Ifläiset voivat parantaa etätyöpistettään työnantajan tuella

If tarjosi työntekijöilleen mahdollisuutta hankkia kalusteita kotiin etätyöergonomian parantamiseksi. Osa työntekijöistä kysyi, voisivatko he ostaa käytettyjä kalusteita uusien sijaan. If tarttui heti palautteeseen ja teki tarvittavat muutokset prosesseihin.

Tämä artikkeli on osa Ifin vuoden 2021 vastuullisuusraporttia.

If otti keväällä 2021 käyttöön uuden hybridityömallin, minkä yhteydessä kaikille työntekijöille tarjottiin mahdollisuutta tehdä hankintoja kotiin 500 eurolla. Tavoitteena oli tukea työntekijöiden ergonomisia ratkaisuja kotona. Melko nopeasti työntekijät nostivat esiin kysymyksen käytettyjen kalusteiden hankkimisesta. 

- Moni työntekijöistämme huomioi kestävän kehityksen jokapäiväisissä valinnoissaan, minkä vuoksi käytettyjen kalusteiden ostaminen tuntui heistä mieluisalta ja luonnolliselta vaihtoehdolta. Halusimme Ifissä tukea työntekijöidemme toiveita sekä samanaikaisesti edistää toimintaamme vastuullisuusperiaatteidemme mukaisesti, kertoo Marketta Helokunnas, Ifin Head of Nordic Employment Relations and HR Compliance. 

HR lähti selvittämään toivetta ja teki tarvittavat muutokset sen toteuttamiseksi: 

  • Kirjanpitoa varten tarvittiin kuitti, jonka ostaja ja myyjä ovat täyttäneet yhdessä.
  • Kirjanpitojärjestelmää säädettiin siten, että se mahdollistaa merkinnän käytetystä hankinnasta.

Vuoden 2021 loppuun mennessä 41 prosenttia työntekijöistä (eli 3 500 henkeä) oli tarttunut yrityksen tarjoukseen ja päivittänyt etätyöpistettään uusilla hankinnoilla. Heistä 350 priorisoi kierrätystä ja osti huonekalut käytettyinä.  

- Moni innostui kollegoidensa hankinnoista, mistä seurasi useita myönteisiä keskusteluja kierrätyksestä ja erilaisten tuotteiden kestävyydestä. Uskomme, että nämä 350 työntekijää kylvivät monta kierrätyksen siementä työyhteisössä, Marketta Helokunnas tuumii. 

Marketta Helokunnas, Head of Nordic Employment Relations & HR Compliance

Myynnissä on paljon kaikkea uudenveroista

Rikke Hadbjerg  on yksi niistä työntekijöistä, jotka tarttuivat työnantajan tarjoukseen ja päättivät parantaa työskentelyolosuhteita kotona. Rikke työskentelee Product Ownerina ja Engagement Managerina Tanskan Ifissä. Yleensä hän työskentelee etänä noin kolmena päivänä viikossa ja Ifin toimistolla Hvidovressa noin kahtena päivänä viikossa. 

Hankinnoissaan Rikke suosi kierrätystä: 

- Ostan tavaroita paljon käytettynä, myynnissä on vaikka mitä ja aivan uudenveroisena. Etsimäni tuotteet olivat uutena hyvin kalliita, joten ostamalla käytettyä pystyin ostamaan tuotteita, joihin minulla ei muutoin olisi ollut varaa. Eikä oikeastaan ollut mitään syytä, miksi tuotteiden olisi pitänyt olla uusia. 

Rikke hankki kotitoimistoonsa ergonomisen toimistotuolin sekä ergonomisen rullahiiren. 

- Minusta on nerokasta, että If tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuuden ostaa sekä uusia että käytettyjä tuotteita. Käytettynä saa paljon enemmän samalla rahalla, ja se on myös parempi ratkaisu ympäristölle. Mielestäni mallimme osoittaa, että If on moderni yritys, joka sopeutuu aikaansa, Rikke toteaa.