Usein kysyttyä yrityksen vakuutuksista, vahingoista ja vakuutusasioiden hoidosta
Olemme keränneet tälle sivulle useimmat meiltä kysytyt yritysvakuutuksiin liittyvät kysymykset ja vastaukset niihin. Jos et löydä etsimääsi, voit soittaa asiakaspalveluumme 010 19 15 00.
Työtapaturmavakuutus
Meille on tullut uusi työntekijä. Miten minun kuuluu ilmoittaa tästä teille?
Voit ilmoittaa tiedon uudesta työntekijästä If Yrityskansiossa tai lähettää osoitteeseen yritysasiakkaat@if.fi . Tarvitsemme työsuhteen alkamispäivämäärän, vuosittainen ennakkopalkkasumman ja ammattiluokan.
Miten voin päivittää ennakkopalkkasummia?
Voit ilmoittaa ensi vuoden ennakkopalkkasummia vapaamuotoisella viestillä If Yrityskansion kautta tai lähettämällä tiedot osoitteeseen yritysasiakkaat@if.fi.
Ilmoita kokonaispalkkasummassa kaikki ko. ammattiluokkaryhmälle maksetut ennakonpidätyksellä vähentämättömät työansiot.
Mistä löydän työtapaturmavakuutuksen maksupromillet?
Löydät työtapaturmavakuutuksen promillet vakuutuskirjalta.
Ryhmähenkivakuutuksen maksupromille 2018:
- 0,63 yksityiselle
- ja 0,62 julkiselle sektorille.
Ryhmähenkivakuutuksen maksupromille 2019:
- 0,66 yksityiselle ja
- 0,62 julkiselle sektorille.
Minimimaksu ryhmähenkivakuutukselle vuonna 2019 on 10 euroa.
Mistä voin tarkistaa oikeat ammattiluokat?
Saat tarvittaessa apua oikean ammattiluokan valintaan Tilastokeskuksen maksuttomasta LuokitusEkspertti-palvelusta. Valitse käytettäväksi luokitukseksi Ammattiluokitus 2010.
Tulorekisteriin on ilmoitettava ammattiluokka viiden merkin tarkkuudella. Jos palvelun ammattiluokka on lyhyempi kuin viisi merkkiä, lisää tarvittava määrä nollia ammattiluokan perään.
Mitä tietoja tulorekisteriin täytyy ilmoittaa työtapaturmavakuutukseen liittyen?
Oikeat tiedot takaavat sujuvan käsittelyn Ifissä. Kun vakuutuksenottajalla on ainoastaan yksi työtapaturmavakuutus, vakuutusnumeroa ei pidä merkitä tulorekisterin ilmoitukseen. Lisätietoja löydät osoitteesta if.fi/tulorekisteri
Miten päätän vakuutuksen?
Vakuutus voidaan päättää, jos vakuutettava työ on päättynyt. Työtapaturmavakuutuksen irtisanomiseksi tarvitaan erillinen kirjallinen irtisanomisilmoitus.
Saat valmiin lomakkeen asiakaspalvelustamme 010 19 15 00 tai lähettämällä pyynnön yritysasiakkaat@if.fi. Muistathan ilmoittaa vakuutusnumeron tai y-tunnuksen viestissäsi.
Palkkailmoitus
Mistä löydän palkkailmoituksen?
Olemme lähettäneet lomakkeen joko sähköiseen kansioon tai postitse. Jos palkanlaskijasi tai kirjanpitäjäsi ilmoittaa palkat, voi sähköisen kansion pääkäyttäjä lisätä tunnukset kansiossa ja määrittää tarvittavat valtuudet käyttäjähallinta-osiossa. Jos koira on syönyt lomakkeen tai se on muuten kadonnut, voit soittaa asiakaspalveluumme 010 19 15 00.
Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää palkkailmoituksen täyttämisestä löytyy osoitteesta if.fi/palkkailmoitus
Minne voin palauttaa täytetyn palkkailmoituslomakkeen?
Voit palauttaa palkkailmoituksen sähköisen kansion kautta tai postitse osoitteeseen
If Vakuutus
Työtapaturmavakuutus
PL 2016
Info 419
Tunnus 5012014
00003 Vastauslähetys
Työtapaturmavakuutuksen palkkatiedot täytyy lähettää kirjallisesti. Emme voi ottaa vastaan palkkatietoja puhelimitse.
Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää palkkailmoituksen täyttämisestä löytyy osoitteesta if.fi/palkkailmoitus
Mitä palkkoja minun pitää ilmoittaa?
Ilmoita palkat bruttopalkkoina luontaisetuineen. Katso tarkemmat ohjeet if.fi/palkkailmoitus
Mitä jos en ole maksanut palkkaa kenellekään?
Palauta palkkailmoitus aina, vaikka et olisi maksanut palkkoja lainkaan. Merkitse tällöin palkkasummaksi 0 euroa. Jos haluat irtisanoa vakuutuksen, sinun täytyy toimittaa erillinen irtisanomisilmoitus.
Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää palkkailmoituksen täyttämisestä löytyy osoitteesta if.fi/palkkailmoitus
Miten korjaan palkkailmoitusta?
Jo toimitettua palkkailmoitusta voit korjata toimittamalla uuden palkkailmoituksen. Sähköisen ilmoituksen voit korjata samasta sähköisen kansion linkistä, mistä palautit alkuperäisen ilmoituksen (Toteumakyselyt-välilehti). Aiemmin täytetyt palkkatiedot eivät tallennu lomakkeelle, vaan sinun pitää täyttää palkkailmoitus kokonaan uudelleen.
Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää palkkailmoituksen täyttämisestä löytyy osoitteesta if.fi/palkkailmoitus
Laskutus
Voinko saada lisää maksuaikaa?
Voit kysyä laskun maksuajan pidentämisestä soittamalla 010 19 15 00 (ma-pe 8-17), lähettämällä viestiä If Yrityskansion kautta tai sähköpostitse yritysasiakkaat@if.fi. Muistathan ilmoittaa viestissä vakuutuksen sopimusnumeron, jotta saamme käsiteltyä asiasi.
Miten päivitän verkkolaskutustietoni?
Voit toimittaa päivitetyt laskutustiedot lähettämällä viestin If Yrityskansion kautta tai osoitteeseen yritysasiakkaat@if.fi. Tarvittaessa voit olla myös suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme 010 19 15 00 (ma-pe 8-17).
Olen kadottanut vakuutuslaskuni. Miten voin saada uuden?
Voit pyytää uuden laskun lähettämällä viestin If Yrityskansion kautta tai sähköpostilla osoitteesta yritysasiakkaat@if.fi . Tarvittaessa voit olla myös suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme 010 19 15 00 (ma-pe 8-17).
Tarvitsen laskukopion kirjanpitoa varten. Mistä voin saada sen?
Voit pyytää laskukopion lähettämällä viestin If Yrityskansion kautta tai sähköpostilla osoitteesta yritysasiakkaat@if.fi. Tarvittaessa voit olla myös suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme 010 19 15 00 (ma-pe 8-17).
Mihin voin ilmoittaa yritykseni tilinumeron maksunpalautusta varten?
Voit ilmoittaa yrityksesi tilinumeron viestillä If Yrityskansion kautta tai sähköpostitse osoitteeseen yritysasiakkaat@if.fi. Tarvittaessa voit olla myös suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme 010 19 15 00 (ma-pe 8-17).
Miksi sain paperisen maksumuistutuksen?
Lähetämme kaikki maksumuistutukset aina paperisena, vaikka yrityksellä on voimassaoleva sopimus verkkolaskutuksesta. Toisinaan maksun suoritus ja muistutus menevät ristiin. Voit jättää muistutuksen huomioimatta, jos olet jo maksanut laskun.
Sattuiko vahinko?
Miten voin ilmoittaa vahingosta?
Vahinkoilmoitukset teet kätevimmin omassa If Yrityskansiossasi.
Miten toimin työtapaturman sattuessa?
Työnantajan on ilmoitettava vahinkotapahtumasta viipymättä ja viimeistään kymmenen arkipäivän kuluessa siitä, kun on saanut tiedon vahingosta. Lue tarkemmat ohjeet
Minne toimitan käsittelyssä olevaan vahinkoon liittyvät lisäselvitykset ja liitteet?
Vahinkojen liitteet ja lisäselvitykset voit pyydettäessä ilmoittaa If Yrityskansion kautta. Jos yrityksesi ei käytä If Yrityskansiota, saat sähköpostiosoitteen soittamalla numeroon 010 19 16 00 (ma-pe 8-17). Säilytä tositteet kunnes saat korvauspäätöksen.
Miten toimin, jos olen tyytymätön korvauspäätökseen?
Jos olet tyytymätön korvauspäätökseen, ota ensimmäiseksi yhteyttä asiaasi käsitelleeseen korvauspalveluun. Katso tarkemmat ohjeet
Vakuutustodistus ja If Yrityskansio
Mistä saan vakuutustodistuksen?
Voimassaolotodistuksen vakuutuksestasi voit tulostaa itse pdf-muodossa If Yrityskansiostasi. Vakuutuksesi löydät kansion vakuutusluettelosta. Voit myös pyytää todistusta sähköpostilla yritysasiakkaat@if.fi tai soittamalla 010 19 15 00 (ma-pe 8-17). Voimme lähettää todistuksen suoraan Tilaajavastuulle, mutta muistathan mainita siitä todistuksen tilauksen yhteydessä.
Olen unohtanut salasanani enkä pääse kirjautumaan If Yrityskansioon. Mitä teen?
Jos olet unohtanut salasanasi, ota yhteyttä oman yrityksesi If Yrityskansion pääkäyttäjään tai tilaa uusi salasana tällä lomakkeella.
Saat lisätietoja ja opastusta If Yrityskansion käyttöön soittamalla numeroon 010 514 2663. Palvelemme ma-pe 8-17.
Voinko antaa käyttöoikeuksia muille yrityksen asioita hoitaville henkilöille, esimerkiksi kirjanpitäjälle?
If Yrityskansion pääkäyttäjä voi lisätä ja poistaa käyttäjiä kansioon, esimerkiksi yrityksen kirjanpitäjän palkkailmoituksen laatimista varten. Uuden käyttäjän voi lisätä Yrityskansiossa kohdasta Asiakkaan tiedot - Käyttäjähallinta - Käyttäjien ylläpito - Lisää käyttäjä - Lisää nimi, henkilötunnus ja sähköpostiosoite - Talleta. Lisää käyttäjän profiiliin ne valtuudet, jotka haluat hänelle antaa.
Miksi minun kannattaisi ottaa If Yrityskansio? Miten saan sen käyttööni?
- If Yrityskansion kautta voit hoitaa yrityksesi vakuutusasiat ajasta ja paikasta riippumatta.
- Halutessasi saat vakuutuskirjat kätevästi sähköisesti suoraan kansioon.
- Vahinkoilmoitukset ja toteumakyselyt saat jatkossa täytettyä nopeasti kansion välityksellä.
vakuutusten hoito ja muutokset
Kuka voi hoitaa yrityksen vakuutuksia?
Yrityksen vakuutusasioita voi ensisijaisesti hoitaa nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Muiden henkilöiden osalta tarvitsemme kirjallisen valtuutuksen. Valtuutuksen voit toimittaa If Yrityskansion kautta tai sähköpostitse osoitteeseen yritysasiakkaat@if.fi.
Haluan tehdä muutoksen yritykseni vakuutukseen. Miten se onnistuu?
Voit ilmoittaa muutoksista If Yrityskansion kautta tai sähköpostitse osoitteeseen yritysasiakkaat@if.fi.
Yritykseni nimi tai osoite on muuttunut. Mihin voin ilmoittaa asiasta?
Voit ilmoittaa muutoksista If yrityskansion kautta tai sähköpostitse osoitteeseen yritysasiakkaat@if.fi.
Miten irtisanon vakuutuksen?
Tarvitsemme aina kirjallisen ilmoituksen yrityksen vastuuhenkilöltä vakuutuksen irtisanomisesta. Yrityksen vastuuhenkilö voi lähettää ilmoituksen If Yrityskansion kautta, sähköpostitse yritysasiakkaat@if.fi, tai kirjeitse.