Kundtjänst för privatkunder i Finland
Sköt dina försäkringsärenden eller anmäl skada på Mina sidor 24/7.
Gå till Mina sidorMina sidor är din personliga webbtjänst där du kan sköta dina fakturerings-, försäkrings- och skadeärenden.
Vanliga frågor
Samtalspriser och inspelning
Nummer som börjar med 010 19
- För samtal från mobiltelefon debiteras den samtalsavgift som den egna operatören debiterar. För samtal från det fasta nätet debiteras en lokalnätsavgift.
Nummer som börjar med 010 51
- 8,35 cent/samtal + 16,69 cent/minut debiteras vid samtal från mobilanslutning och det fasta nätet. T.ex. börjar vissa av våra nummer i företagstjänsten med 010 51.
Vi spelar in en del av våra kundsamtal. Vi använder inspelningarna till att utveckla servicens kvalitet och vid handledning och utbildning av vår personal. Inspelningarna hanteras endast av personer med särskilda befogenheter till det och som omfattas av tystnadsplikt.
Skadesituationer, ansökan om ersättning och ersättningsbeslut
Vanliga skadesituationer
Trafik
Behöver du bärning eller vägservice?
Reparation av vindruta
Krock eller kollision
Person
Behöver du läkare?
Sök ersättning för vårdkostnader
Avtalssjukhus- och läkare
Egendom
Skadad eller blöt telefon
Skadad hushållsmaskin eller VVSE-anordning
Vattenskada
På sidan Vid skada hittar du mer information om vad försäkringarna ersätter och hur vi hjälper dig om skadan är framme. Läs även svar på vanliga frågor.
Vad gäller skadeärendet?
Bil eller annat fordon
Sjukdom eller olycksfall
Sällskapsdjur
Båt
Hem och egendom
Skada eller nödsituation utomlands
När får jag mitt ersättningsbeslut?
Du kan följa med handläggningen av ditt skadeärende via Mina sidor.
Om du är missnöjd med ersättningsbeslutet
Du kan överklaga det ersättningsbeslut vi har gjort och göra en ändringsansökan.
Nummer för kundsamtal och SMS
Via SMS och kundsamtal ger vi dig mer information om våra tjänster och försäkringar.
SMS från numret 16590
Som SMS:ets avsändare ser du antingen numret 16590 eller IfVakuutus ihopskrivet. Du kan svara på meddelandet. Då kostar det lika mycket som vanliga SMS din operatör debiterar dig.
Samtal från numren 010 515 8960, 010 515 8950 och 010 515 8990
När du ringer tillbaka till oss styrs ditt samtal till kundtjänstnumrets meny eller kö. I vissa fall hör du ett inspelat meddelande där vi uppger att vi försökt kontakta dig.
Hur anmäler jag min nya adress?
En flyttanmälan du gjort via Posti förmedlas automatiskt till oss, men du ska oavsett överföra din hemförsäkring till ny adress.
Var hittar jag mer information om Ifs kontor och adresser?
If har inte längre kontor i Finland. Vi betjänar dig i våra digitala kanaler och per telefon.
Postadress
IF FÖRSÄKRING
PB 4
00025 IF
Kan jag skicka e-post till If?
Istället för att kontakta oss per e-post kan du göra det via meddelande på Mina sidor. Det här är också ett snabbt och informationssäkert sätt att ta kontakt med oss. Läs mer om att skicka e-post.