Usein kysyttyä palkkailmoituksen täyttämisestä

Olemme keränneet tälle sivulle usein kysytyt kysymykset ja vastaukset liittyen työtapaturmavakuutuksen palkkailmoituksen täyttämiseen.

Mistä löydän palkkailmoituslomakkeen?

Olemme lähettäneet lomakkeen joko sähköiseen kansioon tai postitse. Jos palkanlaskijasi tai kirjanpitäjäsi ilmoittaa palkat, voi sähköisen kansion pääkäyttäjä lisätä tunnukset kansiossa ja määrittää tarvittavat valtuudet käyttäjähallinta-osiossa. Jos koira on syönyt lomakkeen tai se on muuten kadonnut, soita meille 010 19 15 00.

Minne voin palauttaa palkkailmoituksen?

Voit palauttaa palkkailmoituksen sähköisen kansion kautta tai postitse osoitteeseen

If Vakuutus
Työtapaturmavakuutus
PL 2016
Info 419
Tunnus 5012014
00003 Vastauslähetys

Voinko palauttaa palkkailmoituksen myöhemmin?

Työtapaturma- ja ammattitautilain mukaan vakuutuksenottajan on palautettava palkkailmoitus kuukauden kuluessa vakuutuskauden päättymisestä. Koska unohtaminen on inhimillistä, lähetämme muistutuksen kahden viikon kuluttua palkkailmoituksen palautuspäivästä, jos emme ole ilmoitusta siihen mennessä saaneet.

Ilmoittamalla oikeat tiedot saat kerralla oikean vakuutusmaksulaskelman, eikä lisäselvityksiä tarvita.

Voinko ilmoittaa palkkatiedot puhelimitse?

Työtapaturmavakuutuksen palkkatiedot täytyy lähettää kirjallisesti. Emme voi ottaa vastaan palkkatietoja puhelimitse.

En maksanut viime vuonna lainkaan palkkaa työntekijöille. Pitääkö minun silti palauttaa palkkailmoitus?

Palauta palkkailmoitus aina, vaikka palkkaa et olisi maksanut palkkoja lainkaan. Merkitse tällöin palkkasummaksi 0 euroa. Jos haluat irtisanoa vakuutuksen, sinun täytyy toimittaa erillinen irtisanomisilmoitus.

Mitä vuotta/vakuutuskautta palkkailmoitus koskee?

Kausi, jota palkkailmoitus koskee, on mainittu palkkailmoituksen alkuosassa.

Mitä palkkoja minun kuuluu ilmoittaa?

Ilmoita palkat bruttopalkkoina luontaisetuineen. Katso if.fi/palkkailmoitus

Mistä voin tarkistaa ammattinimikkeet?

Apua oikean ammattiluokan valintaan saat Tilastokeskuksen maksuttomasta LuokitusEkspertti-palvelusta

Mistä saan apua palkkailmoituksen täyttämiseen?

Katso ohjeet osoitteesta if.fi/palkkailmoitus, josta löydät myös ohjevideon sähköisen palkkailmoituksen täyttämiseen.

Ilmoitanko palkat bruttona vai nettona?

Ilmoita kokonaispalkkasummassa kaikki työntekijöille maksetut, ennakonpidätyksellä vähentämättömät työansiot, eli bruttopalkat.

Onko työtunnit pakko ilmoittaa?

Työtunteja ei tarvitse ilmoittaa, jos ne eivät ole laskettavissa. Kuukausipalkkalaisilla voi käyttää 1 700 tuntia/vuosi. Tuntipalkkalaisten tunnit pitäisi saada palkanlaskentaohjelmista, koska palkat maksetaan tehtyjen tuntien perusteella.

Mitä teen, jos haluan korjata palauttamaani palkkailmoitusta?

Jo toimitettua palkkailmoitusta voit korjata toimittamalla uuden palkkailmoituksen. Sähköisen ilmoituksen voit korjata samasta sähköisen kansion linkistä, mistä palautit alkuperäisen ilmoituksen (Toteumakyselyt-välilehti). Aiemmin täytetyt palkkatiedot eivät tallennu lomakkeelle, vaan sinun pitää täyttää palkkailmoitus kokonaan uudelleen.

Pitääkö palkat ilmoittaa työntekijöittäin vai riittääkö ammattiluokittain?

Sinun tarvitsee ilmoittaa vain vakuutukseen kuuluvien johtavassa asemassa olevien omistajien tiedot henkilötasolla. Muiden osalta riittää ammattiluokkataso.