Yrityksen laskutusopas
Usein kysytyt kysymykset yrityksen laskutusasioista.
Voit aina tarkastella yrityksesi vakuutuslaskuja kirjautumalla digipalveluihin.
Kysymyksiä ja vastauksia yrityksen laskutusasioista
Kyllä. Laskussa näkyy ainoastaan Nordean tilinumero. Voit halutessasi maksaa laskusi myös Ifin muille pankkitileille. Tässä kaikki Ifin tilinumerot:
- Nordea Bank (BIC NDEAFIHH): FI12 2057 3800 005631 (tämä näkyy laskussa)
- Osuuspankki (BIC OKOYFIHH): FI20 5710 0410 0074 54
- Danske Bank (BIC DABAFIHH): FI25 8000 1500 3503 36
Meiltä joko puuttuu verkkolaskutietonne tai ne ovat väärät. Ilmoitathan meille oikeat verkkolaskutietonne digipalveluiden kautta, täyttämällä verkkolaskutuslomakkeen tai soittamalla meille numeroon 010 19 15 00.
Verkkolaskutus tarjoaa yrityksellesi mahdollisuuden ottaa laskuja vastaan sähköisesti. Verkkolaskutus tehostaa laskujen käsittelyä, helpottaa niiden arkistointia ja pienentää käsittelykustannuksia.
Laskun tiedot välittyvät suoraan yrityksesi tietojärjestelmiin ja reskontraan. Laskut voidaan myös tiliöidä sekä arkistoida automaattisesti. Sähköisten tietojen lisäksi saat laskun kuvan, joka nopeuttaa laskujen kierrätystä, tarkistamista ja hyväksymistä.
Näin siirrät vakuutuslaskusi verkkoon
- Tee verkkolaskusopimus pankkisi tai muun operaattorin kanssa.
- Verkkolaskutusta varten tarvitset verkkolaskuosoitteen, OVT-tunnuksen ja välittäjätunnuksen (tai pankin/operaattorin nimi).
- Ilmoita meille tiedot täyttämällä verkkolaskutuslomakkeen tai digipalveluiden kautta, niin verkkolaskutus käynnistyy automaattisesti seuraavan laskutuskauden alkaessa.
Maksamani vakuutusmaksu ohjautuu muun pankkiryhmän tilille, vaikka olen valinnut Nordean tilinumeron.
Jos Ifillä on tili maksun välittävässä pankissa (tilipankissasi), ohjautuu maksu automaattisesti ko. pankissa olevalle Ifin tilille. Näin maksu tulee perille saman päivän aikana.
Danske Bank ja Osuuspankki toimivat edellä kuvatulla tavalla.
Kyseinen vakuutusmaksun palautus on saatettu käyttää avoimeen tai uuteen laskuun, tai meiltä puuttuu tilinumeronne tai tilinumerotieto on väärä. Voit tarkistaa asian ottamalla yhteyttä joko Ifin yhteyshenkilöösi tai asiakaspalveluumme. Jos epäilet, että meiltä puuttuu yrityksesi tilinumerotiedot, voit ilmoittaa ne lomakkeella tai digipalveluiden kautta.
Jos et ole maksanut vakuutusmaksua eräpäivään mennessä, lähetämme 14 vuorokauden kuluttua maksumuistutuksen, jossa on kaksi viikkoa maksuaikaa. Jos et maksa muistutusta eräpäivään mennessä, päätämme vapaaehtoiset vakuutukset tähän muistutuksen eräpäivään ja lähetämme uuden laskun vakuutusten voimassaoloajalta.
Lakisääteiset vakuutukset (työtapaturmavakuutus ja liikennevakuutus) eivät kuitenkaan pääty maksamattomina, vaan siirtyvät perintään.
Maksun kirjautuminen meille kestää muutaman pankkipäivän, minkä vuoksi järjestelmästämme on saattanut jo ehtiä lähtemään maksumuistutus. Jos olet kuitenkin maksanut alkuperäisen laskun oikealla viitteellä, muistutus on aiheeton.
Tarkistathan myös, että olet maksaessasi käyttänyt oikeaa viitettä. Jos maksussa on väärä viitenumero, se ei "löydä" oikeaa vakuutusta ja tällöin meiltä lähtee maksumuistutus avoimesta laskusta.
Onko vakuutukseni automaattisesti voimassa, kun maksoin muistutusmaksun?
Vakuutus ei astu takaisin voimaan toisen maksumuistutuksen maksulla. Saat vakuutuksen takaisin voimaan maksamalla alkuperäisen laskun. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme tai Ifin yhteyshenkilöösi varmistaaksesi vakuutusturvan voimassaolon. Voi soittaa meille numeroon 010 19 15 00.