Neuvoja maksutta reissussa

Help Me – Apua matkalla

Lataa helppo HelpMe-sovellus puhelimeesi, niin saat apua maksutta, jos sairastut tai loukkaannut ulkomailla. Tavoitat tarvittaessa lääkärin ja saat neuvoja vuorokauden ympäri.

  • Palvelua suomeksi ja ruotsiksi

  • Avoinna 24/7

  • Saat apua maksutta

HelpMe-sovellus tuo mielenrauhaa lomamatkoillesi vuorokauden ympäri. Kun sinulla on Ifin matkavakuutus, saat sovelluksen kautta apua maksutta, jos sairastut tai loukkaannut matkasi aikana. 

Saat vastaukset sinua mietityttäviin kysymyksiin omalla kielelläsi, ja tarvittaessa pääset keskustelemaan suomenkielisen lääkärin kanssa videon välityksellä.

Lääkäri neuvoo sinua sovelluksen kautta ja ohjaa sinut tarvittaessa paikalliselle yhteistyölääkäriasemalle, josta saat parhaan mahdollisen hoidon. Lääkäri ei voi antaa diagnooseja tai kirjoittaa reseptejä sovelluksen välityksellä. 

Lataa maksuton sovellus App Storesta tai Google Playsta.

Näin lataat sovelluksen

  1. Lataa maksuton HelpMe-sovellus älypuhelimeesi App Storesta tai Google Playsta. Löydät sovelluksen helpoimmin hakusanoilla "sos helpme" (App Store) ja "Helpme SOS" (Google Play). Lataa sovellus jo ennen matkalle lähtöä, jotta saat tarpeen tullen nopeasti apua.
  2. Luo käyttäjäprofiili verkkopankkitunnusten, mobiilivarmenteen tai passin avulla. Tunnistautumispalvelun tarjoaja on Signicat As.
  3. Täytä henkilötietosi ja valitse "Rekisteröidy". Käyttäjäprofiilisi tallentuu sovellukseen, niin että seuraavalla kerralla sovellus muistaa aiemmin syöttämäsi tiedot.

Jos sinulla on ongelmia sovelluksen käyttöönoton kanssa, katso usein kysytyt kysymykset tämän sivun alaosasta tai ota yhteyttä SOS Internationaliin: helpmesupport@sos.eu.

Näin saat apua sovelluksen kautta

  1. Kirjaudu sisään. Anna sähköpostiosoitteesi ja salasanasi.
  2. Saat varmennekoodin tekstiviestillä ja sähköpostiisi. Syötä koodi sovellukseen.
  3. Valitse "Pyydä apua". SOS Internationalin asiantuntija auttaa sinua missä vain terveyteesi liittyvässä kysymyksessä omalla kielelläsi.
  4. Jos tarvitset lääkärin neuvontaa, saat varattua ajan lääkärin vastaanotolle SOS:in asiantuntijan avustuksella. Keskustelet lääkärin kanssa sovelluksen kautta (puhelu, videopuhelu tai chat-keskustelu).

Jos vaivasi vaatii käyntiä paikallisen lääkärin vastaanotolla, sinut ohjataan lähimmälle yhteistyölääkärille. Kun käyt Ifin paikallisella yhteistyölääkäriasemalla, sinun ei tarvitse käyttää omaa rahaa tai luottokorttiasi, sillä lääkäriasema laskuttaa suoraan Ifiä. Voit hyödyntää sovelluksen karttatoimintoa löytääksesi perille lääkärille.

Sovellukseen jäävät tiedot lääkäriajastasi, saamistasi ohjeista ja sinua auttaneesta asiantuntijasta. Näin et tarvitse erillisiä muistiinpanoja, vaan löydät kaikki tiedot sovelluksesta.

HelpMe-sovellus lyhyesti

  • Neuvontaa 24/7, mahdollisuus lääkärin vastaanottoon sovelluksen välityksellä kello 8–22 Suomen aikaa.
  • Saat apua omalla kielelläsi (suomi/ruotsi/englanti) kaikkialle maailmaan.
  • Voit kysyä terveysasioiden lisäksi myös matkavakuutuksestasi tai lähimmästä paikallisesta lääkäristä. Lisäksi saat apua, jos joudut palaamaan kotiin etuajassa sairastumisen takia.
  • Valitset sinulle sopivimman yhteydenottotavan: saat neuvoja videoyhteyden, chat-keskustelun tai puhelun välityksellä. Sovelluksen käyttö vaatii Internet-yhteyden.
  • Sovelluksen lataaminen ja käyttö on maksutonta. Huomioi kuitenkin, että puhelinoperaattorisi saattaa periä maksun Internetin käytöstä ulkomailla.
  • Sovellus on tarjolla Ifin matkavakuutusasiakkaille. Sovelluksen tarjoaa SOS International, joka on Ifin yhteistyökumppani.
  • HelpMe-palvelu on Ifin tarjoama asiakasetu, joka ei tule osaksi vakuutussopimusta. If voi muuttaa palvelun sisältöä ja päättää sen jatkosta.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Katso kysymykset ja vastaukset

Kuka voi käyttää sovellusta?

Sovellus on tarkoitettu Ifin matkavakuutusasiakkaiden vapaa-ajan matkoja varten. Et saa tätä palvelua muualta – If on ainoa vakuutusyhtiö, joka tarjoaa HelpMe-sovelluksen asiakkaidensa käyttöön.

Mitä sovelluksen käyttäminen maksaa?

Sovelluksen lataaminen ja käyttö eivät maksa mitään. Jos esimerkiksi sairastut, et maksa neuvoista tai lääkärin vastaanottoajasta. Huomioithan kuitenkin, että puhelinoperaattorisi saattaa periä maksun Internetin käytöstä ulkomailla. Jos käytät ilmaista langatonta Internet-yhteyttä, vältät mobiilidatamaksut.

Mihin minun kannattaa ottaa yhteyttä hätätilanteessa?

Jos olet esimerkiksi loukkaantunut vakavasti, hakeudu suoraan paikalliseen sairaalaan. Tärkeintä on, että saat apua nopeasti, vakuutusasiat hoituvat myöhemmin. Saat neuvoja Ifin kautta numerossa +358 10 19 19 19 vuorokauden ympäri.

Miten toimin, kun tarvitsen lääkereseptin?

Saat sovelluksesta tiedon lähimmästä lääkäriasemasta, josta voit saada tarvitsemasi reseptin. Et voi valitettavasti saada reseptiä sovelluksen kautta.

Voinko saada lääkärin diagnoosin sovelluksen kautta?

Diagnoosin saaminen edellyttää aina käymistä paikallisella lääkärillä. Et näin ollen voi saada diagnoosia lääkäriltä sovelluksen kautta.

Voinko käyttää sovellusta Suomessa?

Sovellus ei ole tarkoitettu kotimaanmatkoja varten, sillä saat neuvoja kätevimmin suoraan Ifistä, kun olet Suomessa.

Teknisiä haasteita?

Täältä löydät ohjeet yleisimpiin teknisiin kysymyksiin liittyen. Jos näistä ohjeista ei ole sinulle apua, ota yhteyttä SOS Internationaliin: helpmesupport@sos.eu.

Apua teknisiin ongelmiin

Miksi en pääse kirjautumaan sisään?

  • Kirjautuessasi sovellukseen saat 4-numeroisen koodin tekstiviestinä ja sähköpostiisi. Jos et saa koodia, tarkasta, oletko syöttänyt matkapuhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi oikein.
  • Jos olet unohtanut salasanasi, voit pyytää uuden salasanan "kirjaudu sisään" -napin yläpuolelta.

Miksi käyttäjäprofiilin luominen ei onnistu?

Syy saattaa olla verkkopankin tekninen häiriö. Yritä profiilin luomista uudelleen myöhemmin tai luo profiili passisi avulla.

Miksi ääni- tai videopuhelu tai chat-keskustelu ei onnistu?

Sovelluksella ei ole ehkä lupaa käyttää puhelimesi kameraa tai mikrofonia. Tarkasta puhelimesi asetuksista, että olet antanut sovellukselle luvan käyttää kameraa ja mikrofonia.

Miksi videon kuvanlaatu on huono?

Huono kuvanlaatu johtuu todennäköisesti heikosta Wifi- tai mobiilidatayhteydestä. Jos et ole tyytyväinen kuvanlaatuun, käytä äänipuhelua tai chat-keskustelua.