10 väitettä sähköautoista

Sähköautojen kysyntä käy nyt kuumana, ja moni pyörittelee mielessään sähköauton hyviä ja huonoja puolia. Lue 10 väitettä ja faktaa sähköautojen vahvuuksista ja heikkouksista vuonna 2023.

Väite 1. Sähköautot eivät sovi pitkien välimatkojen Suomeen

Moni sähköautoa harkitseva pohtii, kuinka kauan sähköauton akku kestää ja kuinka pitkälle yhdellä latauksella pääsee. Useimpien nykyaikaisten sähköautojen toimintamatkat vaihtelevat 300–500 kilometrin välillä riippuen auton merkistä, mallista, akun koosta, kulutuksesta ja ajotavasta.

Suomalaiset autoilijat ajavat keskimäärin noin 50 kilometriä päivässä. Sähköautot vastaavat siis hyvin useimpien päivittäisiin ajotarpeisiin.

Taajamissa sähköauto on omimmillaan, sillä jatkuvat jarrutukset risteyksiin lataavat virtaa takaisin ajoakkuun. Maanteillä sähköautolla voi ajaa parhaimmillaan useita satoja kilometrejä ilman lataamista.

Ajovauhti vaikuttaa olennaisesti sähköauton toimintamatkaan. Auto kuluttaa moottoritienopeuksissa selvästi enemmän kuin maantiellä ajaessa. Toisaalta latausasemien verkosto kasvaa jatkuvasti, joten vähitellen sähköautolla voi taittaa pidemmätkin matkat yhä huolettomammin.

Väite 2. Sähköautojen latauspisteitä ei ole riittävästi

Ifin kyselytutkimuksen mukaan latauspisteiden riittämättömyys on usein keskeinen este sähköauton hankkimiselle. Sähköautoa harkitsevaa kuitenkin helpottanee tieto, että latauspisteiden määrä kasvaa vauhdilla.

Useat operaattorit laajentavat parhaillaan latausverkostoaan kauppojen, huoltoasemien ja majoituspaikkojen yhteyteen. Lähes kaikkien pääteiden varrelta löytyy jo useita satoja latauspisteitä, joita hyödyntämällä matkanteko onnistuu vaikka Helsingistä Lappiin.

Sähköauton lataaminen kestää pidempään kuin tankkaaminen, joten esimerkiksi loma-aikoina suosituille latauspisteille voi muodostua jonoa. Tilannetta helpottaa jatkossa latauspaikkojen lisääntyminen. Myös monet taloyhtiöt rakentavat tällä hetkellä kotilatauspisteitä asukkailleen.

Väite 3. Sähköautojen akut hajoavat helposti

Useat autonvalmistajat antavat sähköautoilleen useiden vuosien takuun. Vaihtoehtoisesti takuu voi olla voimassa esimerkiksi 150 000 kilometriä. Takuut ovat käytännössä identtisiä polttomoottoriautojen takuiden kanssa.

Ajoakun toimintakykyä mitataan akuston kapasiteetin määrällä, joka kuvaa, kuinka paljon akun energiasisällöstä on käytettävissä esimerkiksi seitsemän vuoden jälkeen. Valmistajat antavat ajoakulle usein 70 prosentin kapasiteettitakuun, joka on voimassa yhtä kauan kuin auton oma takuu. Esimerkiksi 75 kWh akussa tulisi olla vähintään 52,5 kWh kapasiteettia jäljellä ennen auton takuun loppumista.

Yleisesti arvioidaan, että ajoakku kestää 10–15 vuotta tai 200 000–300 000 kilometriä ennen kuin kapasiteetti laskee alle 70 prosenttiin. Ajoakun kesto voi kuitenkin vaihdella suurestikin automerkkien ja mallien välillä.

Sähköauton omistajana voit itse vaikuttaa ajoakun kuntoon. Jos auto seisoo parkissa pitkiä aikoja siten, että ajoakku on jatkuvasti lähes tyhjä tai 100-prosenttisesti täynnä, ajoakku voi menettää kapasiteettia tavallista nopeammin. Tämän vuoksi monet valmistajat suosittelevat pitämään ajoakun lataustason 25–50 prosentissa, jos auto jätetään seisomaan viikoiksi tai kuukausiksi.

Väite 4. Sähköauton lataaminen maksaa hunajaa

Kotilataus on usein halvin tapa ladata sähköauto. Lataamisen hinta määräytyy kodin sähkösopimuksen mukaan. Jos sähkön hinta siirtokustannuksineen on 0,11–0,15 euroa kilowattitunnilta, 75 kilowattitunnin ajoakun lataus maksaa 6,50–9 euroa.

Yleisillä latauspisteillä hinta voi vaihdella merkittävästi. Hinnoittelu perustuu joko lataukseen käytettyyn aikaan tai ladattuihin kilowattitunteihin.

Jos hinnoittelu perustuu aikaan, latauksen hintaan vaikuttavat myös latausnopeus ja auton latausteho. Hitaammin latautuvassa autossa latauksen hinta nousee suuremmaksi.

Jos hinnoittelu perustuu kilowattitunteihin, maksat autoon ladatun sähkön verran.

Esimerkki: Autosi akun koko on 75 kW, ja haluat ladata akun tyhjästä 80-prosenttisesti täyteen. Teholtaan 50 kW pikalatausasemalla lataus maksaa 0,23 euroa kilowattitunnilta. Latauksen hinnaksi muodostuu noin 14 euroa.

Jos auto on sama, mutta lataat sen asemalla, jossa lataus maksaa 0,20 euroa minuutissa,  lataaminen kustantaa noin 16 euroa, jos käytät auton lataamiseen tunnin ja 20 minuuttia. Käytännössä latausteho hidastuu sitä enemmän mitä täydemmäksi ajoakku tulee. 

Jos lataaminen maksaa 0,90 euroa minuutissa, latauksen hinnaksi muodostuu edellä mainitussa tilanteessa  72 euroa. 

Väite 5. Sähköautojen vakuutukset ovat kalliita

Vielä muutama vuosi sitten sähköautojen vakuutukset saattoivat olla selkeästi kalliimpia kuin polttomoottoriautojen vakuutukset. Kaikki vakuutusyhtiöt eivät edes tarjonneet vakuutuksia sähköautoille.

Sähköisen autokannan kasvu on antanut vakuutusyhtiöille lisää tietoa sähköautojen riskeistä, ja sen myötä sähköautojen vakuutusten hinnat ovat laskeneet.

Kuten polttomoottoriauton kohdalla, sähköauton vakuutuksen hintaan vaikuttavat esimerkiksi kuljettajan ikä, asuinpaikka, ajomäärä sekä auton malli ja merkki.

If tarjoaa sähköautollesi kattavan vakuutuksen, jossa on huomioitu täyssähköautojen erityispiirteet.  Olemme vakuuttaneet yli 100 000 täyssähköautoa Pohjoismaissa viimeisen 15 vuoden aikana, joten tunnemme autoilijoiden tarpeet ja sähköautojen riskit perusteellisesti. 

Laske hinta täyssähköauton vakuutukselle

  • Ifin sähköauton vakuutus on huoleton. Jos autostasi loppuu sähkö kesken matkan, saat apua 24/7 päivystävästä neuvonnasta, ja kaskovakuutus korvaa hinauksen lähimmälle latauspisteelle.
  • Ajoakku ja latausjohto sisältyvät kaskovakuutukseen kuten muutkin auton osat. Kotilatausasemasi sisältyy puolestaan Ifin kotivakuutukseen.
  • Ajokilometrit vaikuttavat vakuutuksen hintaan, joten et maksa turhasta.
  • Kun autoosi tulee ruttu, saat käyttöösi osaavimmat sähköautojen korjaajat. Sähköauton korjaamiseen tarvitaan keskivertoa enemmän osaamista, joten edellytämme korjauskumppaneiltamme alan uusimpien laatu- ja työturvallisuusstandardien noudattamista. Korjaamot ovat myös sitoutuneet kestävän kehityksen periaatteisiin.
  • Laske hinta vakuutukselle verkkokaupassa helposti ja nopeasti. Hinnan laskeminen ei sido sinua mihinkään. 

Katso Ifin asiantuntijan kommentit yleisiin sähköautomyytteihin

Totta vai tarua? Ifin ajoneuvovakuutusten johtaja Eero Färkkilä ottaa käsittelyyn yleiset mielikuvat sähköautoihin liittyen. Eeron hampaissa ovat seuraavat väitteet:   

  • Sähköauton vakuutukset ovat kalliita.
  • Sähköautojen tuulilasit rikkoutuvat muita autoja helpommin.
  • Sähköautojen huoltaminen on kallista.
  • Uutta sähköautoa voi joutua odottamaan jopa vuoden.

Videon kesto on noin 1,5 minuuttia, ja siinä on suomenkielinen tekstitys.

Katso video

Väite 6. Sähköauton huoltaminen on kallista 

Sähköauton tavanomainen huolto on itse asiassa edullisempaa kuin polttomoottoriauton huolto. Syy on se, että autossa ei ole monimutkaista polttomoottoria, joka vaatisi esimerkiksi öljynvaihtoa. Sähköauton ensimmäisissä huolloissa ei välttämättä vaihdeta muuta kuin raitisilmasuodatin ja jarrunesteet.

Nykypäivän sähköautot saattavat vaatia enemmän ohjelmistopäivityksiä kuin  mekaanista huoltoa. Esimerkiksi esilämmitys, lataustehon päivitys ja navigoinnin ohjaus latauspisteille vaativat tyypillisesti uuden ohjelmiston, ei osien vaihtoa.  

Jos kolaroit sähköautolla, on hyvä tiedostaa, että autoa ei saa korjattua missä tahansa. Ifin korjaamokumppanit on valittu tiukan seulan läpi, niin että sähköautojen korjaukset osataan tehdä oikein, turvallisesti ja ekologisesti. 

Väite 7. Sähköauton lataaminen on vaikeaa  

Lataamisen voi jakaa karkeasti kolmeen simppeliin vaihtoehtoon. 

  • Peruslataus: Tämä on sähköauton pääasiallinen lataustapa. Auton mukana tulee yleensä latauskaapeli latauslaitetta varten. Voit liittää kaapelin kotilatauslaitteeseen tai julkisiin latausasemiin esimerkiksi kaupan pihassa. Kotipihaan kannattaa asennuttaa kotilatauslaite, jos mahdollista. Akun täyteen lataaminen kestää latauslaitteen mallista ja tehosta riippuen 1–6 tuntia.  

  • Pika- tai teholataus: Pikalatausta varten auton mukana ei tule erillistä kaapelia, vaan kaapeli on kiinteästi kiinni latauslaitteessa. Pikalatausasemia löytyy esimerkiksi huoltoasemilta ja kauppojen parkkipaikoilta, ja ne on tarkoitettu lyhytaikaiseen lataamiseen. Pikalatauksessa ajoakun voi saada noin 80 prosenttisesti täyteen jopa alle puolessa tunnissa.  

Väite 8. Sähköautot hyytyvät pakkasessa

On totta, että sähköauton toimintamatka lyhentyy talvella. Siihen ovat syinä kylmä ilma, suurempi ilmanvastus, luminen tie sekä ajoakun ja sisätilojen lämmittämiseen tarvittava energia.

Toimintasäde tippuu usein 10–30 % automallista riippuen, mutta ääritapauksissa tiputus voi olla enemmänkin.

Tästä huolimatta sähköauto voi olla hyvä talviauto. Sähköauto käynnistyy kovassakin pakkasessa välittömästi, ja sisätilojen lämmitys alkaa heti.

Lähes kaikissa sähköautoissa on esilämmitysmahdollisuus, jonka avulla auto on valmiiksi lämmin ja ikkunat sulaneet matkan alkaessa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että akku latautuu tavallista hitaammin pakkasella.

Osassa sähköautoista ajoakkua voi esilämmittää ennen pikalatausta, jolloin auto latautuu huomattavasti nopeammin kuin kylmällä akulla. Näin esimerkiksi pidemmällä matkalla lataustauot lyhenevät, kun akkua ei tarvitse erikseen lämmittää latauksen alussa.   

Väite 9. Sähköautot syttyvät helposti palamaan 

Sähköautot eivät syty palamaan sen useammin kuin polttomoottoriautotkaan, itse asiassa päinvastoin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että 100 000 myytyä autoa kohden sähköautoja paloi 25 kappaletta, siinä missä bensiinikäyttöisiä autoja paloi 1 530 kappaletta.

Sähköauton palo syttyy useimmin lataamisen yhteydessä, ei kolarissa, kuten moni luulee. Ifin havaintojen mukaan tulipalon syitä ovat useimmin vioittunut akku tai latausasema.

Jos sähköauto syttyy palamaan, tulipaloa on vaikeaa sammuttaa. Siksi esimerkiksi kotilatausaseman sähköturvallisuuteen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Väite 10. Sähköautolla ei voi vetää peräkärryä 

Alkuvaiheessa markkinoille tuli sähköautoja, joilla ei voinut käytännössä vetää peräkärryä. Nykyisillä sähköautoilla voi kuitenkin vetää parhaimmillaan yli 2 000 kilon painoista peräkärryä.

Hei! Oliko tällä sivulla oleva tieto sinulle hyödyllistä?

Sivun sisältö oli hyödyllistä
* Pakollinen kenttä
Lomake lähetetään...

Emme valitettavasti voi vastata tällä sivulla jättämääsi palautteeseen. Jos haluat vastauksen, lähetäthän meille viestin Omien sivujen kautta.