Auton tuonti Ruotsista ja Saksasta

Suunnitelmissa auton osto ulkomailta?

Jos harkitset auton tuontia ulkomailta, lue asiantuntijan vinkit, mitä sinun pitää tietää ennen kauppoja ja kaupanteon jälkeen.

Auton tuonti ulkomailta houkuttelee monia, koska käytettyjen autojen markkinat ovat monessa maassa laajemmat ja hinnat edullisempia kuin Suomessa. Auton osto ulkomailta vaatii kuitenkin jonkin verran vaivannäköä ja perehtymistä, jotta voit minimoida siihen liittyvät riskit.

Tässä artikkelissa autojen tuontiin perehtynyt aluepäällikkö Juha Tyrväinen Ifistä kertoo parhaat vinkkinsä käyttöösi.

Auton tuonti Ruotsista 

Jos aiot hankkia auton Ruotsista, tutustu auton tietoihin ja kuntoon huolella etukäteen. Selvitä seuraavat ajoneuvon tiedot ennen ajoneuvon hankintaa:

  1. myyjän omistusoikeus
  2. ajoneuvon valmistenumero
  3. todelliset ajokilometrit
  4. ajoneuvon vaatimuksenmukaisuus Suomessa (esim. EY-tyyppihyväksyntä ja pakolliset varusteet)
  5. CO2-päästötieto, jonka mukaan auton veroprosentti pääsääntöisesti määräytyy.

Selvitys CO2-päästötiedosta voi olla Eta-valtiossa annettu rekisteröintitodistus, jossa on tiedot ajoneuvon EY-tyyppihyväksynnästä sekä variantti- ja versionumerot tai vaatimuksenmukaisuustodistus (ns. CoC-todistus).

Jos ostat auton Ruotsissa autoliikkeestä, kuluttajansuojamääräykset ovat voimassa. Jos auto maksaa yli 30 000 kruunua, autokauppiaalla pitää olla autosta tuoteseloste (eli ”varudeklaration, begagnad bil”).

Hyödyllisiä linkkejä autoa Ruotsista ostavalle

  • Tarkasta auton rekisteritunnuksen tai valmistenumeron perusteella Transportstyrelseniltä (vastaava kuin Suomen Traficom) tietojen paikkansapitävyys.
  • Varmista, ettei autoliike tai auton myyjä ole mustalla listalla.
  • Ruotsissa on Autotohtoria vastaava organisaatio, joka tekee autojen kuntotarkastuksia usealla eri paikkakunnalla.
  • Ruotsissa toimii myös Dekra, jolla on lukuisia katsastuspisteitä eri puolilla maata.
  • Saatat kokea hyödylliseksi myös Carfaxin, joka selvittää autoista monenlaisia tietoja, kuten matkamittarin lukemat, katsastustiedot, ajoneuvoverotiedot, huoltohistorian, omistajan vaihdokset ja sen, onko auto varastettu. Carfax ei tarkasta autoja, mutta hakee tietoja omasta ja muiden (myös viranomaisten) tietokannoista.

Auton siirto Ruotsissa

Helpoin tapa saada Ruotsista ostettu auto Suomeen on siirrättää auto Ruotsissa laivasatamaan. Tällöin sinun ei tarvitse tehdä ruotsalaista tilapäisrekisteröintiä (avregistrering genom tillfällig registrering) tai poistattaa autoa ruotsalaisesta ajoneuvorekisteristä ulkomaille vientiä varten (avregistrering genom export).  

Auton siirto ilman ruotsalaista tilapäisrekisteröintiä tai rekisteristä poistoa 

Ruotsissa ostettu auto siirtyy satamaan vaivattomimmin, jos auton myyjä ajaa sen laivarantaan. Auton siirrosta syntyvät kustannukset voi sopia osaksi kauppahintaa.

Jos myyjälle sopii, voi auton ajaa ostopaikasta laivarantaan myös itse. Käytännössä laivarantaan siirron aikana autossa on oltava ruotsalaiset rekisterikilvet ja myyjän vakuutus vielä voimassa tai suomalainen liikennevakuutus.

Kun auto on saatu satamaan, myyjä voi tehdä liikennekäytöstä poiston (avställning) Transportstyrelsenin verkkosivuilla.

Auton voi siirtää satamaan myös autonkuljetustrailerilla, jonka voit vuokrata Ruotsissa huoltoasemalta tai vuokraamosta. Tällöin voit jättää Ruotsin rekisterikilvet jo ostopaikassa myyjälle.

Auton siirto ruotsalaisella tilapäisrekisteröinnillä ja rekisteristä poistolla 

Toinen, mutta haastavampi vaihtoehto on tehdä tilapäisrekisteröinti (avregistrering genom tillfällig registrering) tai poistaa auto ruotsalaisesta ajoneuvorekisteristä. Tilapäisrekisteröinnissä auton myyjä tekee ilmoituksen ajoneuvon rekisteristä poistamisesta, ja ostajan tekee samaan aikaan hakemuksen tilapäisrekisteröinnistä.

Jos päädyt tilapäisrekisteröintiin, ota huomioon, että ulkomaalaisen auton ostajan pitää ilmoittaa jokin ruotsalainen osoite, johon Transportstyrelsen lähettää vientirekisterikilvet. Prosessiin on varattava useampia päiviä, jopa viikon verran.

Toinen vaihtoehto on poistaa auto ajoneuvorekisteristä ulkomaille vientiä varten (avregistrering genom export). Tällöin myyjän lähettää Transportstyrelsenille seuraavat asiapaperit ja kilvet:

  1. ilmoitus rekisteristä poistosta vientitarkoitusta varten (tehdään ajoneuvon rekisteröintitodistuksen II-osaan tai ilmoituslomakkeella)
  2. ajoneuvon molemmat rekisterikilvet (yksi kilpi riittää, jos ajoneuvossa, kuten moottoripyörässä, on vain yksi kilpi)
  3. todistus siitä, että ajoneuvo on viety pois Ruotsista, esimerkiksi kopio ostajan kotimaan tullin antamasta asiakirjasta, josta selvästi ilmenee, että ajoneuvosta on tehty tulliselvitys.

Auton myyjä on vastuussa siitä, että edellä mainitut todisteet lähetetään Transportstyrelsenille. Myyjällä säilyy ajoneuvoveron maksuvelvollisuus sekä liikennevakuutusvelvollisuus siihen asti, kunnes ajoneuvo on poistettu ruotsalaisrekisteristä. Lue lisää auton tilapäisrekisteröinnistä Ruotsissa

Auton tuonti Saksasta

Saksa on monelle auton ostajalle sopiva kohde runsaan tarjonnan ja täsmällisten asiapapereidensa ansiosta. Lukuisilta nettisivuilta löytyy laaja valikoima käytettyjä autoja, minkä lisäksi eri automerkeillä on usein kattava tarjonta oman merkkinsä käytetyistä autoista.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että suureen markkinaan mahtuu monenlaisia kauppiaita. Saksassa yleisimpiä ongelmia ovat virheellisten tietojen antaminen autosta, vahinkojen vähätteleminen ja matkamittarilukemien väärennökset. Matkamittarien manipulointi on Saksassa laitonta, mutta siitä huolimatta mittarilukemien väärennöspalveluita tarjotaan yleisesti.

Mittarimuutosten huomaaminen ilman ulkopuolista apua voi olla haasteellista, mutta pääset alkuun, kun tutkit huolellisesti auton asiapaperit ja etsit niistä ristiriitaisuuksia. Lisäksi voi olla kannattavaa tarkastuttaa auto asiantuntevalla testiasemalla (esimerkiksi Dekra, ADAC tai TÜV).

Ajomäärän tutkimiseen kannattaa panostaa myös siitä syystä, että jos auton ajokilometrit huomataan manipuloiduksi esim. lunastustilanteessa, auton käypä arvo määritetään todellisen ajomäärän mukaisesti. Tällöin mittarin peukaloinnista voi muodostua sinulle kallis yllätys.

Ajoneuvon rekisteröinti Saksassa

Saksassa myynnissä olevat ajoneuvot ovat pääsääntöisesti rekisteröimättömiä. Yksityishenkilöiden autot voivat olla myyntihetkellä vielä kilvissä, mutta myyjä poistaa ajoneuvon rekisteristä ennen luovutusta.

Saksasta ostettuun autoon, joka viedään pois maasta muualla rekisteröitäväksi, on pääsääntöisesti hankittava vientikilvet (Ausfuhrkennzeichen, Zollkennzeichen, Exportkennzeichen). Kilvet tunnistaa punaisesta palkista kilven oikeassa reunassa.

Saksa on byrokraattinen maa ajoneuvojen rekisteröinnin suhteen. Usein autoliikkeet hoitavat kuitenkin vientirekisteröinnin asiakkaan puolesta, ainakin pientä lisäkorvausta vastaan. Jos saat rekisteröinnin sisältymään kauppaan tai neuvoteltua rekisteröinnin alle 200 euroon, kannattaa antaa liikkeen hoitaa auton rekisteröinti puolestasi – näin säästät aikaa ja vaivaa.

Saksassa matkamittarilukemien väärennökset ovat yleisiä.

Näitä asiapapereita tarvitset, kun ostat autoa Saksasta:

  1. henkilöllisyystodistus tai passi
  2. jos ostat auton yrityksen nimiin, tarvitset kaupparekisteriotteen saksaksi
  3. sähköinen todistus saksalaisesta liikennevakuutuksesta, eVB-numero tai liikennevakuutus suomalaisesta vakuutusyhtiöstä
  4. rekisteröintitodistus, osat I ja II (Zulassungsbescheinigung, Teil I/II, ennen 1.10.2005 rekisteröidyissä autoissa Zulassungsschein ja Fahrzeugbrief)
  5. katsastustodistus (TÜV-Protokoll tai Hauptuntersuchungsprotokoll)
  6. todistus rekisteristä poistamisesta (Ausserbetriebsetzung)
  7. kotipaikkatodistus omasta maistraatistasi.

Vientikilpien saamiseksi sinun on maksettava Saksan ajoneuvovero (Kraftfahrzeugsteuer) joko suoraan verotoimistoon tai pankin kautta. Huomaa, että et voi maksaa Saksan ajoneuvoveroa verkkopankissa. 

Auton ostaminen ulkomailta ja liikennevakuutus 

Jos ulkomailta ostetussa autossasi on lähtömaan lainsäädännön mukaan myönnetyt ja voimassa olevat rekisterikilvet, pääsääntöisesti sillä on myös ko. lähtömaan vakuutusyhtiön myöntämä liikennevakuutus.

Esimerkiksi Saksassa myynnissä oleva ajoneuvo on kuitenkin usein poistettu rekisteristä, sillä rekisterikilvet ovat henkilökohtaiset. Jotta ajoneuvon voi tuoda ajamalla Suomeen, sille on haettava väliaikaiset lähtömaan kilvet ja saksalainen liikennevakuutus.

Kun ostat autoa, varmista, että vakuutus on voimassa sen ajan, kun käytät autoa Suomessa väliaikaisesti ilman autoveroa. Kannattaa myös huomioida, että ulkomaisen vakuutusyhtiön myöntämä liikennevakuutus ei yleensä ole yhtä kattava kuin Suomen lakisääteinen liikennevakuutus.

Jos ostat auton Saksasta, haluat ehkä hankkia suomalaisen liikennevakuutuksen ennakkoon Suomesta. Vakuutus on voimassa tällöin ajoneuvon ostohetkestä alkaen. Etuina kotimaisessa vakuutuksessa on, että vakuutus on varmasti kattava ja asioiden hoitaminen vahingon sattuessa on helpompaa.

Voit ottaa autolle samalla myös kaskovakuutuksen, jolloin sinun ei tarvitse pohtia auton vakuutusasioita enää Suomeen tulon jälkeen. Ifin kaskovakuutus on voimassa myös muissa Euroopan maissa.

Saapuessasi Suomen rajalle ajoneuvolla on aina oltava liikennevakuutus ja ajoneuvon pitää olla rekisteröity. Jos näin ei ole, hanki esimerkiksi Tullista siirtolupa ja katsastuskonttorista siirtoliikennevakuutus.

Vakuutus tuontiautolle, jota ei ole vielä rekisteröity Suomessa? Saat apua Ifin asiakaspalvelusta.

Tuontiautolle vakuutus ennen Suomeen tuloa

Jos haluat ottaa vakuutuksen tuontiautolle, jota ei ole vielä rekisteröity Suomessa, saat apua Ifin asiakaspalvelusta. Käytännössä voit ottaa tuontiautolle liikenne- ja kaskovakuutuksen jo siinä vaiheessa, kun autoa lähdetään tuomaan EU- tai ETA-maasta Suomea kohti. Tarkista kuitenkin, salliiko lähtömaa suomalaisen liikennevakuutuksen ottamisen.

Vakuutusta varten tarvitaan seuraavat tiedot:

  1. kopio ulkomaisesta rekisteriotteesta tai
  2. ajoneuvon tarkat yksilöintitiedot: merkki, malli, sylinteritilavuus, teho kilowateissa, auton paino, käyttövoima, vuosittaiset ajokilometrit, käyttöönottovuosi, valmistenumero, korityyppi ja tieto siitä, onko kuljettaja alle 24-vuotias.

Suomen ajoneuvorekisterissä ja liikennekäytössä olevan auton ostajalla on kaupanteosta lähtien seitsemän vuorokautta aikaa ottaa vakuuttaa ja rekisteröidä auto.

Jos ajat autolla Suomessa heti maahantuonnin jälkeen (ennen kuin olet rekisteröinyt auton Suomessa), tee autolle käyttöönottoilmoitus. Saat automaattisen vahvistuksen voimassaolevasta käyttöönottoilmoituksesta sähköpostiisi. Pidä vahvistus autossa joko tulostettuna tai sähköisessä muodossa.

Jos ajoneuvoa ei käytetä Suomessa ennen rekisteröintiä tai se siirretään Suomeen esimerkiksi trailerilla, sinun ei tarvitse tehdä käyttöönottoilmoitusta.

Verotus ja rekisteröinti ulkomailta tuoduille autoille

Tee autoveroilmoitus ja toimita liitteet viiden päivän sisällä käyttöönottoilmoituksesta. Maksa autovero 15 vuorokauden kuluessa siitä, kun olet saanut autoverotuspäätöksen.

Jotta voit rekisteröidä auton, autovero pitää olla maksettu ja auton rekisteröintikatsastus pitää olla hyväksytty. Suomeen tuotu auto pitää rekisteröidä katsastustoimipaikalla, toisin sanoen et voi rekisteröidä ulkomailta ostettua autoa sähköisesti.