Ifille Suomessa vakaa tulos vuonna 2020: korona kiihdytti digitaalista asiointia
Ifin tulos Suomessa vuodelta 2020 oli vahva: maksutulo kasvoi ja asiakastyytyväisyys parani. Kun pandemia mullisti asiakkaiden arjen, If panosti asiakkaiden tukemiseen poikkeustilanteessa ja entistä sujuvamman digitaalisen asioinnin kehittämiseen.
Ifin tulos Suomessa vuodelta 2020 oli hyvä: Tekninen tulos oli 114 miljoonaa euroa (116 miljoonaa euroa vuonna 2019) ja yhdistetty kulusuhde oli 88,0 prosenttia (87,4 prosenttia). Maksutulo oli 996 miljoonaa euroa (972 miljoonaa euroa).
– Vuosi 2020 oli asiakkaillemme ja siten myös Ifille hyvin poikkeuksellinen. Pandemia on mullistanut monen henkilö- ja yritysasiakkaamme arjen, ja olemme pyrkineet olemaan asiakkaidemme rinnalla muuttuneessa tilanteessa ja kehittäneet erityisesti entistä sujuvampaa digitaalista asiointia, kertoo Ifin henkilöasiakkaiden vakuutuksista Suomessa vastaava johtaja Tiina Voipio.
Pandemian alkaessa keväällä 2020 If korvasi kaikissa Pohjoismaissa erityisesti matkojen peruutuksia matkavakuutuksista. Pandemia vaikutti voimakkaasti etenkin liikkumiseen, ja liikennevahingot vähenivät viime vuonna koronarajoitusten ja vähentyneen työmatkaliikenteen vuoksi.
– Yhä useampi on halunnut varautua sairastumisen varalta, mikä on näkynyt henkilövakuutusten kysynnän kasvuna. Selkeitä vakuutusyhtiössä näkyneitä korona-ajan ilmiöitä ovat olleet myös lemmikkien, mökkien sekä veneiden ja muiden vapaa-ajan tuotteiden vilkastunut hankinta. Esimerkiksi Ifin korvaamat lemmikkivahingot kasvoivat yli 10 prosenttia edellisvuodesta, kuvaa Voipio.
If turvasi yritysasiakkaidensa työntekijät maksuttomalla Etätyöturvalla
If laajensi maaliskuussa kaikkien yritysasiakkaidensa vakuutusturvaa maksutta vuoden loppuun asti erillisellä Etätyöturvalla, joka kattaa etätyössä ja sen yhteydessä sattuvat tapaturmat.
– Etätyö on puhuttanut asiakasyhteydenotoissa ja näkynyt vahingoissa. Halusimme näin auttaa yritysasiakkaitamme pitämään työntekijöistään mahdollisimman hyvää huolta poikkeustilanteessa.
– Olemme tukeneet korona-aikana myös henkilöasiakkaitamme tarjoamalla uusina etäpalveluina asiantuntijaneuvontaa kodin kunnossapitoon ja autoilun ongelmiin. Tarjosimme lisäksi viime vuoden aikana eläinvakuutusasiakkaille rajattomasti maksuttomia etäeläinlääkärikäyntejä, kertoo Voipio.
Korona kiihdytti digitaalista vakuutusasiointia
Korona on ollut selkeä kiihdytin suomalaisten digitaalisten palvelujen käyttöön: Ifissä esimerkiksi henkilöasiakkaiden sähköisten korvaushakemusten määrä kasvoi selvästi vuoden 2020 aikana.
– Jo 75 prosenttia henkilöasiakkaistamme käyttää ensisijaisesti digitaalisia kanavia vakuutusasioidensa hoitamiseen. Näistä asiakkaista suurin osa on lisäksi siirtynyt viime vuoden aikana asioimaan mobiilissa. Digitaalinen asiointi kasvaa myös yritysasiakkaissa, joille lanseerasimme viime vuonna uutena ajoneuvovakuutusten verkkokaupan.
Ifin asiakastyytyväisyys parani vuoden 2020 aikana. Esimerkiksi korvauspalveluja käyttäneiden henkilöasiakkaiden asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS-luku nousi ja oli 71,2 (69,4 vuonna 2019).
– Asiakastyytyväisyyden paraneminen on erityisen ilahduttava uutinen, sillä myös oma henkilöstömme on työskennellyt poikkeusoloissa, kun siirryimme Ifissä maaliskuussa nopealla aikataululla etätyöhön. Vuonna 2021 panostamme edelleen asiakkaita auttavien uusien digitaalisten palvelujen kehittämiseen, mutta myös oman henkilöstömme työtyytyväisyyden ja työssä jaksamisen varmistamiseen poikkeusolojen jatkuessa, kuvaa Voipio.
Ifille vahva tulos kaikissa Pohjoismaissa
Koko If-konsernin tulos vuodelta 2020 oli hyvä: If jatkoi vakaata kasvua kaikissa Pohjoismaissa ja kaikkiaan maksutulo kasvoi 4,7 prosenttia edellisvuodesta.
Kokonaistulokseen heijastuu, että vuoden 2020 aikana Ifin asiakkaille sattui useita suurvahinkoja, kuten tuhoisa maanvyöry Gjerdrumissa Norjassa. Koronaan liittyen If käsitteli vuoden aikana kaikkiaan noin 50 000 matkavakuutuksista korvattavaa vahinkoa, joista korvauksia maksettiin kaikkiaan noin 35 miljoonaa euroa.
– Vaikka vuosi on ollut myrskyisä ja haastava, olemme Ifissä onnistuneet olemaan asiakkaidemme rinnalla ja kehittäneet sekä vakuutustuotteita että palvelujamme vastaamaan asiakkaidemme muuttuvia tarpeita. Selkeä osoitus tästä on, että asiakastyytyväisyytemme parani vuoden aikana, mistä olen erittäin tyytyväinen, kertoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.
If-konsernin tulos
If on Pohjoismaiden suurin vahinkovakuutusyhtiö, joka toimii Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan lisäksi kaikissa Baltian maissa.
- Yhdistetty kulusuhde vuonna 2020 oli 82,1 % (84,5 % vuonna 2019).
- Tekninen tulos vuonna 2020 oli 811 miljoonaa euroa (685 miljoonaa euroa).
- Bruttomaksutulo vuonna 2020 oli 4823 miljoonaa euroa (4675 miljoonaa euroa).
Ifin tulos Suomessa
- Yhdistetty kulusuhde vuonna 2020 oli 88,0 % (87,4 % vuonna 2019).
- Tekninen tulos vuonna 2020 oli 114 miljoonaa euroa (116 miljoonaa euroa).
- Bruttomaksutulo vuonna 2020 oli 996 miljoonaa euroa (972 miljoonaa euroa).
If kuuluu Sampo-konserniin. Euromääräiset luvut on esitetty siinä muodossa, kuin Sampo esittää ne tilinpäätöstiedotteessaan. Lisää tietoa koko Ifin tuloksesta löytyy Sammon tilinpäätöksestä.
Lisätietoja:
Tiina Voipio, henkilöasiakkaiden vakuutuksista Suomessa vastaava johtaja, If, p. 010 514 1429, tiina.voipio@if.fi
Outi Kärkkäinen, viestintäpäällikkö, If, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi
Mediayhteydet
Tavoitat Ifin viestinnän ma-pe klo 9-16.
Outi Kärkkäinen
Head of Press
Puhelin: 010 514 1962
Sähköposti: outi.karkkainen@if.fi
Jos teet ilmoitusmyyntiä tai tarvitset Ifin logoa, lähetä sähköpostia osoitteeseen markkinointi@if.fi.