Identitetsstöld

Om dina personuppgifter har hamnat i orätta händer, se anvisningarna och gör en skadeanmälan.

Vad ersätts?

Id-stöldskyddet ersätter kostnader för anlitande av finländsk juridisk hjälp i anslutning till identitetsstöld upp till 2 000 euro utan självrisk, om detta behövs för att

  • upprätta undersökningsanmälan och biträda vid förundersökning
  • avvisa oriktiga krav
  • rätta oriktiga betalningsanmärkningar
  • samt korrigera andra fel.

Försäkringen täcker inte eventuella ekonomiska förluster, utgifter eller kostnader, såsom pengar som stulits från ett bankkonto, fakturor för beställda varor eller förlorad arbetsförtjänst.

Kostnader för anlitande av juridisk hjälp ersätts inte om identitetsstölden anknyter sig till förvärvsverksamhet eller brott som begåtts av en familjemedlem.

Om identitetsstölden leder till rättegång kan du få ersättning för rättegångskostnader från rättsskyddsförsäkringen.

Från och med 1.1.2025 ingår id-stöldskyddet i Ifs omfattande rättsskyddsförsäkring. Det tidsbegränsade id-stöldskyddet som ingick i Ifs hemförsäkring slutade gälla 31.12.2024.

Om du har blivit utsatt för id-stöld

Kännetecknande för en identitetsstöld är att man på kreditkortsräkningen eller kontoutdraget upptäcker okända betalningsmottagare, eller att man får fakturor för varor eller tjänster som man inte själv har beställt.

Jag har fått en faktura för en beställning som jag inte har gjort

  1. Om du inte själv har gjort beställningen och ändå får en faktura, ska du inte betala den.
  2. Gör en skriftlig reklamation där det framgår att du inte har beställt produkten och att det i stället rör sig om identitetsstöld, det vill säga att någon annan har gjort beställningen i ditt namn.
  3. Om företaget ändå kräver betalning, begär en kopia av avtalet/beställningen. Om det inte går att bevisa att fakturan är befogad, behöver den inte betalas.
  4. Gör en polisanmälan.
  5. Om du behöver juridisk hjälp för att utreda ärendet, fyll i en skadeanmälan genom att ringa vår ersättningstjänst: 010 19 19 19. Välj i telefonmenyn ”annan skada” och därefter ”rättsskyddsskada”.
    Se ersättningstjänstens öppettider.
  6. I samtalet får du råd och instruktioner om hur du ansöker om juridisk hjälp och ersättning.

Jag ser okända betalningar på min kreditkortsfaktura

Om du ser ovanliga transaktioner på ditt bank- eller kreditkortskonto kan det finnas skäl att misstänka missbruk av betalningskortet.

  1. Spärra kortet omedelbart via bankens spärrtjänst. Ditt ansvar upphör först när spärrtjänsten har tagit emot din begäran om att kortet ska spärras.
  2. Anmäl missbruket till din bank.
  3. Kontakta det företag som har gjort debiteringen. Informera företaget om att debiteringarna har gjorts genom missbruk av dina uppgifter. Vi rekommenderar att kontakten sker skriftligen/per e-post. Spara all kommunikation med företaget.
  4. Gör en polisanmälan och följ de instruktioner du får av banken.
  5. Om du behöver juridisk hjälp för att utreda ärendet, fyll i en skadeanmälan genom att ringa vår ersättningstjänst: 010 19 19 19. Välj i telefonmenyn ”annan skada” och därefter ”rättsskyddsskada”.
    Se ersättningstjänstens öppettider.
  6. I samtalet får du råd och instruktioner om hur du ansöker om juridisk hjälp och ersättning.

Ett snabblån eller annat lån har tagits i mitt namn

  1. Betala inte fakturan.
  2. Meddela skriftligen det företag som har beviljat krediten att det inte är du som har ansökt om snabblånet eller lånet.
  3. Om företaget ändå kräver betalning, begär en kopia av avtalet. Snabblåneföretaget har ansvar för att identifiera den person som ansöker om lån. Om det inte går att bevisa att fakturan är befogad, behöver den inte betalas.
  4. Gör en polisanmälan.
  5. Om du behöver juridisk hjälp för att utreda ärendet, fyll i en skadeanmälan genom att ringa vår ersättningstjänst: 010 19 19 19. Välj i telefonmenyn ”annan skada” och därefter ”rättsskyddsskada”.
    Se ersättningstjänstens öppettider.
  6. I samtalet får du råd och instruktioner om hur du ansöker om juridisk hjälp och ersättning.

Mitt konto i sociala medier har blivit kapat

Om du får en avisering om att någon har loggat in på ditt konto i sociala medier från en annan plats eller om du märker att någon annan har använt ditt konto:

  1. Kontakta tjänsteleverantören och byt lösenord om möjligt.
    • Om du har använt samma inloggningsuppgifter i andra tjänster kan även åtkomsten till dessa ha hamnat i orätta händer.
    • Om du har sparat kreditkortsuppgifter i tjänsten ska du spärra kortet via spärrtjänsten.
    • Om du har satt in pengar i ett spel eller en tjänst, ta ut pengarna från kontot.
  2. Om ditt konto har blivit kapat, gör en polisanmälan
  3. Om du behöver juridisk hjälp för att utreda ärendet, fyll i en skadeanmälan genom att ringa vår ersättningstjänst: 010 19 19 19. Välj i telefonmenyn ”annan skada” och därefter ”rättsskyddsskada”.
    Se ersättningstjänstens öppettider.
  4. I samtalet får du råd och instruktioner om hur du ansöker om juridisk hjälp och ersättning.

Informationssäkerheten har äventyrats, men någon egentlig skada har inte inträffat

Om du misstänker att en extern part har fått tillgång till dina uppgifter, till exempel genom skadlig programvara, nätfiske eller dataläckage, kan du anmäla en informationssäkerhetsincident till Cybersäkerhetscentret vid Transport- och kommunikationsverket Traficom. Anmälan kan även göras anonymt.

Gör en anmälan till Cybersäkerhetscentret