Renkaiden vaihto ja säilytys

Näiden vinkkien avulla vaihdat renkaat turvallisesti ja varmistat, että renkaasi säilyvät hyväkuntoisina myös varastoinnin aikana.

Talvirengaspakko alkaa 1. joulukuuta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevassa tieliikennelaissa talvirengaspakko muuttuu kuitenkin sääperustaiseksi. Talvirenkaita on jatkossa käytettävä marras–maaliskuun aikana, jos keli sitä edellyttää.

Poimi helpot vinkit renkaiden vaihtoon

Renkaiden vaihdossa tärkeimmät työkalut ovat hyvä tunkki ja rengasavain. Auton oma tunkki on vain hätätilanteita varten. Pienikokoinen hallitunkki on kausittaiseen renkaanvaihtoon sopiva työväline.

Ennen renkaiden vaihtamista

  1. Tarkista, ettei renkaissa ole repeämiä tai nauloja.
  2. Tarkista rengaspaineet jo ennen renkaiden vaihtoa. Oikeat rengaspaineet löytyvät auton ohjekirjasta ja usein myös jostain kohdasta auton rungosta.
  3. Varmista, että renkaiden urasyvyys on riittävä. Talvirenkaiden urasyvyys on oltava minimissään 3 mm, suositus on 6 mm. Kesärenkaissa vaadittu urasyvyys on lain mukaan vähintään 1,6 mm, mutta suositus on 4 mm.
  4. Aja auto tasaiselle ja tukevalle alustalle, kuten betonille tai asfaltille. Huono tai pehmeä alusta pettää helposti tunkin alta ja aiheuttaa vaaran niin renkaanvaihtajalle kuin autollekin.
  5. Laita käsijarru ja vaihde päälle (tai käytä automaattivaihteistossa parkkiasentoa). Halutessasi voit käyttää kiiloja renkaiden edessä ja takana.
Talvirengaspakko alkaa 1. joulukuuta.

Renkaiden vaihto vaihe vaiheelta

  1. Aseta tunkki tukevasti paikalleen tarkasti auton ohjekirjan sallimaan paikkaan. Jos käytössäsi on hallitunkki, on hyvä käyttää tunkin ja auton välissä kumityynyä, joka suojaa auton pintaa. Ole varovainen: tunkin väärä sijoitus voi vaurioittaa auton rakennetta.
  2. Renkaat vaihdetaan pyörimissuunnan mukaisesti entisille paikoilleen. Jos kuitenkin takarenkaat ovat selvästi kuluneemmat kuin eturenkaat, vaihda paremmat renkaat taakse.
  3. Esilöysää renkaan pultit.
  4. Nosta autoa ylöspäin, niin että rengas on muutaman sentin irti maanpinnasta. Tässä vaiheessa ylimääräinen rengas kannattaa sujauttaa auton alle siltä varalta, että tunkki tai kiinnityskohta pettää. Auton alle ei saa missään tapauksessa mennä, kun auto on tunkin varassa.
  5. Irrota pultit, nosta rengas paikaltaan ja puhdista renkaan kiinnityskohta auton puolelta.
  6. Asenna uusi rengas paikalleen. Varmista, että pultit ovat puhtaat. Kiristä renkaan pultit ristikkäin ja vaiheittain tasaisesti.
  7. Laske tunkki alas ja kiristä pultit kunnolla. Pulttien kiristämisessä kannattaa käyttää momenttiavainta.
  8. Tee pois otettuihin renkaisiin teipillä tai tussilla merkintä VE (=Vasen Etu), VT, OE tai OT sen mukaan, millä paikalla rengas oli. Merkintä helpottaa renkaiden vaihtoa seuraavalla kerralla.
Talvirenkaita on jatkossa käytettävä marras–maaliskuun aikana, jos keli vaatii.

Renkaanvaihdon jälkeen 

  1. Tarkista renkaiden ilmanpaineet, jos et ole tehnyt sitä ennen renkaanvaihtoa.
  2. Muista kiristää pultteja 100 km ajon jälkeen. Jälkikiristys on erityisen tarpeellinen alumiinivanteiden kanssa.
  3. Erityisesti uusien nastarenkaiden asennuksen jälkeen renkaiden sisäänajo on tärkeää. Ensimmäiset 500 kilometriä pitäisi ajaa varovasti ilman voimakkaita kiihdytyksiä, jarrutuksia tai kaarroksia. Rauhallinen ajo lisää todennäköisyyttä, että nastat pysyvät paikoillaan paremmin.

Vakuutukset ajan tasalla?

Renkaiden vaihto on hyvä ajankohta päivittää myös auton vakuutukset. Kilpailuta autovakuutuksesi helposti Ifin verkkokaupassa ja osta vakuutus vaikka keskellä yötä!

Saat verkkokaupasta samalla kertaa myös muut vakuutukset.

Kilpailuta autovakuutus

Ifin edut ja palvelut sinulle

Tiesitkö, että Ifin autovakuutusasiakkaana saat paljon muutakin kuin reilut bonukset ja vakaat hinnat?

Jaa vakuutuslaskusi vaikka 12 erään ilman lisäkuluja ja ota käyttöön 24/7 päivystävä If Apu -palvelu.

Tutustu etuihisi

Renkaiden säilytys oikein

Oikealla varastoinnilla varmistat, että renkaasi pysyvät paremmassa kunnossa pidempään. Paras säilytyspaikka renkaille on pimeä, viileä ja kuiva sisätila.

  • Suojele renkaat valolta, koska valo haurastuttaa kumiseosta.
  • Varastoi rengas niin, ettei siihen kohdistu jännitystä, puristusta tai vääntymistä. Jos rengas esimerkiksi vääntyy varastossa, vääntyminen heikentää renkaan ajo-ominaisuuksia ja saattaa johtaa jopa renkaan murtumiseen käytössä.
  • Liuottimet, öljyt ja rasvat heikentävät kumia. Suojaa rengas niin, ettei se joudu lyhyeksikään ajaksi kosketuksiin öljyjen, rasvojen tai liuottimien kanssa.

Talvirenkaiden säilyttäminen

  • Kevään korvalla talvirenkaat tekee mieli tuupata äkkiä varastoon, mutta pienellä vaivannäöllä varmistat, että talvirenkaasi pysyvät pidempään kunnossa:
  • Pese renkaat perusteellisesti, jotta kitka säilyy ja kumi ei heikenny lian takia.
  • Poista harjalla, runsaalla vedellä ja pesuaineella asfaltti, suola ja kemikaalit, joita kiinnittyy renkaisiin ja niiden vanteisiin. Jos käytät painepesuria, pitele sitä tarpeeksi kaukana, jotta renkaat kestävät paineen.

Talvirengaspakko sanelee vielä hetken aikaa renkaiden vaihdon aikataulun

Jos renkaiden vaihto tuntuu hankalalta tai et ehdi tehdä sitä itse, rengasliikkeet vaihtavat renkaat nopeasti ja ammattitaidolla. Käy vaihdattamassa renkaat hyvissä ajoin, niin vältyt jonoilta.

Autoilijoita koskee vielä vuoteen 2020 asti kalenteriin sidottu talvirengaspakko. Talvirenkaiden pitää olla alla joulukuun ensimmäisenä päivänä. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta tai jo aiemmin kelin niin vaatiessa.

Kitkarenkaiden käyttöaikaa ei ole rajoitettu laissa, mutta ne eivät sovellu ympärivuotiseen käyttöön. Kitkarenkaiden pito on kesärenkaita huonompi sekä märällä että kuivalla asvaltilla.

Kesärenkaat pitää vaihtaa alle huhtikuun alussa tai viimeistään toista pääsiäispäivää seuraavana maanantaina, jos pääsiäinen osuu huhtikuulle. Kitkarenkailla saa ajaa vielä sittenkin, kun nastarenkaiden käyttö ei ole enää sallittua.

Jos ajat Euroopassa, ota huomioon, että nastarenkaiden käyttö on kokonaan kielletty seuraavissa maissa: Alankomaat, Andorra, Bulgaria, Kroatia, Makedonia, Montenegro, Portugali, Puola, Romania, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Tsekki, Turkki ja Unkari.

Myös Ruotsissa ja Norjassa on rajoitettu nastarenkaiden käyttöä. Ruotsin suurimmissa kaupungeissa nastarenkailla ajo on kiellettyä osalla kaduista. Norjassa taas on alueittain käytössä nastarengasmaksu.