Fakturor och betalning

Publicerad

Nätfakturering gör det enklare för dig

Du kan välja en nätfaktura eller pappersfaktura som betalningsmetod. Nätfakturering är ett enkelt och effektivt sätt att hantera försäkringsfakturor.

Fördelar med online fakturering:

  • Miljövänligt och kostnadseffektivt
  • Sparar tid och resurser
  • Lägre risk för bedrägeri

Genom att välja nätfakturering får du fakturorna direkt till ditt företags bokföringssystem.

  1. 1

    Anslut till tjänsten

    Skapa ett avtal för nätfakturering med din bank eller annan operatör. Om ditt företag har en försäkringsmäklare, kontaktar du dem för att byta betalningsmetod.

  2. 2

    Få en adress

    Nätfakturaadressen kan du få från banken eller nätfakturerings­operatören. Det kan vara ett EDI-kod, IBAN eller nättjänstkod.

  3. 3

    Meddela oss

    Meddela oss addressen genom att kontakta kundtjänst eller använd formuläret nedan.

Hantera dina fakturor online

Du kan hantera ditt företags fakturor i vår onlinetjänst. Här kan du se en övergripande bild och historik för dina fakturor, betalningsplaner och försäkringsdokument.

Logga in och hantera dina fakturor

Kan vi hjälpa dig?

På den här sidan hittar du svar på frågor som rör fakturor och betalning. Om du fortfarande har andra frågor, kontakta oss så löser vi det tillsammans.

Kundtjänst för företag

Vanliga frågor och svar

Fakturor och betalningar

Var kan jag få en kopia av min faktura?

Du kan få en kopia av fakturan från vår onlinetjänst antingen genom att ladda ner den själv eller genom att skicka ett meddelande till oss. Vid behov kan du även kontakta vår kundtjänst på 010 19 15 00.

Hur meddelar jag min nätfakturaadress?

Informera oss om den nätfakturaadress du har fått från banken eller operatören genom att använda onlineformuläret (på finska) eller kontakta vår kundtjänst.

Nätfakturaadressen kan vara

  • EDI-kod (OVT): Detta är ett ID som används mellan organisationer (det vanligaste).
  • IBAN: Det internationella kontonumret.
  • Nättjänstkod (mäklar-ID): Det ID som tillhandahålls av operatören.

Kan jag betala till ett annat konto än Nordea, och överförs betalningen ibland till ett annat konto?

Ja, du kan betala till ett annat konto än Nordea. Nordeas kontonummer står på fakturan, men om du önskar kan du också betala din faktura till dessa Ifs bankkonton:

  1. OP (BIC OKOYFIHH): FI20 5710 0410 0074 54
  2. Danske Bank (BIC DABAFIHH): FI25 8000 1500 3503 36

Om du betalar en faktura från en bank där vi har ett konto, kan din betalning automatiskt överföras till vårt konto i samma bank, även om du ursprungligen valde att betala till ett annat banks konto. Detta beror på automatiseringen av banksystemet, som riktar betalningen till mottagaren under samma dag.

Hur meddelar jag mitt företags bankkonto för att få en återbetalning?

Du kan meddela ditt företags kontonummer för en återbetalning genom att antingen logga in på Mina sidor Företag och skicka oss ett meddelande eller kontakta kundtjänst.

Varför fick jag en återbetalningsbekräftelse, men ingen återbetalning?

Försäkringspremien som återbetalas kan ha använts för en öppen eller ny faktura, eller så saknar vi ditt företags kontonummer eller så är kontonumret felaktigt. Du kan kontrollera detta genom att kontakta vår kundtjänst.

Om du misstänker att vi saknar ditt företags kontonummer kan du rapportera det i vår onlinetjänst eller genom att kontakta kundtjänst.

Varför fick jag en pappersfaktura eller -påminnelse om betalning?

Nätfakturering

Om du får pappersfakturor trots att du har aktiverat nätfakturering kan det bero på att vi har ofullständig eller felaktig information om din nätfakturering för ditt företag.

Du kan meddela oss den korrekta informationen när du är inloggad via onlinetjänsten, genom att fylla i formuläret för online fakturering (formuläret på finska) eller genom att ringa kundtjänst på 010 19 15 00.
 

Betalningspåminnelser

Vi skickar alltid påminnelser om betalning i pappersform, även om du har ett giltigt nätfaktureringsavtal. Ibland kan betalningen och påminnelsen gå om varandra. Om du redan har betalat fakturan kan du ignorera påminnelsen.

Jag betalade fakturan, varför fick jag ändå en påminnelse om betalning?

Det tar några bankdagar för betalningen att registreras, vilket är anledningen till att en påminnelse om betalning redan kan ha skickats från vårt system.

Om du har betalat den ursprungliga fakturan med den angivna referensen kan du tryggt ignorera påminnelsen.

Kontrollera att du har använt rätt referensnummer vid betalningen.

Om din betalning har fel referensnummer kan du ha betalt till fel försäkring, och därför kan du få en påminnelse om betalning från oss.

Vad händer om jag inte betalar försäkringspremien?

Vi förstår att oväntade situationer kan uppstå i livet som kan påverka hanteringen av betalningar. Om försäkringspremien förblir obetald skickar vi dig en vänlig påminnelse efter 14 dagar. I denna påminnelse ger vi dig ytterligare två veckor att betala.

Om du inte kan betala påminnelsen före förfallodagen måste vi avsluta din frivilliga försäkring senast på påminnelsens förfallodag. Vi kommer sedan att skicka dig en ny faktura som täcker den period då försäkringen har varit giltig.

Du kan fråga om att förlänga fakturans betalningsperiod genom att skicka oss ett meddelande inloggad via onlinetjänsten eller genom att ringa kundtjänst på 010 19 15 00.

Observera att lagstadgade försäkringar (arbetsolycksfalls­försäkring, trafikförsäkring och patientförsäkring) inte avslutas till följd av utebliven betalning. De överförs till inkasso på samma sätt som övriga obetalda betalningar.

Kan jag få mer tid för betalning?

Du kan fråga om att förlänga fakturans betalningsperiod genom att skicka oss ett meddelande inloggad via onlinetjänsten eller genom att ringa kundtjänst på 010 19 15 00.

Kom ihåg att ange fakturanumret i meddelandet så att vi kan hantera ditt ärende.

Varför har min försäkring avslutats på grund av utebliven betalning, trots att jag betalade påminnelseavgiften?

Att bara betala påminnelseavgiften gör inte att försäkringen återupplivas. Du måste betala den ursprungliga fakturan för detta.

Du är välkommen att kontakta oss om du vill veta ditt försäkringsskydd. Du kan ringa oss på 010 19 15 00 eller prata med din kontaktperson.

Publicerad