Usein kysyttyä – vakuutusasiat

Te kysyitte, me vastaamme. Kokosimme vastauksia asiakkaidemme usein esittämiin vakuutusaiheisiin kysymyksiin.

Ajoneuvovakuutukset

Haluan liikennevakuutukseeni 80 % bonuksen, miten toimin?

Mene Ifin verkkokauppaan ja laske hinta uudelle liikennevakuutuksellesi. Verkkokauppa näyttää sinulle hinnan ohella bonuksen, jonka saisit uuteen liikennevakuutukseesi aiemman vahinkohistoriasi perusteella.

Useimmat kuskit, joilla on jo vahingottomia vuosia missä tahansa vakuutusyhtiössä, saavat 80 % maksimibonuksen heti. Myös autoilua aloittelevat kuskit hyötyvät Ifin liikennevakuutuksesta, sillä 30 % lähtöbonus nousee jokaisesta vahingottomasta vuodesta 10 prosenttiyksikköä. Näin ollen aloittelevatkin kuskit voivat saavuttaa 80 % maksimibonuksen jo viidessä vuodessa.

Saanko siirtää bonuksia puolisolleni?

Bonusten siirtäminen puolisolle ei ole enää mahdollista missään vakuutusyhtiössä. Voit tarkistaa oman vakuutuskautesi ja bonustilanteesi Omilta sivuilta.

Tiesitkö, että Ifissä liikennevakuutuksen bonus kertyy Suomen vikkelimmin? Tutustu auton vakuutuksiin ja laske hinta verkkokaupassa

Saanko kaikkiin autoihini saman bonuksen?

Kyllä, kun ostat niihin kaikkiin uuden vakuutuksen.

Miten aiempi vahinkohistoria vaikuttaa liikennevakuutuksen bonuksen kertymiseen?

Jos sinulla on ollut ykkösauto kolmen vuoden ajan ja kakkosauto kahden vuoden ajan, eikä kummankaan auton kanssa ole sattunut vahinkoja, sinulla on vahinkohistoriaa yhteensä viiden vuoden ajalta. Näin ollen bonuksesi on heti täydet 80 %. 

Laske hinta autosi vakuutukselle

Mitä teen ostettuani ajoneuvovakuutuksen?

Onnea uuden vakuutuksesi johdosta! Kun olet ostanut ajoneuvollesi vakuutuksen, sinun pitää rekisteröidä ajoneuvo seitsemän vuorokauden kuluessa luovutuspäivästä.

Miten saan poistettua autoni liikennekäytöstä?

Poistat autosi liikennekäytöstä helposti Omilla sivuilla. Katso ohjeet auton liikennekäytöstäpoistoon

Liikennekäytöstäpoiston vaikutus maksuihin ei välttämättä näy heti laskussasi. Huomioimme mahdollisen erotuksen seuraavalla laskullasi. Usein kysyttyä laskutuksesta

Olen myynyt ajoneuvoni. Miten saan päätettyä ajoneuvon vakuutukset?

Tee luovutusilmoitus Omilla sivuilla tai asiakaspalvelussamme. Vakuutuksen päättymistieto päivittyy automaattisesti liikenne- ja kaskovakuutuksiisi.

Jos et ole tehnyt luovutusilmoitusta, liikenne- ja kaskovakuutuksesi päättyvät automaattisesti, kun uusi omistaja tekee omistajanvaihdosrekisteröinnin.

Kun vakuutuksesi päättyy, hyvitämme ylimääräisen maksun mahdollisten muiden vakuutustesi laskussa tai palautamme maksun tilillesi. Usein kysyttyä laskutuksesta

Jos päädyt hankkimaan uuden auton, pääset ostamaan uuden vakuutuksen verkkokaupasta 24/7. Laske hinta auton vakuutukselle

Kenen nimiin autovakuutus otetaan?

Autovakuutuksen ottaa auton omistaja tai auton haltija. Haltijalla tarkoitetaan auton pääasiallista käyttäjää, joka on merkitty ajoneuvorekisteriin auton haltijaksi. Jos auton omistaja ja haltija eivät ole sama henkilö, voivat he valita, kumman nimiin vakuutus otetaan.

Eläinvakuutus

Miten voin ostaa vakuutuksen lemmikilleni?

Voit ostaa vakuutuksen kissallesi tai koirallesi Ifin verkkokaupasta.

Voit ottaa Ifistä lemmikillesi vakuutuksen, joka kattaa joko eläinlääkärikulut tai lemmikin menehtymisen tai molemmat. Voit  helposti vertailla vaihtoehtojen sisältöjä ja hintoja verkkokaupassa vuorokauden ympäri. Voit ottaa vakuutuksen lemmikille, joka on vähintään kuusi viikkoa ja enintään seitsemän vuotta vanha.

Henkilövakuutus

Meille on syntymässä vauva. Millainen vakuutus minun tulisi ottaa?

Sinun kannattaa ottaa lapsesi turvaksi Ifin lapsivakuutus. Voit ottaa vakuutuksen raskausaikana tai lapsen syntymän jälkeen. Ifin tammikuussa 2018 uudistunut lapsivakuutus sisältää markkinoiden kattavinta turvaa lapsen sairauksien ja tapaturmien varalta – käytännössä vakuutus korvaa lapsen sairaudet ja tapaturmat vaikka vanhuuteen saakka.

Voit ottaa vakuutuksen jo raskausaikana. Syntymättömän lapsen vakuutus turvaa odottavan äidin ja vastasyntyneen vauvan. Riippumatta siitä, otatko vakuutuksen raskausaikana vai lapsen syntymän jälkeen, vakuutuksen avulla pääset jonottamatta lääkärin, ja vakavan sairauden kohdatessa saatte taloudellista tukea. Me Ifissä panostamme hyvään palveluun – saat kauttamme apua vuorokauden ympäri, jos lapsen terveys huolettaa.

Muista ottaa raskausajan vakuutus viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua aikaa. Voit hakea sitä jo raskausviikosta 12 lähtien (rv 12+0). Hakeminen edellyttää 9. raskausviikon jälkeen tehtyä ultraäänitutkimusta, ja lisäksi äidin tulee täyttää helppo terveysselvitys. Jo syntyneelle lapselle voit ottaa vakuutuksen silloin, kun lapsi on vähintään 7 vuorokautta vanha.

Voit hankkia vakuutuksen syntymättömälle lapselle tai jo syntyneelle lapselle Ifin verkkokaupasta 24/7. Tutustu ja laske hinta – hinnan laskeminen ei sido sinua mihinkään!

Koska voin ottaa If Lapsivakuutuksen?

Voit ottaa If Lapsivakuutuksen joko raskausaikana tai lapsen syntymän jälkeen. Voit hankkia raskausaikana otettavan vakuutuksen raskausviikosta 12 alkaen (rv 12 + 0), viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua aikaa.

Jos haluat ottaa vakuutuksen jo syntyneelle lapselle, vakuutuksen voi ottaa, jos lapsi on vähintään 7 vuorokautta vanha.

Onko lapseni vakuutus voimassa urheiltaessa?

Lapsen vakuutukset ovat voimassa kaikessa urheilussa sen vakuutuskauden loppuun asti, jonka aikana lapsi täyttää 12 vuotta. Sen jälkeen kun lapsesi vakuutus ei ole enää voimassa kaikessa urheilussa, voit täydentää vakuutusturvaanne urheiluvakuutuksella, kun kuulut If Etuohjelmaan.

Millainen henkivakuutus sopisi minulle ja perheelleni?

Henkivakuutus kattaa sekä sairauden että tapaturman aiheuttaman kuoleman. Turvan suuruus kannattaa valita elämäntilanteen mukaan. Nyrkkisääntönä pidetään, että turvan tulisi kattaa kotitaloutesi velat, vuosiansiosi sekä 20 000 euroa kutakin elätettävää lasta kohden.

If tarjoaa yhteistyöjärjestöjensä jäsenille Primus -jäsenetuvakuutuksen, joka on markkinoiden edullisin henkivakuutus. Voit ottaa sen joko itsellesi, puolisollesi tai molemmille.

Kotivakuutus

Olen muuttamassa ensimmäiseen omaan kotiin. Millaisen vakuutuksen tarvitsen?

Onnea uuden kodin johdosta! If You -nuorisovakuutus on helppo vakuutuspaketti sinulle, jos olet 18–28-vuotias. Se sisältää kotivakuutuksen, tapaturmavakuutuksen ja matkavakuutuksen, ja saat ne selvästi tavallista edullisemmin. Voit ostaa vakuutuksen helposti verkkokaupasta.

 Jos valitset mieluummin pelkän kotivakuutuksen, pääset laskemaan kotivakuutuksesi hinnan ja ostamaan vakuutuksen vuorokauden ympäri Ifin verkkokaupassa.

 Tutustu myös muuttajille kokoamiimme vinkkeihin!

Olen muuttanut uuteen kotiin. Siirtyykö kotivakuutukseni automaattisesti uuteen osoitteeseeni?

Uudet osoitetietosi päivittyvät meille automaattisesti, kun olet tehnyt osoitteenmuutoksen Väestörekisteriin. Kotivakuutus ei kuitenkaan siirry automaattisesti uuteen osoitteeseesi. Siirrä kotivakuutus uuteen kotiisi Omilla sivuillasi tai soittamalla asiakaspalveluumme 010 19 19 19 (avoinna arkisin 8–20).

 Tutustu myös muuttajille kokoamiimme vinkkeihin!

Onko kotivakuutus voimassa rakentamisen tai peruskorjauksen aikana?

Ifin kotivakuutus on voimassa rakentamisen ja peruskorjauksen aikana. Rakennuksen vakuutukseen kuuluvat rakennusmateriaalit ja -tarvikkeet, väliaikaiset työmaakopit sekä työntekijöiden omaisuus, kuten vaatteet ja työkalut.

Vakuutus on voimassa myös kuljetuksen aikana eli silloin, kun itse kuljetat rakennusmateriaaleja työmaalle.

Mitä oikeusturva- ja vastuuvakuutuksilla tarkoitetaan?

Oikeusturvavakuutus ja vastuuvakuutus kuuluvat Ifin kotivakuutuksiin.

Oikeusturvavakuutus korvaa asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja riita- ja rikosasioista. Vastuuvakuutuksesta saat turvaa, jos aiheutat omaisuus- ja henkilövahinkoja ulkopuoliselle. 

Matkavakuutus

Tarvitseeko lapsi oman matkavakuutuksen?

Ei välttämättä. Vanhempansa tai isovanhempansa mukana matkustava alle 20-vuotias lapsi on pääsääntöisesti vakuutettu vanhempansa Matkustajaturvalla. Tämä koskee sekä omaa biologista tai adoptoitua lasta, samassa taloudessa asuvan avio-, avo- tai rekisteröidyn puolison lasta että pitkäaikaisesti sijoitettua lasta. Vanhempien Matkustajaturva turvaa myös matkalla elävänä syntyneen lapsen syntymähetkestä alkaen sekä ulkomailta adoptoidun lapsen kotimatkalle lähdöstä alkaen.

Lapsi tarvitsee oman Matkustajaturvan koko matkan ajaksi, jos hän matkustaa yksin tai jos meno- tai paluumatka tapahtuu eri aikaan kuin vanhemman matka. Jos taas sekä meno- että paluumatka ovat samat kuin vanhemmalla, lapsi ei tarvitse omaa Matkustajaturvaa.

Pitäisikö minun valita jatkuva vai määräaikainen matkavakuutus?

Matkavakuutus voi olla jatkuva tai määräaikainen eli matkakohtainen. Jos matkustat kaksi kertaa tai useammin vuodessa ulkomaille, jatkuva matkavakuutus on sinulle kätevin ja myös halvin vaihtoehto. Voit hankkia vakuutuksen kätevästi Ifin verkkokaupasta 24/7.

Missä If Matkavakuutus on voimassa?

Jatkuva Matkustajaturva on voimassa ulkomaanmatkoilla ja lisäksi kotimaanmatkoilla matkan peruuntumisen ja keskeytymisen sekä matkalta myöhästymisen osalta. Kotimaan matkalla tarkoitetaan matkoja normaalin päivittäisen elinympäristön ulkopuolelle. Matkavakuutus ei siis kata matkoja sinun ja puolisosi kotiin, työpaikkaan, vapaa-ajan asuntoon ja opiskelupaikkakunnille eikä näiden välisiä matkoja. Jatkuvan matkavakuutuksen korvaus hoitokuluista on voimassa kotimaassa vain vähintään 150 km:n päähän ulottuvilla, yöpymisen sisältävillä vapaa-ajan matkoilla.

Määräaikainen Matkustajaturva on voimassa vain ulkomaanmatkoilla.

Miten voin tilata todistuksen If Matkavakuutuksestani?

Voit ladata matkavakuutustodistuksen tai viisumitodistuksen Omilta sivuiltasi. Saat todistuksen Omille sivuillesi heti tulostettavassa muodossa ja halutessasi voit vaikka lähettää sen omaan sähköpostiisi. Saat matkavakuutustodistuksen tai viisumitodistuksen myös soittamalla asiakaspalveluumme 010 19 19 19 (avoinna arkisin 8–20).

Jos ostat matkavakuutuksen verkkokaupasta, saat tallennettua matkavakuutustodistuksen heti oston jälkeen. Oston vahvistettuasi saat linkin todistukseen. Lisäksi löydät todistuksen Omilta sivuiltasi ostoa seuraavana arkipäivänä.

Jos sinulla on ammattiliittosi jäsenetuna matkavakuutus, saat viisumitodistuksen soittamalla asiakaspalveluumme.

Minulla on ammattiliittoni kautta matkavakuutus Ifissä ja tarvitsen viisumitodistuksen. Miten toimin?

Saat viisumitodistuksen soittamalla Ifin asiakaspalveluun 010 19 19 19 (avoinna ma–pe klo 8–20).

Onko matkavakuutuksesta apua, jos matkani peruuntuu yllättäen?

Kyllä, matkavakuutuksesta voi olla hyötyä matkan peruuntuessa esimerkiksi yllättävän sairastumisen takia. Lue, miten matkavakuutus toimii, jos sairastut ennen matkaa.

Asiointi

Miten saan tehtyä muutoksia vakuutukseeni?

Vakuutusturvan muutoksen voit tehdä Omien sivujesi kautta lähettämällä meille viestin tai soittamalla asiakaspalveluumme 010 19 19 19, avoinna arkisin 8–20. Huomaathan, että muutoksia voi tehdä vain vakuutuksenottaja.

Miten saan päätettyä vakuutukseni?

Vakuutuksen päättämisen voit tehdä Omilla sivuillasi. Rekisteröidyn ajoneuvon, kuten henkilöauton, liikennevakuutus päättyy sen sijaan ilman irtisanomista, jos olet myynyt ajoneuvon, poistanut sen lopullisesti rekisteristä tai vaihtanut vakuutusyhtiötä. Rekisteröimättömän ajoneuvon liikennevakuutuksen voit irtisanoa kirjallisesti. Kun ajoneuvon liikennevakuutus irtisanotaan, päätämme myös kaskovakuutuksen.

Voinko ottaa vakuutuksen, jos minulla on maksuhäiriömerkintä?

Kun otat uuden vakuutuksen, tarkistamme myös luottotietosi. Mikäli et ole maksanut aikaisempia vakuutusmaksujasi tai sinulla on vakavia maksuhäiriömerkintöjä Suomen Asiakastieto Oy:n rekisterissä, emme pääsääsääntöisesti myönnä uutta vakuutusta. Lakisääteinen liikennevakuutus on kuitenkin mahdollista ottaa edellä mainituista maksuhäiriömerkinnöistä huolimatta.

Mitä selainta kannattaa käyttää?

Kaikessa verkkoasioinnissa suosittelemme, että päivität selaimeesi viimeisimmän selainversion, jolloin saat käyttöönsä selaimen parhaat toiminnollisuudet. Selaimista suosittelemme ensisijaisesti Chromea ja Firefoxia, mutta toki muutkin selaimet toimivat.

Millä kielillä voin saada palvelua Ifistä?

Tällä hetkellä palvelemme henkilöasiakkaitamme pääsääntöisesti suomeksi ja ruotsiksi. Puhelimitse palvelemme suomen ja ruotsin lisäksi englanniksi. Vakuutusoppaat ja -ehdot sekä muut vakuutuksiin liittyvät asiakirjat ovat saatavilla molemmilla kotimaisilla kielillä.

Löysitkö vastauksen kysymykseesi?

Tällä sivulla sinua palvelee Emma, Ifin asiakaspalvelurobotti. Jos et löytänyt vielä vastausta kysymykseesi, kysäise asiaasi Emmalta. Jos Emma ei osaa vastata kysymykseesi, hän ohjaa sinut asiakaspalveluun.

Katso muut usein kysytyt kysymykset