Ny mobilapp för dig

If Mobil

If Mobil är en behändig mobilapp för dig som vill sköta dina försäkringsärenden när som helst och var som helst. Ladda ner appen!

If Mobil är en behändig mobilapp som ger dig möjlighet att sköta dina försäkringsärenden där du är. Du behöver endast en smarttelefon och nätuppkoppling. 

Med If Mobil har du dina försäkringar nära till hands – du kan när som helst anmäla skada, se över försäkringarna och uppdatera dina försäkringar.

Via appen kan du enkelt logga in på webbutiken eller kontakta vår kundservice, om du t.ex. behöver en ny försäkring. I appen hittar du också ditt reseförsäkringsintyg, om du insjunkar eller skadar dig under resan.

Gör så här för att ta i bruk If Mobil

Du får tillgång till If Mobil genom att ladda ner appen från App Store eller Google Play och följa anvisningarna.

Vid första inloggning kräver ibruktagningen av appen några fler steg, men efter det går det mycket snabbt att logga in. Du kan efter eget val logga in på appen med PIN-kod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.

Behöver du hjälp eller vill du hjälpa oss att utveckla If Mobil? 

Vi ger gärna råd, om du har frågor om användningen av If Mobil. Ring oss eller be oss kontakta dig via vår kundservice eller skicka e-post till oss på adressen ifmobiili@if.fi.

Vi utvecklar appen hela tiden och dina kommentarer och förbättringsförslag är värdefulla för oss. Lämna in din respons på adressen ifmobiili@if.fi

Vanliga frågor och svar om If Mobil

Om du inte hittar svar på din fråga nedan, kontakta vår kundservice, så löser vi problemet tillsammans.

Finns appen att få på svenska?

Ja. Om du valt svenska som språk i din enhet, så laddas också appen ner som svenskspråkig. Oroa dig inte över att appen presenteras på finska i App Store eller Google Play – du får trots det automatiskt rätt språkversion till din telefon.

Jag har glömt min PIN-kod. Vad ska jag göra? 

Klicka på länken ”Glömt din PIN-kod?” i appens startvy, där du normalt skulle knappa in din PIN-kod. Följ därefter anvisningarna.

Jag vill inte längre använda fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning. Vad ska jag göra? 

Du kan inaktivera funktionen i appens inställningar och logga in med din PIN-kod. Öppna appen, men logga inte in. Klicka i appens startvy på kugghjulsikonen uppe till höger och inaktivera funktionen för fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning. 

Hur ska jag göra för att aktivera fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning? 

Om din enhet möjliggör fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning, kan du aktivera funktionen när du tar i bruk appen första gången eller senare i appens inställningar.

Du kommer till inställningarna genom att klicka på kugghjulsikonen i appens startvy. Du hittar kugghjulsikonen uppe till höger på skärmen.

Hur loggar jag ut från appen?

Logga ut från appen genom att klicka på låset uppe till höger i appen.

Kostar det att ladda ner eller använda appen?

Det kostar ingenting att ladda ner eller använda appen. Notera emellertid att din telefonoperatör kan ta ut en avgift för användning av internet.

Får jag hjälp via appen om jag har en reseförsäkring och insjuknar på semesterresan utomlands?

På semesterresan får du bäst hjälp via appen Help Me. Via Help Me-appen når du vid behov läkare och får råd dygnet runt. Om du har reseförsäkring hos If får du kostnadsfritt hjälp via appen Help Me. I nödfall får du dessutom hjälp dygnet runt på numret 010 19 19 19.