Some säppiin ja unten maille!

Univaikeudet yleistyvät– näin rauhoitat itsesi unille

Nukumme yhä vähemmän. Jopa kaksi kolmesta sanoo kärsivänsä univaikeuksista ainakin joskus. Katso unitutkijan vinkit, miten voit parantaa untasi kotikonstein!

Tilapäiset unettomuusoireet ovat jo pitkään lisääntyneet tasaisesti, voimakkaammin 1990-luvulta lähtien. Ilmiö on yleinen varsinkin työikäisten parissa. Naisilla uniongelmia on miehiä useammin. Yksi, mutta ei toki ainoa, syy yleistyneisiin unettomuusoireisiin löytyy yllättävän lähteä – taskuistamme ja yöpöydiltämme.

Puhelimen sininen valo vaikuttaa uneen

Moni pitää puhelinta mukanaan jatkuvasti ja laskee laitteen illalla käsistään vasta ennen silmien ummistamista. Puhelimen tai tabletin käyttö juuri ennen nukkumaanmenoa voi kuitenkin haitata nukkumista. Surffailu viivästyttää helposti nukkumaanmenoa, jolloin uni saattaa jäädä liian lyhyeksi. Erityisesti viestittely sosiaalisessa mediassa aktivoi turhaan juuri silloin, kun pitäisi rauhoittua. Näyttöruutujen valo, etenkin kirkas sininen valo, vaikeuttaa myös fysiologisesti nukahtamista.

Listaa tekemättömät työt paperille ja päätä palata niihin huomenna.

Uni parantaa tutkitusti ulkonäköä

Liian vähäisen unen yhteyttä tiedonkäsittelykykyyn, sairauksiin ja tapaturma-alttiuteen on tutkittu paljon. Univajeen keskeisiä seurauksia ovat väsymys, keskittymisvaikeudet, oppimisen ja muistin heikkeneminen ja tarkkaavaisuuden herpaantuminen liikenteessä. Pitkään jatkuvana riittämätön unen saanti voi johtaa myös vastustuskyvyn heikkenemiseen ja sitä kautta erilaisiin sairauksiin.

Unettomuus muuttaa myös kylläisyyttä ja ruokahalua säätelevien hormonien tasapainoa, jolloin syöt helpommin liikaa ja epäterveellisesti. Tutkimusten mukaan olemme hyvin nukkuneena myös muiden mielestä viehättävämmän näköisiä kuin huonosti nukkuneena!

Testaa kotikonstit ja käänny tarvittaessa asiantuntijan puoleen

Jos tunnet olosi päivällä virkeäksi ja hyvinvoivaksi, ei liene tarvetta erityisiin muutoksiin nukkumisen suhteen. Jos koet nukkuvasi huonosti, yritä muokata nukkumisolosuhteitasi. Yhtä helppoa nyrkkisääntöä hyvän unen saavuttamiseksi ei ole, vaan ihmisten välillä on suurta vaihtelua siinä, paljonko unta tarvitaan, milloin on paras aika nukkua ja mitkä asiat uneen vaikuttavat.

Etsi itsellesi sopiva tasapaino uneen vaikuttavien asioiden suhteen. Jos päätät olla käyttämättä esimerkiksi sosiaalista mediaa ennen nukkumaanmenoa, mieti, mitä kaikkea mukavaa voisit sen sijaan tehdä.

Jos kotikonstit eivät auta ja olet huolestunut nukkumisestasi, voi olla hyvä kääntyä lääkärin puoleen ja selvitellä asiaa tarkemmin. Ifin henkilövakuutusasiakkaana saat vastauksia sinua mietityttäviin kysymyksiin If Terveysneuvonnasta. Voit käyttää terveysneuvonnan verkkopalvelua tai soittaa sairaanhoitajalle silloin, kun sinulle parhaiten sopii.

Laita puhelimen näyttö yöasetukselle, jolloin näytön värisävy muuttuu.

8 univinkkiä – kokeile näitä kotona

  1. Älä tee tai mieti töitä illalla.
  2. Listaa tekemättömät työt ja huolet paperille ja päätä, että palaat niihin vasta aamulla.
  3. Optimoi nukkumisolosuhteesi. Hanki hyvä sänky ja sopivan lämmin peitto. Tuuleta makuuhuone ennen nukkumaanmenoa.
  4. Rauhoita makuuhuone. Esimerkiksi lemmikkien nukkuminen samassa huoneessa voi häiritä untasi.
  5. Jos käytät puhelinta tai tablettia juuri ennen nukkumaanmenoa, himmennä ruudun valoa tai laita näyttö yöasetukselle, joka poistaa piristävän sinisen valon ruudulta.
  6. Vältä raskasta liikuntaa ennen nukkumaanmenoa.
  7. Syö kevyehkö, hiilihydraattipitoinen ateria hyvissä ajoin illalla.
  8. Vältä alkoholia ja kofeiinia ennen nukkumaanmenoa. Jos olet erityisen herkkä kofeiinille, älä juo kahvia  puolen päivän jälkeen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Vastaus kysymyksiisi 24/7

Jos terveysasiat mietityttävät, saat apua 24/7 If Terveysneuvonnasta. Soita sairaanhoitajalle tai käytä verkkopalvelua!

Lue If Terveysneuvonnasta

Jonottamatta lääkäriin vakuutuksen turvin

Sairaus tai tapaturma yllättää aina. Mitä nopeammin pääset hoitoon, sitä nopeammin parantuminen voi alkaa.

Hanki If Henkilövakuutus

Terveysvinkit ja kätevät palvelut käyttöösi

If Terveys tarkoittaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä palveluita ja vinkkejä sinulle. 

Tutustu ja ota käyttöön