Haluaisitko nukkua paremmin?

Kokeile unitestiä

Yhä useampi meistä kärsii univajeesta ja tuntee itsensä väsyneeksi. Nukahtamiseen ja unen laatuun vaikuttavat monet tekijät. Nopeaan unitestiin vastaamalla saat unitutkija Paula Salon analyysin tilanteestasi ja vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi kokeilla muuttaa arjessasi nukkuaksesi paremmin.

Aloita testi

Lue lisää Offline-haasteestamme!

Tässä unitutkijan analyysi tilanteestasi:

Hyvää unta voi tukea säännöllisillä elintavoilla: syö, liiku ja nuku säännöllisesti ja riittävästi. Tee makuuhuoneestasi miellyttävä nukkumisympäristö. Makuuhuoneen pimentäminen on yksi tärkeimmistä hyvää unta edistävistä asioista. Vähennä mahdollisia häiriötekijöitä makuuhuoneestasi. Esimerkiksi lemmikit ovat usein levottomia nukkujia ja voivat häiritä untasi. Tarkista, että sänkysi, tyynysi ja peittosi ovat kunnossa ja petivaatteet ovat puhtaat. Parhaiten uni tulee sopivan lämpimän peiton alla viileässä ja tuuletetussa makuuhuoneessa.

Kauniita unia!

Auta ystäviäsi nukkumaan paremmin.

Jaa testi tästä:

1/8

Unettomuusoireilla tarkoitetaan nukahtamisvaikeuksia, yöllistä heräilyä, liian aikaista aamuheräämistä ilman, että saa uudestaan unen päästä kiinni sekä kokemusta virkistämättömästä unesta. Kuinka usein sinulla on viimeisimmän kuukauden aikana esiintynyt näitä oireita?

2/8

Kuinka usein olet päivisin niin väsynyt, että se häiritsee opiskeluasi, työtäsi tai muita tavallisia toimia?

3/8

Milloin käytät viimeisen kerran kännykkää, tietokonetta tai tablettia ennen nukkumaanmenoa?

5/8

Koetko henkistä kuormitusta tai stressiä opiskelun, työn tai muiden elämäntilanteiden vuoksi?

6/8

Kuinka paljon käytät kofeiinipitoisia juomia, kuten kahvia tai energiajuomia, keskimäärin vuorokaudessa (1 annos = kupillinen kahvia tai 0,33 l energiajuomaa)?

Mene offline klo 22 ja nuku paremmin