Työkoneiden paloturvallisuus

Tarkastamalla säännöllisesti työkoneet ja sähkölaitteet voit ehkäistä konepalon. Lataa työkoneiden vahingontorjunnan tarkastuslista ja selvitä, onko työkoneesi paloturvallinen.

Etuja asiakkaillemme

  • Voit saada investointitukea

    Voimme myöntää investointitukea moottorityökoneeseen asennettavalle automaattiselle sammutusjärjestelmälle.

  • Alennus sammuttimen hinnasta

    Asiakkaanamme saat 10 prosentin alennuksen Dafon automaattisten sammuttimien hinnasta.

  • Sammutinlaitteisto toimintakuntoon

    Korvaamme tyhjentyneen sammutinlaitteiston saattamisen toimintakuntoon (arvo noin 500 euroa).

Työkoneiden paloriski

Huollolla, tarkastuksella ja ylläpidolla estät palovahinkoja

Turvallisuudesta huolehtiminen on tärkeää. Tee työkoneelle kattava turvallisuustarkastus​​ vähintään kerran vuodessa. Tee silmämääräinen tarkastus myös ennen jokaisen työn aloittamista.

Yrityksen ja työntekijöiden on hyvä tunnistaa ja hallita riskit jo ennen, kun
palo syttyy. Palon seuraukset voivat olla vakavia ja niissä on aina olemassa henkilövahinkoriski. Laadukkaat ja säännölliset tarkastukset tuovat selvää säästöä ja turvallisuutta. Jokaisen työkoneen paloriskin todennäköisyys on arvioitava tapauskohtaisesti, olosuhteiden mukaisesti.

Erityisen palovaaralliset käyttöympäristöt

Koneen käyttöolosuhteet ja käyttöympäristö vaikuttavat paloriskin todennäköisyyteen. Esimerkiksi pölyisissä tai palovaarallisissa olosuhteissa työskennellessä koneet saattavat tarvita säännöllistä pesua ja puhdistusta riskien minimoimiseksi. 

Muista! Jos joudut tekemään tulitöitä maastossa on siihen aina hankittava maanomistajan lupa. Metsäpalovaroituksen aikana on tulitöihin saatava myös pelastusviranomaisen lupa.

Lataa työkoneen tarkastuslista

Työkoneiden paloriskien arvioinnin avuksi

Olemme kehittäneet työkoneiden vahingontorjunnan tarkastuslistan, jota voit käyttää mallina säännöllisiä tarkastuksia varten. Tarkastamalla työkoneet säännöllisesti voit ehkäistä konepalon tai konerikon.

Suorita listan mukaisesti koneen tarkastus ja tee listaan tarvittavat muistiinpanot. Voit lähettää täyttämäsi tarkistuslistan Ifille. Tietoja käytetään ennaltaehkäisevään palontorjuntatyöhön ja tilastointiin. Kerätyt tiedot ovat luottamuksellisia eikä niitä voi yhdistää tietojen antajaan. 

Huomioi nämä asiat työkoneen kanssa työskennellessäsi:

  1. Lisälämmityslaitteen ja työkoneen pakokaasujärjestelmä kuten pakoputki on ehjä eikä sen lähellä ole helposti syttyvää materiaalia.

  2. Sähköjohdot, erityisesti jälkiasennettujen lisälaitteiden, on suojattu ja kiinnitetty hankautumisen estämiseksi ja niiden eristeet ovat ehjät.

  3. Sähköliittimet ja sulakkeet ovat tiukat. Löysä liitos kuumenee!

  4. Jälkiasennettujen sähkölaitteiden virran syöttöön on riittävän paksut johtimet. Liian ohut johdin kuumenee!

  5. Polttoainejärjestelmässä tai hydrauliikassa ei ole vuotoja.

  6. Koneen kuumenevien osien päällä ei ole helposti syttyvää materiaalia
    .
  7. Pohjapanssari ja jäähdyttimien säleiköt on puhdistettu.

  8. Moottoritilan äänieristeet ovat hyvin kiinnitettyjä.

  9. Työkohteen puhdistuksesta, sammutuskalustosta, työn aikaisesta palovartioinnista ja jälkivartioinnista on huolehdittu.

  10. Tulityöohjetta on noudatettu.

Tilaa veloitukseton paloturvallisuustarkastus huollon yhteydessä

Asiakkaanamme voit suorittaa maksuttoman paloturvallisuustarkastuksen Ifin yhteistyökorjaamoilla. Jäsenetu kuuluu asiakkaillemme, jotka ovat vakuuttaneet tarkastettavan moottorityökoneen Ifissä.

Katso lähin korjaamo

Ifin sammutinjärjestelmävaatimukset linja-autoille ja työkoneille

Sammutinjärjestelmävaatimukset linja-autoille

Linja-autojen sammutusjärjestelmävaatimukset koskevat M3-luokkaan kuuluvia linja-autoja, joita käytetään luvanvaraiseen henkilöliikenteeseen ja joiden paikkaluku on vähintään 30.

Moottoripolttoaineella toimiva linja-auto
Vakuutus on voimassa vain, jos ajoneuvoon on asennettu Ifin hyväksymä sammutusjärjestelmä ilman automaattista moottorin pysäytystä. Ajoneuvon sammutusjärjestelmän tulee olla suunniteltu ja asennettu sammutuslaitteiston valmistajan valtuuttaman asennus- tai huoltoliikkeen toimesta, jolla on toimipiste Suomessa.

Sammutusjärjestelmän tarkoitus on palon syttyessä havaita palo, varoittaa ympäristöä ja sammuttaa tulipalo ajoneuvon tai työkoneen palosuojatuissa tiloissa.

Palon havaittuaan sammutusjärjestelmän tulee:
• aktivoida visuaalinen sekä akustinen hälytys ja
• aktivoida sammutusjärjestelmän sammutteen vapauttaminen
• olla aktivoitavissa myös manuaalisesti kuljettajan paikalta tai ajoneuvon ulkopuolelta sammutusjärjestelmän aktivointilaitteella. Kun päävirta on kytketty pois, järjestelmän aktivoinnissa ei saa olla viivettä.

Vaatimus koskee linja-autoa, joka on käyttöönotettu 1.1.2014 tai sen jälkeen.

Täyssähköinen linja-auto
Vakuutus on voimassa vain, jos ajoneuvoon on asennettu Ifin hyväksymä sammutusjärjestelmä ilman automaattista moottorin pysäytystä. Ajoneuvon sammutusjärjestelmän tulee olla suunniteltu ja asennettu sammutuslaitteiston valmistajan valtuuttaman asennus- tai huoltoliikkeen toimesta, jolla on toimipiste Suomessa.

Sammutusjärjestelmän tarkoitus on palon syttyessä havaita palo, varoittaa ympäristöä ja sammuttaa tulipalo ajoneuvon tai työkoneen palosuojatuissa tiloissa.

Palon havaittuaan sammutusjärjestelmän tulee:

  • aktivoida visuaalinen sekä akustinen hälytys ja
  • aktivoida sammutusjärjestelmän sammutteen vapauttaminen
  • olla aktivoitavissa myös manuaalisesti kuljettajan paikalta tai ajoneuvon ulkopuolelta sammutusjärjestelmän aktivointilaitteella. Kun päävirta on kytketty pois, järjestelmän aktivoinnissa ei saa olla viivettä.

Lisäksi ajoneuvo tulee varustaa Ifin hyväksymällä palohälytysjärjestelmällä, joka on asennettu riippumattomaksi linja-auton omasta sähkö- ja palohälytysjärjestelmästä. Palohälytysjärjestelmän tulee olla kaksivaiheinen. Ensimmäinen vaihe hälyttää poikkeavasta kaasupitoisuudesta, lämpötilasta tai savusta ja toinen vaihe hälyttää palosta.

Vaihtoehtoisella polttoaineella toimiva linja-auto
Vakuutus on voimassa vain, jos ajoneuvoon on asennettu sammutusjärjestelmä UNECE R107:06 mukaan.

Sammutusjärjestelmän tarkoitus on palon syttyessä havaita palo, varoittaa ympäristöä ja sammuttaa tulipalo ajoneuvon tai työkoneen palosuojatuissa tiloissa.

Käyttövoimasta riippumatta kaikki linja-autot

  • Kaikkien linja-autojen osalta vaaditaan, että:
  • Sammutusjärjestelmän toimintavarmuus ja tehokkuus on aina pidettävä yllä ja viat on korjattava välittömästi.
  • Sammutusjärjestelmän toimintakykyä ei saa heikentää pysyvin tai väliaikaisin toimin.
  • Sammutusjärjestelmän toimivuudesta ja kunnossapidosta on huolehdittava valmistajan tai laitetoimittajan ohjeen mukaisesti. Päivittäiset, viikoittaiset ja määräaikaiset tarkastukset tulee suorittaa näiden ohjeiden mukaisesti ja ohje tulee säilyttää ajoneuvon käyttöohjeiden yhteydessä.
  • Sammutusjärjestelmän tarkastukset ja huollot tulee tehdä vähintään kerran vuodessa hyväksytyn asennus- tai huoltoliikkeen toimesta ja tarkastuksen saa suorittaa järjestelmän valmistajan hyväksymä toimija. Tarkastuksista ja huolloista on laadittava yksityiskohtainen tarkastusseloste, joka tulee esittää pyydettäessä.
  • Huolloissa ja korjauksissa tulee käyttää vain sammutusjärjestelmän valmistajan alkuperäisiä varaosia.
  • Kuljettajan pitää olla hyvin koulutettu sammutusjärjestelmän käyttöön ja päivittäisiin tarkastuksiin.

Hyväksytyt toimittajat linja-autojen sammutusjärjestelmille

If hyväksyy tehtaalla asennetut alkuperäiset linja-autojen sammutusjärjestelmät sekä 23.10.2025 jälkeen alkaviin vakuutuksiin sammutusjärjestelmät myös seuraavilta toimittajilta:

  • Dafo
  • Fogmaker
  • Rotatrex
  • Protectfire
  • Firepro Velex
  • Reacton

Sammutusjärjestelmän tulee täyttää UNECE R107:06 vaatimukset.

Sammutuslaitteisiin liittyvät suojeluohjeet linja-autoille

Alkusammutuskalusto

Moottoripolttoaineella toimiva M3-luokkaan kuuluva linja-auto

  • Ajoneuvo on varustettava kahdella (2) pakkaselta suojatulla nestemäisellä 6 litran (SS-EN 3) 13A 144B -käsisammuttimella. Moottoritilan ulkorakenteessa on oltava aukko, jonka kautta käsisammuttimen sammute voidaan purkaa moottoritilaan.

Täyssähköinen linja-auto

  • Ajoneuvo on varustettava vähintään kahdella 6 kg käyttövoimaltaan sähköisen ajoneuvon akku- ja konetiloihin soveltuvalla EN 3-7 standardin mukaisilla käsisammuttimilla. Käytettävä sammutintyyppi tulee olla valmistettu toimimaan konetilassa esiintyviä jännitetiloja vastaavaksi.

Vaihtoehtoisella polttoaineella toimiva linja-auto

  • Ajoneuvo on varustettava vähintään kahdella käsisammuttimella, josta toisen on oltava luokaltaan sellainen, että se soveltuu moottoritilan palon sammuttamiseen. Vaihtoehtoisia polttoaineita ovat esimerkiksi kaasu ja vety.

Sammutinjärjestelmävaatimukset työkoneille

Vaatimukset koskevat seuraavia työkoneita: 

  • hakkuri
  • kuorma-auton alustalle rakennettu hakkuri
  • hinattavan laitteen alustalle rakennettu hakkurilaite
  • perävaunun alustalle rakennettu hakkurilaite
  • hakkuutähdepaalain
  • puumurskain sekä
  • muu moottorityökone, jonka käypä arvo on vakuutuksen voimaantulohetkellä vähintään 700 000 euroa (ALV 0 %)

Vakuutus on voimassa vain, jos ajoneuvoon on asennettu Ifin hyväksymä sammutusjärjestelmä automaattisella moottorin pysäytyksellä. Ajoneuvon sammutusjärjestelmän tulee olla suunniteltu ja asennettu sammutuslaitteiston valmistajan valtuuttaman asennus- tai huoltoliikkeen toimesta, jolla on toimipiste Suomessa.

Sammutusjärjestelmän tarkoitus on palon syttyessä havaita palo, varoittaa ympäristöä ja sammuttaa tulipalo ajoneuvon tai työkoneen palosuojatuissa tiloissa.

Palon havaittuaan sammutusjärjestelmän tulee:

  • aktivoida visuaalinen sekä akustinen hälytys ja
  • pysäyttää samalla moottori sekä työkoneen sähkö- ja polttoainejärjestelmä ja
  • aktivoida sammutusjärjestelmän sammutteen vapauttaminen
  • olla aktivoitavissa myös manuaalisesti kuljettajan paikalta tai koneen ulkopuolelta ulkopuolisella aktivointilaitteella.

Lisäksi vaaditaan, että:

  • Sammutusjärjestelmän toimintavarmuus ja tehokkuus on aina pidettävä yllä ja viat on korjattava välittömästi.
  • Sammutusjärjestelmän toimintakykyä ei saa heikentää pysyvin tai väliaikaisin toimin.
  • Sammutusjärjestelmän toimivuudesta ja kunnossapidosta on huolehdittava valmistajan tai laitetoimittajan ohjeen mukaisesti. Päivittäiset, viikoittaiset ja määräaikaiset tarkastukset tulee suorittaa näiden ohjeiden mukaisesti ja ohje tulee säilyttää ajoneuvon käyttöohjeiden yhteydessä.
  • Sammutusjärjestelmän tarkastukset ja huollot tulee tehdä vähintään kerran vuodessa hyväksytyn asennus- tai huoltoliikkeen toimesta ja tarkastuksen saa suorittaa järjestelmän valmistajan hyväksymä toimija. Tarkastuksista ja huolloista on laadittava yksityiskohtainen tarkastusseloste, joka tulee esittää pyydettäessä.
  • Huolloissa ja korjauksissa tulee käyttää vain sammutusjärjestelmän valmistajan alkuperäisiä varaosia.
  • Kuljettajan pitää olla hyvin koulutettu sammutusjärjestelmän käyttöön ja päivittäisiin tarkastuksiin.

Hyväksytyt toimittajat moottorityökoneiden sammutusjärjestelmille

23.10.2025 jälkeen alkaviin vakuutuksiin If hyväksyy sammutusjärjestelmät seuraavilta toimittajilta:

  • Dafo
  • Fogmaker
  • YTM FireStop
  • Protectfire
  • Reacton

Sammutusjärjestelmän tulee täyttää uudelleensyttymisen estävän testimenetelmän SP Method 4912 mukaiset vaatimukset.

Sammutusjärjestelmäsuositukset työkoneille

Niiltä osin kuin kyse ei ole sammutinjärjestelmävaatimuksissa erikseen mainituista moottorityökoneista ja, kun ajoneuvolla työskennellään palovaarallisessa tai muulla tavoin riskialttiissa ympäristössä tai ajoneuvolla käsitellään palovaarallista materiaalia, noudatetaan seuraavaa suositusta:

Moottoripolttoainekäyttöiset moottorityökoneet

Kun kyseessä on jokin seuraavista ajoneuvoista:

  • Kuormaajat ja kurottajat
  • Turvekoneet
  • Kaivinkone
  • Materiaalikäsittelykoneet
  • Dumpperit
  • Metsätyökoneet
  • Ajoneuvonosturit
  • Maamuokkaajat
  • Kaivoskoneet ja maan alla työskentelevät koneet

suositellaan ajoneuvo varustettavaksi sammutusjärjestelmällä ilman automaattista moottorin pysäytystä.

Palon havaittuaan sammutusjärjestelmä:

  • aktivoi visuaalisen sekä akustisen hälytyksen ja
  • aktivoi sammutusjärjestelmän sammutteen vapauttamisen
  • voidaan aktivoida myös manuaalisesti kuljettajan paikalta tai koneen ulkopuolelta sammutusjärjestelmän aktivointilaitteella. Kun päävirta on kytketty pois, järjestelmän aktivoinnissa ei ole viivettä.

Sähköllä toimivat moottorityökoneet
Suositellaan ajoneuvo varustettavaksi palohälytysjärjestelmällä, joka on asennettu riippumattomaksi koneen omasta sähkö- ja palohälytysjärjestelmästä.

Maan alla tai sisätiloissa työskentelevien työkoneiden palohälytysjärjestelmän suositellaan lisäksi olevan kaksivaiheinen. Ensimmäinen vaihe hälyttää poikkeavasta kaasupitoisuudesta, lämpötilasta tai savusta ja toinen vaihe hälyttää palosta.

Moottorityökoneen mahdollinen lisälämmitintila suositellaan varustettavaksi sammutusjärjestelmällä ilman automaattista moottorin pysäytystä.

Palon havaittuaan sammutusjärjestelmä:

  • aktivoi visuaalisen sekä akustisen hälytyksen ja
  • aktivoi sammutusjärjestelmän sammutteen vapauttamisen
  • voidaan aktivoida myös manuaalisesti kuljettajan paikalta tai koneen ulkopuolelta sammutusjärjestelmän aktivointilaitteella. Kun päävirta on kytketty pois, järjestelmän aktivoinnissa ei ole viivettä.

Palovaarallisena tai muulla tavoin riskialttiina ympäristönä pidetään muun muassa metsää, sahaa, puutavaratehdasta tai -varastoa, turvesuota, turpeen ja energiajakeen käsittelylaitosta, petrokemian ja kemian teollisuuslaitosta, paperiteollisuuden laitoksia, satamia, louhoksia, maanalaisia tunneleita tai kaivoksia. Palovaarallisina materiaaleina pidetään muun muassa puuhaketta, puupurua, puuta, turvetta, talous- tai energiajaetta, paperi- ja öljytuotteita.

Sammutuslaitteisiin liittyvät suojeluohjeet työkoneille

Alkusammutuskalusto

Hakkuri, kuorma-auton alustalle rakennettu hakkuri, hinattavan laitteen alustalle rakennettu hakkurilaite, perävaunun alustalle rakennettu hakkurilaite, hakkuutähdepaalain, puumurskain sekä muu moottorityökone, jonka käypä arvo on vakuutuksen voimaantulohetkellä vähintään 700 000 euroa (ALV 0 %)

  • Ajoneuvo on varustettava neljällä (4) 6 kg 43A 233B -käsisammuttimella.

Yli 3500 kg painava moottorityökone

  • Ajoneuvo on varustettava vähintään kahdella 6 kg 43A 233B C-teholuokan pakkasenkestävällä käsisammuttimella.

Sähköllä toimivat moottorityökoneet

  • Ajoneuvo on varustettava vähintään kahdella 6 kg niiden akku- ja konetiloihin soveltuvalla EN 3-7 standardin mukaisilla käsisammuttimilla. Käytettävä sammutintyyppi tulee olla valmistettu toimimaan konetilassa esiintyviä jännitetiloja vastaavaksi.

Vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivat moottorityökoneet

  • Ajoneuvo on varustettava vähintään kahdella 6 kg käsisammuttimella, josta toinen on oltava luokaltaan sellainen, että se soveltuu moottoritilan palon sammuttamiseen.