Voit valittaa

Jos olet tyytymätön

Ole huoletta, me käsittelemme valituksesi oikeudenmukaisesti. Muutoksenhaku on kolmiportainen. Ratkaisemme asiasi mahdollisimman nopeasti.

Haluamme palvella sinua hyvin

Useimmat asiakkaamme ovat meihin tyytyväisiä. Joskus kuitenkin tapahtuu väärinkäsityksiä, ja mekin teemme virheitä. Haluamme, että asiointi kanssamme sujuu silloinkin helposti. Haluamme oppia virheistämme. Haluamme palvella sinua hyvin.

1. askel

Ota yhteyttä korvauspalveluun

Jos olet tyytymätön korvauspäätökseen, ota ensimmäiseksi yhteyttä asiaasi käsitelleeseen korvauspalveluun. Yhteystiedot löydät korvauspäätöksestäsi. Väärinkäsitykset voidaan oikaista, ja voit antaa meille lisätietoja, joilla voi olla vaikutusta tekemäämme ratkaisuun.

Korvauspalvelumme yhteystiedot

2. askel

Ota yhteyttä If Asiakasvaltuutettuun

Jos olet edelleen tyytymätön saamaasi päätökseen, voit kuuden kuukauden kuluessa päätöksen vastaanottamisesta kääntyä If Asiakasvaltuutetun puoleen. Asiakasvaltuutettu käsittelee muutoksenhakuilmoituksia, jotka koskevat esimerkiksi vakuutus- tai korvausratkaisuja.

Voit ottaa yhteyttä joko sähköpostitse osoitteella asiakasvaltuutettu@if.fi tai kirjeitse osoitteella

If Asiakasvaltuutettu
PL 2018
20025 IF

Voit lähettää tiedot asiastasi myös yhteydenottolomakkeella.

Asiakasvaltuutetun lausunnot ovat suosituksia eivätkä sido asianosaisia.

Asiakasvaltuutettu ei kuitenkaan voi ottaa kantaa

  • lakisääteisiin vakuutuksiin ja vahinkoihin tai
  • tapauksiin, jotka ovat tai ovat aikaisemmin olleet jonkin toisen muutoksenhakuelimen käsittelyssä.
3.askel

Hae muutosta Vakuutuslautakunnalta, kuluttajariitalautakunnalta tai yleiseltä tuomioistuimelta

Voit hakea muutosta vakuutusyhtiön ratkaisuun

  • Vakuutuslautakunnalta (Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki),
  • kuluttajariitalautakunnalta (PL 206, 00531 Helsinki) tai
  • yleiseltä tuomioistuimelta.

Sinun täytyy hakea muutosta kolmen vuoden kuluessa siitä, kun sait kirjallisen tiedon yhtiömme päätöksestä ja mainitusta kolmen vuoden määräajasta.

Kanne tuomioistuimessa voidaan panna vireille Suomessa olevassa asianosaisen tai vakuutusyhtiön kotipaikan käräjäoikeudessa.

Lautakuntien lausunnot ovat suosituksia, eivätkä sido asianosaisia.

Jos kyseessä on venevahinko, voit saattaa asian Suomen merivahingonlaskijan ratkaistavaksi kolmen vuoden kuluessa siitä, kun sait kirjallisen tiedon yhtiömme päätöksestä ja edellä mainitusta kolmen vuoden määräajasta. Ennen kuin tällainen asia voidaan ottaa tuomioistuimen tutkittavaksi, siitä tulee aina olla merivahingonlaskijan korvausselvitys (laki 10/53). Muutosta merivahingonlaskijan korvausselvitykseen haetaan merilain mukaan.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta       
Kuluttajariitalautakunta