If Direktersättning

If Direktersättning sparar tid och besvär. När du har Ifs sjukförsäkring gör läkarstationen skadeanmälan för din räkning, och du behöver oftast bara betala självrisken.

Om barnet gråter på grund av öronvärk eller man har en långvarig förkylning hör de praktiska ärendena inte nödvändigtvis till det första man bekymrar sig över. Tack vare direktersättningstjänsten If Direktersättning kan du koncentrera dig på det viktigaste, om du eller någon i din familj plötsligt blir sjuka.

Enklare och snabbare läkarbesök

Med hjälp av If Direktersättning är det enklare än någonsin att besöka en läkare, eftersom läkarstationen gör skadeanmälan för din räkning. Vid läkarstationen betalar du oftast bara självrisken, och If betalar ut ersättningen direkt till läkarstationen. Du kan således koncentrera dig på att ta hand om dig själv eller barnet som blivit sjukt, varvid du inte behöver bekymra dig över praktiska ärenden. 

If Direktersättning är en direktersättningstjänst som du kan använda hos Terveystalo, Mehiläinen, Pikkujätti och Aava på de verksamhetsställen som betjänar privatkunder, om du har Ifs sjukförsäkring.

Så här använder du If Direktersättning

  1. Tjänsten If Direktersättning fungerar hos TerveystalosMehiläinensPikkujättis och Aavas verksamhetsställen.
  2. Uppge vid kassan att du har Ifs sjukförsäkring och ge på begäran tillstånd att ansöka om direktersättning för din räkning.
  3. Vid läkarbesöket debiteras i samband med direktersättningen endast den självrisk som ingår i din försäkring. Under vissa omständigheter kan beslutet om direktersättning inte ges direkt, och du betalar besöket först själv. Din ersättningsansökan har trots det redan skickats till If, och vi kontaktar dig för fortsatt handläggning.
  4. If Direktersättning gäller endast läkararvoden, och du ska därför komma ihåg att själv söka ersättning för mediciner som ordinerats av en läkare.

Direktersättning i distanstjänster

Läs mer om hur direktersättning fungerar i distanstjänsterna.

If Direktersättning kan användas i

I samband med fakturering av video- och telefonmottagningar går direktersättning inte att använda. För dessa kan du söka ersättning efter att du betalat fakturan.

Fyra av fem ger tjänsten ett berömligt eller utmärkt vitsord.

Ifs kundundersökning, som besvarats av 21 257 finländare som hade använt If Direktersättning.

Erfarenheter av direktersättning

Så här bedömde våra kunder den service de har fått via If Direktersättning:

  • "En anställd hos Mehiläinen skötte saken åt mig. Tidigare hade jag varit tvungen att knappa in alla uppgifter själv."
  • "Som mamma till tre barn uppskattar jag att allt löper smidigt. Då jag fick direktersättningen, behövde jag inte själv ansöka om ersättning."
  • "Det är inte alltid man har pengar att betala barnens läkarbesök precis när det behövs. Därför är en möjlighet till direktersättning mycket bra.
  • "Ärendet gick snabbt att sköta i samband med läkarbesöket och jag behövde inte göra en ersättningsansökan hemma."
  • "Gör det enklare att sköta ärenden, eftersom man inte behövde fylla i en separat anmälan."
  • "Underlättar vardagen i barnfamiljen."
  • "En utmärkt tjänst som underlättar arbetet hemma, eftersom man inte behöver fylla i anmälan."
  • "Ersättningen överfördes direkt från Terveystalo till If och jag behövde inte göra en ansökan via nätet. Tjänsten fungerar utmärkt på det här viset."
  • "Snabb och enkel service som fungerar som den ska!"

Vanliga frågor om If Direktersättning

Se anvisningar om besök på en distansläkares mottagning hos Mehiläinen och Terveystalo samt anvisningar för hur man använder direktersättning.