Snabb hjälp och e-recept via distansläkaren

Hälsobesvär kräver inte alltid besök hos läkaren, och då kan du snabbt få hjälp via distansläkare. Du har tillgång till distansläkare och direktersättning dygnet runt. Läs mer och prova på tjänsten!

Vad hjälper, om det känns strävt i halsen? Vem kan förnya mitt recept? Kan det gälla allvar, om barnet är gråtmilt? Hälsobesvär kräver inte alltid besök hos läkaren, och du snabbt få hjälp via distansläkare. Vardagliga hälsobesvär kan vara försvånansvärt enkla att sköta bekvämt från exempelvis hemsoffan eller stugan. Distansläkaren hjälper snabbt, och din försäkring ersätter distansläkarbesök på samma sätt som vanliga besök på en läkarmottagning.

Vad avses med distansläkare?

Med distansläkare avses en läkares eller sjukskötares mottagning som du når via chatt, t.ex. i Mehiläinens OmaMehiläinen-appen. I chattkonversationen mellan distansläkare och kund går det vid behov att lägga till bilder, vilket hjälper läkaren att göra en diagnos.

En chattkonversation med distansläkaren är ett dataskyddat och snabbt sätt att få kontakt med en läkare, när du behöver det. Distansläkaren ger vårdföreskrifter, ordinerar medicin och skriver ut remisser för fortsatta undersökningar.

Du kan dra nytta av distansläkartjänster t.ex. vid

  • hudsymptom
  • symptom på ögoninflammation
  • kortvarig snuva eller hosta
  • allergisymptom
  • insektsbett
  • urinvägsinfektion hos kvinnor
  • magsymptom
  • behov av att förnya recept
  • behov av kontrollbesök

Källa: Mehiläinen

Distansläkarens mottagning och If Suorakorvaus

Direktersättningstjänsten If Suorakorvaus är tillgänglig på Mehiläinens Digiklinik (OmaMehiläinen-appen). Terveystalos Läkarchatt 24/7 fungerar endast om du fyllt 18 år (Oma Terveys-appen). Att använda direktersättning förutsätter aktivering via appen. Aktiveringen behöver endast göras en gång. Därefter är det enkelt att börja använda appen.

Varför lönar det sig att aktivera If Suorakorvaus i appen?

Direktersättning sparar tid och besvär. När du aktiverat direktersättningstjänsten i distansläkarappen gör läkarstationen för chattbesöket en skadeanmälan i ditt namn. Vanligtvis betalar du bara självrisken och If betalar ersättningen direkt till läkarstationen. If Suorakorvaus fungerar vid de flesta sjukdomsfallen. Direktersättning används i samband med chattbesök, men omfattar inte ännu video- eller telefonmottagningar.

Om det undantagsvis inte går att sköta ersättningen genom direktersättning, debiteras distansläkararvodet från ditt betalkort. Läkarstationen gör också i sådana fall en skadeanmälan i ditt namn, och för att handlägga ärendet snarast möjligt kontaktar vi dig per telefon eller via Mina sidor.

I hurdana situationer lönar det sig att dra nytta av en distansläkare?

Hos distansläkaren får du snabbt hjälp av erfarna specialister under årets varje dag. Vid behov får du remisser till undersökningar och mediciner med hjälp av e-recept. Om sjukdomen eller symptomet kan skötas utan fysisk examinering går det vanligtvis att sköta hos distansläkaren.

T.ex. förkylningssymptom, ögoninflammation, allergisymptom, magsymptom, insektsbett, hudsymptom och behov av att förnya recept räknas som situationer i vilka du kan få hjälp av distansläkare.

Specialisterna svarar dig oftast inom några minuter, dygnet runt.

  • Aktuella tips och behändiga tjänster till ditt förfogande

    Med If Terveys avses tjänster och aktuella tips i anslutning till hälsa och välbefinnande. 

    Läs mer och ta i bruk
  • Läkarbesök utan att köa med hjälp av en försäkring

    Sjukdomar eller olycksfall är alltid oväntade. Ju snabbare du får vård, desto fortare går det också att börja tillfriskna.

    Köp If Personförsäkring
  • Den bästa möjliga vård för barnet med hjälp av en försäkring

    Om barnet exempelvis gör sig illa under lek eller har öronvärk, får ni med hjälp av försäkringen snabb vård.

    Köp If Barnförsäkring