Bumper-projekti antaa autoille uuden elämän

Ruotsissa romutetaan vuosittain 200 000 autoa. Monet romutuksista hoitaa If ja kumppanipurkamomme, ja 95 prosenttia materiaaleista kierrätetään. Uusi projekti mahdollistaa puskureissa käytettävän muovin kierrättämisen. Sen sijaan, että muovi poltettaisiin, se käytetään uudelleen 3D-tulostetuissa tuoleissa.

Tuottajavastuuta koskevassa EU:n sääntelykehyksessä edellytetään, että 95 prosenttia romutetuista autoista peräisin olevista materiaaleista on kierrätettävä. Muoviosien osalta tämä tarkoittaa yleensä energian talteenottoa (eli polttamista) sähkön tuottamiseksi. 

”Autoteollisuus on jo vuosia yrittänyt parantaa romuajoneuvoista saatavan muovimateriaalin kierrätystä. Tällä hetkellä muovia poltetaan, koska energian talteenotto riittää täyttämään lakisääteiset vaatimukset. Olisi kuitenkin paljon parempi, jos muovi voitaisiin kierrättää. Näin syntyi ajatus siitä, että muovia käytettäisiin huonekalujen materiaalina”, kertoo ympäristöpäällikkö Anna Henstedt autojen valmistajien ja maahantuojien BIL Sweden -toimialajärjestöstä. 

Suunnitelmat olivat jo pitkällä, kun BIL Sweden, Volvo Cars ja Volkswagen ottivat yhteyttä Ifiin. Tarkoituksena oli hyödyntää romuautojen puskurit, jotka muuten olisivat menneet hukkaan. If on Pohjoismaiden suurin autovakuuttaja ja romuttaa pelkästään Ruotsissa noin 13 000 autoa vuodessa. 

Olen työskennellyt pitkään autojen romuttamisen parissa ja nähnyt, kuinka paljon materiaalia menee hukkaan.

”Uudelleenkäyttö ja kierrätys ovat meille valtavan tärkeitä kestävää kehitystä edistäviä tekijöitä. Haluamme todella olla mukana ratkaisussa. Olen työskennellyt pitkään autojen romuttamisen parissa ja nähnyt, kuinka paljon materiaalia menee hukkaan. Olen todella iloinen, että löysimme tämän mahdollisuuden kierrättää materiaaleja. Tähän mennessä olemme poistaneet manuaalisesti 50–60 puskuria purkamoissamme”, sanoo Robert Carlström, joka vastaa Ifissä romuautojen purkamisesta Ruotsissa. 

Ensiksi puskurit on puhdistettava, sillä puskuri ei ole puhdas muovinpala, vaan se koostuu monista eri materiaaleista ja elektroniikasta. Materiaali jauhetaan pieniksi paloiksi, joita huonekaluvalmistaja Sculptur sitten käyttää 

3D-tulostettujen tuolien valmistamiseen. Karlshamnissa toimiva Sculptur on maailman ensimmäinen yritys, joka käyttää 3D-tulostusta huonekalujen valmistukseen. Yritys valmisti aiemmin huonekaluja merestä talteen otetuista vanhoista kalaverkoista. 

Sculptur työskentelee nyt täysikokoisten tuolien ja sohvien kehittämisen parissa. Niitä on tarkoitus myydä aluksi hankkeen kumppaniyrityksille ja käyttää vastaanottoalueilla, autoliikkeiden esittelytiloissa ja vastaavissa paikoissa, joissa käy paljon vieraita. 

”Ajatuksena on lopulta pystyä laajentamaan tuotantoa, mutta meidän on edettävä askel askeleelta”, Anna Henstedt sanoo. 

Puskurit on helppo irrottaa, ja kaikki autonvalmistajat käyttävät periaatteessa samaa materiaalia, mikä helpottaa kierrätystä. Tulevaisuudessa tuotantoprosessissa voidaan käyttää myös auton muista osista saatavaa muovia. 

”Idea on sama kuin kotitalousjätteen lajittelussa, mutta nyt kohteena on auto. Mitä enemmän voimme kierrättää, sen parempi”, Robert Carlström lisää. 

Robert Carlström

Robert Carlström

Romuajoneuvojen purkamisesta vastaava, If

Anna Henstedt

Anna Henstedt

Ympäristöpäällikkö, BIL Sweden