Yrityksen laskutusopas

Kysymyksiä ja vastauksia yrityksen laskutusasioista

Tältä lasku näyttää

Täältä löydät kuvauksen laskun eri osista.

Omat laskut

Jos haluat tarkastella yrityksesi vakuutuslaskuja, kirjaudu. 

Ota yhteyttä

Etkö löydä vastausta kysymykseesi? Lähetä viesti tai soita 010 19 15 00.

Olemme saaneet palautusilmoituksen, mutta mitään suoritusta ei ole tullut tilillemme?

Kyseinen palautus on saatettu käyttää avoimeen tai uuteen laskuun, tai meiltä puuttuu tilinumeronne tai tilinumerotieto on väärä. Voit tarkistaa asian ottamalla yhteyttä joko Ifin yhteyshenkilöösi tai asiakaspalveluumme.

Olemme siirtyneet sähköiseen laskutukseen, mutta teidän laskunne tulevat edelleen paperilla. Missä vika?

Meiltä joko puuttuu verkkolaskutietonne tai ne ovat väärät. Ilmoitathan meille oikeat verkkolaskutietonne.

Mitä tapahtuu, jos emme maksa vakuutusmaksua?

Jos et ole maksanut vakuutusmaksua eräpäivään mennessä, lähetämme 14 vuorokauden kuluttua maksumuistutuksen, jossa on kaksi viikkoa maksuaikaa. Jos et maksa muistutusta eräpäivään mennessä, päätämme vapaaehtoiset vakuutukset tähän muistutuksen eräpäivään ja lähetämme uuden laskun vakuutusten voimassaoloajalta.

Lakisääteiset vakuutukset (työtapaturmavakuutus ja liikennevakuutus) eivät kuitenkaan pääty maksamattomina, vaan siirtyvät perintään.

Maksoimme laskun, mutta saimme kuitenkin siitä maksumuistutuksen. Miksi?

Maksun kirjautuminen meille kestää muutaman pankkipäivän, minkä vuoksi järjestelmästämme on saattanut jo ehtiä lähtemään maksumuistutus. Jos olet kuitenkin maksanut alkuperäisen laskun oikealla viitteellä, muistutus on aiheeton.

Tarkistathan myös, että olet maksaessasi käyttänyt oikeaa viitettä. Jos maksussa on väärä viitenumero, se ei "löydä" oikeaa vakuutusta ja tällöin meiltä lähtee maksumuistutus avoimesta laskusta.

Voinko maksaa yritykseni vakuutusmaksut muulle kuin Nordean tilille?

Kyllä. Laskussa näkyy ainoastaan Nordean tilinumero. Voit halutessasi maksaa laskusi myös Ifin muille pankkitileille. Tässä kaikki Ifin tilinumerot:

  • ​Nordea Bank (BIC NDEAFIHH): FI12 2057 3800 005631 (tämä näkyy laskussa)
  • Aktia Pankki (BIC HELSFIHH): FI49 4055 8120 0016 89
  • Osuuspankki (BIC OKOYFIHH): FI20 5710 0410 0074 54
  • Danske Bank (BIC DABAFIHH): FI25 8000 1500 3503 36

Vakuutuksemme on päätetty maksamattomuuden vuoksi. Maksoin nyt muistutuksessa mainitun summan. Onko vakuutusturvamme nyt kunnossa?

Vakuutus ei astu takaisin voimaan toisen maksumuistutuksen maksulla. Saat vakuutuksen takaisin voimaan maksamalla alkuperäisen laskun. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme tai Ifin yhteyshenkilöösi varmistaaksesi vakuutusturvan voimassaolon.

Miten voin ottaa käyttöön sähköisen laskutuksen?

Verkkolaskupalvelu tarjoaa yrityksellesi mahdollisuuden ottaa laskuja vastaan sähköisesti. Palvelu tehostaa laskujen käsittelyä, helpottaa niiden arkistointia ja pienentää käsittelykustannuksia.

Laskun tiedot välittyvät suoraan yrityksesi tietojärjestelmiin ja reskontraan. Laskut voidaan myös tiliöidä sekä arkistoida automaattisesti. Sähköisten tietojen lisäksi saat laskun kuvan, joka nopeuttaa laskujen kierrätystä, tarkistamista ja hyväksymistä.

Näin siirrät vakuutuslaskusi verkkoon

  1. Tee verkkolaskusopimus pankkisi tai muun operaattorin kanssa.
  2. Verkkolaskutusta varten tarvitset verkkolaskuosoitteen, OVT-tunnuksen ja välittäjätunnuksen (tai pankin/operaattorin nimi).
  3. Ilmoita meille em. tiedot esimerkiksi If Yrityskansion kautta, niin verkkolaskutus käynnistyy.