Kundtjänst för privatkunder i Finland

Sköt dina försäkringsärenden eller anmäl skada på Mina sidor 24/7.

Mina sidor är din personliga webbtjänst där du kan sköta dina fakturerings-, försäkrings- och skadeärenden.

Kundservice
 

Ring 010 19 19 19

Vi betjänar dig i försäkringsärenden vardagar kl 8–18.

Försäkringserbjudande

Ditt försäkringserbjudande får du via webbutiken inom bara några minuter. Du kan även ringa oss.

Ersättningstjänst och skadeärenden

Se anvisningar

Anmäl skada och sök ersättning 24/7.

Ring 010 19 19 19

Vi betjänar dig i skadeärenden
må–fr kl 8–16.

I nödsituationer får du hjälp 24/7.

Handläggningstider för skadeärenden

fordon6-8 vardagar
person8–10 vardagar
djur6-8 vardagar
egendom8–10 vardagar
byggnad6–8 vardagar
ansvar3–5 vardagar

Vanliga frågor

Svar på vanliga frågor

Se svar på de vanligaste frågorna våra kunder brukar ställa oss.

Vanliga frågor

Samtalspriser och inspelning

Nummer som börjar med 010

För samtal från mobiltelefon debiteras den samtalsavgift som den egna operatören debiterar. För samtal från det fasta nätet debiteras en lokalnätsavgift.

Vi spelar in en del av våra kundsamtal. Vi använder inspelningarna till att utveckla servicens kvalitet och vid handledning och utbildning av vår personal. Inspelningarna hanteras endast av personer med särskilda befogenheter till det och som omfattas av tystnadsplikt.

Skadesituationer, ansökan om ersättning och ersättningsbeslut

Vanliga skadesituationer

Trafik

Behöver du bärning eller vägservice?
Reparation av vindruta
Krock eller kollision

Person

Behöver du läkare?
Sök ersättning för vårdkostnader
Avtalssjukhus- och läkare

Egendom

Skadad eller blöt telefon
Skadad hushållsmaskin eller VVSE-anordning
Vattenskada

På sidan Vid skada hittar du mer information om vad försäkringarna ersätter och hur vi hjälper dig om skadan är framme. Läs även svar på vanliga frågor.

Vad gäller skadeärendet?

Bil eller annat fordon
Sjukdom eller olycksfall
Sällskapsdjur
Båt
Hem och egendom
Skada eller nödsituation utomlands

När får jag mitt ersättningsbeslut?

Du kan följa med handläggningen av ditt skadeärende via Mina sidor.

Om du är missnöjd med ersättningsbeslutet

Du kan överklaga det ersättningsbeslut vi har gjort och göra en ändringsansökan.

Nummer för kundsamtal och SMS

Via SMS och kundsamtal ger vi dig mer information om våra tjänster och försäkringar.

SMS från numret 16590

Som SMS:ets avsändare ser du antingen numret 16590 eller IfVakuutus ihopskrivet. Du kan svara på meddelandet. Då kostar det lika mycket som vanliga SMS din operatör debiterar dig.

Samtal från numren 030644710 och 0306447101

Vi kan även ringa dig från numren 0409404270 och 0409404279. I samtalen uppdaterar vi våra kunders skydd och berättar om våra förmåner för nya kunder.

Vi ringer dig vanligtvis tre gånger, om du inte svarar vid första eller andra uppringningen.

Syftet med samtalen är att säkerställa att du och dina närstående har rätt skydd och inte blir utan hjälp om olyckan är framme.

Hur anmäler jag min nya adress?

En flyttanmälan som du gjort via Posti förmedlas automatiskt till oss, men du behöver oavsett överföra hemförsäkringen till din nya adress.

Var hittar jag mer information om Ifs kontor och adresser?

If har inte längre kontor i Finland. Vi betjänar dig i våra digitala kanaler och per telefon.

Postadress

IF FÖRSÄKRING
PB 4
00025 IF

Kan jag skicka e-post till If?

Istället för per e-post kan du kontakta oss via Mina sidor. Det är både ett snabbt och informationssäkert sätt att nå oss. Läs mer om att skicka e-post.