Päävalikko Siirry sisältöön

If edellyttää suurasiakkailta vastuullisuutta – arvioinnit johtaneet myös asiakkuuksista luopumisiin

01.27.2023, 05.20

If lisäsi YK:n kestävän kehityksen periaatteet osaksi yritysasiakkaiden riskin arviointia vuonna 2021. Useat Ifin yritysasiakkaat ovat sen jälkeen kehittäneet toimintojensa vastuullisuutta, mutta muutamia asiakkuuksia on myös jouduttu päättämään.

Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud Kuva: Fredrik Persson

Vuoden 2021 syksystä lähtien If on arvioinut lähes 700 suurta olemassa olevaa ja uutta suurasiakasta pohjoismaisesti YK:n kestävän kehityksen periaatteiden perusteella. Ifin suurasiakkaat ovat yrityksiä, joilla on yli 500 työntekijää, tai joiden liikevaihto on yli 46 miljoonaa euroa (yli 500 miljoonaa Ruotsin kruunua).

YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sitoutumista suurasiakkailtaan odottamalla If haluaa tukea asiakkaita muuttamaan omaa toimintaansa vastuullisemmaksi.

- Me uskomme, että olemme kaikki osa ratkaisua, jonka maailma tarvitsee. Voimme käyttää asemaamme ja osaamistamme tukeaksemme asiakkaitamme vastuullisempaan toimintaan. Otamme YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sitoutumisen vakavasti ja työskentelemme aktiivisesti noudattaaksemme ihmisoikeuksia, työntekijöiden oikeuksia, ympäristön suojelun ja korruption torjunnan periaatteita kaikessa työssämme, kertoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.

Useat asiakkaat kehittäneet toimintojaan

Vuoden 2021 syksyn jälkeen Ifin 673 suurasiakasta on käynyt läpi arvioinnin, jossa mitataan yritysten vastuullisuutta ympäristön, sosiaalisen vastuun ja hyvän hallintotavan näkökulmista (ESG).

- Aloite on otettu hyvin vastaan sekä toimialallamme että asiakkaidemme kesken. Asiakkaamme ymmärtävät ja hyväksyvät periaatteet ja valtaosan reaktiot ovat olleet positiivisia, kommentoi Thorsrud.

Arvioiduista yrityksistä vain 18 ei yltänyt asetettuihin rajoihin. Kyseiset yritykset edustavat monia eri aloja. Näistä 18 yrityksestä kymmenen on onnistunut Ifin tuella parantamaan toimintojaan niin, että ne läpäisivät vaatimukset.

Viisi asiakasyritystä on edelleen tarkkailussa ja yksi on saanut ehdollisen hyväksynnän. Kahden suuryrityksen asiakkuudesta If on joutunut luopumaan.

- Vain noin kolmella prosentilla on alun perinkään haasteita tällä alueella. Valtaosa toimii jo vastuullisesti. Olemme aktiivisesti yhteydessä niihin yrityksiin, joilla ongelmia on ilmennyt, selventää Thorsrud.

If on tyytyväinen arviointien tuottamiin tuloksiin ja asiakkaidensa suhtautumiseen.

- Tämä on juuri se, mitä toivoimmekin tapahtuvan sitoutuessamme YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin. Suurelta osin tämä nähdään luonnollisena kehityksenä nykymaailmassa ja suurasiakkaillemme vastuullisuusperiaatteet ovat jo tuttuja. Tarkkailulistamme yrityksillekään se ei ole tullut yllätyksenä, vaan he ovat olleet jo tietoisia haasteistaan, Thorsrud toteaa.

ESG-arviointi lyhyesti:

  • Yritykset saavat arvion 1-10 välillä (1 on paras). Jos arvio jää asetetusta tavoitteesta, Ifin ESG-tiimi on yhteydessä asiakasyritykseen.
  • If hyödyntää ulkopuolista ESG-asioihin erikoistunutta kumppania sekä muuta olennaista tietoa arvioissaan ja päätöksissään.
  • Jos suurasiakkaan todetaan rikkovan yhtä tai useampaa YK:n kestävän kehityksen periaatteista, yritystä huomautetaan ja pyydetään korjaamaan tilanne. Jos asiakas ei ole halukas tai pysty korjaamaan havaittuja ongelmia, voidaan asiakasta pyytää etsimään toinen vakuutusyhtiö.

Mediayhteydet

Tavoitat Ifin viestinnän ma-pe klo 9-16.

Outi Kärkkäinen
Viestintäpäällikkö
Puhelin: 010 514 1962
Sähköposti: outi.karkkainen@if.fi

Jos teet ilmoitusmyyntiä tai tarvitset Ifin logoa, lähetä sähköpostia osoitteeseen markkinointi@if.fi.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa