Skadeanmälan vid skada på mobiltelefon eller pekplatta

Våra samarbetspartner hjälper dig reparera din apparat.

Vad ersätter försäkringen?

  • Omfattande hemförsäkring ersätter en apparat som överraskande och oväntat gått sönder.
  • Standard hemförsäkring ersätter stulen apparat.
  • Apparatens ålder och hemförsäkringens självrisk inverkar på ersättningsbeloppet. Den vanligaste självrisken är 150 euro.

Gör så här om din apparat gått sönder eller blivit våt

  1. Var först i kontakt med apparatens försäljare, om din apparat omfattas av garantin.
  2. Om din apparat inte omfattas av garantin, kontakta iTapsa, Mcare eller Fonum och berätta att du är kund hos If.
  3. Den servicefirma som du valt redogör om det lönar sig att reparera apparaten och ger dig en muntlig prisuppskattning.
  4. Du får förmåner hos våra samarbetspartner också när reparationskostnaderna av din apparat är mindre än självrisken.
  5. Om du väljer att låta reparera apparaten, och reparationskostnaderna överstiger självrisken i din hemförsäkring eller apparatens fuktskada inte kan repareras hos experten, gör skadeanmälan via Mina sidor för att få ersättning.

Gör så här

  1. Anmäl stölden till polisen.
  2. Gör en anmälan till din operatör och be operatören förhindra användningen av apparaten. På detta sätt undviker du överraskningar på nästa telefonräkning. För att spärra mobiltelefonen och abonnemanget behöver du telefonens IMEI-kod. Den brukar stå på den vita dekalen på kartongen.
  3. Fyll i skadeanmälan på Mina sidor. På Mina skador -sidan, välj "Mobiltelefon eller pekplatta" under "Mitt hem och övrig egendom". Med samma blankett kan du också göra en anmälan om andra stulna föremål.

Gör så här

  1. Försök först hitta din enhet med hjälp av positioneringstjänsten. Se positioneringsanvisningar för Apple- eller Android-enheter.
  2. Gör anmälan till din operatör och be att SIM-kortet spärras. Den försvunna enheten och SIM-kortet är en informationssäkerhetsrisk.

Om din telefon eller pekplatta har t.ex. trillat i havet eller sjön och du inte längre kan hitta apparaten kan du få ersättning ifall du har Omfattande hemförsäkring. Gör skadeanmälan via Mina sidor.

Skada utomlands

Du kan också låta reparera din apparat utomlands. Gör skadeanmälan på Mina sidor för att få ersättning, om reparationskostnaderna överskrider självrisken i din hemförsäkring.

Vid stöld, handla på samma sätt som med övriga resgods.

Servicefirmor

Se dina närmaste servicefirmor genom att tillåta platsdelning

Dela din plats

Eller välj ort i menyn

Försäkringsersättning

På försäkringsersättningen inverkar eventuella reparationskostnader, värdet på din apparat vid tidpunkten för skadan, apparatens ålder och självrisken i din försäkring samt eventuella pengar på If Självriskkonto.

Ersättningen baserar sig alltid i första hand på reparationskostnaderna. Från reparationskostnaderna görs avdrag för försäkringens självrisk och den summa som återstår betalas in på ditt konto. Du kan granska omfattningen och självrisken i din hemförsäkring på Mina sidor

Apparatens värde är alltid också den maximala ersättning som betalas ut.

Mer information om ersättning av skador på mobiltelefon och pekplatta

När du gör skadeanmälan via Mina sidor, överförs dina uppgifter direkt till din skadeanmälan och det går snabbt och smidigt att göra anmälan. Vi tar upp ditt skadeärende till handläggning senast nästa vardag.

Vi kontrollerar för din del att allting är som det ska

  • Din försäkring har varit i kraft vid tidpunkten för skadan.
  • Den egendom som skadats eller stulits omfattas av försäkringen.
  • Skadan är ersättningsgill enligt försäkringsvillkoren.
  • Ersättning har sökts inom ett år efter att skadan inträffade.

Några exempel på typiska skador

När jag steg ur bilen föll min ett år gamla Apple iPhone -telefon i marken. Skärmen gick sönder.

Mcare-reparatören byter ut skärmen mot en ny. Reparationen kostar 239 euro. Självrisken i din hemförsäkring är 150 euro, som dras av från reparationskostnaderna. Från försäkringen får du alltså 89 euro i ersättning. Garantin för din telefon fortsätter att gälla.

Jag köpte på semesterresan en Samsung Galaxy -telefon. När jag kom tillbaka till hotellet tappade jag telefonen i golvet och glaset sprack.

Det lönar sig att reparera telefonen upp till priset för en ny likadan telefon. Om du vill kan du låta reparera telefonen på resmålet och meddela oss reparationskostnaderna. Du har valt en självrisk på 50 euro för din resgodsförsäkring och den dras av från reparationskostnaderna.

Du kan alternativt låta reparera telefonen efter semesterresan hos iTapsa. Då får du två års garanti på reparationen och gratis skärmskydd. Glasbyte kostar hos iTapsa 219 euro. Från summan görs avdrag för självrisken för din resgodsförsäkring, 50 euro. Du får alltså 169 euro i ersättning från försäkringen.

Glaset sprack på min två år gamla telefon när den föll i golvet.

En ny likadan mobiltelefon kostar för närvarande 245 euro. Du har valt en självrisk på 150 euro för din hemförsäkring. På grund av telefonens ålder är dess värde lägre än försäkringens självrisk. Från försäkringen återstår därför inget att ersätta.

Din telefon kan ändå repareras och det är förmånligare att reparera telefonen än att köpa en ny likadan. Om du låter reparera telefonen hos iTapsa, får du som kund hos If utan avgift skärmskydd vid glasbyte.

Min nya Apple iPhone -telefon som jag köpt i år trillar i en vattenpöl, blir våt och slocknar.

Apple reparerar sådana skador genom sitt utbytesprogram. Din trasiga telefon blir kvar hos Apple-servicen och du får i stället en likadan fabriksservad telefon som motsvarar en ny. Den ursprungliga garantin för din telefon fortsätter också att gälla. Hos mcare är priset för en bytesenhet för denna telefonmodell 429 euro. Från priset för bytesenheten avdras den självrisk som du valt för hemförsäkringen. Du har en självrisk på 150 euro i din hemförsäkring. Du får alltså 279 euro i ersättning.

Min Android-telefon som jag köpt i år trillar i en vattenpöl och glaset spricker. Det kommer in vatten i telefonen och den slocknar.

Telefonen kan inte repareras. Du har redan länge varit helhetskund hos If och du har inga tidigare skador. Du har därför som kundförmån samlat så mycket pengar på If Självriskkonto att saldot helt och hållet täcker din självrisk för denna skada. Således får du i ersättning priset för en ny telefon.

Vanliga frågor hos Fonum

Vilka enheter reparerar Fonum?

Fonum är en snabbservice för mobiltelefoner och pekplattor. Fonum reparerar enheter av märket Apple, Samsung, Huawei/Honor, OnePlus, LG och Sony i alla sina affärer över hela Finland. Servicen omfattar över 130 telefonmodeller.

Om ditt fel eller din enhet inte finns i Fonums prislista, ta kontakt via www.fonum.fi/yhteystiedot.

Hur lång tid tar reparationen och behöver jag boka tid?

Alla enheter servas och repareras utan tidsbokning. Fonum reparerar de vanligaste felen i en Apple- eller Samsung-enhet rentav inom en timme. OnePlus-, Huawei/Honor-, LG- och Sony-telefoner repareras i allmänhet inom två–tre dagar. Se närmaste affär på adressen www.fonum.fi/yhteystiedot.

Omfattas servicen av garantin?

Du får alltid livslång garanti på servicen och reservdelar. Gäller inte batterier, där garantin är ett år. Med enhetens livslängd avses den tid som Fonum Oy ger produktstöd för enheten eller den tid som du är enhetens ägare. Den livslånga garantin omfattar alla problem i anslutning till reservdelar eller reparation.

Garantin omfattar emellertid inte mekaniska skador, t.ex. om telefonen tappats i golvet eller blivit våt. Du hittar garantivillkoren på adressen www.fonum.fi/takuuehdot.

Vad kostar reparationen?

När du har en försäkring, varierar priset efter enhetens ålder och självrisken. Du hittar en uppdaterad serviceprislista på adressen www.fonum.fi/hinnasto. Om ditt fel eller din enhet inte finns i vår prislista, ta kontakt via www.fonum.fi/yhteystiedot

 

Vanliga frågor hos iTapsa

Hur lång tid tar reparationen och behöver jag boka tid?

De vanligaste felen på iPhone- och Android-enheter repareras på en timme, ofta också snabbare. iPad-service tar i allmänhet 1–3 arbetsdagar.

Du behöver inte boka någon tid för iPhone-service. Du kan föra din telefon till närmaste reparatör eller skicka telefonen på service per post.

Hos iTapsa finns reservdelar till de vanligaste Android-enheterna. Det lönar sig emellertid att kontrollera tillgången till reservdelar antingen genom att ringa numret 029 0300 160, fråga chatten på webben, via Facebook eller per e-post på adressen myynti@tapsa.com. Du kan också kontakta iTapsa med ett WhatsApp-meddelande på numret +358 44 700 7900.

Vilka enheter servar iTapsa?

Utöver Apple servar iTapsa inom ramen för tillgången till reservdelar de vanligaste modellerna, t.ex. Samsung, Huawei/Honor, OnePlus, LG, Sony, Xiaomi och Oukitel. När det gäller övriga telefonmodeller och service som inte ingår i prislistan är det bäst att direkt ta kontakt per telefon på numret 029 0300 160 eller genom att skicka ett meddelande till iTapsa.

Vilken service omfattas av iTapsas snabbhetslöfte?

Löftet att telefonen repareras på mindre än en timme eller du får servicen till halva priset gäller nästan all iPhone-service, då reservdelarna finns i affärens lager. Snabbhetslöftet gäller inte byte av ram, reparation av fuktskador eller iPad-service. På iTapsas webbplats finns en bild med snabbhetslöftet invid den service som omfattas av snabbhetsgarantin.

Om ett fel som reparerats dyker upp på nytt?

Du får alltid två års garanti på servicearbetet och reservdelar hos iTapsa. Om samma problem dyker upp på nytt under garantitiden, repareras felet utan avgift. För byte av batteri ges ett års garanti. Garantin gäller inte fuktskador.

Garantin omfattar emellertid inte mekaniska skador, såsom fel som beror på att telefonen tappats i golvet. Läs mer om iTapsas garantivillkor.

Min telefon har blivit våt, vad ska jag göra?

Om telefonen är på, stäng av den. Om telefonen slocknade i samband med att den blev våt, försök inte starta om eller ladda den. Vatten och el är en dålig kombination för elektroniska anordningar, och möjligheterna att rädda telefonen minskar betydligt om du laddar den.

För mobiltelefonen till service för granskning så snabbt som möjligt. Om du inte har möjlighet att genast gå till ett serviceställe, förvara telefonen i torr inneluft. Du kan också lägga telefonen i en plastpåse med ris, eftersom riset suger åt sig fukt.

Fortsätter tillverkarens garanti efter servicen?

För enheter som skadats mekaniskt (t.ex. en telefon som fallit och gått sönder) har tillverkarens garanti redan löpt ut. Efter iTapsas service fortsätter tillverkarens garanti inte. Om det endast återstår en eller två månader av tillverkarens garanti lönar det sig att överväga om du är beredd att avstå från garantin för att få din telefon förmånligare i skick.

Vanliga frågor hos mcare

Vilka enheter servar mcare?

Mcare servar alla enheter som tillverkas av Apple. Mcare är Apples auktoriserade servicefirma och använder endast originaldelar från Apple. Om det så är fråga om iPhone-, Mac-, iPad- eller Beats-service, har mcare lösningen på alla problem som gäller dessa enheter.

Hur lång tid tar servicen?

I Helsingfors tar det i allmänhet cirka en timme att byta ut skärmen på en iPhone 6S, iPhone 7, iPhone 8 och iPhone X. För äldre modeller tar glasbytet i allmänhet cirka 3–4 vardagar. På övriga serviceställen tar skärmbytet 3–4 vardagar beroende på modell.

Om en iPhone har blivit våt eller helt förstörts, måste enheten bytas ut. Byte av telefon tar cirka 1–2 vardagar och enheterna beställs alltid direkt från Apple.

Service av dator tar normalt 0–2 vardagar beroende på felet. Du kan be om en uppskattning av servicetiden på numret 020 766 1670.

Service av övriga Apple-enheter tar normalt 0–3 vardagar.

Hur kan jag lämna in enheten för service?

Mcare har serviceställen i Helsingfors, Tammerfors, Jyväskylä och Uleåborg. Servicestället i Helsingfors är det enda stället i Finland där skärmen på iPhone-telefoner byts ut mot en äkta skärm från Apple. Glasbytet på en iPhone tar cirka en timme och du kan lämna in din telefon för service utan att boka tid på förhand.

Om du inte har möjlighet att hämta enheten till affären, kan du skicka den till mcare per post. Ifs kunder kan posta enheten gratis. Packa in enheten omsorgsfullt, för den till posten och meddela beteckningen 628284 för kundretur. Bifoga också dina kontaktuppgifter och en beskrivning av felet på enheten.

Fortsätter Apples garanti efter servicen?

Apples ursprungliga garanti fortsätter alltid efter service som gjorts hos mcare. Om den servade enheten har kvar garanti när den lämnas in för service, fortsätter garantin efter servicen på normalt sätt. Om garantin har löpt ut redan före servicen, beviljar Apple tre månaders garanti efter servicen.

Hur kan jag betala servicen?

I alla mcares affärer kan du betala med de vanligaste betalkorten, kontant eller via nätbanken. I Helsingfors, Tammerfors och Jyväskylä kan du också betala med Klarnafaktura eller på avbetalning.

Vid service av enheter som lämnats in per post kan du välja att betala med kort eller via nätbanken.

Varför får jag en bytesenhet i stället för den som gått sönder och inte en ny likadan iPhone?

Mcare beställer alla bytestelefoner direkt från Apple. Den bytesenhet som kommer från Apple är alltid ny eller som ny. Alla bytesenheter som levereras från Apple har testats och de är fullständigt felfria. Med bytesenheten levereras inte försäljningsförpackningen eller den tilläggsutrustning som kommit med förpackningen, t.ex. laddare. Bytesenheten har alltid samma modell, färg och minneskapacitet som den enhet som lämnats in för service.