Päävalikko Siirry sisältöön

Tämä on yleisin vahinko pääsiäisliikenteessä: lasivahingot ovat lisääntyneet neljänneksen viidessä vuodessa

03.22.2024, 05.10

Eniten lasivahinkoja sattuu Ifin vuosien 2019–2023 vahinkotilastojen perusteella viikoilla 14–16, eli pääsiäisen ympärillä, jolloin autoilla ajetaan paljon ja hiekoitussora sekä irtonastat rapisevat sulaneilta teiltä tuulilaseihin. Riittävän turvavälin muistaminen myös ruuhkaliikenteessä on tehokkain keino suojautua vahingolta.

Lasivahinko on kaikista todennäköisin autoilijalle sattuva vahinko, ja suurin riski sille on juuri nyt, maalis- ja huhtikuussa. Lasivahingot ovat lisääntyneet Ifin tilastoissa yli 25 prosenttia viimeisen viiden vuoden aikana. Viime vuonna If korvasi lähes 35 000 yksityisasiakkaiden lasivahinkoa.

Lasivahingot ovat keskimääräistä useammin uusien autojen riesa. Ifin tilastojen perusteella lasivahinkoja sattuu käyttövoimista eniten sähköautoille ja ladattaville hybrideille. Tämä selittyy ennen kaikkea sillä, että niillä ajetaan tyypillisesti paljon ja juuri kaupungeissa ja niiden ruuhkaisilla sisääntuloväylillä.

– Nykyaikaiset tuulilasit ovat aiempaa kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä. Lisäksi tuulilasien pinta-ala on kasvanut, renkaat ovat takavuosia leveämpiä eikä autoissa yleensä enää ole roiskeläppiä, kuvaa ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius Ifistä.

– Myös teiden heikentynyt kunto lisää vahinkoja. Varautumisessa olennaista on pitää riittävää turvaväliä. Ohittaessa olisi kohteliasta jättää reilusti väliä ohitettavaan autoon, jotta ei lennätä sen tuulilasiin esimerkiksi moottoritien keskikaistalta palatessaan hiekoituskiviä tai irronneita nastoja, Roselius toteaa.

Vaihdon kustannus noussut jopa 35 prosenttia

Ifin korvaamista lasivahingoista reilu puolet selviää lasin korjauksella, lopuilla lasi joudutaan vaihtamaan. Vaihdon hinta on kaikilla autoilla keskimäärin yli 700 euroa, uusissa autoissa usein toista tuhatta euroa.

– Uudemmissa autoissa tuulilasin vaihdossa lisäkustannuksia voi tulla esimerkiksi lasiin kiinnitettyjen anturien uudelleenkalibroinnista. Automerkistä riippuen tuulilasin vaihdon hinta onkin noussut kuluneen viiden vuoden aikana jopa 35 prosenttia, kuvaa Roselius.

Kun tuulilasissa havaitsee halkeaman tai kiveniskemän, kannattaa toimia pikaisesti, jolloin särö voidaan usein korjata eikä lasia tarvitse vaihtaa. Jos mahdollista, iskemäkohta kannattaa suojata läpinäkyvällä teipillä heti, ettei siihen pääse likaa.

Vaikka kiveniskemä tuulilasissa voi tuntua pieneltä ongelmalta, sen korjaamatta jättäminen on turvallisuusriski.

– Ehjän tuulilasin merkitys korostuu automalleissa, joissa tuulilasin tehtävä on suojata matkustajia siirtämällä kolarissa aiheutuvaa energiaa auton koriin. Kolarissa ehjä tuulilasi voi suojata matkustamoa katon tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta, muistuttaa Roselius.

Lasiturva kattaa myös lasikatot

Ifissä lasivahinkoja korvataan kaskovakuutusta täydentävästä lasiturvasta. Lasiturva kattaa tuulilasin lisäksi sivuikkunan, takalasin, lasikaton tai lasisen kattoluukun rikkoutumisen. Lasivahinko ei vaikuta bonuksiin.

Autoilijat ovat alkaneet reagoida lasivahinkojen yleistymiseen, sillä lasiturva on viime vuosina yleistynyt myös muiden kuin uusien autojen vakuutuksissa.

– Olemme halunneet tehdä ikävän harmin hoitamisesta mahdollisimman yksinkertaista: vahingon sattuessa asiakas voi mennä suoraan Ifin kumppanikorjaamoon hoidattamaan tuulilasin kuntoon ilman tarvetta tehdä vahinkoilmoitusta. Lasin korjaus Ifin kumppanikorjaamolla hoituu ilman kuluja ja lasin vaihdon kohdalla asiakas maksaa 200 euron omavastuun, kertoo Roselius.

Mediayhteydet

Tavoitat Ifin viestinnän ma-pe klo 9-16.

Outi Kärkkäinen
Head of Press
Puhelin: 010 514 1962
Sähköposti: outi.karkkainen@if.fi

Jos teet ilmoitusmyyntiä tai tarvitset Ifin logoa, lähetä sähköpostia osoitteeseen markkinointi@if.fi.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa