Renkaiden vaihto ja säilytys

Näiden vinkkien avulla vaihdat renkaat turvallisesti ja varmistat, että renkaasi säilyvät hyväkuntoisina myös varastoinnin aikana.

Talvirengaspakko alkaa 1. joulukuuta.

Renkaiden vaihto

Renkaiden vaihdossa tärkeimmät työkalut ovat hyvä tunkki ja rengasavain. Auton oma tunkki on vain hätätilanteita varten. Pienikokoinen hallitunkki on kausittaiseen renkaanvaihtoon sopiva työväline.

Ennen renkaiden vaihtamista:

  1. Tarkasta asennettavat renkaat ulkoisesti, ettei niissä ole repeämiä tai nauloja.
  2. Tarkasta rengaspaineet jo ennen vaihtoa. Oikeat rengaspaineet löytyvät auton ohjekirjasta.
  3. Varmista, että renkaiden urasyvyys on riittävä. Talvirenkaiden urasyvyys on oltava minimissään 3 mm, suositus 6 mm.
  4. Aja auto tasaiselle ja tukevalle alustalle, kuten betonille tai asfaltille. Huono alusta pettää helposti tunkin alta ja aiheuttaa vaaran niin renkaanvaihtajalle kuin autollekin.
  5. Laita käsijarru päälle. Halutessasi voit käyttää kiiloja renkaiden edessä ja takana.

Renkaiden vaihto:

  1. Aseta tunkki tukevasti paikalleen tarkasti auton ohjekirjan sallimaan paikkaan. Jos käytössä on hallitunkki, on hyvä käyttää tunkin ja auton väliin sopivaa pehmustetta, joka suojaa auton pintaa. Varo: Tunkin väärä sijoitus voi aiheuttaa merkittäviä vaurioita auton rakenteelle.
  2. Renkaat vaihdetaan pyörimissuunnan mukaisesti entisille paikoilleen. Jos takarenkaat ovat selvästi kuluneempia kuin eturenkaat, vaihda ajoturvallisuuden takia paremmat renkaat aina taakse. Vesiliirrossa ja liukkaalla auttaa parempi pito takarenkailla.
  3. Käytä tunkkia sen verran, että se koskettaa nostokohtaa, mutta ei varsinaisesti nosta autoa.
  4. Esilöysää renkaan pultit.
  5. Nosta autoa ylöspäin niin, että rengas on muutaman sentin irti maanpinnasta. Tässä vaiheessa kannattaa ylimääräinen rengas sujauttaa auton alle siltä varalta, jos tunkki tai kiinnityskohta pettää. Auton alle ei saa missään tapauksessa mennä, kun auto on tunkin varassa.
  6. Irrota pultit, nosta rengas paikaltaan ja puhdista renkaan kiinnityskohta auton puolelta.
  7. Asenna uusi rengas paikalleen. Varmista, että pultit ovat puhtaat. Kiristä renkaan pultit ristikkäin ja vaiheittain tasaisesti.
  8. Laske tunkki alas ja kiristä pultit kunnolla. Pulttien kiristämisessä kannattaa käyttää momenttiavainta.
  9. Tee renkaisiin teipillä tai tussilla merkintä VE (=Vasen Etu), VT, OE tai OT sen mukaan millä paikalla rengas oli. Merkintä helpottaa renkaiden vaihtoa seuraavalla kerralla.

Tarkista renkaanvaihdon jälkeen:

  1. Tarkista renkaiden ilmanpaineet, mikäli et ole tehnyt sitä jo ennen renkaanvaihtoa.
  2. Muista kiristää pultteja 100 km ajon jälkeen. Jälkikiristys on erityisen tarpeellinen alumiinivanteiden kanssa, ja se on tehtävä jo parin päivän ajamisen jälkeen.
  3. Erityisesti uusien nastarenkaiden asennuksen jälkeen renkaiden sisäänajo on tärkeää. Ensimmäiset 500 kilometriä tulisi ajaa varovasti ilman voimakkaita kiihdytyksiä, jarrutuksia tai kaarroksia. Rauhallinen ajo varmistaa muun muassa nastojen paremman pysyvyyden.

Renkaiden säilytys oikein

Oikealla varastoinnilla varmistat, että renkaasi pysyvät paremmassa kunnossa pidempään. Paras säilytyspaikka renkaille on pimeä, viileä ja kuiva sisätila.

  • Suojele renkaat valolta, sillä se haurastuttaa kumiseosta.
  • Varastoi rengas niin, ettei siihen kohdistu jännitystä, puristusta tai vääntymistä. Pitkäaikaisen varastoinnin aikana syntyneet voimakkaat muodonmuutokset heikentävät renkaan ajo-ominaisuuksia ja saattavat aiheuttaa renkaan murtumisen käytössä.
  • Liuottimet, öljyt ja rasvat heikentävät kumia. Suojaa rengas niin, ettei se joudu lyhyeksikään ajaksi kosketuksiin öljyjen, rasvojen tai liuottimien kanssa.

Talvirenkaiden säilyttäminen 

Kevään korvalla talvirenkaat tekee mieli tuupata äkkiä varastoon, mutta pienellä vaivannäöllä varmistat, että talvirenkaasi pysyvät pidempään kunnossa:

  • Pese renkaat perusteellisesti, jotta kitka säilyy ja kumi ei heikkene tarpeettomasti.
  • Poista harjalla, runsaalla vedellä ja pesuaineella asfaltti, suola ja kemikaalit, joita kiinnittyy renkaisiin ja niiden vanteisiin. Jos käytät painepesuria, pitele sitä tarpeeksi kaukana, jotta renkaat kestävät paineen.

Talvirengaspakko sanelee renkaiden vaihdon aikataulun

Mikäli renkaiden vaihto tuntuu hankalalta tai et ehdi tehdä sitä itse, rengasliikkeet vaihtavat renkaat nopeasti ja ammattitaidolla. Käy vaihdattamassa renkaat hyvissä ajoin niin vältyt ensiliukkaiden aiheuttamalta asiakasryntäykseltä. 

Autoilijoita koskee kalenteriin sidottu talvirengaspakko. Talvirenkaiden pitää olla alla joulukuun ensimmäisenä päivänä. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta tai jo aiemmin, kelin niin vaatiessa. Kitkarenkaiden käyttöaikaa ei ole rajoitettu laissa, mutta ne eivät sovellu ympärivuotiseen käyttöön.

Jos ajat paljon Euroopassa, ota huomioon, että nastarenkaiden käyttö on kokonaan kielletty seuraavissa maissa: Alankomaat, Andorra, Bulgaria, Kroatia, Makedonia, Montenegro, Portugali, Puola, Romania, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Tsekki, Turkki ja Unkari. Myös Ruotsissa ja Norjassa on rajoitettu nastarenkaiden käyttöä. Ruotsin suurimmissa kaupungeissa niillä ajo on kiellettyä osalla kaduista. Norjassa taas on alueittain käytössä nastarengasmaksu.

Keväällä kesärenkaiden vaihdon kanssa ei kannata kiirehtiä, sillä talvisia kelejä voi olla vielä luvassa. Liian aikaisella vaihdolla vaarannat niin oman kuin muidenkin tielläliikkujien turvallisuuden.

Kesärenkaat pitää vaihtaa alle huhtikuun alussa tai viimeistään toista pääsiäispäivää seuraavana maanantaina, jos pääsiäinen osuu huhtikuulle. Kitkarenkailla saa ajaa vielä sittenkin, kun nastarenkaiden käyttö ei ole enää sallittua, mutta nekin on syytä vaihtaa kesärenkaiksi. Kitkarenkaiden pito on kesärenkaita huonompi sekä märällä että kuivalla asvaltilla.

Sinulle voi olla hyötyä myös näistä sisällöistä