Vahinkoilmoitus puhelin- tai tablettivahingon sattuessa

Yhteistyökumppanimme auttavat kunnostamaan laitteesi.

Mitä korvataan?

  • Laaja kotivakuutus korvaa äkillisesti ja yllättäen rikkoutuneen laitteesi.
  • Perustason kotivakuutus korvaa varastetun laitteen.
  • Laitteen ikä ja kotivakuutuksen omavastuu vaikuttavat korvauksen määrään. Yleisin omavastuu on 150 euroa.

Toimi näin, jos laitteesi on rikkoutunut tai kastunut

  1. Jos laitteesi takuu on voimassa ja rikkoutuminen kuuluu takuun piiriin, ole ensin yhteydessä laitteen myyjään.
  2. Jos takuu ei kata rikkoutumista, ota yhteyttä iTapsaan, Mcareen tai Fonumiin ja kerro olevasi Ifin asiakas.
  3. Huoltoliike kertoo, kannattaako laitteesi korjata ja antaa suullisen hinta-arvion.
  4. Saat yhteistyökumppanin edut käyttöösi silloinkin, kun laitteesi korjaussumma jää alle omavastuun.
  5. Jos päätät korjauttaa laitteesi ja korjauskustannukset ylittivät kotivakuutuksesi omavastuun tai laitteen kosteusvaurio ei tule asiantuntijan huollossa kuntoon, tee vahinkoilmoitus Omilla sivuilla korvauksen saamiseksi.

Toimi näin

  1. Tee poliisille rikosilmoitus.
  2. Ilmoita varkaudesta operaattorillesi ja pyydä operaattoriasi estämään laitteen käyttö. Näin vältyt yllätyksiltä seuraavassa puhelinlaskussasi. Tarvitset laitteen käytönestoon IMEI-koodin. Se löytyy yleensä pakkauksessa olevasta valkoisesta tarrasta.
  3. Täytä vahinkoilmoitus Omilla sivuilla. Valitse Omat vahingot -sivulta kohta "Kotini ja Muu omaisuuteni" ja sen alta kohta "Matkapuhelin tai tabletti". Samalla lomakkeella voit ilmoittaa myös muista varastetuista esineistä.

Toimi näin

  1. Yritä ensin paikantaa laitteesi paikannuspalvelun avulla. Katso paikannusohjeet Apple- tai Android-laitteille.
  2. Tee ilmoitus operaattorillesi ja pyydä sulkemaan SIM-kortti. Kadonnut laite ja SIM-kortti ovat tietoturvariski.

Jos puhelimesi tai tablettisi on pudonnut esimerkiksi mereen tai järveen, etkä löydä sitä enää, voit saada korvausta, jos sinulla on Laaja kotivakuutus. Tee vahinkoilmoitus Omilla sivuilla.

Vahinko ulkomailla

Voit korjauttaa laitteesi myös ulkomailla. Jos korjauskustannukset ylittivät kotivakuutuksesi omavastuun, tee vahinkoilmoitus Omilla sivuilla korvauksen saamiseksi.

Varkaustapauksissa toimi, kuten muiden matkatavaroiden kanssa.

Huoltoliikkeet

Katso lähimmät huoltoliikkeet sallimalla paikannus

Salli sijainti

Tai valitse paikkakunta valikosta

Vakuutuskorvauksen määrä

Korvauksen määrään vaikuttavat korjauskulut, laitteesi arvo vahinkohetkellä, laitteesi ikä ja vakuutuksesi omavastuu sekä mahdollinen If Omavastuuraha.

Korvaus perustuu aina ensisijaisesti korjauskuluihin, joista vähennetään vakuutuksen omavastuu. Jäljelle jäävä määrä maksetaan korvauksena tilillesi. Voit tarkistaa kotivakuutuksesi laajuuden ja omavastuun Omilta sivuilta.

Laitteen arvo ikävähennysten jälkeen on aina myös korvauksen enimmäismäärä.

Lisätietoa puhelin- ja tablettivahinkojen korvauksista

Kun ilmoitat meille vahingosta Omilla sivuilla, omat tietosi siirtyvät suoraan vahinkoilmoitukseesi ja ilmoituksen tekeminen on vaivatonta ja nopeaa. Otamme vahinkoasiasi käsittelyyn viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Tarkistamme puolestasi, että nämä asiat ovat kunnossa

  • Vakuutuksesi on ollut voimassa vahinkohetkellä.
  • Vahingoittunut tai varastettu omaisuus kuuluu vakuutuksen piiriin.
  • Vahinko on vakuutusehtojen mukaan korvattava.
  • Korvausta on haettu vuoden sisällä vahingon sattumisesta

Esimerkkejä tyypillisistä vahingoista

Kun nousin autosta, viime vuonna hankkimani Apple iPhone -puhelin tippui taskusta maahan. Puhelimen näyttö särkyi.

Mcare-korjaamo vaihtaa puhelimeesi uuden näytön. Korjaus maksaa 239 euroa. Kotivakuutuksesi omavastuu on 150 euroa, joka vähennetään korjauskuluista. Vakuutuksesta maksetaan sinulle siis 89 euron korvaus. Puhelimesi takuu säilyy voimassa.

Ostin lomamatkalla Samsung Galaxy -puhelimen. Palattuani ostosreissulta hotellille puhelin tippui lattialle, ja sen näyttö meni rikki.

Korjaus kannattaa uuden samanlaisen puhelimen hintaan asti. Voit halutessasi korjauttaa puhelimen matkakohteessasi ja ilmoittaa korjauskulut meille. Olet valinnut matkatavaravakuutukseesi 50 euron omavastuun, ja se vähennetään korjauskuluista.

Voit vaihtoehtoisesti korjauttaa puhelimen lomasi jälkeen iTapsassa, jolloin saat korjaukselle kahden vuoden takuun ja ilmaisen näytönsuojakalvon. Näytön vaihto maksaa iTapsassa 219 euroa. Summasta vähennetään matkatavaravakuutuksesi omavastuu, 50 euroa. Näin ollen saat vakuutuksesta korvausta 169 euroa.

Kaksi vuotta sitten ostamani puhelimen näyttö rikkoutui pudotessaan.

Oletetaan, että uusi samanlainen puhelin maksaa tällä hetkellä 245 euroa. Olet valinnut kotivakuutukseesi 150 euron omavastuun. Puhelimen iästä johtuen sen arvo on pienempi kuin vakuutuksen omavastuu. Vakuutuksesta ei siksi jää korvattavaa.

Puhelimesi on kuitenkin mahdollista korjata, ja korjaaminen on edullisempaa kuin uuden samanlaisen puhelimen ostaminen. Jos korjautat puhelimesi iTapsassa, saat Ifin asiakkaana näytön suojakalvon veloituksetta, kun puhelimen näyttö vaihdetaan.

Tänä vuonna hankkimani Apple iPhone -puhelin putoaa sateella vesilätäkköön, kastuu ja sammuu.

Apple korjaa tällaiset vauriot vaihtolaiteohjelmansa kautta. Rikkinäinen puhelimesi jää Apple-huoltoon, ja saat tilalle samanlaisen uutta vastaavan tehdaskorjatun puhelimen. Myös puhelimesi alkuperäinen takuu säilyy voimassa. Oletetaan, että mcare-huoltoliikkeessä vaihtolaitteen hinta kyseiselle puhelinmallille on 429 euroa. Vaihtolaitteen hinnasta vähennetään kotivakuutukseen valitsemasi omavastuu. Sinulla on kotivakuutuksessasi 150 euron omavastuu. Saat siis vakuutuksesta korvausta 279 euroa.

Tänä vuonna hankkimani Android-puhelin putoaa sateella vesilätäkköön, ja sen näyttö halkeaa. Puhelimen sisälle pääsee vettä, ja se sammuu.

Puhelimen korjaus ei onnistu. Olet ollut Ifin keskittäjäasiakas pitkään, eikä sinulla ole ollut aikaisempina vuosina vahinkoja. Siksi sinulle on kertynyt asiakasetuna If Omavastuurahaa niin paljon, että tässä vahingossa omavastuusi voidaan poistaa kokonaan. Näin ollen saat korvauksena uuden puhelimen koko hinnan.

Usein kysytyt kysymykset Fonumilta

Mitä laitteita Fonum korjaa?

Fonum on matkapuhelinten ja tablettien pikahuolto. Fonum korjaa Apple-, Samsung-, Huawei/Honor-, OnePlus-, LG- ja Sony -laitteet kaikissa liikkeissään ympäri Suomen. Valikoimasta löytyy yli 130 puhelinmallia.

Jos vikaa tai laitettasi ei löydy suoraan Fonumin hinnastosta, ota yhteyttä www.fonum.fi/yhteystiedot

Kauanko huolto kestää, ja tarvitseeko minun varata aikaa?

Saat kaikkien laitteiden huollon ja korjauksen ilman ajanvarausta. Fonum korjaa Applen ja Samsungin yleisimmät viat jopa alle tunnissa. OnePlus-, Huawei Honor-, LG- ja Sony -puhelimet korjataan yleensä kahden-kolmen päivän kuluessa. Katso lähin liikkeesi osoitteesta: www.fonum.fi/yhteystiedot

Onko huollolla takuu?

Saat aina elinikäisen takuun huollolle ja varaosille. Tämä ei koske akkuja, joissa takuu on yksi vuosi. Laitteen eliniällä tarkoitetaan sitä aikaa, jona Fonum Oy antaa tuotetukea laitteelle tai sitä aikaa, kun olet laitteen omistajana. Elinikäinen takuu kattaa kaikki varaosaan tai korjaukseen liittyvät ongelmat.

Takuu ei kuitenkaan kata mekaanisia vaurioita, kuten puhelimen pudotuksesta tai kosteudesta johtuvaa vikaa. Takuuehdot löydät osoitteesta: www.fonum.fi/takuuehdot

Mitä laitteen korjaaminen maksaa?

Kun sinulla on vakuutus, hinta vaihtelee laitteen iän ja omavastuun mukaan. Ajantasaisen huoltohinnaston löydät osoitteesta www.fonum.fi/hinnasto. Jos vikaa tai laitettasi ei löydy suoraan hinnastostamme, ota yhteyttä www.fonum.fi/yhteystiedot 

Usein kysytyt kysymykset iTapsalta

Kauanko huolto kestää, ja tarvitseeko minun varata aikaa?

Yleisimmät iPhone- ja Android-laitteiden viat korjataan keskimäärin tunnissa, usein nopeamminkin. iPad-huollot valmistuvat tyypillisesti 1–3 työpäivässä.

iPhone-huolloille ei tarvitse varata aikaa. Voit viedä laitteesi lähimpään huoltoliikkeeseen tai lähettää puhelimen huoltoon postitse.

iTapsan huoltoliikkeistä löytyy yleisimpien Android-laitteiden varaosia. Varaosien saatavuus kannattaa kuitenkin tarkistaa ennalta joko soittamalla 029 0300 162, kysymällä nettisivujen chatistä, Facebookista tai sähköpostitse myynti@itapsa.com. Voit olla iTapsaan yhteydessä myös WhatsApp-viestillä numeroon +358447007900.

Mitä laitteita iTapsa huoltaa?

Applen lisäksi iTapsassa huolletaan varaosien saatavuuden puitteissa kaikkia yleisimpiä malleja esimerkiksi Samsung, Huawei / Honor, OnePlus, LG, Sony, Xiaomi sekä Oukitel. Muista puhelinmalleista, varaosien saatavuudesta ja hinnaston ulkopuolisista huolloista kannattaa ottaa suoraan yhteyttä soittamalla numeroon 029 0300 162 tai lähettämällä viesti iTapsalle.

Mitä huoltoja iTapsan nopeuslupaus koskee?

Nopeuslupaus "Puhelimesi korjaus alle tunnissa – tai huolto puoleen hintaan" koskee lähes kaikkia iPhone huoltoja, kun varaosa on saatavilla huoltoliikkeen varastossa. Nopeuslupaus ei koske rungon vaihtoja, kosteusvaurioiden korjaamista eikä iPad-huoltoja. iTapsan sivuilta löytyy "Puhelimesi korjaus alle tunnissa – tai huolto puoleen hintaan" -kuva niiden huoltojen kohdalta, joihin annetaan nopeustakuu.

Mitä, jos korjattu vika uusiutuu?

Saat aina kahden vuoden takuun iTapsan tekemälle huoltotyölle ja varaosalle. Jos sama ongelma uusiutuu takuuaikana, ongelma korjataan veloituksetta. Akun vaihdolle annetaan vuoden takuu. Takuu ei koske kosteusvaurioita.

Takuu ei kuitenkaan kata mekaanisia vaurioita, kuten puhelimen pudotuksesta johtuvaa vikaa. Lisätietoja iTapsan takuuehdoista.

Laitteeni kastui, miten toimin?

Jos laite on päällä, sammuta se. Jos laite sammui kastumisen yhteydessä, älä yritä laittaa sitä päälle tai ladata sitä. Vesi ja sähkö ovat huono yhdistelmä elektronisille laitteille, ja puhelimen pelastusmahdollisuudet heikentyvät huomattavasti, jos lataat puhelinta.

Toimita laite tarkistettavaksi ja huoltoon niin nopeasti kuin mahdollista. Jos joudut odottamaan, että pääset käymään liikkeessä, säilytä laitetta kuivassa huoneilmassa. Voit myös laittaa laitteen muovipussiin riisin kanssa, sillä riisi imee kosteutta itseensä.

Jatkuuko valmistajan takuu huollon jälkeen?

Mekaanisesti särkyneissä laitteissa (esimerkiksi putoamisen myötä rikkoutunut puhelin) valmistajan takuu on jo päättynyt. iTapsan tekemän huollon jälkeen valmistajan takuu ei jatku. Mikäli valmistajan takuuta on vain kuukausi tai kaksi jäljellä, kannattaa harkita, olisitko valmis luopumaan takuusta saadaksesi puhelimesi edullisemmin kuntoon.

Usein kysytyt kysymykset mcarelta

Mitä laitteita mcare huoltaa?

Mcare huoltaa kaikkia Applen valmistamia laitteita. Mcare on Applen valtuuttama huoltoliike, ja se käyttää huolloissaan vain Applen alkuperäisiä varaosia. Oli sitten kyse iPhone, Mac, iPad tai Beats -huollosta, mcarelta löytyy ratkaisut kaikkiin laiteongelmiin.

Kauanko huolto kestää?

Helsingin toimipisteessä iPhonen näytön vaihto kestää yleensä noin tunnin malleihin iPhone 6S, iPhone 7, iPhone 8 ja iPhone X. Vanhempien mallien näytön vaihto kestää yleensä noin 3–4 arkipäivää. Muissa toimipisteissä näytön vaihto kestää 3–4 arkipäivää laitteen mallista riippumatta.

Jos iPhone on kastunut tai tuhoutunut täysin, laite pitää vaihtaa. Koko laitteen vaihdossa menee 1–2 arkipäivää, ja laitteet tilataan aina suoraan Applelta.

Tietokoneen huolto kestää normaalisti 0–2 arkipäivää viasta riippuen. Voit kysyä arviota huollon kestosta numerosta 020 766 1670.

Kaikkien muiden Applen laitteiden huollot kestävät normaalisti 0–3 arkipäivää.

Miten toimitan laitteen huoltoon?

Mcarella on toimipisteet Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa. Helsingin toimipisteessä tehdään ainoana Suomessa iPhone-puhelimiin näytön vaihtoja aidoilla Applen näytöillä. iPhone-puhelimen näytön vaihto vie noin tunnin, ja voit tuoda laitteesi huoltoon varaamatta aikaa etukäteen.

Jos et pääse tuomaan laitetta myymälään, voit lähettää vioittuneen laitteen mcarelle postitse. Laitteen postitus on ilmaista Ifin asiakkaille. Pakkaa laite huolellisesti, vie se postiin ja ilmoita laitetta jättäessäsi asiakaspalautustunnus 628284. Liitä mukaan yhteystietosi sekä kuvaus laitteen viasta.

Jatkuuko Applen takuu huollon jälkeen?

Applen alkuperäinen takuu jatkuu aina mcaren tekemän huollon jälkeen. Jos huolletussa laitteessa on takuu huoltoon saapuessa, takuu jatkuu huollon jälkeen normaalisti. Mikäli takuu on jo päättynyt ennen huoltoa, Apple myöntää laitteelle kolmen kuukauden takuun huollosta eteenpäin.

Miten huollon voi maksaa?

Kaikissa mcaren myymälöissä voit maksaa yleisimmillä maksukorteilla, käteisellä tai verkkopankin välityksellä. Helsingin, Tampereen ja Jyväskylän toimipisteissä maksu onnistuu myös Klarna-laskulla tai osamaksulla.

Postitse toimitetuissa huolloissa maksuvaihtoehtoina toimivat kortti- tai verkkopankkimaksu.

Miksi saan vaihtolaitteen rikkoutuneen tilalle enkä uutta samanlaista iPhonea?

mcare tilaa kaikki vaihtolaitteet suoraan Applelta. Applelta saatu vaihtolaite on aina uusi tai uutta vastaava. Kaikki Applen toimittamat vaihtolaitteet ovat testattuja ja kunnoltaan täysin virheettömiä. Vaihtolaitteen mukana ei toimiteta myyntipakettia tai laitteen myyntipaketin mukana tulleita lisätarvikkeita, kuten esimerkiksi laturia. Vaihtolaite on aina sama malliltaan, väriltään ja muistin kooltaan kuin huoltoon toimitettu laite.