Offline-aika

Someton unikokeilu 22-07

Univaje heikentää terveyttä ja aiheuttaa onnettomuuksia. Valitettavasti nukumme vähemmän kuin koskaan. Yksi syy on näyttöruutujen valo, joka häiritsee kehon luonnollisen unihormonin, melatoniinin, tuotantoa. Jotta yhä useampi meistä sulkisi näytöt aikaisemmin ja nukkuisi paremmin, ehdotamme sinullekin Offline-aika-unikokeilua.

Offline-aika alkaa klo 22:00 Nyt on Offline-aika!

Offline-ajan alkuun

 
Oletko sinä valmis olemaan Offline klo 22?

Miten haaste meni?

  •  
    Mikko Leppilampi
     
    Mikko Leppilampi
  •  
    Jenni Rotonen
     
    Jenni Rotonen
  •  
    Roope Tonteri
     
    Roope Tonteri
  •  
    Oletko sinä valmis olemaan Offline klo 22?
     
    Oletko sinä valmis olemaan Offline klo 22?

Sulje sinäkin klo 22!

Aloita uusi käytäntö jo tänään ja sammuta kaikki näytöt arkisin klo 22. Haasta myös kaverisi – mitä useampi lähtee mukaan, sitä helpompaa se on kaikille. Jaa haaste kavereillesi Facebookissa tai Twitterissä!

Tee myös nopea unitesti! Vastaamalla muutamaan kysymykseen saat unitutkijan analyysin tilanteestasi sekä lisävinkkejä parempaan uneen.

Yhteistyössä

Muutama Suomen seuratuimmista sosiaalisen median persoonista aikoo mennä offline arkisin klo 22.00 seuraavan kahden viikon ajan. Seuraa heidän omilla Facebook-, Instagram- tai Twitter-tileillään sekä blogeissa, kuinka unikokeilu onnistuu.

Mikko Leppilampi

Instagram @mikkoleppilampi
Twitter @mikkoleppilampi
Facebook Mikko Leppilampi

Roope Tonteri

Instagram @roopetonteri
Facebook Roope Tonteri

Jenni Rotonen

Instagram @jennipupulandia
Twitter @pupulandia
Blogi pupulandia.fi
Snapchat jennipupulandia

Paula Salo, psykologian professori, uniasiantuntija

Paula Salo

Unitutkija, psykologian professori Turun yliopistosta ja Työterveyslaitokselta

365 days with Ida

Instagram @ida365
Twitter @ida365
Facebook ida365
Blogi ida365.fi
Snapchat Ida365

Jonnamaista

Instagram @jonnalepp
Facebook Jonnamaista
Blogi jonnamaista.com
Snapchat jonksteri

Nukutko paremmin?

Saatko pidettyä näppisi irti kännykästä, tabletista tai läppäristä klo 22 jälkeen? Jaa kokemuksesi hashtagilla #offlineaika

Ajatus kauneusunien hyvää tekevästä vaikutuksesta on tutkimuksen valossa totta. Riittävästi nukkuvat näyttävät muiden silmissä keskimäärin viehättävämmiltä.

Unitietoa

Univaje kasvattaa onnettomuusriskiä. Väsymys on osatekijänä noin joka viidennessä kolarissa. 24 tunnin valvominen heikentää kuljettajan reaktiokykyä saman verran kuin yksi promille alkoholia veressä.

Teemme väsyneenä huonompia päätöksiä. Monilla suurilla vahingoilla, esimerkiksi Tšernobylin ydinonnettomuudella oli todennäköinen yhteys univajeeseen.

Kun nukumme liian vähän, immuunijärjestelmämme heikentyy ja sairastumme helpommin. Univaje on yleinen tekijä myös sydän- ja verisuonisairauksien, diabeteksen ja masennuksen takana.

Aikuinen tarvitsee noin 7,5 tuntia unta yössä, ja vain 5 % pärjää 6 tunnin yöunella. Nukumme suunnilleen tunnin vähemmän yössä kuin vielä 30 vuotta sitten.

Joka kolmannella meistä on uniongelmia, ja joka neljäs kärsii vaikeasta univajeesta.

Apua parempaan uneen

Sosiaalinen media

Autorelaxed-palvelun avulla voit asettaa automaattivastauksen Facebookiin ja Twitteriin. Voit itse päättää, milloin vastaaja on aktivoitu.

Sininen valo

Sinivalosuodatin - Yötila -sovellus (Android) vähentää automaattisesti näytön sinistä valoa illalla.

iPhonessa (iOS 9.3) vastaava toiminnallisuus on otettavissa käyttöön kohdasta Asetukset > Näyttö ja kirkkaus > Night Shift.

Tietokoneella f.lux-sovellus säätää näytön värilämpötilaa automaattisesti vuorokaudenajan mukaan.

Älä häiritse -tila

Käyttämällä puhelimen "älä häiritse" -tilaa vaimennat hälytykset ja ilmoitukset. Joissakin malleissa tilan voi ajastaa olemaan päällä esimerkiksi klo 22-07.

Lue lisää ja osallistu!

Tutkijan univinkit

Unitutkija, professori Paula Salo antaa vinkkinsä parempaan uneen.

Tee nopea unitesti

Testiin vastaamalla saat unitutkijan analyysin tilanteestasi. Auta myös ystäviäsi nukkumaan paremmin ja jaa tuloksesi somessa.

Vakuuta itsesi ja perheesi

Henkilövakuutus tuo mielenrauhan lähimmäisillesi.

Miten unikokeilu meni?

Haasteeseen tarttuneet julkkikset kertovat, miten unikokeilu meni.

Haluaisitko tulla asiakkaaksemme?