Lasiturva kuuluu Huippu- ja Täyskaskoon

Kiveniskemien varalle

Tuulilaseja rikkoutuu eniten maalis–huhtikuussa, kun tiet sulavat ja lämpötilan vaihtelut aiheuttavat routavaurioita. Vielä toukokuussa vahingot ovat yleisiä. Riittävän turvavälin pitäminen on kaikkina vuodenaikoina varmin keino suojautua irtokiviltä ja renkaista irronneilta nastoilta. Erityisesti tietyömailla kannattaa varautua edellä ajavan lennättämiin irtokiviin.

Miksi uudet tuulilasit rikkoutuvat helpon oloisesti?

Nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.

Lasin rikkoutumisen riskiä lisäävät talvirenkaiden kuvioiden lisääntyminen ja roiskeläppien poistuminen. Uusissa automalleissa taka-akseli ja tapapyörät on sijoitettu mahdollisimman taakse, jolloin irtokivet kimpoavat vapaammin perässä ajavan päälle.

Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Jokainen iskemä halkeaa jossain vaiheessa. Halkeamista nopeuttavat nopea lämpötilan vaihtelu, tien huono kunto tai ns. lasikorroosio, lasin kuluminen.

Ehjä tuulilasi on osa auton turvarakennetta

Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta. Ehjä tuulilasi siis toimii osana auton turvarakennetta.

Ehjän tuulilasin merkitys korostuu automalleissa, joissa tuulilasin tehtävä on osana turvarakennetta siirtää kolaritilanteessa aiheutuvia "voimia" auton koriin suojaten matkustajia. Ehjä tuulilasi voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon.

Kolarin sattuessa etumatkustajan Airbag on suunniteltu tukeutumaan auton tuulilasiin. Mikäli lasissa on iskemävaurio tai halkeama, Airbagin toiminta voi heikentyä ja lasi ei välttämättä kestä Airbagin laukeamisesta johtuvaa voimaa.

Tuulilasin korjaaminen ja vaihtaminen on yllättävän kallista

Tuulilasin korjaaminen maksaa keskimäärin 70 euroa ja vaihtaminen noin 750 euroa. Erikoisvarusteilla, kuten sadetunnistimella tai lämmityksellä varustetun tuulilasin vaihtaminen jopa yli 1000 euroa.

Tuulilasi korjataan lasiturvasta ilman omavastuuta, ja lasinvaihdossa omavastuu on 200 euroa. Pienissä vahingoissa korjaaminen on usein suositeltavin vaihtoehto. Korjaaminen tai lasinvaihto ei alenna autovakuutuksen bonusta.

Esimerkiksi vuonna 2013 korvasimme lähes 29 000 tuulilasivahinkoa, eli noin 80 vahinkoa päivittäin. Lasiturva sisältyy laajoihin autovakuutuksiimme​ Täys- ja Huippukaskoon.