E-faktura underlättar vardagen

E-faktura är en vanlig faktura i digital form, som gör det möjligt att betala fakturorna snabbt, eftersom du t.ex. inte behöver knappa in referensnumren eller leta efter en försvunnen pappersfaktura. Läs mer om hur du kan byta till e-faktura.

Varför lönar det sig att byta till e-faktura?

  • Fakturan skickas till din nätbank färdigt ifylld.
  • Du slipper knappa in referensnummer och övriga uppgifter.
  • Fakturorna sparas i din nätbank.
  • Du kan sköta faktureringsärendena var som helst och i vilken apparat som helst.
  • E-faktura är ett ekologiskt alternativ, då dess koldioxidavtryck är mindre än pappersfakturans.
  • Du kan vid behov betala din försäkringsfaktura i upp till 12 betalningsposter utan extra kostnader.
  • Vid behov får du via nätbanken ett meddelande när du mottagit en ny e-faktura. 
  • E-fakturatjänsten är ännu lättare att använda, när du har valt automatisk betalning av e-fakturor.

Pappersfakturan blir avgiftsbelagd från och med 14.11.2020

Vi debiterar i fortsättningen 1,90 euro för pappersfakturan, om den fakturatyp du använder är pappersfaktura och du betalar fakturan i 2 eller 4 poster. Om du betalar fakturan i en post, får du pappersfakturan även i fortsättningen utan kostnader.

Om du bytt till e-faktura kan du också i fortsättningen betala dina fakturor i 1, 2, 4 eller 12 poster utan extra kostnader.

Så här byter du till e-faktura på Mina sidor

Det går enkelt att byta till e-faktura på Mina sidor. Vanligtvis erbjuder också nätbankerna automatiskt e-faktura i samband med betalningar.

Gör så här för att ta i bruk e-faktura

  1. Logga in på Mina sidor. Öppna menyn med rubriken Faktureringsuppgifter – ändra antalet poster eller faktureringssätt som du hittar längre ner på sidan. Klicka på Beställ e-faktura.
  2. Välj från listan din bank, och klicka på Beställ e-faktura för att ingå avtal om e-faktura.
  3. Logga in på din nätbank eller Nordeas mobilbank inom ett par dagar och godkänn e-fakturaavtalet.

Godkänn avtalet om e-faktura i nätbanken inom 30 dagar efter att du gjort beställningen på Mina sidor.

Det lönar sig emellertid inte att vara bekymrad, om nästa faktura ännu kommer som en traditionell pappersfaktura eller Mina sidor-faktura.

    Du hittar avtalet om e-faktura i din nätbank inom ett par dagar.

    Byt till månatlig faktura, dvs. fakturering i 12 poster

    Som kund hos If går det smidigt att betala försäkringsfakturan i 1, 2, 4 eller 12 betalningsposter. Att välja månatlig faktura utgör det snabbaste och enklaste sättet att hålla faktureringen tidsenlig. Du kan endast byta till månatlig faktura om du först har tagit i bruk e-faktura.

    Så här kan du ta i bruk månatlig faktura

    • Logga in på Mina sidor
    • Längre ner på sidan, öppna menyn med rubriken Faktureringsuppgifter – ändra antalet poster eller faktureringssätt och välj Ändra antalet poster.
    • Klicka längre ner på sidan på Välj antalet poster och välj från listan 12.

    Om du har en öppen faktura på Mina sidor, får du istället för den öppna fakturan en ny faktura inom några dagar.
    Eventuella förändringar i faktureringen beaktas direkt i samband med nästa faktura.

    Nainen ja lapsi tutkivat tietoa tietokoneelta

    Du kan också ha nytta av följande: