If Laatukorjaamo

If Laatukorjaamossa saat aina korkeatasoista palvelua, ja voit huoletta odottaa ilmoitusta korjauksen valmistumisesta. Autosi on hoidossa ammattilaisilla, jotka tuntevat alan uusimmat teknologiat ja osaavat valita korjaukseen fiksuimmat menetelmät. Meille on tärkeää, että pääset pian takaisin tien päälle, mutkattomasti ja ennen muuta turvallisesti.

  • Sopiva sijainti ja sujuva palvelu

  • Nopea korjaus laadusta tinkimättä

  • Vakuutusyhtiön suosittelema

Auton joutuminen hinaukseen tai pienikin lommo parkkipaikalla ottaa aina päähän, ja harvalla on tässä kohtaa intoa alkaa selvittää sopivaa autokorjaamoa. Siksi onkin paitsi järkevää myös helppoa ottaa ensimmäiseksi yhteyttä Ifiin.

Vahinkoilmoituksen saatuamme laitamme korvausprosessin heti liikkeelle, ja lisäksi meillä on antaa valmis suositus sijaintiisi ja autosi merkkiin sopivasta korjaamosta.

Vakuutusyhtiön suositus ei ole mikä tahansa suositus. Se tarkoittaa, että luotettava taho on tehnyt puolestasi perusteellisen arvioinnin korjaamon laadusta ja työnkuluista – ja päätynyt näyttämään vihreää valoa.

If Laatukorjaamo on parhaillaan kokeiluvaiheessa oleva toimintamalli korjaamopalveluihin, ja toistaiseksi osa Ifin asiakkaista voi hyödyntää sitä pääkaupunkiseudulla.

Haluamme poistaa vaivan, joka liittyy sen pähkäilyyn, mihin korjaamoon autonsa viitsii viedä. Asiakas voi luottaa siihen, että ammattilaiset ovat valinneet korjaamon, jossa homma hoituu vikkelästi.

Kolme myyttiä autokorjaamoista

Kokosimme yhteen tyypillisiä uskomuksia autokorjaamoista, ja kysyimme asiantuntijoilta, kuinka hyvin ne nykyään pitävät paikkansa.

”Vain merkkikorjaamoista saa laadukasta jälkeä ja kunnon varaosioa, ja vain siellä auton takuu säilyy.”

Eero Färkkilä
Vaikka korjaamojen vaatimustaso on noussut, merkkikorjaamot eivät ole ainoita laadukkaita toimijoita autokorjaamojen kentällä, toteaa Ifin Eero Färkkilä.

”Vaatimukset ovat nousseet, kun autoihin on tullut paljon uutta tekniikkaa, ja erityisesti sähkötekniset viat ovat entistä monimutkaisempia korjata. Siksi autoa ei ole ihan mihin tahansa pajaan järkevä viedä”, toteaa Ifin ajoajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.

Käytännössä osaamisen laaja-alaisuus ja henkilökunnan jatkuva kouluttaminen edellyttävät autokorjaamotoiminnalta riittävän laajaa mittakaavaa ja ketjuuntumista.

Vuodesta 2010 eteenpäin auton valmistajat eivät ole enää EU:ssa voineet rajoittaa takuun voimassaoloa, mikäli auto korjataan muualla kuin niiden valtuuttamissa korjaamoissa.

If tekee yhteistyötä sekä laadukkaiden merkkikorjaamojen että laadukkaiden yleiskorjaamojen kanssa. Edellytämme kaikilta korjaamokumppaneiltamme sitä, että autot korjataan tarkalleen valmistajien ohjeiden mukaisesti ja että korjaamon henkilökunnan osaamisen taso on riittävä.

Hyvä esimerkki If Laatukorjaamo -tason yleiskorjaamokumppanista on Autoklinikka, joka on vuosikymmenen aikana kasvanut pääkaupunkiseudulta koko maan laajuiseksi toimijaksi. Autoklinikka korjaa kaikkia automerkkejä, ja hiljattain myös tarkoista standardeistaan tunnettu sähköautovalmistaja Tesla valitsi sen korjaamoedustajakseen Suomessa.

”Kuluttajilla on usein luulo, että yleiskorjaamoissa käytetään ihan mitä sattuu varaosia. Oikeasti käytämme pitkälti alkuperäisvaraosia, ja autot korjataan aina valmistajien merkki- ja mallikohtaisten korjausohjeiden mukaisesti”, vakuuttaa Autoklinikan myyntijohtaja Pentti Oksanen.

”Auto on ennen korjausta pakko ajaa erilliseen vahinkotarkastukseen korjaamolle, joka sijaitsee ties missä.”

Pentti Oksanen
Pentti Oksanen Autoklinikalta tietää kertoa, että vahinkotarkastus korjaamolla on usein vältettävissä.

Auto tarvitsee viedä korjaamolle vahinkotarkastukseen vain silloin, kun pelti on kunnolla ryskynyt. Pienten vaurioiden kohdalla – eli noin 85 prosentissa tapauksista – riittää, kun ottaa kännykällä vaurioista kuvat ja lähettää ne korjaamoon. Näin säästyy yksi ajomatka korjaamolle ja takaisin.

Mahdollisuus lähettää kuvat vahingoista itse on konkreettinen esimerkki pienestä mutta ajankäytön kannalta ratkaisevasta tekijästä, joilla Autoklinikka pyrkii parantamaan asiakaskokemustaan.

Myös Ifillä sujuva asiakaskokemus on liiketoiminnan keskiössä, ja vuoden 2019 aikana olemme Autoklinikan kanssa pyrkineet selvittämään, miten voisimme yhdessä edelleen selkeyttää asiakkaidemme palvelupolkua ja tehdä sen varrelle parannuksia.

Korjaus ja auton hakeminen tulee järjestää siten, että niistä koituu mahdollisimman vähän vaivaa arkeen. Esimerkiksi korjaamojen aukioloajoilla saattaa olla iso merkitys, ja siksi Vantaan Tammiston Autoklinikalla pilotoidaan kesästä 2019 alkaen aukioloaikojen pidentämistä arki-iltoihin ja lauantaihin.

Ifin ja Autoklinikan toteuttaman selvityksen mukaan sijainti on tärkein yksittäinen tekijä autokorjaamon valinnassa. Tässä Ifin laaja kumppaniverkosto ja Autoklinikan kaltaiset toimintaansa useaan paikkaan hajauttavat ketjut kohtaavat asiakkaidemme tarpeet.

”Asiakkaat eivät ole halukkaita ajelemaan korjaamoon pitkiä matkoja. Keskittämisen sijaan lähdemme toisesta suunnasta, eli panostamme mieluummin järkevän kokoisiin korjaamoyksiköihin ja verkoston tiheyteen”, Pentti Oksanen Autoklinikalta kertoo.

”Laadukas korjaus on sellainen, joka tulee kalliiksi. Kannattaa aina varmuuden vuoksi vaihtaa osat uusiin.”

Taas kerran väärin. Usein on myös korjauksen laadun ja turvallisuuden kannalta perustellumpaa korjata rikkoutunut osa kuin vaihtaa se kokonaan uuteen.

”Moni saattaa luulla, että kolhiintuneen lokasuojan vaihto kokonaan uuteen on aina parempi, mutta korjaaminen voi olla järkevämpää. Tällöin ei tarvitse avata autotehtaalla hitsattuja saumoja”, selittää Ifin jälkimarkkinointijohtaja Eero Heino.

Jotkut autokorjaamot saattavat tilata liiankin heppoisin perustein uusia osia, mutta korjaaminen olisi ympäristö- ja ilmastoystävällisempi tapa toimia.

Autoklinikalla korjaamista suositaan aina kun vain mahdollista. Esimerkiksi muoviosat kuten auton puskurit ovat tyypillisiä korjauskohteita. Eroa korjatun ja vaihdetun osan välillä ei paljaalla silmällä näe.

”Korjaamme aina silloin, kun saamme lopputuloksen uutta vastaavaan kuntoon”, Pentti Oksanen tähdentää.

Uusien osien käyttö ei yleensä vaikuta korjauksen nopeudessa suuntaan taikka toiseen, sillä myös uusien osien tilaamisessa kestää aikansa. Kuitenkin raekuuron aiheuttamiin tai parkkipaikalla sattuneisiin pieniin kolhuihin Autoklinikalla on tarjota niihin erikoistunut PDR-menetelmä (Paintless Dent Repair), joka lyhentää korjausaikaa ratkaisevasti.

Nimensä mukaisesti lommon korjaus onnistuu PDR-menetelmällä ilman maalausta, ja siksi se on kustannuksiltaan vain murto-osa perinteisestä pellin oikomisesta.

Autonsa vakuuttanut asiakas voittaa ennen muuta ajassa. PDR-korjaus voi parhaimmillaan onnistua alle tunnissa, kun taas perinteisemmällä menetelmällä aikaa voi kulua useampi päivä.

PDR-menetelmän todellisia taitajia on Suomessa kuitenkin vasta kymmenkunta, ja heistä kolme toimii Autoklinikoilla pääkaupunkiseudulla sukkuloiden tarvittaessa myös kauemmaksi.

”Jokaisesta peltisepästä ei tule osaavaa PDR-korjaajaa, sillä kyse on enemmän hienomekaniikasta, ja sitä oppii vain tekemällä. Näiden pienkorjausten merkitys tulee varmasti kasvamaan jatkossa”, Oksanen toteaa.