Matkatavaroiden vahingot työmatkalla
Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia
Matkatavaraksi katsotaan sinulla matkalla mukana oleva henkilökohtainen omaisuus sekä työnantajasi omistama sinulla mukana olevat tavarat. Matkatavarasi ovat vakuutettu tiettyyn summaan asti, jonka voit tarkistaa työnantajaltasi. Käteinen raha ja arvopaperit eivät ole vakuutettuina. Murto- ja ryöstötapauksessa käteinen raha on kuitenkin vakuutettu tiettyyn summaan asti.
Mitä pitää pakata käsimatkatavaroihin?
Pakkaa arvotavarat käsimatkatavaroihin. Valvo omaisuuttasi koko ajan ja säilytä sitä lukitussa ja turvallisessa paikassa. Älä jätä omaisuuttasi valvomatta esim. lukittuunkaan ajoneuvoon, asuntoautoon tai veneeseen.
Ota yhteys poliisiin ja tee rikosilmoitus. Muista säilyttää rikosilmoitus. Jos henkilöpapereita on anastettu, tee rikosilmoitus myös kotimaassasi. Tee vahinkoilmoitus ja yksilöi hakemuksessa anastettu omaisuus: hinta, merkki, malli ja hankinta-aika. Jos sinulla on hankintakuitit tallella, liitä ne hakemukseen.
Jos matkatavarasi on jätetty kuljetettavaksi (kuten kirjattu ruumaan meneväksi matkatavaraksi lennolla), sinun on ilmoitettava vahingosta kuljetusyritykselle. PIR-raportti (Property Irregularity Report) tulee tehdä viipymättä lentokentällä, jos huomaat matkatavaroiden vahingoittuneen kuljetuksen aikana. Siltä osin kun lentoyhtiö ei korvaa rikkoutuneita matkatavaroita täysimääräisesti, voit hakea meiltä korvausta. Huomioi, että arvotavarat tulee kuljettaa käsimatkatavaroissa.
Jos matkalaukkusi viivästyvät matkalla kohteeseen, sinun tulee tehdä kentällä PIR-raportti (Property Irregularity Report). Voit ostaa määränpäästä välttämättömyystarvikkeita kuten vaatteita ja hygieniatuotteita, joita tarvitset, kunnes saat matkatavarasi takaisin. Pidä ostoksistasi kuitit tallessa.
Välttämättömyystarvikkeita korvataan vakuutusehtojen mukaan ja vakuutuskirjassa on ilmoitettu vakuutusturvan enimmäismäärä. Välttämättömyystarvikkeiden hankintaa ei korvata, jos matkatavara on myöhästynyt kotiin palatessa.
Jos kuljetettavaksi annettu matkatavarasi ei ole saapunut perille ja lentoyhtiö vahvistaa, että se on kadonnut, yleensä 21 päivän jälkeen, ensisijaisesti lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä on korvausvastuussa. Sinun on tehtävä PIR-raportti (Property Irregularity Report) lentokentällä, jos matkatavarasi eivät saavu ajoissa.
Jos lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä ei korvaa matkatavaroiden menetystä kokonaan, voit hakea korvausta ylimenevältä osalta vakuutuskirjassa ilmoitettuun enimmäismäärään saakka. Huomioithan, että arvokkaat esineet on kuljetettava käsimatkatavaroissa.