Laskut ja maksaminen

Julkaistu

Verkkolaskutuksella pääset helpommalla

Voit valita maksutavaksi verkko- tai paperilaskun. Verkkolasku on helppo ja tehokas tapa hoitaa vakuutuslaskut.

  • Ympäristöystävällinen ja kustannustehokas
  • Säästää aikaa ja resursseja
  • Pienempi petosriski
     

Valitsemalla verkkolaskutuksen saat laskut suoraan yrityksesi laskutus­järjestelmään.

  1. 1

    Tee sopimus

    Tee verkkolaskusopimus pankkisi tai muun operaattorin kanssa. Jos yrityksesi käyttää vakuutusmeklaria, sovi maksutavan muutoksesta heidän kanssaan.

  2. 2

    Pyydä osoite

    Verkkolaskuosoitteen saat pankilta tai verkkolaskuoperaattorilta. Se voi olla OVT-tunnus, IBAN tai verkkopalvelutunnus.

  3. 3

    Ilmoita meille

    Ilmoita saamasi tiedot meille verkossa tai ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Hallinnoi laskuja verkossa

Voit hallinnoida yrityksesi vakuutuksia verkkopalvelussamme. Näet kokonaiskuvan ja historian laskuistasi, maksusuunnitelman sekä vakuutusasiakirjat.

Kirjaudu ja hallinnoi laskujasi

Usein kysytyt kysymykset

Laskut ja maksaminen

Mistä saan laskukopion?

Saat laskukopion Yrityksen Omilta sivuilta joko lataamalla sen itse tai lähettämällä meille viestin. Tarvittaessa voit olla myös yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 010 19 15 00.

Miten ilmoitan verkkolaskutusosoitteen?

Ilmoita meille pankilta tai laskutusoperaattorilta saamasi laskutusosoite verkkolomakkeella tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Laskutusosoite voi olla

  • OVT-tunnus, eli organisaatioiden välinen tunnus (yleisin),
  • IBAN, eli kansainvälinen tilinumero tai
  • välittäjätunnus, eli operaattorin antama tunnus.

Voinko maksaa muulle kuin Nordean tilille, ja miksi maksu ohjautuu joskus eri tilille?

Kyllä. Laskussa näkyy Nordean tilinumero, mutta voit halutessasi maksaa laskusi myös muulle Ifin pankkitilille:

  • Danske Bank (BIC DABAFIHH): FI25 8000 1500 3503 36

Jos maksat laskun pankista, jossa Ifillä on tili, maksusi saattaa automaattisesti siirtyä Ifin kyseisen pankin tilille, vaikka olisit alun perin valinnut maksaa sen toiselle tilille. Tämä johtuu pankkijärjestelmän automaatiosta, joka ohjaa maksun saman päivän aikana perille.

Mihin ilmoitan yritykseni tilinumeron maksunpalautusta varten?

Voit ilmoittaa yrityksesi tilinumeron maksunpalautusta varten kirjautumalla Yrityksen Omille sivuille ja lähettämällä meille viestin tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Miksi sain palautusilmoituksen, mutta tilisuoritusta ei tullut?

Kyseinen vakuutusmaksun palautus on saatettu käyttää avoimeen tai uuteen laskuun, tai meiltä puuttuu yrityksesi tilinumero tai tilinumerotieto on väärä. Voit tarkistaa asian ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos epäilet, että meiltä puuttuu yrityksesi tilinumerotiedot, voit ilmoittaa ne verkkopalvelussamme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Miksi sain paperisen laskun tai maksumuistutuksen?

Verkkolaskutus

Jos saat paperilaskuja, vaikka sinulla on verkkolaskutus käytössä, meillä saattaa olla yrityksellesi puutteelliset tai virheelliset verkkolaskutustiedot.

Voit ilmoittaa meille oikeat tietosi kirjautuneena verkkopalvelun kautta, täyttämällä verkkolaskutuslomakkeen tai soittamalla asiakaspalveluun 010 19 15 00.

Maksumuistutukset

Lähetämme maksumuistutukset aina paperisena, vaikka sinulla olisi  voimassaoleva verkkolaskusopimus. Joskus maksu ja muistutus saattavat mennä ristiin. Jos olet jo maksanut laskun, voit jättää muistutuksen huomiotta.

Maksoin laskun, miksi sain silti maksumuistutuksen?

Maksun kirjautuminen kestää muutaman pankkipäivän, minkä vuoksi järjestelmästämme on saattanut jo ehtiä lähteä maksumuistutus. Jos olet kuitenkin maksanut alkuperäisen laskun siinä olleella viitteellä, voit huoletta jättää maksumuistutuksen huomiotta.

Tarkistathan, että olet maksaessasi käyttänyt oikeaa viitettä. Jos maksussasi on väärä viitenumero, se ei välttämättä kohdistu oikeaan vakuutukseen ja tästä syystä saatat saada meiltä maksumuistutuksen.

Mitä tapahtuu, jos en maksa vakuutusmaksua?

Ymmärrämme, että elämässä voi tulla eteen yllättäviä tilanteita, jotka saattavat vaikuttaa maksujen hoitamiseen. Jos vakuutusmaksu jää maksamatta, lähetämme sinulle ystävällisen muistutuksen 14 vuorokauden kuluttua. Tässä muistutuksessa annamme sinulle kaksi viikkoa lisää maksuaikaa.

Jos et pysty maksamaan muistutusta eräpäivään mennessä, meidän on päätettävä vapaaehtoiset vakuutuksesi muistutuksen eräpäivään. Tämän jälkeen lähetämme sinulle uuden laskun, joka kattaa sen ajanjakson, kun vakuutus on ollut voimassa.

Voit myös kysyä maksuajan pidentämisestä lähettämällä meille viestin kirjautuneena verkkopalvelun kautta tai soittamalla asiakaspalveluun 010 19 15 00.

Huomaathan, että lakisääteiset vakuutukset (työtapaturmavakuutus, liikennevakuutus ja potilasvakuutus) eivät pääty maksamattomuuteen. Ne siirtyvät perintään samaan tapaan kuin muut maksamattomat maksut.

Voinko saada lisää maksuaikaa?

Voit kysyä laskun maksuajan pidentämisestä lähettämällä meille viestin kirjautuneena verkkopalvelun kautta tai soittamalla asiakaspalveluun 010 19 15 00.

Muistathan ilmoittaa viestissä laskun numeron, jotta saamme käsiteltyä asiasi.

Miksi vakuutukseni on päätetty maksamattomuuden vuoksi, vaikka maksoin muistutusmaksun?

Toisen muistutusmaksun maksaminen ei palauta vakuutusta voimaan. Saadaksesi vakuutuksen takaisin voimaan, sinun tulee maksaa ensimmäisessä maksumuistutuksessa mainittu alkuperäinen laskun summa muistutusmaksuineen.

Olethan yhteydessä, jos haluat varmistaa vakuutusturvasi voimassaolon. Voit soittaa meille numeroon 010 19 15 00 tai olla yhteydessä yhteyshenkilöösi.

Voimmeko auttaa?

Tältä sivulta löydät vastauksia laskuihin ja maksamiseen liittyviin kysymyksiin. Jos sinulla herää kuitenkin vielä jotain muuta kysyttävää, ota meihin yhteyttä, niin katsotaan yhdessä.

Yritysasiakaspalvelu
Julkaistu