Kannattaako auto ostaa Saksasta?

Käytetyn auton ostaja saattaa harkita myös auton ostamista Saksasta. Listasimme ulkomailta ostamisen hyödyt ja haasteet.

Hyödyt

  • Hintaetu, suuruusluokka autosta riippuen.
  • Tarjolla on Suomea laajempi valikoima malleja, moottorin kokoja, km-lukemia, värejä ja varustelua.
  • Tarjolla on myös harvinaisempia merkkejä ja malleja.
  • Auto on usein siistimpi: ei kivenhakkaamia tai suolan aiheuttamia haittoja.
  • Kun ennakoit hakemisen kulut ja autoveron, tiedät, mihin varautua

Haasteet

  • Käytetyn auton etsimisessä ja maahantuonnissa kuluu aikaa, vaivaa ja rahaa.
  • Auton näkee ja voi koeajaa vasta paikan päällä.
  • Auton rekisteröinti on osattava hoitaa Saksassa.
  • Mikäli jotain sattuu, valitukset, takuu- ja kuluttajansuoja-asiat on usein hoidettava ostomaassa.
  • Autoveron hinta varmistuu vasta tullin päätöksen myötä

Helpot vinkit auton tuomiseen Saksasta

Miten löydän ostettavan auton sekä tiedän autoveron määrän?

Millaisia kuluja matkustamisesta tulee?

  • Edullisia lentoja saa noin 150 eurolla.
  • Saksassa liikkumiseen tarvitset vuokra-auton, noin 100 euroa
  • Hotelliyön saat alkaen 50 eurolla.
  • Auton tankkaat 80 – 200 eurolla.
  • Lauttamaksut Suomeen ovat noin 250 euroa reitistä ja hyttiluokasta riippuen.

Miten teen kaupat?

  • Tarkista auto ulkoa ja sisältä ja käy koeajolla. Katso ohjeet mitä koeajossa kannattaa huomioida.
  • Vertaa runkonumeroa ja rekisteriotetta, pyydä katsastustodistus.
  • Tee kauppakirja.
  • Maksa luottokortilla, saksalaispankissa tai käteisellä.

Miten rekisteröin ja vakuutan auton Saksassa?

Rekisteröintitoimistolla tarvitset: kauppakirjan, vakuutustodistuksen, auton rekisteriotteen, katsastustodistuksen sekä passin.

Saksassa autoissa ei ole pysyviä rekisterikilpiä, vaan ne vaihdetaan aina auton omistajan vaihtuessa. Auton rekisteröinti on suositeltavinta hoitaa yhdessä myyjän kanssa. Ohjeita vientikilpien ja liikennevakuutuksen hankkimiseen sekä viranomaisten kanssa asiointiin Saksassa löydät esimerkiksi Autoliiton sivuilta.

Mitä tuontiautolle pitää tehdä Suomessa?

  • Tee Suomen tullissa tullausilmoitus.
  • Tee viiden päivän kuluessa autoveroilmoitus tulliin. Hanki myös siirtolupa.
  • Hanki vakuutus.
  • Rekisteröi ja katsasta autosi ennen autoveron eräpäivää.
  • Auton rekisteröinti- ja katsastuskulut Suomessa noin 200 – 300 euroa.

Vältä virheet

  • Varo huijausilmoituksia ja epäilyttävän halpaa hinnoittelua
  • Jos myyjän tavoittaminen on vaikeaa, auton perään ei ehkä kannata lähteä.
  • Tee matkasuunnitelma – seikkailu voi tulla kalliiksi.
  • Luovuta passi vain luotettaviin käsiin.
  • Selvitä autoveron hinta ennakkoon – vältyt yllätyksiltä.

 Juttua varten haastateltu Nettiauto.com:in Janne Tuomolaa.

Yleisimmät tuontimaat ovat Saksa, Ruotsi ja Viro.

Käytettyjä autoja myyvät liikkeet tuovat Saksasta Suomeen yleisimmin noin 3-6 vuotta vanhoja perinteisiä saksalaismerkkiautoja; Mercedeksiä, BMW:itä, Volkswageneita, Audeja ja Porscheja. Autojen hinnat liikkuvat yli 30 000 eurossa ja tyypillisimmin ajokilometrimäärät ovat välillä 50 000 – 150 000 km.

Yksityiset ostajat puolestaan etsivät usein samoja merkkejä, mutta hintatasoltaan edullisempia alle 20 000 euron autoja.