Rikkoutunut puhelin tai tabletti

Ei hätää, rikkinäisen näytön ja laitteen voi useimmiten korjata. Silloin laitteessa olevat kuvat, viestit, tiedostot ja ohjelmat säilyvät. Ifin yhteistyökumppaneita ovat iTapsa- ja mcare-huoltoliikkeet.

Toimi näin, kun laitteesi tai sen näyttö on rikkoutunut

  1. Ota yhteyttä huoltoliikkeeseen. Jos epäilet, että laitteessa on takuun piiriin kuuluva vika, ole yhteydessä laitteen myyjään. Ifin asiakkaana saat yhteistyökumppaneiltamme If Apu -etuja, kuten panssarilasin matkapuhelimen korjauksen yhteydessä.
  2. Kun korjausmahdollisuus on selvitetty ja laite mahdollisesti korjattukin, tee vahinkoilmoitus Omilla sivuilla. Huomaathan, että laitteen ikä ja vakuutuksesi omavastuu vaikuttavat korvauksen määrään. Vahingon pitää olla omavastuuta suurempi, jotta voit saada korvausta. Yleisin omavastuu on 150 euroa.
  3. Käsittelemme vahinkoilmoituksesi nopeasti, ja saat korvauspäätöksen Omille sivuillesi.

Etkö löytänyt etsimääsi? Siirry puhelin- ja tablettivahinkojen etusivulle.

iTapsa-asiantuntija ja huolto

Korjaa useimpia laitemerkkejä. Voit olla yhteydessä missä tahansa laitteen korjaukseen liittyvässä asiassa.

iTapsa-huolto

Valtuutettu Apple-huolto mcare

Voit olla mcareen yhteydessä kaikissa Applen laitteisiin liittyvissä korjauksissa ja kysymyksissä.

mcaren Apple-huolto

Tee vahinkoilmoitus Omilla sivuilla

Omat sivut palvelevat 24/7.

Omat sivut

If Apu -edut iTapsalta

  • Jos et tiedä, voiko laitteen korjata, iTapsan asiantuntijat auttavat sinua numerossa 029 0300 162 (ma–pe 9–20 ja la 11–17).
  • Saat korjauksiin 2 vuoden takuun.
  • Saat puhelimen korjauksen yhteydessä panssarilasin maksutta.

If Apu -edut mcarelta

  • Jos tarvitset apua Applen laitteeseen tai sen huoltoon liittyen, mcaren asiantuntijat auttavat sinua numerossa 020 7661 670 (ma–pe 9–15).
  • Jos laite joudutaan vaihtamaan, laitteen tiedot varmuuskopioidaan ja siirretään maksutta uuteen laitteeseen.
  • Saat huollon ajaksi lainalaitteen maksutta.
  • Saat puhelimen korjauksen yhteydessä panssarilasin maksutta.

Miten vakuutus auttaa puhelin- tai tablettivahingossa?

Vakuutuskorvauksen määrään vaikuttavat mahdolliset korjauskulut, laitteesi arvo vahinkohetkellä, laitteesi ikä ja vakuutuksesi omavastuu sekä mahdollinen If Omavastuuraha.

Korvaus perustuu aina ensisijaisesti korjauskuluihin. Korjauskuluista vähennetään vakuutuksen omavastuu, ja jäljelle jäävä määrä maksetaan korvauksena tilillesi. Yleisin omavastuu on 150 euroa. Jos korjaus maksaa vähemmän kuin omavastuusi, korvausta ei jää maksettavaksi.

Laitteen arvo on kuitenkin aina myös korvauksen enimmäismäärä. Laitteen arvo alenee vakuutuksessa joka vuosi, joten mitä vanhemmasta laitteesta on kysymys, sen pienempi on myös sen arvo. Jos laitteen arvo on pienempi kuin vakuutuksesi omavastuu, ei vakuutus korvaa silloin korjauskulujakaan.

taulukko

Monissa matkapuhelin- ja tablettivahingoissa korvausta jää maksettavaksi, mutta aina niin ei käy. Vaikka korvausta ei jäisikään maksettavaksi, niin voit silloinkin hyödyntää korjauksen yhteydessä If Apu -edut iTapsa- tai mcare-huollossa. Jos esimerkiksi puhelimen näyttö on rikkoutunut, saat maksutta näytönsuojakalvon suojaamaan uutta näyttöäsi.

Kokosimme muutamia esimerkkejä tyypillisistä puhelimille ja tableteille sattuvista vahingoista

Kun nousin autosta, viime vuonna hankkimani Apple iPhone 7 Plus -puhelin tippui taskusta maahan. Puhelimen näyttö särkyi.

Mcare-korjaamo vaihtaa puhelimeesi uuden näytön. Korjaus maksaa 239 euroa. Kotivakuutuksesi omavastuu on 150 euroa, joka vähennetään korjauskuluista. Vakuutuksesta maksetaan sinulle siis 89 euron korvaus. Puhelimesi takuu säilyy voimassa.

Ostin lomamatkalla Samsung Galaxy S7 -puhelimen. Palattuani ostosreissulta hotellille puhelin tippui lattialle, ja sen näyttö meni rikki.

Korjaus kannattaa uuden samanlaisen puhelimen hintaan asti. Voit halutessasi korjauttaa puhelimen matkakohteessasi ja ilmoittaa korjauskulut meille. Olet valinnut matkatavaravakuutukseesi 50 euron omavastuun, ja se vähennetään korjauskuluista.

Voit vaihtoehtoisesti korjauttaa puhelimen lomasi jälkeen iTapsassa, jolloin saat korjaukselle kahden vuoden takuun ja ilmaisen näytönsuojakalvon. Näytön vaihto maksaa iTapsassa 219 euroa. Summasta vähennetään matkatavaravakuutuksesi omavastuu, 50 euroa. Näin ollen saat vakuutuksesta korvausta 169 euroa.

Kaksi vuotta sitten ostamani Samsung Galaxy J5 -puhelimen näyttö rikkoutui pudotessaan.

Uusi samanlainen puhelin maksaa tällä hetkellä 245 euroa. Olet valinnut kotivakuutukseesi 150 euron omavastuun. Puhelimen iästä johtuen sen arvo on pienempi kuin vakuutuksen omavastuu. Vakuutuksesta ei siksi jää korvattavaa.

Puhelimesi on kuitenkin mahdollista korjata, ja korjaaminen on edullisempaa kuin uuden samanlaisen puhelimen ostaminen. Jos korjautat puhelimesi iTapsassa, saat Ifin asiakkaana näytön suojakalvon veloituksetta, kun puhelimen näyttö vaihdetaan.

Tänä vuonna hankkimani Apple iPhone 7 -puhelin putoaa sateella vesilätäkköön, kastuu ja sammuu.

Apple korjaa tällaiset vauriot vaihtolaiteohjelmansa kautta. Rikkinäinen puhelimesi jää Apple-huoltoon, ja saat tilalle samanlaisen uutta vastaavan tehdaskorjatun puhelimen. Myös puhelimesi alkuperäinen takuu säilyy voimassa. mcare-huoltoliikkeessä vaihtolaitteen hinta tälle puhelinmallille on 429 euroa. Vaihtolaitteen hinnasta vähennetään kotivakuutukseen valitsemasi omavastuu. Sinulla on kotivakuutuksessasi 150 euron omavastuu. Saat siis vakuutuksesta korvausta 279 euroa.

Tänä vuonna hankkimani Samsung S8+ -puhelin putoaa sateella vesilätäkköön, ja sen näyttö halkeaa. Puhelimen sisälle pääsee vettä, ja se sammuu.

Puhelimen korjaus ei onnistu. Olet ollut Ifin keskittäjäasiakas pitkään, eikä sinulla ole ollut aikaisempina vuosina vahinkoja. Siksi sinulle on kertynyt asiakasetuna If Omavastuurahaa niin paljon, että tässä vahingossa omavastuusi voidaan poistaa kokonaan. Näin ollen saat korvauksena uuden puhelimen koko hinnan, 699 euroa.

Olin laskettelumatkalla Levillä, jossa puhelimeni varastettiin, vaikka pidin siitä hyvää huolta. Olen ostanut Sony Xperia XA -merkkisen puhelimeni tänä vuonna, ja olen säilyttänyt puhelimen ostokuitin.

Korvaamme puhelimen uuden samanlaisen tai vastaavan puhelimen hinnan mukaan. Sony Xperia XA:n hinta on tällä hetkellä 189 euroa. Olet valinnut matkatavaravakuutukseesi 50 euron omavastuun, ja se vähennetään uuden puhelimen hinnasta. Vakuutuksesta maksettava korvaus on siis 139 euroa. Ilmoita varkaudesta poliisille.

Muista myös, että varastettu puhelin ja SIM-kortti ovat tietoturvariski, joten pyydä operaattoriasi sulkemaan SIM-korttisi ja estämään varastetun puhelimesi käyttö. Jotta operaattorisi voi estää puhelimen käytön, se tarvitsee IMEI-koodin lisäksi kopion rikosilmoituksesta.

Usein kysytyt kysymykset iTapsalta

Kauanko huolto kestää, ja tarvitseeko minun varata aikaa?

Yleisimmät iPhone- ja Android-laitteiden viat korjataan keskimäärin tunnissa, usein nopeamminkin. iPad-huollot valmistuvat tyypillisesti 1–3 työpäivässä.

iPhone-huolloille ei tarvitse varata aikaa. Voit viedä laitteesi lähimpään huoltoliikkeeseen tai lähettää puhelimen huoltoon postitse.

iTapsan huoltoliikkeistä löytyy yleisimpien Android-laitteiden varaosia. Varaosien saatavuus kannattaa kuitenkin tarkistaa ennalta joko soittamalla 029 0300 162, kysymällä nettisivujen chatistä, Facebookista tai sähköpostitse myynti@itapsa.com. Voit olla iTapsaan yhteydessä myös WhatsApp-viestillä numeroon +358447007900.

Mitä laitteita iTapsa huoltaa?

Applen lisäksi iTapsassa huolletaan varaosien saatavuuden puitteissa kaikkia yleisimpiä malleja esimerkiksi Samsung, Huawei / Honor, OnePlus, LG, Sony, Xiaomi sekä Oukitel. Muista puhelinmalleista, varaosien saatavuudesta ja hinnaston ulkopuolisista huolloista kannattaa ottaa suoraan yhteyttä soittamalla numeroon 029 0300 162 tai lähettämällä viesti iTapsalle.

Mitä huoltoja iTapsan nopeuslupaus koskee?

Nopeuslupaus "Puhelimesi korjaus alle tunnissa – tai huolto puoleen hintaan" koskee lähes kaikkia iPhone huoltoja, kun varaosa on saatavilla huoltoliikkeen varastossa. Nopeuslupaus ei koske rungon vaihtoja, kosteusvaurioiden korjaamista eikä iPad-huoltoja. iTapsan sivuilta löytyy "Puhelimesi korjaus alle tunnissa – tai huolto puoleen hintaan" -kuva niiden huoltojen kohdalta, joihin annetaan nopeustakuu.

Mitä, jos korjattu vika uusiutuu?

Saat aina kahden vuoden takuun iTapsan tekemälle huoltotyölle ja varaosalle. Jos sama ongelma uusiutuu takuuaikana, ongelma korjataan veloituksetta. Akun vaihdolle annetaan vuoden takuu. Takuu ei koske kosteusvaurioita.

Takuu ei kuitenkaan kata mekaanisia vaurioita, kuten puhelimen pudotuksesta johtuvaa vikaa. Lisätietoja iTapsan takuuehdoista.

Laitteeni kastui, miten toimin?

Jos laite on päällä, sammuta se. Jos laite sammui kastumisen yhteydessä, älä yritä laittaa sitä päälle tai ladata sitä. Vesi ja sähkö ovat huono yhdistelmä elektronisille laitteille, ja puhelimen pelastusmahdollisuudet heikentyvät huomattavasti, jos lataat puhelinta.

Toimita laite tarkistettavaksi ja huoltoon niin nopeasti kuin mahdollista. Jos joudut odottamaan, että pääset käymään liikkeessä, säilytä laitetta kuivassa huoneilmassa. Voit myös laittaa laitteen muovipussiin riisin kanssa, sillä riisi imee kosteutta itseensä.

Jatkuuko valmistajan takuu huollon jälkeen?

Mekaanisesti särkyneissä laitteissa (esimerkiksi putoamisen myötä rikkoutunut puhelin) valmistajan takuu on jo päättynyt. iTapsan tekemän huollon jälkeen valmistajan takuu ei jatku. Mikäli valmistajan takuuta on vain kuukausi tai kaksi jäljellä, kannattaa harkita, olisitko valmis luopumaan takuusta saadaksesi puhelimesi edullisemmin kuntoon.

Usein kysytyt kysymykset mcarelta

Mitä laitteita mcare huoltaa?

Mcare huoltaa kaikkia Applen valmistamia laitteita. Mcare on Applen valtuuttama huoltoliike, ja se käyttää huolloissaan vain Applen alkuperäisiä varaosia. Oli sitten kyse iPhone, Mac, iPad tai Beats -huollosta, mcarelta löytyy ratkaisut kaikkiin laiteongelmiin.

Kauanko huolto kestää?

Helsingin toimipisteessä iPhonen näytön vaihto kestää yleensä noin tunnin malleihin iPhone 6S, iPhone 7, iPhone 8 ja iPhone X. Vanhempien mallien näytön vaihto kestää yleensä noin 3–4 arkipäivää. Muissa toimipisteissä näytön vaihto kestää 3–4 arkipäivää laitteen mallista riippumatta.

Jos iPhone on kastunut tai tuhoutunut täysin, laite pitää vaihtaa. Koko laitteen vaihdossa menee 1–2 arkipäivää, ja laitteet tilataan aina suoraan Applelta.

Tietokoneen huolto kestää normaalisti 0–2 arkipäivää viasta riippuen. Voit kysyä arviota huollon kestosta numerosta 020 766 1670.

Kaikkien muiden Applen laitteiden huollot kestävät normaalisti 0–3 arkipäivää.

Miten toimitan laitteen huoltoon?

Mcarella on toimipisteet Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa. Helsingin toimipisteessä tehdään ainoana Suomessa iPhone-puhelimiin näytön vaihtoja aidoilla Applen näytöillä. iPhone-puhelimen näytön vaihto vie noin tunnin, ja voit tuoda laitteesi huoltoon varaamatta aikaa etukäteen.

Jos et pääse tuomaan laitetta myymälään, voit lähettää vioittuneen laitteen mcarelle postitse. Laitteen postitus on ilmaista Ifin asiakkaille. Pakkaa laite huolellisesti, vie se postiin ja ilmoita laitetta jättäessäsi asiakaspalautustunnus 628284. Liitä mukaan yhteystietosi sekä kuvaus laitteen viasta.

Jatkuuko Applen takuu huollon jälkeen?

Applen alkuperäinen takuu jatkuu aina mcaren tekemän huollon jälkeen. Jos huolletussa laitteessa on takuu huoltoon saapuessa, takuu jatkuu huollon jälkeen normaalisti. Mikäli takuu on jo päättynyt ennen huoltoa, Apple myöntää laitteelle kolmen kuukauden takuun huollosta eteenpäin.

Miten huollon voi maksaa?

Kaikissa mcaren myymälöissä voit maksaa yleisimmillä maksukorteilla, käteisellä tai verkkopankin välityksellä. Helsingin, Tampereen ja Jyväskylän toimipisteissä maksu onnistuu myös Klarna-laskulla tai osamaksulla.

Postitse toimitetuissa huolloissa maksuvaihtoehtoina toimivat kortti- tai verkkopankkimaksu.

Miksi saan vaihtolaitteen rikkoutuneen tilalle enkä uutta samanlaista iPhonea?

mcare tilaa kaikki vaihtolaitteet suoraan Applelta. Applelta saatu vaihtolaite on aina uusi tai uutta vastaava. Kaikki Applen toimittamat vaihtolaitteet ovat testattuja ja kunnoltaan täysin virheettömiä. Vaihtolaitteen mukana ei toimiteta myyntipakettia tai laitteen myyntipaketin mukana tulleita lisätarvikkeita, kuten esimerkiksi laturia. Vaihtolaite on aina sama malliltaan, väriltään ja muistin kooltaan kuin huoltoon toimitettu laite.