offline-aika – miten unikokeilu sujui?

Julkisuudesta tutut henkilöt kertovat kokemuksistaan

If haastaa ihmiset sulkemaan netin joka ilta klo 22, koska näyttöruutujen valo häiritsee kehon luonnollisen unihormonin, melatoniinin, tuotantoa. Offline-aika-unikokeilun tavoitteena on nukkua paremmin. Muutamat julkisuudesta tutut henkilöt kertovat kokemuksistaan kahden viikon unikokeilun jälkeen. Millaisia vaikutuksia asialla on ollut?

Mikko Leppilampi

Jenni Rotonen

Roope Tonteri

Miten nukuit?

 

Mikko Leppilammen kokemukset

Mikko Leppilampi on huomannut itsessään isoja vaikutuksia Offline-aika-unikokeilun myötä ja on kokenut sen hyvin palkitsevaksi. Hän on nukkunut selvästi syvempää unta ilman, että toistuvasti heräilisi pitkin yötä sekä nukahtanut iltaisin että herännyt aamuisin aiempaa aikaisemmin. Rytmi on Mikon mielestä nyt parempi kuin ennen.

Mikosta on ollut hauskaa huomata, että kampanjan laajan näkyvyyden myötä useimmat hänen kanssaan yhteyttä pitävät tietävät asiasta. Ihmiset eivät ole olettaneet Mikon vastaavan enää viesteihin klo 22 jälkeen ja monet ovat ottaneet myös itselleen saman tavan. Muutkin ovat jakaneet positiivisia kokemuksiaan ja kiitelleet Mikkoa hyvästä esimerkistä.

Mikosta on ollut kiva avata aamulla puhelin ja katsoa kerralla, mitä kaikkea uutta sisältöä yön aikana nettiin on tullut. Sitä ei tarvitse tsekkailla enää joka välissä. Nyt Mikko on ollut iltaisin enemmän läsnä lähimmäisilleen ja on ottanut netin tilalle esimerkiksi kirjat. Hän on käyttänyt puhelintaan vähemmän myös päiväsaikaan ja ollut paremmin läsnä hetkessä. Töissäkin on ollut skarpimpi olo ja katse kirkkaampi.

Jenni Rotosen huomiot

Lifestyle-bloggaaja Jenni Rotonen on huomasi olevansa virkeämpi kuin ennen jo parin paremmin nukutun yön jälkeen. Enää ei ole tullut valvottua aiottua pidempään, joten yöunet ovat pidentyneet. Herääminen on Jennillekin aamulla ollut kokeilun myötä paljon helpompaa.

Jenni myöntää, että välillä on ollut vaikea luopua puhelimesta jo kymmeneltä illalla, jos vaikkapa kotiin on päässyt illalla vasta myöhään. Chattailystä netissä kavereiden kanssa yömyöhään on ollut vaikeinta luopua. Sometuksen tilalle on kuitenkin tullut kirjojen lukemista ja enemmän unta. Jenni aikookin ehdottomasti kiinnittää enemmän huomiota riittävään unensaantiin jatkossa ja on suunnitellut, että yrittäisi jatkossakin saada some-elämän rauhoitettua klo 22-23 aikoihin.

Haaste on saanut hänet havaitsemaan riittävien yöunien positiiviset vaikutukset. Yksi sellainen on ihon parempi kunto.

Roope Tonterin tunnelmat

Lumilautailija Roope Tonteri on huomannut menevänsä kokeilun myötä nukkumaan aiempaa aiemmin ja myös heräämisen olevan helpompaa. Pidemmät yöunet ovat vaikuttaneet hänen kohdallaan konkreettisesti urheilusuorituksiin siten, että laskemiseen on ollut helpompi valmistautua.

Roope ei koe jääneensä kokeilun myötä paitsi mistään. Meileihin ei ole enää tullut vastailtua keskellä yötä – aivan yhtä hyvin sen on voinut jättää aamuunkin. Roope aikookin yrittää kiinnittää jatkossakin huomiota siihen, kuinka pitkään käyttää iltaisin puhelinta.

Tee unitesti