Moottoripyörällä Eurooppaan
Lämpimät kelit ja avoimet tiet odottavat. Tarkista moottoripyöräsi, pakkaa tavarat ja suuntaa keula kohti seikkailua. Vinkeillämme reissusi onnistuu varmasti.
Suunnittele reitti ja arvioi ajomäärät etukäteen
Monet unelmoivat vuoristossa ajamisesta. Esimerkiksi Alpeilla on monia kiehtovia reittejä, joihin kannattaa tutustua muiden motoristien matkakertomuksia lukemalla.
Yksi reittiäsi määrittävä tekijä on, saavutko manner-Eurooppaan laivalla lahden yli vai Ruotsin kautta ajaen. Kaikilla vaihtoehdoilla on omat hyvät puolensa, jotka kannattaa ottaa huomioon valintaa tehdessä.
Google Maps on hyvä reittisuunnittelun apuväline. Lähdet minne tahansa, muista, että nopein tie ei useinkaan ole se paras. Ja mikäli vältät päätiet, vältät myös ylimääräiset tiemaksut!
Jos sinulla on rajallisesti aikaa matkallasi, ennakkosuunnittelun avulla voi saada paljon irti. Muista jättää tilaa spontaaniudelle, sivuteille ja matkan aikana eteen tuleville uusille kohteille.
Jätä ajomääriin pelivaraa
Jätä aina riittävästi pelivaraa päivittäiseen ajomäärään. Varsinkin kokemattomat kuskit yliarvioivat päivän kilometrimäärän.
Väsyneenä ajaminen on turvallisuusriski – ja tekee itse ajamisesta nauttimisen mahdottomaksi. Jos aikaa ja virtaa jää yli, ota lopuksi ylimääräinen koukkaus sivutien kautta.
Suunnittele majoitus
Moottoripyöräilyssä parasta on vapaus, monelle tarkka matkasuunnitelma on pelkkä rasite. Pieni miettiminen kuitenkin kannattaa – ihan jo majoituksenkin takia.
Majoitusmahdollisuuksia voit kartoittaa budjetin mukaan. Vartioitu parkkipaikka on hyvä valinta, mikäli et halua purkaa matkatavaroitasi laukkuja myöten joka ilta. Katso Tripadvisor, Hostelworld tai hyödynnä couchsurfing.org-sivustoa, jos haluat tutustua paikalliseen väestöön kotioloissa. Motoristiystävällisiä majapaikkoja voit hakea esimerkiksi FIM Europen sivuilta.
Muista tauot. Kaksikin tuntia yhtämittaista ajoa huonolla kelillä on liikaa!
Huolla moottoripyörä ennen matkaa ja mieti pakkaus huolella
Tutustu käyttöohjekirjaan ja tee huollot sen mukaan. Ainakin renkaiden kunto, nesteet ja valojen toimivuus syytä varmistaa. Ketjujen ja rattaiden kunto voi heiketä huonoilla teillä ja pitkillä ajomatkoilla nopeastikin. Ketjut myös kuluvat enemmän, jos kyydissä on matkustaja tai mukana on paljon tavaraa.
Moottoripyörän tarkistuslista
- Mittaa urasyvyydet ja mieti kestääkö rengas koko matkan. Jos pyöräsi on raskaasti lastattu, renkaat kuluvat nopeammin.
- Tarkista renkaiden ilmanpaine myös matkan aikana. Ilmanpainetta on nostettava, jos kuormaa on paljon.
- Tarkista nesteet (moottori- ja vaihteistoöljyt, jarru- ja hydrauliikkanesteet).
- Jos sinulla on ketjuvetoinen pyörä, tutki ketjujen kunto ja vaihda ne tarvittaessa.
- Tarkista jarrulevyjen pinnat.
- Kiristä laukkujen kiinnitystelineiden mutterit ja varmista niiden kunto.
- Varmista etupyörän ripustus ja iskunvaimentimet. Säädä kuorman mukaan. Muista pyörän suurin sallittu kokonaispaino.
- Suuntaa valot vasta täyteen kuormattuna.
Jos matkasi on pitkä ja seuraava huolto lähellä, voit tehdä huollon etuajassa tai huollattaa pyöräsi kesken matkan.
Moottoripyörän pakkaaminen
Väärin pakatun pyörän ajettavuus kärsii. Sijoita mukana kulkevat työkalut istuimen alle. Painavien esineiden paikka on sivulaukuissa: alas, eteen ja mahdollisimman lähelle laukun sisäpintaa.
Ajovakauden takia sivulaukuissa tulee olla yhtä paljon tavaraa. Takalaukkuun ei pidä laittaa painavia tavaroita painopisteen nousun takia. Selkäreppu kannattaa unohtaa, sillä siitä saat vain selkävaivoja.
Käytä vesitiiviitä pusseja laukkujen sisällä, erityisesti herkälle elektroniikalle ja vaatteille. Tankkilaukku on paras paikka kameroille ja muille esineille, jotka pitää saada nopeasti ja helposti esille. Vaikka tankkilaukussa olisi magneettikiinnitys, on se hyvä kiinnittää myös remmeillä – etenkin jos siellä on painavia tavaroita.
Ohjaustangolle, etupyörän viereen tai etulokasuojalle ei tule kiinnittää matkatavaroita. Sen sijaan navigaattori on hyvä investointi ja sen voit kiinnittää telineessä ohjaustankoon.
Ajovarusteita on syytä olla moneen käyttöön, vaikka matkaan lähdettäisiinkin heinäkuussa. Vuoristossa on kylmä, auringossa paahteisen kuuma ja sateella kastuu. Jotta varusteiden vaihtaminen onnistuu sutjakkaasti tien päällä, ne on hyvä pakata käden ulottuville.
Ennen matkalle lähtöä kannattaa tehdä koeajo tavarat kiinnitettyinä. Muista, että pyörän ajo-ominaisuudet ovat erilaiset täyteen pakattuna. Erityisen tärkeää totuttelu on, jos pyöräsi on sinulle uusi.
Muista tarkistaa, että myös matkavakuutus on kunnossa.
Vakuutukset ja muu turva
Varmistathan, että moottoripyöräsi vakuutus ja oma matkavakuutuksesi ovat kunnossa. Jos olet pidempään reissussa tai kyseessä ei ole vuoden ainoa ulkomaan matkasi, jatkuva matkavakuutus tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin määräaikainen matkavakuutus. Vilkaise myös, mitä kannattaa huomioida vakuutusten suhteen, kun lähdet omalla ajoneuvolla ulkomaille.
Jos matkalla sattuu onnettomuus tai kaipaat neuvoja, Ifin vahinkoapu auttaa vuorokauden ympäri.
Autoliiton Plus-jäsenyyttä kannattaa harkita. Se tuo apua ja turvaa yli 40 Euroopan maassa, myös Venäjällä, kun olet Suomessa rekisteröidyllä ajoneuvolla matkassa.
EU-maissa pärjää suomalaisella ajokortilla, mutta esimerkiksi Albaniaan, entisen Jugoslavian alueelle tai Venäjälle matkustavalle suositellaan kansainvälistä ajokorttia. Käytännössä sitä ei ehkä kysytä missään, mutta kortista voi olla hyötyä ongelmatilanteessa.
Jos matkustat EU- tai ETA-maan ulkopuolelle, tilaa Green Card hyvissä ajoin. Se todistaa liikennevakuutuksesi voimassaolon. Myös rekisteriotteen tekninen osa kannattaa ottaa mukaan, vaikka et sitä Suomessa tarvitse. Saat sen maksutta Trafin sivuilta tai katsastustoimipaikoilta.
Lähde matkaan
Tärkein sääntö kuuluu: nauti matkasta (ja varaudu yllätyksiin). Avoin mieli ja vakuutuksin turvattu selusta on paras matkakumppani.
Jos suinkin jaksat, pidä päiväkirjaa, kirjoita blogia tai päivitä omia FB-sivujasi. Saat niistä oivan muiston itsellesi ja voit auttaa muita Eurooppaa kiertäviä motoristeja.
Hyvää reissua!