästä”, Matikainen kertoo.

Noin viiden vuoden kohdalla arvon alenemisen käyrä loivenee, mutta silloin auton arvo on jo saattanut puolittua siitä, mitä se oli ostohetkellä.

Esimerkiksi noin 20 000 euroa uutena maksaneen auton jälleenmyyntihinta voi olla enää puolet ostohinnasta viiden–kuuden vuoden normaalin käytön jälkeen, mutta sitten sen arvo saattaa alentua enää reilulla tuhannella eurolla vuodessa.

Arvon laskussa on myös paljon merkki- ja mallikohtaisia eroja, Roselius huomauttaa.

"Luotettavina pidetyissä automerkeissä arvo laskee vähemmän kuin sellaisten vieraampien merkkien kohdalla, joihin ei ole syntynyt yhtä vahvaa luotettavuuden mielikuvaa."

Auton ostajalla on aina jonkinlainen kipuraja sen suhteen, kuinka paljon hän on valmis maksamaan käytetystä autosta tai autosta ylipäätään, ja auton ikää suhteutetaan usein juuri tähän.

Esimerkiksi omalla kohdallaan Roselius on huomannut, että vuosien varrella hän on jostain syystä aina päätynyt ostamaan 3–4 vuotta vanhan auton.

"Ei se mikään tavoite ole, mutta niin siinä aina vaan on käynyt. Ehkä siinä on se ajatus, että koen auton arvon alentuneen sen verran, että koen tehneeni ikään kuin hyvän kaupan."

Lisävarusteet ja uusi tekniikka halpenevat nopeasti

Arvon alenemiseen liittyen kannattaa pitää mielessä, että kalliit lisävarusteet ovat usein sellaisia, joista ei saa omia rahojaan takaisin.

Nopean teknisen kehityksen vuoksi lisävarusteet saattavat jo seuraavana vuonna olla saman automalliin vakiovarusteita, jolloin edelläkävijän huippuvarustellun auton arvo alkaa sulaa.Toisaalta silloinkin ollaan Roseliuksen mielestä aika lailla hakoteillä, jos neuvotaan hankimaan auto mahdollisimman vähillä varusteilla vaikkapa osien rikkoutumista peläten.

Autotalli.comista löytyy Alpin mukaan juuri nyt suhteellisen paljon edullisia ”diilejä” muutaman vuoden vanhoista vähän ajetuista autoista.

”Tällä hetkellä esimerkiksi hybridi- sekä sähköautojen kehitys menee hurjaa vauhtia eteenpäin, ja muutaman vuotta vanhaa tekniikkaa voi löytää erityisen halvalla”, Alppi vinkkaa.

Tarjontaa alkaa olla erityisesti kevythybrideissä, joita on Putkosen mukaan noin kymmenenkertainen määrä verrattuna plugin-hybrideihin tai sähköautoihin.

Myös ostajien kiinnostus on kasvanut parin viime vuoden aikana erityisesti hybrideihin, ja käytetyissä plugin-hybrideissä kysyntää alkaa jo olla tarjontaa enemmän.

Auton vaihto mielessä? Laske vakuutuksen hinta jo etukäteen

  • Auton kustannukset etukäteen selvillä

    Auton ostohinnan lisäksi kannattaa selvittää myös vakuutuskulut kuukausi- ja vuositasolla.

  • Rekisterinumero ja henkilötunnus riittävät

    Hinta nyt myös sähköautojen vakuutuksille. Henkilötunnuksen avulla laskemme bonuksesi.

  • Maksat autovakuutuksestasi käytön mukaan

    Ifissä myös vuositasolla arvioimasi ajokilometrit vaikuttavat vakuutuksen hintaan.

Auton iällä on merkitystä, mutta tarkista myös ajokilometrit

Auton ikää ja hintaa suhteuttaessa on hyvä pitää mielessä, että vikoja autoon tuovat itse asiassa ajokilometrit eikä niinkään auton ikä. Ajokilometrien lisäksi myyjältä kannattaa tiedustella, millaisessa käytössä auto on ollut ja miten sitä on säilytetty.

Vikaantumisen näkökulmasta autot ovat suhtkoht viattomia noin 50 000 ajokilometriin saakka, mutta sen jälkeen niihin alkaa vähitellen tulla kulumisesta koituvia vikoja.

"Vanhemmista autoista puuttuu uudempia varusteita, mutta jos ajattelee auton kestävyyttä, niin kannattaa katsoa enemmän ajettuja kilometrejä kuin auton ikää", Roselius neuvoo.

Hieman vanhempi, mutta vähän ajettu auto saattaa olla hyvä ostos, mikäli myyjä ei ole ymmärtänyt huomioida ajokilometrejä auton hinnassa.

Mitä ajetumpi auto, sen enemmän vikoja, eikä Ifin tietojen mukaan ole myöskään mitään erityistä rajapyykkiä, jolloin vikojen lisääntyminen äkkiä kiihtyisi.

Autoihin kertyy ajokilometrejä vuodessa yleensä jotain 10 000 ja 20 000 kilometrin väliltä, joten 50 000 kilometrin rajapyykki ylitetään 3–5 vuodessa. 

"Markkinoilla taas taikasana vaikuttaisi olevan 100 000 kilometriä, eli ihmiset etsivät sitä vähemmän ajettuja autoja. Kun se luku tulee täyteen, auto voi tuntua paljon ajetulta. Tämäkin raja on kuitenkin enemmän magiaa kuin tosiasia", Roselius sanoo.

Tyypillisiä kulutusosia autossa ovat renkaat, jarruosat, alustan nivelet, iskunvaimennus, polttimot, pyyhkimet, kytkimen osat sekä erilaiset suodattimet – ja näiden kestävyyden kannalta suurin merkitys on kuljettajalla.

"Lyhyt ja nopeatempoinen ajaminen on kuluttavampaa kuin tasainen maantieajo", toteaa Ifin tekninen asiantuntija Juha Tyrväinen.

Pitkiä ajoja kyntäneen auton osat eivät siis välttämättä ole huonommassa kunnossa kuin kaupunkiautolla, jonka ajomittari näyttää vähemmän. Tyrväisen mukaan autot ovat yleisesti ottaen muuttuneet aikojen saatossa kestävämmiksi, ja hyvin hoidettuna ne kulkevat pitkään ongelmitta.

"Taivasalla säilytettävä ajoneuvo joutuu enemmän sään armoille kuin autotallissa tai -katoksessa oleva", hän muistuttaa.

Ajan mittaan kumi- ja muoviosat alkavat heikentyä ensimmäisenä. Jos auto on ollut pitkiä aikoja seisonnassa, siitä voi aiheutua useita ongelmia, kuten renkaiden painumista tai akun vaurioitumista sekä kosteassa paikassa myös home- ja ruostevaurioita tai jarrujen jumiutumista.

Vanhempi hyvin huollettu auto voi olla varmempi sijoitus kuin uudempi huonosti ylläpidetty auto.

Onko autoa huollettu säännöllisesti?

Yli 100 000 kilometriäkin ajettu auto voi olla varsin kelvollinen ostos, kunhan sen huollot on tehty ajallaan huolto-ohjelman mukaisesti ja oikeassa laajuudessa. Vanhempi hyvin huollettu auto saattaa olla jopa varmempi sijoitus kuin uudempi huonosti ylläpidetty auto.

Huolto-ohjelmalla tarkoitetaan auton valmistajan suositusta siitä, kuinka usein ja missä laajudessa auto tulisi huoltaa, ja autojen huoltoväli vaihtelee siis automalleittain ja -merkeittäin.

"Huoltoväli voi olla joko aikaan sidottu, kilometreihin sidottu tai sekä että. Joskus se voi olla myös auton omaan diagnostiikkaan perustuva, jolloin auto itse ilmoittaa huollon tarpeesta. Tällöin huoltoväli voi riippua siitä, miten autolla on ajettu. Jos ajat autoa kuluttavalla tavalla, väli voi olla lyhyempi", Färkkilä selittää. 

Nykyisin huoltovälit vaihtelevat suunnilleen 15 000 ja 30 000 kilometrin välillä, ja pidemmissä väleissä auton diagnostiikka tyypillisesti kehottaa vaihtamaan öljyt viimeistään 25 000 kilometrin jälkeen.

Roseliuksen mukaan pidemmän huolto-ohjelman perusteella autoa ei kannata valita, sillä pidemmillä huoltoväleillä huollot ovat perusteellisempia ja siten myös kalliimpia.

"Auton ostajan näkökulmasta sillä ei myöskään ole niin isoa merkitystä, missä auto on huollettu, vaan tärkeintä on, että auto on ylipäätään huollettu. Asianmukaisia huoltoja tehdään nykyään muuallakin kuin merkkikorjaamoissa", Roselius sanoo.

Huolto-ohjelman noudattaminen ilmenee auton huoltokirjasta, joka on nykyään usein sähköisessä muodossa. Sen näkeminen on ostajan kannalta joka tapauksessa ensiarvoisen tärkeää käytettyä autoa ostaessa.

"Mikäli huoltokirjaa ei jostain syystä ole, tai myyjä ei sitä kykene esittämään, kehottaisin suhtautumaan kauppaan varauksella. Ostaja joutuu silloin ottamaan riskiä siinä, millaista huolta autosta on pidetty", Roselius varoittaa. 

Koeajoon on konstinsa, mutta mielenrauhan saat kuntotarkastuksella

Erityisesti yksityisten välisessä autokaupassa eräs kriittinen paikka on siinä, kun myyjä ja ostaja sopivat tapaamisen auton koeajoa ja ulkoista tarkastelua varten.

Tässä kohtaa ostajalla pitäisi olla tuntosarvet erityisen tarkkana, sillä myyjä on saattanut ilmoituksessa jättää kertomatta joistakin vioista tai kulumisista. Pelkkien valokuvien perusteella on mahdoton hahmottaa auton kuntoa, ja siksi tapaaminen kannattaa sopia paikkaan, jossa autoa pääsee koeajamaan sekä tutkimaan rauhassa.

"Ulkoisesti ajoneuvo on syytä tarkastaa aina puhtaana ja kuivana sekä hyvässä valaistuksessa. Auton tarkastelussa ja koeajossa olisi hyvä olla mukana myös toinen henkilö, sillä kaksi silmäparia näkee enemmän kuin yksi", Tyrväinen neuvoo.

Kokeneemmankin kehäketun saattaa olla vaikea huomata kaikkia vikoja pelkän koeajon ja ulkoisen tarkastelun perusteella, sillä osa niistä voi olla piilossa auton alustassa tai syvällä konepellin kätköissä.

Siksi Tyrväinen ja Roselius suosittelevat auton käyttämistä kuntotarkastuksessa, jollaista tarjoavat esimerkiksi katsastusketjut hyvin edulliseen hintaan. Sadan euron kuntotarkastus on pieni kulu yllättäviin korjauskuluihin suhteutettuna.

"Kuntotarkastus olisi hyvä sisällyttää kauppaan, kun auton ostaa yksityiseltä. Jos taas auton ostaa kunnollisesta autokaupasta, sen pitäisi lähtökohtaisesti olla kunnossa", Roselius toteaa.

Jos autossa ilmenee kuntotarkastuksessa tai koeajaessa yllättäviä vikoja tai viitteitä kulumisesta, ne eivät välttämättä ole este auton ostolle. Ostajalle ne saattavat kuitenkin olla perusteltu syy tinkiä hintaa alaspäin jo pelkästään edessä häämöttävien korjauksien kattamiseksi.

Käytetyn auton ostajalla olisikin hyvä olla jonkinlainen peruskäsitys siitä, minkä osan vaihtamisesta voi koitua iso lasku ja mikä on puolestaan edullista vaihtaa tai korjata.

Yleisimmät viat ovat auton alustassa ja lähellä pyöriä, eli vika on nivelissä, jarruissa tai vaikka iskunvaimentimissa.

"Niiden korjaaminen ei kuitenkaan yleensä ole kovin kallista. Kun sen sijaan puhutaan moottorin tai voimansiirron vioista, niin ne ovat yleensä kalliita mutta toisaalta harvinaisempia. Esimerkiksi moottorin pitäisi periaatteessa kestää koko auton eliniän", Roselius vertaa.

Aktiiviset turvalaitteet ovat yleistyneet vasta viime vuosien aikana

Miten uusi käytetyn auton sitten kannattaisi olla turvallisuuden näkökulmasta? Perussääntönä voidaan pitää sitä, että mitä uudempi auto, sen turvallisempi se on.

Mies auton ratissa.
Aktiiviset turvalaitteet suojaavat autoilijaa ja muita liikenteessä kulkevia muun muassa erilaisia sensoreja hyödyntäen.

Autojen turvallisuus on parantununut jatkuvasti, mutta kehityksessä voidaan nähdä myös tiettyjä vedenjakajia. 1990-luvun lopulla pakollisiksi varusteiksi tulivat lukkiutumattomat jarrut sekä ajonestolaitteet, jotka oleellisesti vähensivät autovarkauksia.

90-luvun autoja liikkuu edelleen melko huomattava määrä Suomen teillä, ja hinnaltaan ne ovat toki hyvinkin edullisia. Kesäauton ostajankin kannattaa silti ottaa huomioon, että 2000-luvun alussa autojen kolariturvallisuudessa tapahtui selkeää parantumista verrattuna 1990-luvun lopun autoihin.

"Tuohon aikaan nähtiin kehityksessä nytkähdys eteenpäin autojen rakenteessa ja turvatyynyjen kaltaisissa passiivisissa turvalaitteissa, joiden tavoite on vähentää henkilövahinkoja auton törmäyksen sattuessa", Färkkilä selittää.

Vastaavasti viimeisten viiden vuoden aikana kehitys on ollut nopeaa aktiivisissa turvalaitteissa. Niissä kyse on siitä, että laite tai järjestelmä pyrkii ennaltaehkäisemään törmäyksen syntymisen.

"Uusissa autoissa alkaa olla jo todella kattavasti vaikkapa kaistavahteja, ennakoivia jarrutusjärjestelmiä sekä vaikka jalankulkijan tunnistusta", Färkkilä kertoo.

Perinteisesti tällainen viimeisin huipputekniikka tulee ensin kalleimpiin autoihin, joista se valuu hiljalleen edullisempiin.

Aktiivisia turvalaitteita alkaa siis löytyä hyvin varustelluista vuoden 2015 malleista, mutta vielä todennäköisemmin niitä esiintyy misä tahansa vuoden tai parin ikäisessä autossa.

"Nykyisissä pikkuautoissa saattaa olla jo enemmän tällaista tekniikkaa kuin mitä viisi vuotta vanhassa lippulaivamallissa, tai ainakin se on pidemmälle kehittynyttä. Vauhti, jolla uusi tekniikkaa siirtyy luksusautoista arkikotteroihin, on koko ajan lyhentynyt", Roselius kertoo.

Heivaa myytit automaattivaihteista talvella ja pikkuautoista moottoritiellä

Yksi selkeä 2010-luvun trendi on ollut automaattivaihteiden ja nelivetojen lisääntyminen.

"Kun niiden osuus on uudemmissa autoissa koko ajan kasvanut, se on alkanut näkyä myös käytettyjen autojen markkinassa. Moni kuluttaja on ehtinyt tottua automaattivaihteisiin tai nelivetoon ja edellyttää niitä myös käytetyltä autolta", Färkkilä toteaa.

Automaattivaihteiden kohdalla puhutaan jo melko vakiintuneesta tekniikasta. Vanhat käsitykset siitä, että niillä ei pärjäsi talviajossa tai että ne kuluttaisivat enemmän, joutaisivat Roseliuksen mielestä jo historian romukoppaan.

"Nykypäivänä asia on päätynyt päälaelleen, eli automaattivaihteilla on itse asiassa helpompi ajaa talvella. Lisäksi niissä alkaa nykyään olla niin paljon vaihteita, tai ne toimivat jopa portaattomasti, jolloin vaihteet vaihtuvat niillä oikea-aikaisemmin kuin taitavallakaan kuskilla." 

Toinen nykyteknologian koettelema myytti on Roseliuksen mukaan se, että moottoritiellä ajamista varten tulisi hankkia isompi auto.

"Joskus takavuosina kuplavolkkarin ja Volvon ero oli tässä suhteessa niin merkittävä, että vanhemmilla polvilla saattoi jäädä takaraivoon tämä argumentti isomman auton hankinnalle", Roselius kertoo.

Uudempien autojen kohdalla väite ei kuitenkaan enää pidä paikkaansa, sillä myös pienemmät autot ovat entistä vakaampia, ja ne ovat perineet turvallisuutta lisäävää tekniikkaa siinä missä isommatkin mallit. 

"Nykyään pienilläkin autoilla pärjää vallan hyvin kaikissa liikennetilanteissa ja -ympäristöissä", Roselius toteaa.

Autoa ostaessa kannattaa varmistua myös siitä, että sitä on varaa ylläpitää. Vakuutuksen hinnan voit laskea jo etukäteen verkossa.

Suhteuta hintaa huoltokustannuksiin ja huomioi auton kulutus

Onko sitten olemassa joitain sellaisia käytettyjä autoja, joissa olisi erityisen hyvä hinta-laatusuhde?  Kyllä ja ei, sillä edullisen hinnan taustalla on lähes aina jokin rasite tai piilokustannus.

"Vanhoja luksusautoja, kuten BMW:n seiskasarjoja tai S-sarjan Mersuja, saattaa saada nykyisin törkyhalvalla, mutta usein se tarkoittaa, että pitää varautua kalliisiin korjaus- ja huoltokustannuksiin, tai autoa pitää osata itse fiksailla", Färkkilä pohtii.

Autoa ostaessa kannattaa siis varmistua myös siitä, että sitä on varaa ylläpitää. Luksusautojen huolto- ja muut ylläpitokustannukset saattavat olla moninkertaiset tavisautoihin verrattuna.

Miltä ilmeisemmin takavuosien luksusauto myös ryystää bensaa ahnaammin kuin hieman uudempi perusauto.

"Yleisesti ottaen mitä uudempi auto, sen vähemmän se kuluttaa, mutta sitten tulevat vielä nämä erilaiset hybridiautot, joissa kulutus on vielä olennaisesti pienempi kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa", Roselius vertaa.

Edelleen pitää kutinsa myös se perussääntö, että isommat autot ja moottorit kuluttavat enemmän kuin pienemmät.

"Moottoritekniikan kehittyminen on pienentänyt kulutusta, mutta sitä on kompensoinut se, että ajoneuvot ovat jatkuvasti isompia ja painavampia", Färkkilä huomauttaa.

2010-luvulla myytyjen uusien autojen mitatut päästöt eivät ole laskeneet enää samalla tavalla kuin aiemmin, sillä monet kuluttajat ovat suosineet painavia ja ison ilmanvastuksen kaupunkimaastureita.

"Sekin tiedetään yleisesti, että autojen paperilla ilmoitetut kulutuslukemat ja todellisen kulutuksen ero pääsi viime vuosikymmenellä leviämään, kun Euroopassa alettiin siirtyä autojen päästöpohjaiseen verotukseen", Färkkilä kertoo.

Myös vakuutuksen kustannukset kannattaa tarkistaa etukäteen

Autoa valitessa on hyvä ottaa etukäteen selkoa myös vakuutuskustannuksista. Esimerkiksi Ifin verkkokaupasta voi tarkistaa autovakuutuksen hinnan jo siinä vaiheessa, kun vertailee eri malleja toisiinsa. Hintavertailua varten tarvitsee olla tiedossa vain myynnissä olevan auton rekisterinumero.

Usein ajatellaan, että mitä uudempi auto, sen kattavamman vakuutusturvan se tarvitsee.

"Toisaalta myös hieman vanhemman auton omistajalla saattaa olla aivan yhtäläinen tarve kattavalle vakuutusturvalle", Roselius huomauttaa.

Kolarin tai törmäyksen sattuessa vanhemman auton korjaus ei ole välttämättä yhtään sen halvempaa kuin uuden, ja siksi myös kaskovakuutuksen harkitsemiselle on hyvät perusteet.

"Jos kyseessä on vähän iäkkäämpi auto, hintaa laskiessa saattaa yllättyä positiivisesti, kuinka pienellä lisärahalla siihen saa myös kattavamman turvan", Färkkilä toteaa.

Ifissä myös ajokilometrit vaikuttavat paitsi liikennevakuutuksen myös kaskon hintaan, ja vanhemmilla autoilla tyypillisesti ajetaan hieman vähemmän.

"Se käsitys, että vanhemmalle autolle ei kannattaisi ottaa täyskaskoa, ei pidä paikkaansa, sillä edellä mainituista syistä koko paketti saattaa olla melko edullinen ja hintaero osakaskoon pieni", Roselius summaa.

Autolle kuin autolle kannattaa joka tapauksessa ottaa liikennevakuutuksen lisäksi vähintäänkin osakasko, joka sisältää muun muassa hinausturvan.

Lisäksi vakuutukseen kannattaa sisällyttää lasiturva, jonka saa Ifistä kaikkiin autoihin ikään katsomatta.

  • Nainen lataa sähköautoa

    Sähköauto, hybridi vai perinteinen polttomoottori?

    2020-luvun autoissa on laaja kirjo erilaisia kilpailevia teknologioita, ja moni kuluttaja on valinnastaan epävarma. Laajassa artikkelissa perehdymme eri käyttövoimien etuihin ja haittoihin.

    Mikä auto kannattaa ostaa 2020-luvulla?
  • Mies katsoo älypuhelinta, taustalla auto

    Vakuutus ja rekisteröinti yhdellä kertaa

    Ifin kautta voit samalla kertaa hankkia vakuutuksen ja hoitaa pakollisen ilmoituksen omistajanvaihdoksesta ajoneuvorekisteriin. Sivuiltamme löydät selkeät ja kattavat ohjeet auton rekisteröintiin.

    Ohjeet auton rekisteröintiin
  • Nainen katsoo konepellin alle

    Onko vanha autosi vielä myymättä?

    Kannattaako lähteä autoliikkeeseen hieromaan vaihtokauppaa vai koittaa itse myydä auto netissä? Laajassa artikkelissamme vastaamme muun muassa tähän kysymyseen.

    Näin hoituu auton myynti