Verkkokaupan tietoturva

Tietoturva on suomalaisen MyCashflow-verkkokauppabisneksen kovaa ydintä

Asiakastiedot on suojattava rikollisilta kaikissa olosuhteissa. Lisäturvaa yritykselle tuo juuri tähän tarpeeseen räätälöity vakuutus.

Yhä useampi ostos lääkkeistä kodin elektroniikkaan tehdään netissä. Turvallisuuden osalta pelissä on paljon: verkkokaupasta ostavien on luotettava sataprosenttisesti siihen, etteivät heidän henkilö- ja maksukorttitietonsa päädy rikollisten käsiin. Tietomurtojen ohella verkkokauppojen uhkana ovat myös verkkoliikenteen lamauttavat palvelunestohyökkäykset.

Kajaanilainen Pulse247 Oy on kehittänyt MyCashflow-verkkokauppapalvelun, jota käyttää joka viides suomalainen verkkokauppa.

Yrityksen osakas Pekka Juntunen sanoo, että tietoturvasta huolehtiminen on kasvuyritykselle äärimmäisen tärkeä asia.

– Verkkokaupoissa käsitellään ja välitetään asiakastietoja ja maksuja. Meidän tehtävämme on säilyttää ja suojata nämä asiakkaiden elintärkeät tiedot turvallisesti, Juntunen perustelee.

Pulse247 Oy:n Pekka Juntunen korostaa tietoturvan merkitystä.

Tietoturva on muutakin kuin tietotekniikkaa

Juntusen mukaan tietoturva on MyCashflow'n tuotekehityksessä aina etusijalla. Kyse on kuitenkin muustakin kuin ohjelmistoista tai palomuureista.

– Tietoturva kattaa yrityksen kaiken tekemisen. Siihen kuuluu oleellisesti myös fyysinen turvallisuus, esimerkiksi tarkka kulunvalvonta omassa palvelinsalissa.

Juntunen muistuttaa, että tietoturvan heikoin lenkki on usein yrityksen henkilöstö. Hakkeri voi ottaa esimerkiksi yhteyttä työntekijöihin ja esittää hyvin uskottavia tarinoita huijaustarkoituksessa.

– Työntekijöille kannattaakin opettaa hyviä tietoturvarutiineja ja turvallisuuskulttuuria.

Tietoturvataitojaan voi myös happotestata artikkelilla, jossa käsitellään tavallisen työpäivän aikana kohdattuja yllättäviä, dramaattisiksikin koituvia riskitilanteita.

Juntunen painottaa, että ensi toukokuussa voimaan astuva EU:n tietosuoja-asetus korostaa entisestään tietoturvan merkitystä. Yritysten on käsiteltävä entistä huolellisemmin asiakkaista kerättyjä henkilötietoja. Rikkomuksista voi ropsahtaa isot sakot. 

Lue lisää verkkokaupan tietoturvasta mycashflow.fi -sivulta

Meidän tehtävämme on säilyttää ja suojata asiakkaiden elintärkeät tiedot turvallisesti.

Lisäturvaa vakuutuksesta

Tärkeä keino varautua tietomurtoihin on hankkia näitä riskejä varten suunniteltu vakuutus.

Pekka Juntusen mielestä vakuutus on kustannustehokasta riskien hallintaa. Pulse247:lla on Ifin Tietoturvavakuutus, joka korvaa tietoturvarikoksista aiheutuvia taloudellisia menetyksiä mutta antaa myös mahdollisuuden IBM:n asiantuntija-apuun mahdollisten vahinkojen selvittämisessä ja korjaamisessa. If Tietoturvavakuutus kattaa Pulse247:n koko tietoturvan.

Verkkokauppa-asiakkailleen Pulse247 tarjoaa If Verkkokauppavakuutuksen. Se antaa turvaa tietomurron tai palvelunestohyökkäyksen kaltaisissa yllättävissä tilanteissa, jotka vaarantavat verkkokaupan toiminnan.

– Haluamme näin auttaa asiakkaitamme varautumaan verkkokauppaan kohdistuviin tietoturvauhkiin ja tarjota asiantuntevaa asiakaspalvelua odottamattomissa tilanteissa.

– Olemme tietojeni mukaan maailman ensimmäinen SaaS-palvelu, jonka hintaan kuuluu vakuutusyhtiön myöntämä tietoturvavakuutus, Juntunen toteaa.

Hänen mukaansa If Verkkokauppavakuutuksen ottaminen mukaan MyCashflow-palvelutarjontaan on myös viesti siitä, että yritys ottaa tietoturva-asiat vakavasti.

– Toivottavasti se herättelee myös asiakkaitamme huolehtimaan tietoturva-asioista, sillä niiden merkitys kasvaa jatkuvasti.

Tämä artikkeli on osa Ifin ja Sanoma Luovien ratkaisujen yhdessä tuottamaa juttusarjaa. Kampanjan tavoitteena on nostaa esiin, että tietoturva on jokaisen asia. Olemme yhdessä vastuussa siitä, että tietomurtautuminen on tehty mahdollisimman vaikeaksi.

Ifin tietoturvavakuutus

Ota kyberriskit haltuun

Yrityksen tietoturva

Yrityksen tietoturvan heikoin lenkki on usein ihminen. Mistä tiedät, onko yrityksesi hakkeroitu? Miten voit parantaa yrityksesi tietoturvaa?

Lue lisää yrityksen tietoturvasta

GDPR - mistä on kysymys?

GDPR on EU:n uusi tietosuoja-asetus. Sen soveltaminen alkaa 25.5.2018.

Tutustu GDPR-artikkeleihimme