Vanliga frågor: Service
På den här sidan hittar du information om exempelvis Ifs kontor, att skicka e-post och avvikande öppettider för kundtjänsten. Läs även om våra digitala tjänster.
Att skicka e-post och kontor
Kan jag skicka e-post till If?
Du kan skicka ett meddelande till oss enbart via Ta kontakt-mellanbladet på Mina sidor. Mina sidor är en informationssäker webbtjänst med en krypterad dataförbindelse, och bara du har tillgång till dina uppgifter. På grund av informationssäkerhetsmässiga skäl använder vi inte e-post vid hantering av försäkrings- eller skadeärenden.
Har du redan bekantat dig med vanliga frågor våra kunder brukar ställa oss? Du får snabbt svar på frågor som t.ex. gäller skador och ersättning.
Har If kontor?
If har inte längre kontor. Vi betjänar dig i de digitala kanalerna och per telefon. Du kan sköta nästan alla dina försäkrings- och skadeärenden på Mina sidor, som du enklast gör i If Mobil.
Avvikande öppettiderna för kundtjänsten och digitala tjänster
Vilka är de avvikande öppettiderna för kundtjänsten?
Avvikande öppettider 2024
Nyårsdag 1.1 stängt
Trettondag 6.1 stängt
Skärtorsdag 28.3 kl 8–13
Långfredag 29.3 stängt
Påsklördag 30.3 stängt
Annandag påsk 1.4 stängt
Första maj 1.5 stängt
Kristi himmelsfärdsdag 9.5 stängt
Midsommarafton 21.6 stängt
Midsommardag 22.6 stängt
Alla helgons dag 2.11 stängt
Självständighetsdag 6.12. stängt
Julafton 24.12 stängt
Juldagen 25.12 stängt
Annandag jul 26.12 stängt
Nyårsafton 31.12 kl 8–13
Vilka är Mina sidor och If Mobil?
Som kund hos oss får du tillgång till en personlig webbtjänst, där du kan sköta dina försäkrings- och skadeärenden dygnet runt. Bekanta dig med Mina sidor!
If Mobil är en mobilapp där du kan sköta dina försäkringsärenden när som helst och var som helst. Via appen går det ännu smidigare att använda våra webbtjänster, såsom Mina sidor. Läs mer och ladda ner appen till din mobil!
Ifs webbtjänster fungerar med alla vanliga webbläsare. Vi rekommenderar emellertid att du alltid uppgraderar din webbläsare till den senaste versionen för bästa dataskydd och funktion. Vid all ärendehantering på webben lönar det sig att vara uppmärksam med tanke på nätbedrägerier och tvivelaktiga e-postmeddelanden.
Läs mer om webbtjänsternas dataskydd
Om det inte går att logga in på Mina sidor. Läs om vad du kan göra
På vilka språk kan jag få betjäning hos If?
Vi betjänar privatkunder i regel på finska och svenska. Du får även dina försäkringsdokument på båda språken. Webbutiken fungerar både på finska och svenska. Mina sidor betjänar svenskspråkiga kunder. Omat sivut betjänar på finska.
Du får bil-, hem- och reseförsäkringar på engelska genom att ringa vår kundservice. Bekanta dig med dessa produkter på vår engelskspråkiga webbplats.
Försäkringsintyg och fullmakt
Varifrån får jag ett försäkringsintyg?
Du kan ladda ner och skriva ut såväl försäkringsintyg som visumintyg utan kostnader på Mina sidor under rubriken Beställ nytt intyg.
Försäkringsintyget fungerar som ett konkret bevis på försäkringens giltighet och omfattning. Du kan behöva ett försäkringsintyg t.ex. på resa, vid uthyrning av en bostad eller om ditt idrottsförbund kräver bevis av en giltig idrottsförsäkring.
Kan jag sköta försäkringsärenden med fullmakt?
Ja. Du behöver en fullmakt om en annan person befullmäktigat dig att sköta ärenden i deras namn, t.ex. din make eller maka eller dina föräldrar.
Om du vill befullmäktiga en annan person går det enkelt att sköta via Mina sidor i mellanbladet Mina dokument. Gå till rubriken Fullmakter. Fyll i uppgifter för den person du vill ge fullmakt åt. När du godkänt fullmakten träder den i kraft genast. Du kan när som helst återkalla fullmakten vid samma ställe när du trycker på knappen Återkalla.
Om du vill ge fullmakt åt en annan person att företräda ett dödsbo ska du ringa vår kundtjänst, vi hjälper dig gärna.