Auton tuonti Ruotsista tai Saksasta

Auton tuonti Ruotsista tai Saksasta houkuttelee, sillä käytettyjen autojen markkinat ovat siellä laajemmat ja hinnat edullisempia. Auton osto ulkomailta vaatii kuitenkin vaivannäköä ja perehtymistä, jotta voit minimoida riskit.

Kun suunnittelet auton omatoimista tuontia ulkomailta, hyödynnä asiantuntijamme vinkit. Jos taas harkitsemasi auto on jo autokaupan toimesta tuotu Suomeen, saat tarjouksen vakuutuksesta verkkokaupastamme.

Katso autovakuutuksen hinta

Tuontiautolle vakuutus ennen Suomeen tuloa

Jos tuot auton omatoimisesti Ruotsista tai Saksasta, sinun kannattaa useimmissa tapauksissa hankkia suomalainen liikennevakuutus puhelimitse jo ennakkoon, kun lähdet tuomaan autoa Suomeen. Vakuutus on voimassa ajoneuvon ostohetkestä alkaen.

"Etuina suomalaisessa vakuutuksessa on, että vakuutus on varmasti kattava, ja asioiden hoitaminen vahingon sattuessa on helpompaa", neuvoo Ifin liiketoiminnan kehittäjä Juha Tyrväinen, jolla on myös henkilökohtaista kokemusta autojen tuonnista ulkomailta.

Autolle kannattaa ottaa Suomesta myös kaskovakuutus, jolloin ei tarvitse pohtia auton vakuutusasioita enää Suomeen tulon jälkeen. Ifin kaskovakuutus on voimassa myös muissa Euroopan maissa.

Suomen rajalle saavuttaessa ajoneuvolla on joka tapauksessa oltava joko kotimainen tai ulkomainen liikennevakuutus.

  • Käytännössä sinun kannattaa ottaa tuontiautolle liikenne- ja kaskovakuutus jo siinä vaiheessa, kun lähdet tuomaan autoa EU- tai ETA-maasta Suomea kohti, jolloin kasko turvaa autoasi jo kotimatkalla.
  • Jos haluat ottaa vakuutuksen tuontiautolle, jota ei ole vielä rekisteröity Suomessa, saat apua puhelimitse Ifin asiakaspalvelusta tai Omien sivujen kautta.

Vakuutus tuontiautolle, jota ei ole vielä rekisteröity Suomessa? Saat apua Ifin asiakaspalvelusta.

Auton tuonti Ruotsista

Helpoin tapa saada Ruotsista ostettu auto Suomeen on siirrättää auto Ruotsissa laivasatamaan. Tällöin sinun ei tarvitse tehdä ruotsalaista tilapäisrekisteröintiä tai poistattaa autoa ruotsalaisesta ajoneuvorekisteristä ulkomaille vientiä varten.

"Ruotsissa ostettu auto siirtyy satamaan vaivattomimmin, jos auton myyjä ajaa sen laivarantaan. Auton siirrosta syntyvät kustannukset kannattaakin sopia osaksi kauppahintaa", Tyrväinen neuvoo.

Jos myyjälle sopii, voi auton ajaa ostopaikasta laivarantaan myös itse. Käytännössä laivarantaan siirron aikana autossa on oltava ruotsalaiset rekisterikilvet ja myyjän vakuutus vielä voimassa tai suomalainen liikennevakuutus.

Kun auto on saatu satamaan, myyjä voi tehdä liikennekäytöstäpoiston (avställning) Transportstyrelsenin verkkosivuilla. Transportstyrelsen on Ruotsissa vastaava viranomainen kuin Suomessa Traficom.

Auton voi siirtää satamaan myös autonkuljetustrailerilla, jonka voit vuokrata Ruotsissa huoltoasemalta tai vuokraamosta. Tällöin voit jättää Ruotsin rekisterikilvet jo ostopaikassa myyjälle.

Katso nämä asiat kuntoon ennen kauppoja

Jos ostat auton Ruotsissa autoliikkeestä, kuluttajansuojamääräykset ovat voimassa, ja mikäli auto maksaa yli 30 000 kruunua, autokauppiaalla pitää olla autosta tuoteseloste (varudeklaration, begagnad bil).

Myös Ruotsista atuoa hankkiessa auton tietoihin ja kuntoon kannattaa perehtyä huolella etukäteen, kun auton hankkii yksityiseltä myyjältä. Selvitä ainakin seuraavat ajoneuvon tiedot ennen sen hankintaa.

Saksassa matkamittarilukemien väärennökset ovat yleisiä.

Auton tuonti Saksasta

Saksa on monelle auton ostajalle sopiva kohde runsaan tarjonnan ja täsmällisten asiapapereidensa ansiosta. Lukuisilta nettisivuilta löytyy laaja valikoima käytettyjä autoja, minkä lisäksi eri automerkeillä on usein kattava tarjonta oman merkkinsä käytetyistä autoista.

Saksan suureen markkinaan mahtuu kuitenkin monenlaisia kauppiaita.

"Saksassa yleisimpiä ongelmia ovat virheellisten tietojen antaminen autosta, vahinkojen vähätteleminen ja matkamittarilukemien väärennökset", Tyrväinen kertoo.

Matkamittarien manipulointi on Saksassa laitonta, mutta siitä huolimatta mittarilukemien väärennöspalveluita tarjotaan yleisesti. Mittarimuutosten huomaaminen ilman ulkopuolista apua voi olla haasteellista, mutta alkuun pääsee, kun tutkit huolellisesti auton asiapaperit ja etsii niistä ristiriitaisuuksia.

Lisäksi voi olla kannattavaa tarkastuttaa auto asiantuntevalla testiasemalla (esimerkiksi Dekra, ADAC tai TÜV).

Ajomäärän tutkimiseen kannattaa panostaa myös siitä syystä, että jos auton ajokilometrit huomataan manipuloiduksi esim. lunastustilanteessa, auton käypä arvo määritetään todellisen ajomäärän mukaisesti. Tällöin mittarin peukaloinnista voi muodostua sinulle kallis yllätys.