Renkaiden vaihto ja säilytys

Vinkkiemme avulla vaihdat renkaat turvallisesti ja varmistat, että renkaasi säilyvät hyväkuntoisina myös varastoinnin aikana. Lue myös, miten tieliikennelain muutos ohjaa renkaiden vaihdon ajoittamista vuodesta 2020 eteenpäin.

Talvirengaspakko alkaa tänä vuonna 1. joulukuuta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevassa tieliikennelaissa talvirengaspakko muuttuu kuitenkin sääperustaiseksi. Talvirenkaita on jatkossa käytettävä marras–maaliskuun aikana, jos keli sitä edellyttää.

Poimi helpot vinkit renkaiden vaihtoon

Renkaiden vaihdossa tärkeimmät työkalut ovat hyvä tunkki ja rengasavain. Auton oma tunkki on vain hätätilanteita varten. Pienikokoinen hallitunkki on kausittaiseen renkaanvaihtoon sopiva työväline.

Ennen renkaiden vaihtamista

  1. Tarkista, ettei renkaissa ole repeämiä tai nauloja.
  2. Tarkista rengaspaineet jo ennen renkaiden vaihtoa. Oikeat rengaspaineet löytyvät auton ohjekirjasta ja usein myös jostain kohdasta auton rungosta.
  3. Varmista, että renkaiden urasyvyys on riittävä. Talvirenkaiden urasyvyys on oltava minimissään 3 mm, suositus on 6 mm. Kesärenkaissa vaadittu urasyvyys on lain mukaan vähintään 1,6 mm, mutta suositus on 4 mm.
  4. Aja auto tasaiselle ja tukevalle alustalle, kuten betonille tai asfaltille. Huono tai pehmeä alusta pettää helposti tunkin alta ja aiheuttaa vaaran niin renkaanvaihtajalle kuin autollekin.
  5. Laita käsijarru ja vaihde päälle (tai käytä automaattivaihteistossa parkkiasentoa). Halutessasi voit käyttää kiiloja renkaiden edessä ja takana.
Talvirengaspakko alkaa 1. joulukuuta.

Renkaiden vaihto vaihe vaiheelta

  1. Aseta tunkki tukevasti paikalleen tarkasti auton ohjekirjan sallimaan paikkaan. Jos käytössäsi on hallitunkki, on hyvä käyttää tunkin ja auton välissä kumityynyä, joka suojaa auton pintaa. Ole varovainen: tunkin väärä sijoitus voi vaurioittaa auton rakennetta.
  2. Renkaat vaihdetaan pyörimissuunnan mukaisesti entisille paikoilleen. Jos kuitenkin takarenkaat ovat selvästi kuluneemmat kuin eturenkaat, vaihda paremmat renkaat taakse.
  3. Esilöysää renkaan pultit.
  4. Nosta autoa ylöspäin, niin että rengas on muutaman sentin irti maanpinnasta. Tässä vaiheessa ylimääräinen rengas kannattaa sujauttaa auton alle siltä varalta, että tunkki tai kiinnityskohta pettää. Auton alle ei saa missään tapauksessa mennä, kun auto on tunkin varassa.
  5. Irrota pultit, nosta rengas paikaltaan ja puhdista renkaan kiinnityskohta auton puolelta.
  6. Asenna uusi rengas paikalleen. Varmista, että pultit ovat puhtaat. Kiristä renkaan pultit ristikkäin ja vaiheittain tasaisesti.
  7. Laske tunkki alas ja kiristä pultit kunnolla. Pulttien kiristämisessä kannattaa käyttää momenttiavainta.
  8. Tee pois otettuihin renkaisiin teipillä tai tussilla merkintä VE (=Vasen Etu), VT, OE tai OT sen mukaan, millä paikalla rengas oli. Merkintä helpottaa renkaiden vaihtoa seuraavalla kerralla.
Jos renkaiden vaihto tuntuu hankalalta tai et ehdi tehdä sitä itse, rengasliikkeet vaihtavat renkaat nopeasti ja ammattitaidolla. Käy vaihdattamassa renkaat hyvissä ajoin, niin vältyt jonoilta.

Renkaanvaihdon jälkeen 

  1. Tarkista renkaiden ilmanpaineet, jos et ole tehnyt sitä ennen renkaanvaihtoa.
  2. Muista kiristää pultteja 100 km ajon jälkeen. Jälkikiristys on erityisen tarpeellinen alumiinivanteiden kanssa.
  3. Erityisesti uusien nastarenkaiden asennuksen jälkeen renkaiden sisäänajo on tärkeää. Ensimmäiset 500 kilometriä pitäisi ajaa varovasti ilman voimakkaita kiihdytyksiä, jarrutuksia tai kaarroksia. Rauhallinen ajo lisää todennäköisyyttä, että nastat pysyvät paikoillaan paremmin.

Vakuutukset ajan tasalla?

Renkaiden vaihto on hyvä ajankohta päivittää myös auton vakuutukset. Kilpailuta autovakuutuksesi helposti Ifin verkkokaupassa ja osta vakuutus vaikka keskellä yötä!

Saat verkkokaupasta samalla kertaa myös muut vakuutukset.

Kilpailuta autovakuutus

Ifin edut ja palvelut sinulle

Tiesitkö, että Ifin autovakuutusasiakkaana saat paljon muutakin kuin reilut bonukset ja vakaat hinnat?

Jaa vakuutuslaskusi vaikka 12 erään ilman lisäkuluja ja ota käyttöön 24/7 päivystävä If Apu -palvelu.

Tutustu etuihisi

Renkaiden säilytys oikein

Oikealla varastoinnilla varmistat, että renkaasi pysyvät paremmassa kunnossa pidempään. Paras säilytyspaikka renkaille on pimeä, viileä ja kuiva sisätila.

  • Suojele renkaat valolta, koska valo haurastuttaa kumiseosta.
  • Varastoi rengas niin, ettei siihen kohdistu jännitystä, puristusta tai vääntymistä. Jos rengas esimerkiksi vääntyy varastossa, vääntyminen heikentää renkaan ajo-ominaisuuksia ja saattaa johtaa jopa renkaan murtumiseen käytössä.
  • Liuottimet, öljyt ja rasvat heikentävät kumia. Suojaa rengas niin, ettei se joudu lyhyeksikään ajaksi kosketuksiin öljyjen, rasvojen tai liuottimien kanssa.

Talvirenkaiden säilyttäminen

  • Kevään korvalla talvirenkaat tekee mieli tuupata äkkiä varastoon, mutta pienellä vaivannäöllä varmistat, että talvirenkaasi pysyvät pidempään kunnossa:
  • Pese renkaat perusteellisesti, jotta kitka säilyy ja kumi ei heikenny lian takia.
  • Poista harjalla, runsaalla vedellä ja pesuaineella asfaltti, suola ja kemikaalit, joita kiinnittyy renkaisiin ja niiden vanteisiin. Jos käytät painepesuria, pitele sitä tarpeeksi kaukana, jotta renkaat kestävät paineen.

Kalenteri sanelee vielä tänä syksynä ja ensi keväänä renkaiden vaihdon aikataulun – Uusi laki astuu voimaan ensi kesänä

Autoilijoita koskee vielä tänä syksynä ja ensi keväänä kalenteriin sidottu talvirengaspakko. Talvirenkaiden pitää olla alla viimeistään joulukuun ensimmäisenä päivänä, ja niitä tulee kelistä riippumatta käyttää helmikuun loppuun saakka.

1.6.2020 voimaan astuvan uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuusta maaliskuulle, mikäli keli- ja sääolosuhteet sitä edellyttävät.

Talvirengaspakko

Kuukausi Nykysääntö: kelistä riippumatta 1.6.2020 alkaen: kelin perusteella
Marras

checkmark
Joulu
checkmark checkmark
Tammi
checkmark checkmark
Helmi
checkmark checkmark
Maalis

checkmark

Nastarenkaita koskevat omat määräykset

Nastarenkaita saa tänä syksynä ja myös tulevina vuosina käyttää marraskuun alusta tai jo aiemmin, mikäli sää tai keli sitä edellyttävät. Ensi keväänä kesärenkaat pitää vaihtaa nastarenkaiden tilalle viimeistään toista pääsiäispäivää seuraavana maanantaina 20.4., ellei sitten sää tai keli edelleen edellytä niiden käyttöä.

Niinä vuosina, jolloin pääsiäinen on osunut maaliskuulle, takarajana nastarenkaista luopumiselle on ollut huhtikuun alku. Uuden tieliikennelain myötä pääsiäiseen sidottu nastarenkaista luopumisen takaraja poistuu. Käytännössä siis keväästä 2021 eteenpäin nastarenkailla saa ajaa maaliskuun loppuun saakka, mutta myös muuna aikana, mikäli sää tai keli sitä edellyttävät. 

Jos ajat Euroopassa, ota huomioon, että nastarenkaiden käyttö on kokonaan kielletty seuraavissa maissa: Alankomaat, Andorra, Bulgaria, Kroatia, Makedonia, Montenegro, Portugali, Puola, Romania, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Tsekki, Turkki ja Unkari.

Myös Ruotsissa ja Norjassa on rajoitettu nastarenkaiden käyttöä. Ruotsin suurimmissa kaupungeissa nastarenkailla ajo on kiellettyä osalla kaduista. Norjassa taas on alueittain käytössä nastarengasmaksu.

Myös kitkarenkaat hyvä vaihtaa ajallaan

Nastattomien talvirenkaiden eli kitkarenkaiden käyttöaikaa ei ole rajoitettu nykyisessä eikä tulevassa laissa, ja lain puolesta kitkarenkailla saa keväällä ajaa vielä sittenkin, kun nastarenkaiden käyttö ei ole enää sallittua.

Kitkarenkaat eivät kuitenkaan myöskään sovellu ympärivuotiseen käyttöön, sillä niiden pito on kesärenkaita huonompi sekä märällä että kuivalla asvaltilla.

Maantie talvikelillä

Vaihda ensi vuonna talvirenkaat keliennusteen eikä kalenterin mukaan

Uudessa, 1.6. 2020 voimaan astuvassa tieliikennelaissa kannustetaan autoilijaa käyttämään enemmän omaa harkintaa ja maalaisjärkeä, mutta samalla myös vastuu lisääntyy.

Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela vastaa kysymyksiin uutta lakia koskien.

Monet asiantuntijat ovat peräänkuuluttaneet sitä, että uusia määräyksiä on tuettava laajalla tiedottamisella, valvonnalla ja seurannalla. Voiko kesärenkailla liukkailla keleillä ajavien riskikuskien määrä lisääntyä?

”Aina on omat riskinsä, kun lainsäädäntöön tehdään muutos, joka jättää tulkinnalle sijaa. Suomalaiset ovat kuitenkin tottuneet vaihtamaan renkaat tietyn syklin mukaan, joten uskon suurimman osan vaihtavan talvirenkaat alle totuttuun tyyliin lakimuutoksen jälkeenkin.

Ruotsissa vastaava muutos lakiin tehtiin vuosituhannen vaiheessa, ja tulokset olivat siellä hyviä.”

Uusi laki on sikäli nykyistä selkeämpi, että sen myötä ei tarvitse enää muistaa erilaisia käyttöaikoja nastarenkaiden ja nastattomien talvirenkaiden välillä, vaan riittää, kun seuraa kelejä. Millaista hyötyä tästä voisi olla?

”Etelä-Suomessa autoilijoita saattaa harmittaa, jos joutuu nastoilla raapimaan kuivaa asfalttia ensimmäisten liukkaiden jälkeen. Uuden lain voimaanastumisen jälkeen olisi periaatteessa mahdollista vaihtaa kesärenkaat loppuvuodestakin takaisin aina, kun kelit niin sallivat. Koska se kuitenkin on sen verran iso tai kallis homma, ani harva lienee siihen valmis.

Suurin hyöty laista liittynee liikenneturvallisuuden paranemiseen. Keliperusteisen talvirengaspakon myötä autoilijat saattavat tiedostaa tieolosuhteet ja renkaidensa suorituskyvyn entistä paremmin ja sovittaa ajotapansa niiden mukaiseksi.”

Vain lumihiutalemerkinnällä varustetut renkaat ovat läpäisseet standardoidun lumipitotestin.

Miten voi oppia tiedostamaan omien renkaiden käyttäytymisen erilaissa tie- ja keliolosuhteissa?

”Liikenneonnettomuus on harvoin riippuvainen ainoastaan yhdestä tekijästä. Kulunutkin rengas voi toimia hyvillä ajokeleillä auton turvavarusteiden kanssa vielä moitteettomasti. Yhdessä huonon ajokelin ja liian suuren tilannenopeuden kanssa se voi kuitenkin johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin. Myös uusilla talvirenkailla kannattaa ajaa maltilla, sillä rengas yksistään ei tee kesäkeliä.

Renkaiden kuluminen tapahtuu pikkuhiljaa, joten mistään yksittäisestä ajoon liittyvästä ominaisuudesta on vaikea päätellä renkaiden kunnon heikentyneen kriittisesti. Joku saattaa huomata ensioireita esimerkiksi jäisellä kelillä liikkeellelähdössä, mutta mikään yleisohje se ei ole.

Siksi parasta onkin katsoa ainakin talvirenkaita alle laittaessa, että niissä on riittävästi kulutuspintaa ja että nastoituksen kunto on vielä kohtuullinen. Renkaat eivät saisi olla käytössä viittä vuotta kauempaa.”

Mitä itse asiassa tarkoitetaan talvikelillä ja talvirenkailla?

”Talvikelin määritelmä lienee eniten kritisoitu kohta uudessa laissa, sillä siitä ei ole purettu kunnolla. Selkeä lumikeli on helppo tapaus, mutta myös pieni yöpakkanen saattaa aiheuttaa jäätä tielle ja yllätyksen autoilijalle.

Tieliikennelain perusteluissa talvikelin todettiin tarkoittavan tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla – myös pienemmät tiet huomioon ottaen – on tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi.

Myös talvirengas kaipaisi tarkempaa määrittelyä. Pelkkä M+S-merkintä ei takaa kummoisiakaan renkaan talviominaisuuksia. Sen sijaan lumihiutalemerkinnällä varustetut renkaat ovat läpäisseet standardoidun lumipitotestin.”

Auto kulkee lumisella tiellä

Muista nämä talvikeleillä!

Me suomalaiset olemme tottuneet talvisiin ajo-olosuhteisiin, mutta ensimmäinen pyry yllättää meidät aina.

Vinkit talvikeleille
Jalankulkija kävelee auton edestä pimeällä ja talvisella kelillä

Perjantaisin sattuu eniten autovahinkoja

Kokosimme käyttöösi tiedot autovahingoista viiden vuoden ajalta.

Tutustu ja tutki