Aktiivinen nainen

Millaisia ovat tyypillisimmät urheiluvammat, kuinka niitä voi ehkäistä ja miksi Ifin laaja tapaturmavakuutus on liikkuvalle naiselle järkevä valinta. Lue myös fysioterapeutin vinkit turvalliseen urheiluun!

Suomalaisista naiset ovat aktiivisia liikunnan parissa, selviää Ifin suomalaisten terveystottumuksia mittaavassa kyselytutkimuksessa. Yli 60 prosenttia naisista kertoo harrastavansa liikuntaa ainakin kolme kertaa viikossa.

15-74-vuotiasta naisista 84,1 prosenttia kertoo ylipäätään harrastavansa jotain urheilua. Naiset harrastavat liikuntaa monipuolisesti, peräti puolet kertoo harrastavansa neljää tai useampaa liikuntalajia.

Naisten suosituimmat urheilulajit ovat kävelylenkkeily, kuntosaliharjoittelu, uinti, pyöräily ja jumppa.*

Terveystalon fysioterapeutti Karin Sallmén ei arvota tiettyjä urheilulajeja toistensa yli vaan toivoo, että naiset löytäisivät omaan arkeen sopivan liikuntamuodon, jolloin sitä on helpompaa harrastaa säännöllisesti. "Mitä tulee määrään, niin pätee ehdottomasti sääntö, että kaikki on parempi kuin ei mitään."

Jos liikuntaan olisi käytettävissä viikossa esimerkiksi noin kaksi tuntia, Sallmén suosittelee jakamaan sen voimaharjoittelun ja sykettä nostavan liikunnan välillä. "Lisäksi arkeen olisi tärkeä pyrkiä sisällyttämään hyötyliikuntaa kuten pyöräilyä tai kävelyä, jolloin aerobisen liikunnan määrää saisi lisättyä ja istumisen haittoja vähennettyä."

Fysioterapeutin vinkit turvalliseen liikuntaan

  • Liiku vain terveenä
  • Huomioi oma kuntotaso ja vireystila
  • Lisää harjoittelun rasittavuutta ja määrää pikkuhiljaa
  • Muista riittävä palautuminen
  • Monipuolinen ravinto
  • Ehjät ja oikeanlaiset varusteet
  • Heijastin aina pimeällä liikuttaessa

Naisten yleisimmät urheiluvammat

Fysioterapeutti Karin Sallmén kertoo, että naisten tyypillisimmät urheiluvammat riippuvat luonnollisesti jonkin verran lajista. Yleisimpiä tapaturmaisia vammoja ovat nilkan nyrjähdykset, polven nivelsidevammat sekä alaraajojen lihasvammat kuten takareiden revähdykset. 

"Polven nivelsidevammoista naisilla on suurempi riski eturistisiteen repeämälle, mikä kannattaisi huomioida erityisesti tyttöjen ja nuorten naisten harjoittelun suunnittelussa", kommentoi Sallmén.

Yleisimmiksi ei-tapaturmaisiksi urheiluvammoiksi Sallmén nimeää penikkataudin sekä jännevaivat. "Tällaisia ovat tyypillisesti akilles- ja patellajänteen kiputilat."

Kuinka urheiluvammoja voi välttää?

Sekä naisilla että miehillä tärkeä vammoilta suojaava tekijä on riittävä lihasvoima suhteessa harrastettavaan lajiin, kertoo fysioterapeutti Sallmén. "Voimaharjoittelusta hyötyvät myös kestävyyslajien harrastajat."

Sallmén huomauttaa, että liikunnassa pitää muistaa rasituksen asteittainen lisääminen. Aloitteleva juoksija ei voi lähteä suoraan maratonille ja kuntosaliharjoittelussa vastuksia tulee lisätä asteittain. Liian nopeasti kasvava kuormitus lisää urheiluvammojen riskiä.

"Kuormituksen lisääminen vähitellen tulee huomioida myös esimerkiksi flunssan jälkeen ja palata asteittain rankempaan liikuntaan."

Liikuntaa ei voi myöskään ajatella kaikesta muusta erillisenä rasituksena vaan päivän kokonaiskuormitukseen lasketaan mukaan kaikki. Väsyneenä ihminen altistuu vammoille ja Sallmén korostaa, että levolle ja palautumiselle pitää ottaa tarpeeksi aikaa.

Fysioterapeutin vastaanotolle Sallmén kannustaa hakeutumaan ajoissa, jos jokin vartalon osa toistuvasti jumiutuu tai kipeytyy rasituksesta. "Jos siis löytää itsensä toistuvasti availemasta jotain tiettyjä lihaksia esim. hieronnalla tai rullailemalla, voidaan fysioterapiassa miettiä mikä on vaivan taustalla ja näin löytää pitkäaikaisempi apu sekä ehkäistä vaivan paheneminen."

Kuormituksen lisääminen vähitellen tulee huomioida myös esimerkiksi flunssan jälkeen ja palata asteittain rankempaan liikuntaan.

Naisille suositeltavaa ennaltaehkäisevää liikuntaa

Tytöille ja nuorille naisille Sallmén suosittelee osteoporoosia ehkäisevänä ns. luuliikuntaa eli lajeja, joissa tulee hyppyjä, tärähdyksiä ja nopeita suunnanmuutoksia,

"Lujat luut luodaan nuorena, joten näiden lajien harrastaminen kannattaa aloittaa jo lapsena. Myös vanhempana luuliikunta kannattaa, ja jos hypyt eivät sovi myös voimaharjoittelu auttaa vahvistamaan luita. Iäkkäille suositeltavia ovat kehonhallintaa ja voimaa parantavat lajit, sillä ne auttavat ehkäisemään kaatumisia ja siten pienentävät murtumariskiä."

Naisten olisi myös Sallménin mukaan erityisen tärkeää harjoittaa lantion ja alaraajojen hallintaa ja voimaa, sillä polven eturistisidevammat ovat yleisempiä juuri naisilla. "Näitä harjoitteita voi nuorilla sisällyttää erinomaisesti joukkuelajin alkuverryttelyyn ja voimaharjoittelussa katsoa, että tulee tehtyä myös yhden jalan varassa tehtäviä liikkeitä, jotka vaativat juoksunomaisesti lantion- ja alaraajan hallintaa."

Raskausajan liikunnasta paljon hyötyä

Raskausajan liikunnasta on monella tapaa hyötyä odottavan äidin hyvinvoinnille ja synnytyksestä palautumiselle. Liikuntaa voikin harrastaa läpi normaalin raskauden. Fysioterapeutti Sallménin mielestä on tärkeää, että odottaja kuuntelee kehoaan. "Voimakkaasti sykettä nostavia lajeja tulee välttää raskauden aikana, sillä sikiön syke on normaalistikin jo korkea. Samoin kontaktilajeja sekä lajeja, joissa on kaatumisriski, tulee luonnollisesti välttää."

Synnytyksen jälkeen kuormitusta kannattaa lisätä asteittain, huomioiden keskivartalon ja lantionpohjan tilanne. Tarkempia ja yksilöllisiä ohjeita ja apua raskausajan sekä synnytyksen jälkeiseen liikuntaan ja mahdollisiin vaivoihin Sallmén kehottaa hakemaan äitiysfysioterapiaan erikoistuneelta fysioterapeutilta.

*Lähde: Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)

Millan takareisi revähti kesken lenkin intervallispurtin yhteydessä. Ilman ulkoista tekijää syntyvä revähdys ei ole tapaturma, mutta Ifin Laaja Tapaturmavakuutus kattaa myös tavallisimpia äkillisestä liikkeestä tai voimanponnistuksesta aiheutuvia vammoja. Milla hakeutui vielä samana päivänä yksityiselle lääkäriasemalle, jossa revähdys todettiin ultraäänitutkimuksella. Tulehduskipulääkkeiden ja levon lisäksi lääkäri määräsi Millalle kuntoutukseksi viisi fysioterapiakäyntiä. Takareisi tuli kuntoon ja Milla pääsi palaamaan lenkkipolulle eikä kukkarokaan kokenut kovia, sillä Millalle korvattiin yhteensä 750 euroa maksaneet hoitokulut kokonaan.

- Ifin asiakkaan tarina 2019

Miksi Ifin Laaja tapaturmavakuutus on aktiivisen naisen valinta?

Laaja tapaturmavakuutus on useammankin piirun verran parempi tapaturmavakuutus, jonka kehitimme asiakkaidemme toiveiden perusteella. Se tuo apua moniin arkisiin vahinkoihin, joita tavalliset tapaturmavakuutukset eivät korvaa. Se on myös tarkan kuluttajan valinta, sillä vakuutus on laajuuteensa nähden erittäin edullinen.

Laaja tapaturmavakuutus kattaa tavallisten tapaturmien lisäksi esimerkiksi rasitusvammat ja venähdykset. Se korvaa myös esimerkiksi sellaisia vammoja, joiden taustalta löytyy tavallista, iän tuomaa rappeumaa. Niitä tavalliset tapaturmavakuutukset eivät kata. Laaja tapaturmavakuutus onkin hyvä valinta aivan kaikille.

Laaja tapaturmavakuutus pähkinänkuoressa:

  • korvaa tavallisten tapaturmien ohella rasitusvammoja, venähdyksiä ja rappeumaperäisiä vammoja, joita tavalliset tapaturmavakuutukset eivät kata
  • korvaa fysioterapiaa ilman lisämaksua – vakuutus korvaa käynnit fysioterapialla esimerkiksi silloin, jos fysioterapia korvaa leikkauksen
  • huomattavasti tavallista tapaturmavakuutusta laajempi mutta silti edullinen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Kattava ja edullinen laaja tapaturmavakuutus

Tutustu asiakkaiden toiveesta kehitettyyn vakuutukseen.

Tutustu

Vakuutusvinkit liikunnan harrastajalle

Näiden vinkkien avulla löydät sopivan vakuutuksen liikuntaa varten.

Lue lisää

Nivelsiteiden repeäminen

Lue, kuinka vakuutus auttaa, jos nivelsiteet vaivaavat.

Lue koko juttu