Toimintaohjeita vahingon sattuessa matkalla

Tapaturma tai sairaus ulkomailla

Jos tarvitset lääkäriä ulkomailla, ole yhteydessä yhteistyökumppaniimme SOS Internationaliin (24/7) tai työnantajasi valitsemaan yhteistyökumppaniin. He neuvovat lähimmän suositellun klinikan ja voivat tarvittaessa järjestää maksusitoumuksen hoitoa varten.

SOS International

Puh. +45 38 48 89 77

E-mail sos@sos.eu

Fax +45 70 10 50 56

Ole valmiina ilmoittamaan seuraavat tiedot:

  • sairastuneen tai loukkaantuneen syntymäaika tai henkilöturvatunnus
  • vakuutusnumero (tarkista vakuutuskortista, Työntekijän omilta sivuilta tai työnantajaltasi)
  • mitä on tapahtunut, missä ja milloin
  • hoitopaikka ja sen yhteystiedot
  • omat yhteystietosi

Ellet ole ottanut yhteyttä yhteistyökumppaniimme, sinun tulee maksaa tutkimusten ja hoidon kustannukset itse. Osta lääkärin määräämät lääkkeet apteekista ja hae korvausta maksamistasi kuluista.

Voit näyttää vakuutuskorttisi klinikalla ja he voivat mahdollisesti ottaa suoraan yhteyttä yhteistyökumppaniimme laskutusta varten.

Jos sinulla on Kelan myöntämä eurooppalainen sairaanhoitokortti (EHIC) ja menet julkiseen sairaalaan Euroopassa, näytä korttia sairaalassa ja saat hoidon samaan hintaan kuin paikalliset.  

Ota talteen kaikki kuitit, laskut ja muut asiaan liittyvät paperit.

Matkan keskeytyminen tai kotiinkuljetus

Jos et pysty matkustamaan kotiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti tai lääkärin mielestä tarvitset erikoiskuljetuksen, ota yhteys meihin tai yhteistyökumppaniimme SOS Internationaliin,

Matkatavaravahinko ja matkatavaran viivästyminen

  • Ilmoita viipymättä kuljetuksessa vahingoittuneista, viivästyneistä tai kadonneista tavaroista kuljetusyhtiölle (esim. lentoyhtiö tai junayhtiö) ja hae heiltä ensisijaisesti korvaukset.
  • Jos matkatavaroita on varastettu tai on tapahtunut muu rikos, tee rikosilmoitus paikalliselle poliisille ja pyydä itsellesi jäljennös.
  • Säilytä ostokuitit, jos menomatkalla joudut ostamaan välttämättömyystarvikkeita viivästyneiden matkatavaroiden vuoksi.
  • Hae korvausta

Kuolemantapaus

Ota pikaisesti yhteyttä 24/7-yhteistyökumppaniimme. He aktivoivat paikallisen kumppaninsa auttamaan kaikissa käytännön asioissa, järjestävät vainajalle kuljetuksen kotimaahan ja neuvovat tarvittavissa asioissa.

Vastuu- tai oikeusturvavahinko

Ota heti yhteys vahingon tapahduttua korvauspalveluumme. Vahingon korvaamisesta tekemäsi sopimus ei sido vakuutusyhtiötä.

Tärkeitä yhteystietoja matkailijalle

Vahinkopäivystys ja matkahätäpalvelu
SOS International

Puh. +45 38 48 89 77
Fax +45 70 10 50 56
sos@sos.eu

Global Medical Management Inc. (GMMI)

USA, Kanada ja Etelä-Amerikka

Puh. +1 954 308 3901 tai 1 800 694 9483, kun soitat Yhdysvalloissa
Fax + 1 954 370 8130
customerservice@gmmi.com

Ulkoasiainministeriön 24h päivystys

Puh. +358 9 160 55 555

Yritysasiakkaiden korvauspalvelu

Puh. +358 10 19 16 00
Katso aukioloajat

Fax +358 10 514 1811
personal@if.fi

Yritysasiakkaiden matkatavaravahingot

Puh. +358 10 515 8203
Katso aukioloajat

luggage.claims@if.fi