Ta i bruk e-faktura - Betala dina fakturor i rentav 12 poster

Det är enkelt att använda e-fakturatjänsten – du får dina försäkringsfakturor direkt till din nätbank. Du kan också betala dina försäkringspremier i rentav 12 poster utan extra kostnader.

E-fakturatjänsten ger dig en möjlighet att sköta räkningarna på ett smidigare sätt. När du tar i bruk e-faktura, får du försäkringsfakturorna färdigt ifyllda direkt till din nätbank – du behöver inte längre knappa in betalningsuppgifterna på fakturan eller skanna streckkoder. Dina e-fakturor är i gott förvar i nätbanken och du kan ta fram dem var du än befinner dig.

Ta i bruk e-faktura i din nätbank

Du får smidigast tillgång till e-faktura i din egen nätbank. Det går enklast att ta i bruk e-faktura samtidigt som du betalar din försäkringsfaktura på en dator (inte i mobilbanken).

För att beställa e-faktura behöver du referensnumret på din föregående faktura. Om du inte har försäkringsfakturan nära till hands, ser du dina senaste fakturor på Mina sidor under Fakturor -> Fakturaarkiv.

De flesta bankerna erbjuder möjlighet att i samband med fakturabetalningen i fortsättningen beställa e-faktura. Om inte, gör på följande sätt:

  1. Logga in på din nätbank på en dator (inte mobilbanken) och ta fram e-fakturor.
  2. Skriv i webbanken som fakturautställarens namn If Försäkring.
  3. Mata in referensnumret för din senaste försäkringsfaktura.
När du beställer e-faktura, kontrollera referensnumret på din försäkringsfaktura och uppge som fakturautställare ”If Försäkring”.

Så här tar du i bruk e-faktura på Mina sidor

  1. Logga in på Mina sidor, gå till mellanbladet Fakturor, öppna menyn Avtalsuppgifter och välj "Beställ e-faktura".
  2. Välj från listan din bank och klicka slutligen på "Beställ".
  3. Efter det behöver du endast godkänna avtalet om e-faktura via din egen nätbank. Du ser det avtal som väntar på ditt godkännande på ingångssidan till din nätbank inom ett par dagar. Notera att du ska godkänna avtalet om e-faktura i din egen nätbank inom 30 dagar efter att du beställt e-faktura via Mina sidor. Nästa faktura kan ännu komma som en traditionell faktura, men efter det sker faktureringen automatiskt i form av e-faktura.

Läs mer om fakturering

Så här aktiverar du månatlig fakturering av premier

Som kund hos If kan du betala din försäkringsfaktura i lämpliga betalningsposter som passar din ekonomi. Du kan välja att betala fakturan i 1, 2, 4 eller 12 betalningsposter utan faktureringsavgifter. Du kan ändra antalet faktureringsposter på Mina sidor.

  1. Logga in på Mina sidor och välj mellanbladet "Fakturor". Öppna menyn "Avtalets faktureringsuppgifter", klicka på "Ändra antalet poster" och välj från listan "12".
  2. Om du har en öppen faktura på Mina sidor, får du i stället för den öppna fakturan en ny faktura inom några dagar.
  3. Möjliga ändringar i faktureringen beaktas direkt i samband med nästa faktura. En faktura med 12 betalningsposter är det snabbaste och enklaste sättet att hålla faktureringen tidsenlig.
  4. Notera att fakturering i 12 poster endast är möjligt med e-faktura. Innan du beställer din faktura i 12 betalningsposter ska du ha tagit i bruk e-faktura. Läs anvisningarna ovan för hur du tar i bruk e-faktura.

Så här använder du e-fakturatjänsten

  1. E-fakturan skickas till din nätbank färdigt ifylld. Kontrollera fakturan, gör vid behov ändringar och godkänn betalningen. Du hittar betalningsspecifikationen i din nätbank och på Mina sidor.
  2. Om du dessutom tar i bruk automatisk betalning, fungerar e-fakturan ännu smidigare – på samma sätt som den tidigare direktdebiteringen.
  3. Om du vill kan du också aktivera en meddelandetjänst i din nätbank för att få besked när det kommit in en ny e-faktura till dig.
  4. Fakturorna sparas automatiskt i din nätbank och på Mina sidor. Du kan naturligtvis också spara fakturorna på din egen dator.