Kevytauton vakuutus peruuntui

Tällä hetkellä vaikuttaa vahvasti siltä, että Suomi on tällä erää luopumassa aikeistaan sallia kevytautot, ja siksi myös If luopuu suunnitelmistaan vakuuttaa kevytautoja. Aiheeseen voidaan palata mahdollisesti tulevina vuosina EU:n lainsäädännön muuttuessa.


Kevytautoja ei sallita ainakaan lähivuosina

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti elokuun lopussa 2020, että kevytautoja koskevien lakien kumoaminen on menossa lausuntokierrokselle, sillä EU:n komissio ei ole antamassa Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon.

Aiemmmin kevytautoja koskevan lain voimaantulo lykkääntyi viime hetkellä syksyllä 2019. Sen jälkeen tavoitteena oli, että kevytautoja koskeva laki voisi tulla voimaan marraskuun alussa 2020.

Ministeriön mukaan kevytautot saattavat tulla Suomeen pidemmällä aikavälillä, kun lakia säätelevää EU-direktiiviä neuvotellaan uudelleen.

Kevytauto eli nopeusrajoitettu henkilöauto

Kevytautojen oli tarkoitus olla käytännössä ihan tavallisia autoja, joiden käyttöä olisi rajoitettu kaupunkiajoon ja hitaammille tieosuuksille. Siksi kevytautoja on jossain yhteyksissä haluttu kutsua myös hidasautoiksi.

Viime hallituskaudella valmistellussa laissa määriteltiin, että kevytauton voisi tehdä mistä tahansa aikaisintaan vuonna 2015 käyttöönotetusta Suomeen rekisteröidystä henkilöautosta, joka painaa enintään 1500 kg tai täyssähköauton kohdalla enintään 1800 kg.

Vaihdos olisi tapahtunut asentamalla autoon nopeudenrajoitin ja muutoskatsastamalla se kevytautoksi. Tämän jälkeen menopelillä olisi saanut ajaa myös 15-vuotta täyttänyt nuori, jolla on ns. mopoautokortti eli AM/121-kortti.

Nopeudenrajoittimen ansiosta kevytautolla ei olisi voinut (eikä saanut) ajaa yli 60 km/h, eikä sillä olisi saanut ajaa moottori- tai moottoriliikennetiellä.

Ehditkö jo hankkia kevytauton? Älä huoli!

Joihinkin suomalaisperheisiin oli jo ehditty hankkia kriteerit täyttävä uusi tai uudehko henkilöauto, joka oli tarkoitus marraskuussa muuntokatsastaa kevytautoksi. Viime hetkellä tulleet tiedot lykkääntymisestä ja mahdollisesta peruuntumisesta ovat ymmärrettävästi aiheuttaneet hämmennystä ja suuttumusta.

Ongelma ei välttämättä ole silti aivan niin suuri, miltä se voi aluksi vaikuttaa. Suomessa on viime aikoina muutenkin vaivihkaa helpotettu nuorten pääsyä ihan normaalin henkilöauton rattiin.

Voit aloittaa ajoharjoittelun jo 16-vuotiaana

Monelta on saattanut jäädä huomaamatta, että ajoharjoittelun voi henkilöautolla aloittaa nykyisin jo 16-vuotiaana. Tämän mahdollisti ajokorttilain uudistus vuoden 2018 heinäkuussa.

If tarjoaa ajoharjoittelun tueksi ilmaisen Tasku-inssi-mobiilisovelluksen, jolla voit mm. harjoitella teoriakoetta varten ja pitää ajopäiväkirjaa.

Lue lisää Tasku-inssistä ja uudesta ajokorttilaista

Entistä useampi saa ajokorttiin poikkeusluvan 17-vuotiaana

Vuoden 2018 ajokorttilain muutoksen myötä myös Traficomin linja ikäpoikkeuslupien myöntämisessä muuttui selkeästi sallivammaksi.

Esimerkiksi kesäkuussa 2019 Yle Uutiset kertoi, että ikäpoikkeuslupia oli vuoden aikana myönnetty 5100 ja hylätty alle 100.  Sittemmin Traficomiin on ollut tuhansien hakemusten jono, mikä on näkynyt parin–kolmen kuukauden käsittelyaikoina. Vielä vuonna 2017 myönnettiin ainoastaan 7 lupaa 36 hakemuksesta.

Nykyään Traficom myöntää ikäpoikkeusluvan käytännössä kaikille 17-vuotiaille, joilla on opiskeluun, työllistymiseen tai harrastukseen liittyvä säännöllinen liikkumistarve. Kokonaismatka-ajan on oltava yhteen suuntaan vähintään tunnin kestävä, mutta kokonaisharkinnassa huomioidaan myös liikkuminen julkisilla kulkuvälineillä sekä niiden odotusajat.

Lue lisää ikäpoikkeusluvan perusteista Traficomin sivuilta

Lue lisää ajoneuvovakuutuksistamme

Tervetuloa Ifin asiakkaaksi!