Usein kysyttyä palkkailmoituksen täyttämisestä
Olemme keränneet tälle sivulle usein kysytyt kysymykset ja vastaukset liittyen työtapaturmavakuutuksen palkkailmoituksen täyttämiseen.
Työnantajat (yritykset, yhdistykset, kotitaloudet) ovat ilmoittaneet palkkatiedot tulorekisteriin 1.1.2019 alkaen. Käytämme vuoden 2020 alusta alkaen tulorekisterin tietoja palkkailmoituksen sijaan, jos tiedot ovat tulorekisteristä saatavilla. Lähetämme palkkailmoituslomakkeen täytettäväksi vain tarvittaessa.
Seuraavien ryhmien työtapaturmavakuutuksen tiedot kysymme jatkossakin palkkailmoituksella:
- oppilaat ja opiskelijat
- työvoimakoulutukseen osallistuvat
- muut erityisryhmät kuten esimerkiksi omaishoitajat, perhehoitajat ja kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat.
Lähetämme palkkailmoituksen automaattisesti, jos sitä tarvitaan lopullisen vakuutusmaksun laskemiseksi.
Olemme lähettäneet lomakkeen joko sähköiseen kansioon tai postitse. Jos palkanlaskijasi tai kirjanpitäjäsi ilmoittaa palkat, voi sähköisen kansion pääkäyttäjä lisätä tunnukset kansiossa ja määrittää tarvittavat valtuudet käyttäjähallinta-osiossa. Jos koira on syönyt lomakkeen tai se on muuten kadonnut, soita meille 010 19 15 00.
Voit palauttaa palkkailmoituksen sähköisen kansion kautta tai postitse osoitteeseen
If Vakuutus
Työtapaturmavakuutus
PL 2014
Info 419
Tunnus 5012014
00003 Vastauslähetys
Työtapaturma- ja ammattitautilain mukaan vakuutuksenottajan on palautettava palkkailmoitus kuukauden kuluessa vakuutuskauden päättymisestä. Koska unohtaminen on inhimillistä, lähetämme muistutuksen kahden viikon kuluttua palkkailmoituksen palautuspäivästä, jos emme ole ilmoitusta siihen mennessä saaneet.
Ilmoittamalla oikeat tiedot saat kerralla oikean vakuutusmaksulaskelman, eikä lisäselvityksiä tarvita.
Tarkista käyttämäsi internetselain. Suosittelemme ensisijaisesti Google Chromea, Firefoxia tai Microsoft Edgeä.
Mac & Safari -käyttäjät
Jos käytät Mac-käyttöjärjestelmää (Apple), suosittelemme jonkin muun kuin oletusselain Safarin käyttöä Yrityskansiossa. Esimerkiksi Chrome-selaimella lomakkeet toimivat oikein.
Työtapaturmavakuutuksen palkkatiedot täytyy lähettää kirjallisesti. Emme voi ottaa vastaan palkkatietoja puhelimitse.
Palauta palkkailmoitus aina, vaikka et olisi maksanut palkkoja lainkaan. Merkitse tällöin palkkasummaksi 0 euroa. Jos haluat irtisanoa vakuutuksen, sinun täytyy toimittaa erillinen irtisanomisilmoitus.
Kausi, jota palkkailmoitus koskee, on mainittu palkkailmoituksen alkuosassa.
Ilmoita palkat bruttopalkkoina luontaisetuineen. Katso if.fi/palkkailmoitus
Apua oikean ammattiluokan valintaan saat Tilastokeskuksen maksuttomasta LuokitusEkspertti-palvelusta
Katso ohjeet osoitteesta if.fi/palkkailmoitus, josta löydät myös ohjevideon sähköisen palkkailmoituksen täyttämiseen.
Ilmoita kokonaispalkkasummassa kaikki työntekijöille maksetut, ennakonpidätyksellä vähentämättömät työansiot, eli bruttopalkat.
Työtunteja ei tarvitse ilmoittaa, jos ne eivät ole laskettavissa. Kuukausipalkkalaisilla voi käyttää 1 700 tuntia/vuosi. Tuntipalkkalaisten tunnit pitäisi saada palkanlaskentaohjelmista, koska palkat maksetaan tehtyjen tuntien perusteella.
Jo toimitettua palkkailmoitusta voit korjata toimittamalla uuden palkkailmoituksen. Sähköisen ilmoituksen voit korjata samasta sähköisen kansion linkistä, mistä palautit alkuperäisen ilmoituksen (Toteumakyselyt-välilehti). Aiemmin täytetyt palkkatiedot eivät tallennu lomakkeelle, vaan sinun pitää täyttää palkkailmoitus kokonaan uudelleen.
Sinun tarvitsee ilmoittaa vain vakuutukseen kuuluvien johtavassa asemassa olevien omistajien tiedot henkilötasolla. Muiden osalta riittää ammattiluokkataso.