Päävalikko Siirry sisältöön

Uutishuone

Tervetuloa Ifin uutishuoneeseen! Löydät täältä Ifin viestinnän yhteystiedot, lehdistötiedotteet sekä linkit sosiaalisen median kanaviimme. Ota yhteyttä!

Tutkimus: korona on vaikuttanut joka seitsemännen kotitalouden auton hankintaan

03.01.2021, 06.20

Koronapandemia on vaikuttanut joka seitsemännen suomalaisen kotitalouden auton hankintaan, selviää Ifin kyselytutkimuksesta. Koronan vuoksi auton hankkimista harkitsevat useimmin pääkaupunkiseudulla asuvat ja alle 30-vuotiaat. Kaikkiaan joka neljännessä kotitaloudessa suunnitellaan auton ostoa tämän tai ensi vuoden aikana.

Koronapandemia on vaikuttanut selvästi suomalaisten auton hankintaan: useimmin pandemia on saanut lykkäämään auton ostoa tai luopumaan autosta (9 %), mutta osalla se on johtanut myös auton ostamiseen tai sen harkitsemiseen (5 %). Tiedot käyvät ilmi Ifin tuoreesta kyselytutkimuksesta, johon vastasi kaikkiaan 1503 suomalaista helmikuussa 2021.

Ylivoimaisesti useimmin auton ostoa ovat lykänneet pikkulapsiperheet: heistä joka seitsemäs kertoo siirtäneensä auton hankintaa. Alle kouluikäisten lasten vanhempien joukossa on kuitenkin myös suhteessa eniten auton ostoa koronan vuoksi harkitsevia. Auton hankintaa harkitsevat nyt erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvat ja yleisesti alle 30-vuotiaat. Sen sijaan auton oston lykkäämisessä tai autosta luopumisesta ei ole merkittäviä alueellisia eroja.

Autokaupoille vetäviä syitä ovat etenkin julkisen liikenteen välttely ja kotimaan matkustelun mahdollistaminen. Pandemian vuoksi auton ostaneista noin kolmasosalla ei ollut taloudessa ennestään autoa.

– Tutkimus vahvistaa sen, mitä kuluneen vuoden aikana on spekuloitu: Pandemia on selvästi lisännyt kiinnostusta ja tarvetta yksityisautoiluun etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa aiemmin on voinut pärjätä ilman autoa kattavan julkisen liikenteen vuoksi. Käytännössä korona on kuitenkin useammin siirtänyt auton hankintaa ja hiljentänyt autokauppaa varmasti ennen kaikkea taloudellisen epävarmuuden vuoksi, toteaa Ifin ajoneuvovakuutusten johtaja Eero Färkkilä.

Pandemia on vauhdittanut käytettyjen autojen kauppaa

Joka neljännessä suomalaisessa kotitaloudessa suunnitellaan auton ostoa tämän tai ensi vuoden aikana. Osuus on hieman yllättäen täsmälleen sama (26 %) kuin vuosi sitten helmikuussa, kun If teki vastaavan tutkimuksen juuri ennen koronapandemian leviämistä Suomeen.

Eniten ostoaikeita on miehillä, paljon autoa ajavilla ja alueellisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa sekä Helsingissä ja Uudellamaalla. Puolet auton ostoa suunnittelevista harkitsee ostavansa auton käytettynä, viidennes uutena ja loput ei ole vielä päättänyt.

– Viime vuonna autokauppa siirtyi Suomessa vahvasti käytettyjen autojen kauppaan, ja sama trendi saattaa jatkua myös tänä vuonna. Tätä puoltaa esimerkiksi koronapandemian tuoman taloudellisen epävarmuuden jatkuminen. Lisäksi osaa autoilijoista varmasti hämmentää tällä hetkellä käytävä keskustelu eri käyttövoimien eduista ja haitoista, mikä voi vaikeuttaa auton valintaa ja lisätä varovaisuutta investoida uuteen autoon juuri nyt, arvioi Färkkilä.

Kyselytutkimuksen perusteella uudet autot kiinnostavat eniten viisikymppisiä ja käytetyt kolmekymppisiä. Helsingissä ja Uudellamaalla uuden oston autoa suunnitellaan useimmin, Pohjois- ja Itä-Suomessa korostuu eniten käytetyn auton hankinta.

Ylivoimaisesti suurin osa (64 %) haluaa ostaa käytetyn auton Suomesta autoliikkeestä. Seuraavaksi yleisimmät vaihtoehdot, auton hankkiminen yksityiseltä (14 %) ja ulkomailta omatoimisesti (6 %), ovat menettäneet hieman suosiotaan kuluneen vuoden aikana.

Katso tarkemmat tutkimustulokset >

Kyselytutkimuksen toteutti Ifin toimeksiannosta YouGov Finland. Tutkimukseen vastasi 1503 suomalaista 1.– 6.2.2021 välisenä aikana. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaista aikuisväestöä vastaavaksi iän (18v.+), sukupuolen ja asuinalueen mukaan. Kokonaistuloksissa (N=1503) keskimääräinen virhemarginaali on noin ± 2,3 %-yksikköä suuntaansa (95 %:n luottamustasolla). Tuloksia on soveltuvin osin verrattu helmikuussa 2020 vastaavalla otoksella toteutettuun tutkimukseen.

Mediayhteydet

Tavoitat Ifin viestinnän ma-pe klo 9-16.

Ainomaija Forsell

Ainomaija Forsell
Viestintäjohtaja
Puhelin: 010 514 4217
Sähköposti: ainomaija.forsell@if.fi

Jos teet ilmoitusmyyntiä tai tarvitset Ifin logoa, lähetä sähköpostia osoitteeseen markkinointi@if.fi.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa